Gezondheid alle pijlers

darm problemen

05-03-2009 13:21 831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Darm problemen, vaak niet een onderwerp waar open over wordt gepraat. Helaas wel een onderwerp waar veel mensen last van hebben. De pijn, de ongemakken die erbij komen kijken zoals plotseling naar toilet moeten maar ook schaamtes die je daarbij kan hebben zoals een stinkende toilet achterlaten wanneer jij bent geweest. Kortom, NIET PRETTIG

Bij deze open ik, na het goede idee van een mede forummer, het topic darmklachten. Schaam je niet en laat je horen!!
Even snel een berichtje hier uit het ziekenhuis. Ze hebben hier 6 pc's, maar daar zitten allemaal kinderen op, grrrrr. (bezoekuur)...maar ik heb er eentje erachter vandaan geplukt. Computeren doen ze maar thuis.

Ik heb in zeven uur tijd, 3 liter kleanprep naar binnen gewerkt. De vierde liter hoefde ik niet omdat ik zei: "ik heb maar een halve darm, dus moet er minder gelaxeerd worden", waarop de verpleegkundige de arts belde en die vond het goed. Hihi. Ik heb het heel langzaam gedaan, met ijs en ranja erin. Op elke 2 slokjes kleanprep heb ik 2 slokjes ranja gedronken. Dus bijna 6 liter vocht na binnen gewerkt en dat zonder te kotsen (yes, yes). Doordat kleanprep zoveel vocht aan je lichaam ontrekt, moet je veel drinken.....dus ik heb zelfs geen hoofdpijn nu!

Morgenochtend moet ik nog 1liter en dan het onderzoek. Mijn vriend moet er wel bij blijven om de uitslag van de arts te horen. Daar zal ik dan te sloom voor zjin. Ben benieuwd.....

Ga nu nog ff een peukje doen, weet niet of ik morgen nog de kans krijg....

15 glazen kleanprep.....bah!

Biekkie, hoop dat je je snel wat beter gaat voelen!!!!
Just a little strenght in our hearts. Enough to heal.
@wilma64

fijn dat het je man is meegevallen

@Biekkie

naar dat ze wat gevonden hebben, maar aan de andere kant ook wel fijn. Wat goed dat ze meteen medicatie hebben meegegeven. Dat deden ze bij mij niet.

@lin67

fijn dat de voorbereidingen tot nu toe goed gaan. 15 glazen, respect! Veel succes morgen! Je laat vast nog wel weten hoe het gaan is...
*
Zo, infuus zit erin (ging weer lekker moeilijk, zoals altijd)....dus ik ben weer aan de wandel (verpleegkundige heeft mijn mobiele nummer genoteerd, mocht ik onverwachts eerder kunnen)...service!

De 4de liter zit erin.....Patty Brad is er niets bij!! Nog 2 en een half uur! Voel me behoorlijk slap, zolang zonder eten. Heb nu dan ook hoofdpijn. Zal straks wel vragen wanneer ik aan de shoarma mag (hihi)
Lin, ik zal voor je duimen!!!

Biekkie,

inderdaad fijn dat ze wat gevonden hebben. Komt er nu misschien eindelijk een eind aan de onzekerheid.

Wilma,

dus lekker liggen slapen die man van je Hahaha, goed hoor.

Mijn pa lag volgen de arts zelfs te snurken tijdens het onderzoek. Lekker relaxed.

Voor allemaal sterkte!.

ps. hier gaat het nog steeds redelijk.
hoi allemaal

ben nieuw hier en lees dus al 2 dagen mee

mijn verhaal ja 3 maanden geleden in het weekend bloed in de ontlasting dus weekend arts conclusie infectie aan de darm kreeg salofalk zetpillen mee

die dinsdag naar mn huisarts alles uitgelegd en moest van hem doorgaan met salofalk ook heeft ie een algeheel bloedonderzoek laten doen omdat ik ook een anorexia verleden heb (had)

nou daar kwam dus mooi die infectie tevoorschijn dus doorgaan salofalk oke

na een week was ik duizelig misslijk en at ik alleen nog maar een broodje per dag

dus toch maar stoppen

nu vorige week om half twaalf snachts krreg ik enorme steken aan de rechterkant begon te zweten en zat dus een half uur op de wc

