Gezondheid alle pijlers

darm problemen

05-03-2009 13:21 831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Darm problemen, vaak niet een onderwerp waar open over wordt gepraat. Helaas wel een onderwerp waar veel mensen last van hebben. De pijn, de ongemakken die erbij komen kijken zoals plotseling naar toilet moeten maar ook schaamtes die je daarbij kan hebben zoals een stinkende toilet achterlaten wanneer jij bent geweest. Kortom, NIET PRETTIG

Bij deze open ik, na het goede idee van een mede forummer, het topic darmklachten. Schaam je niet en laat je horen!!
quote:GreenMonk schreef op 07 oktober 2009 @ 20:12:

trouwens voor de mensen die Crohn hebben; hoe lang duurde het om te wennen aan de diagnose van een chronische ziekte? Ik ben nl. best van mijn stuk door te weten dat ik iets heb wat wrschijnlijk niet meer overgaat...

Haal dat woordje waarschijnlijk maar weg. Het gaat gewoon niet meer over. Je kunt wel met medicatie de gevolgen wat onder controle krijgen maar over gaat het helaas nooit.

Zelf heb ik de diagnose Crohn nu 3,5 jaar en heb de eerste drie jaar net gedaan of het niet bestond. Daar krijg ik nu de rekening van

Ik ben nu geopereerd en loop in het ziekenhuis bij een psycholoog om daadwerkelijk te leren omgaan met een chronische aandoening. Ik moet nu accepteren dat ik simpelweg minder kan dan een ander (o.a. zal ik een deel afgekeurd worden voor werk) en hoe ik dat een plekje ga geven in mijn leven.

Tot een paar maanden terug dacht ik nog "medicijnen erin en klaar!". Zo werkt het dus helaas niet
@allen

thnx voor de support en welkom voor de nieuwelingen!! Doet me goed hier mn ei kwijt te kunnen...

het gaat weer wat beter. Darmen zijn weer wat tot rust gekomen na het onderzoek en flinke verkoudheid waar ik mee te kampen had is ook afgezwakt. Doordat ik lichamelijk weer wat fitter ben ben ik ook wat minder labiel. Bij veel vriendinnen mijn verhaal kunnen doen, dus dat scheelt. Elke keer als ik het vertel voel ik me ietsje rustiger.

Verder vind ik het heel lastig om om te gaan met het feit dat iedereen andere klachten heeft; opeens hoor ik bij een groep patiënten, maar omdat het ziekteverloop natuurlijk bij iedereen anders is is niet elke patiënt hetzelfde...aan de ene kant wil ik me graag identificeren met andere patiënten, aan de andere kant ook helemaal niet; ik wil niet alle rampverhalen op internet lezen, omdat ik daar alleen maar van in de stress schiet en als het waar is wat de dokter zegt en het dus echt maar een milde vorm is dan kunnen medicijnen voor heel wat jaartjes hopelijk de boel rustig houden. Ik besef me dat het ooit misschien slechter zal gaan maar wil daar nu nog niet aan denken; doe ik dat wel dan weet ik zeker dat het door de stress slechter zal gaan. Mijn moeder had ook wel een goed punt; ook zij weet niet of hoe haar gezondheid is over 5 jaar, niemand weet dit..daarom probeer ik nu maar tevreden zijn met wat ik kan, want in tegenstelling tot velen van jullie lukt het me nu nog goed om 36 uur per week te werken, daarnaast nog 3 keer in de week te sporten en leuke dingen te doen...en daarnaast kan ik nu ook niet veel meer dan het gesprek met de internist afwachten..

@lunax

dat woordje waarschijnlijk schreef ik omdat het bij mij nog niet zeker is dat het Crohn is, maar idd als het Crohn is kan ik het weglaten. Jij ook sterkte met het verwerken. Merk je dat je er baat bij hebt om het er met een psycholoog over te hebben?
Hallo,

@lunax, het klinkt mij erg bekend in de horen.

Het accepteren dat je minder kan dan iemand die 100% gezond is, is inderdaad erg moeilijk.

Ik ervaar dit nog steeds, als ik bijv. laat naar bed ga dan moet ik dat de volgende dag bekopen. Ook heb ik gewoon 1 dag in de week nodig om weer even bij te tanken. Soms is het weleens moeilijk als je ziet dat andere mensen maar doorgaan en jij gewoon geremd wordt.

Wat stress betreft probeer ik deze factor echt zoveel mogelijk te vermijden. Als ik het erg druk heb, heb ik ook erg last van vermoeidheid en gaat mijn buik protesteren.

Vind het erg fijn om dit met andere te delen, lucht ook wel op dat je niet de enige bent met dit probleem.

Mensen die geen last hebben van een chronische darmontsteking zeggen je te begrijpen, maar de mensen die het echt hebben begrijpen je het best.

Thanks
Het was bij mij een tijdje rustig qua darmproblemen, maar sinds vrijdagavond is het weer pet. Ik had vrijdagavond echt flink pijn en mijn ontlasting zag er ook weer raar uit.

Ik heb wel ontzettend de zenuwen. Morgen is het zover, wordt om half 11 opgenomen en krijg 8 uur de tijd om 4 liter kleanprep naar binnen te werken. Nou maar hopen dat ik niet ga braken, anders krijg ik een slangetje door mijn neus (en daar zit ik helemaal niet op te wachten). Woensdag om 14.00 uur heb ik heb onderzoek (jammer dat het niet eerder is...grrr). Morgenochtend nog een bord pap, en dan niets meer eten tot na het onderzoek.

Ik ga nog wel even, voordat ik aan het spul begin, de route naar de rookruimte lopen. Daarbij even opletten waar de wc's zitten. Kan ik tenminste (hoop ik) af en toe een sigaretje doen tussendoor.

Ik heb ook al hoofdpijn sinds zaterdag, zal de stess wel zijn (paracetemol helpt niet, helaas).
Just a little strenght in our hearts. Enough to heal.
*
Lin, Biekkie

Veel sterkte met de komende onderzoeken.

Ik benijd jullie niet.

Sterkte XX
Bitterzout? Nog nooit van gehoord. Krijg trouwens deze keer geen laxeertabletjes. Als je vanavond pas begint, hoe krijg je dan die 4 liter weg?

In ieder geval veel succes morgen! Als ik nog kan inloggen in het ziekenhuis, zal ik kijken hoe het met je gegaan is!

Bedankt Kattija!
*
Meiden allebei succes!!
*
Ook van mij veel succes, heb bewondering voor jullie en hoop dat het onderzoek mee zal gaan vallen!
Hallo dames, ik heb niet alles gelezen maar wel de laatste pagina's. Gelukkig heb ik er zelf geen last van maar mijn man moet ook morgen voor een colonscopie. Hij heeft namelijk zo'n 2 maanden geleden last van diverticulitis gehad (ontsteking aan de uitstulpingen van de darmen) en nu wilde de internist om zeker te weten dat het verder goed is nog een colonscopie doen.

Ook mijn man zit dus vanaf vanochtend (na het ontbijt) aan de kleanprep. 4 Liter voor morgenvroeg opdrinken en dan morgen om 11.30 uur het onderzoek. Hij ziet er erg tegenop (wat ik me goed kan voorstellen).

Ik wil iedereen die zo'n onderzoek moet ondergaan hier heel veel sterkte toewensen en hoop dat het mee zal vallen...
Bedankt voor de steun dames. En ook succes gewenst voor je man, Wilma...

Biekkie...ff nieuwsgierig, waar vind jij de kleanprep naar smaken (of jouw man, Wilma)....

Ik weet niet hoe het zit, Biekkie, maar andere dames hier die het onderzoek hebben gehad, zeiden dat de ontlasting (nou ja, het water) helder moest zijn. Misschien kun je MLD afdeling bellen om het na te vragen?
Voor de dames die met de kleanprep aan de gang moeten, ik ben na 31/2 liter gestopt omdat de ontlasting helemaal helder was en dat was prima zo bleek achteraf gelukkig. Verder de kleanprep goed koud drinken en een halve citroen per liter erbij dat maakt het ook makkelijker om het weg te kijgen.

Heel veel succes en sterkte voor wie het nodig heeft.
Ik heb inmiddels ook weer een rondje ziekenhuis gehad. Het scheelt dat de standdaard onderzoeken al geweest zijn, nu kijken ze toch verder en ik heb ze even op een spoor gezet. Ze stonden er gelukkig niet negatief tegenover. Sterker nog ze dachten nog meer met me mee naar mogelijkheden die de pijn na elke maaltijd kunnen verklaren. En ook mijn ondergewicht.

Ik was blij dat ik 2 kilo erbij had in 10 maanden maar erg hard gaat het niet van 43 naar 45 kilo.

Ik krijg binnenkort een uitnodiging voor een MRI scan, beter gezegd een MRA scan omdat ze met name gaan kijken naar de bloedvaten. Ze gaan kijken of er anatomische problemen zijn, daar ik mijn klachten al levenslang heb.

Maar ook gaan ze kijken of ik een maag/darmischemie heb of, en dat was nieuw voor mij, kan doordat ik zo weing weeg en erg weinig buikvet heb de darmen iets gekantelt zijn en daardoor een bloedvat worden dichtgeknepen. Misschien dat dit dan ook de ellende verklaarde toen het na 4 uur nog niet gelukt was een sonde in te brengen tot in de darmen voor een speciale meting. Dat was afzien zeg

De arts zei dat 10 kilo zwaarder worden voor mij niet echt een overbodige luxe is. Nou graag!!! Ik heb hem gevraagd om hulp daarbij, kijken wat wel lukt.