zaterdag weer bloed in mn ontlasting en maandag na een stukje appeltaart een enorme opgezette buik en het gevoel alsof mn darmen zouden knappen dus dinsdag weer heen

advies weer salofalk en een week vloeibaar om mn darmen rust te geven

de coalitich is dus weer terug

herkennen jullie dit ook

en ja ik ben o zo bang voor een darm onderzoek

voor al die meiden die hem nu hebben sucses

anja
Het is achter de rug en het viel mee. Het deed wel pijn (heb erg kronkelige darmen), maar toen dat slaapmiddel begon te werken (waarom geven ze dat niet eerder) vergat ik het....Heb ook niets meegekregen van gesprek met arts of het terugbrengen naar de afdeling.

Ze hebben 1 poliep verwijderd en een 'ander' stukje ter observatie weggehaald. Verder zag het er goed uit. Maar helemaal gerust ben ik als de uitslag van de kweekjes er is.

Zo even genoeg, ben nog zo stoned als een garnaal.....
*
Ik heb als een blok geslapen vannacht. Een beetje weeig gevoel in mijn buik, maar geen pijn meer.

Ik geloof dat het normaal is als je na de coloscopie nog pijn hebt, maar als je ook verhoging hebt, moet je geloof ik, bellen! Maar als je het niet vertrouwd, zou ik sowieso bellen!

Ik schijn nog allemaal vragen gesteld te hebben aan de arts, naderhand, kan ik me dus niets van herinneren, raar hoor!

Anjak, als je bloed in je ontlasting hebt, moeten ze dat toch nader onderzoeken?
hey,

Biekkie, ik heb een aantal dagen last gehad van meer buikpijn dan normaal...vooral meer steken dan normaal als ik van houding veranderde
Hallo, ik ben hier nieuw, heb de laatste paar bladzijden bijgelezen.

Ik heb sinds 2007 de ziekte van Crohn, sindsdien vooral ziekenhuis in, ziekenhuis uit geweest. Het is niet stabiel te krijgen. Ik hoop dat ik hier met mensen erover kan praten hoe het is om chronisch ziek te zijn, en misschien mensen helpen die pas net Crohn hebben.. ik ben ondertussen een ware Crohn-encyclopedie en heb volgens mij alle medicijnen gehad die er te krijgen zijn voor Crohn. Ik hoop dat er hier ook wat jongere mensen zijn met darmaandoeningen, ik ken persoonlijk namelijk alleen maar ouderen (60+) met darmaandoeningen. Ik ben nog jong (studeer nog) en wil vanalles, maar mijn lijf houdt me regelmatig tegen.
@Immaculata

welkom hier! Klinkt erg vervelend dat ze je Crohn niet stabiel krijgen en dat je lijf niet wilt wat je jeugdige hoofd wel wil. Uit vooral hier je frustraties en alles wat je kwijt wil!

Ik ga je waarschijnlijk vanaf maandag allemaal vragen stellen, al hoop ik nog steeds dat het geen Crohn is...
Wat een ellende bij sommigen hier... Lin, ik hoop dat je je snel fitter voelt.

voor iedereen.

Klinkt misschien stom, maar een paar maanden geleden was ik bijna het 'ergst' qua klachten op de pijler. Nu lees ik en denk ik: het kan echt nog 100 x erger, wat ben ik blij dat ik slechts PDS heb.....

Voor iedereen een
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
@GreenMonk: helaas is het zo dat je na een scopie bijna altijd al met zekerheid kunt zeggen of iemand Crohn heeft. :( Het is natuurlijk niet leuk om te horen dat je een chronische aandoening hebt, maar persoonlijk was ik na mijn eigen diagnose ook blij - ik liep al lang met klachten die nogal vaag waren, moe, buikpijn, geen honger.. en ik was ook wel opgelucht dat ik dus écht iets had, dat ik serieus genomen werd en dat er een behandeling was. En de grote meerderheid van Crohn-patiënten heeft weinig klachten. Als je vragen hebt laat het maar weten!

Wat typisch trouwens, dat zoveel mensen opzien tegen een scopie. Ik heb zelf geloof ik 4 of 5 keer een scopie gehad, altijd zonder roesje, heb er nog nooit last van gehad. Het deed nooit pijn, vond het laxeren altijd veel vervelender dan het onderzoek zelf. Ik vind het zelf enorm interessant om mijn darmen van binnen te zien, ik had