Allen die binnenkort onderzoeken moeten ondergaan, veel sterkte!
Mijn man neemt de kleanprep met wat ranja er door. De eerste paar glazen vond hij erg meevallen. Nu hij aan de 3e liter moet beginnen valt het steeds zwaarder en vindt hij de smaak ook steeds viezer....

nou ja, morgenmiddag is het weer achter de rug dus nog maar even doorzetten (en zaten wij vanmiddag lekker achter het restje chinees van gisteren en hij mocht alleen een kopje bouillon :-).
Er is zoveel geschreven, ben nog niet bij.

Biekie, jou heb ik alvast gelezen. Naar he, dat laxeren?

Voelt het wel een beetje 'opgeruimd' nu?

Hoe ging het onderzoek?

Ik kan even melden: Het gaat hier eigenlijk heel erg goed. Ik ben een weekend weg geweest. Vooraf heb ik me eigenlijk geen zorgen gemaakt over mijn darmen. Ook geen lucifers of luchtverfrisser meegenomen, zelfs mijn vezels vergeten.

We hadden een hostel met toilet op de vijfpersoonskamer, erg gehorig, dus het is goed dat ik geen last heb gehad De stank is natuurlijk ook niet fijn als je in zo'n klein hok slaapt.

Er was een verdieping later nog wel een toilet waar ik evt wat meer privacy had gehad, maar ik heb daar niet eens bij stilgestaan.

Verhaal wordt nog mooier: Ik wilde genoeg groente eten tijdens het weekend en heb daarom een paar keer salade gegeten... zelfs dat ging goed!

(komt er soms als salade weer uit... zogezegd)

Ik wil jullie niet jaloers maken natuurlijk... alleen maar zeggen dat ik blij ben... en het kán dus wel dat het opeens iets beter gaat.

Die wrap, ik weet niet meer wie het schreef, maar dat is ook herkenbaar. Ik heb het met mais ook meerdere keren gehad... kwam het er gewoon als mais weer uit. (Tegenwoordig kauw ik mais heel erg goed... )
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
@diegene die aan de kleanprep zitten

heel veel succes met laxeren en met het onderzoek! Ik duim voor jullie.

@moonlight

wat fijn dat het beter gaat! kun je verklaren waarom het nu beter gaat of gewoon zomaar?

dat van mais is herkenbaar. heb het ook bij champignons en worteltjes moet ik ook erg goed kauwen...
Rauwe worteltjes? Op gekookte wortels reageer ik zelf wel goed. Champignons zijn volgens mij in het algemeen niet zo goed voor mensen. (heb ik eens gehoord)

Misschien komt het omdat ik psychisch sterker aan het worden ben. Dat ik de spanningen niet zo snel meer op mijn darmen laat slaan.

En ik heb al sinds 1 oktober niks gedronken. Alcohol bedoel ik. Maar ik heb vaker alcoholloze tijden gekend, en dan ging het niet automatisch beter.

(Soms werkt alcohol juist goed, vermoedelijk door het ontspannende effect)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
ja rauwe worteltjes...volgens mij kan ik beter overstappen op de gekookte variant, omdat dat makkelijker te verteren is voor je darmen, maar hou nog al van rauwkost.

Hoop voor je dat het zo goed blijft gaan!
Nog een uurtje en dan ben ik weg (nog ff douchen en pap eten). Ben vannacht toch een paar keer wakker geweest....Vervelend alleen dat internet alleen maar beschrikbaar is helemaal aan de andere kant van het ziekenhuis (lig verkeerd wat dat betreft). Wel heb ik ontdekt dat de eerste hulp vlak bij mijn kamer is, kan ik daar af en toe ff roken.
Sterkte Lin!!
Hallo allemaal,

Lin, ben reuze benieuwd.

Hoe is het gegaan? Meegevallen of is het tegengevallen.

En Biekkie?

Een (nare) ervaring rijker?

Met mij gaat het redelijk tot goed op het moment.

Eet smakelijk voor straks!
mijn man heeft vanmorgen de colonscopie gehad en het is hem 200% meegevallen!!

Hij kreeg een infuus met hierin Dormicum (slaapmiddel) en weet vanaf dat moment eigenlijk niets meer totdat ik er op de uitslaapkamer bij mocht zo'n 3 kwartier later. Hij dacht toen dat het onderzoek nog gebeuren moest.

De arts die het onderzoek had verricht kwam ook nog even langs en zei dat er niets ernstigs gevonden was, wel nog wat ontsteking in de darmen en uitstulpingen. Ook had hij 2 poliepjes weggehaald maar volgens hem zagen die er goedaardig uit (zijn nog wel opgestuurd voor de zekerheid voor P.A.). Over 2 a 3 weken moet hij nog een keer op de poli komen en de arts vond het wel verstandig dit onderzoek om de 5 a 6 jaar te herhalen.

Voor iedereen die het nog moet ondergaan, sterkte.

Lin goed is het met jou gegaan vandaag? Hopelijk is het je niet zo meegevallen als mijn man....
*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven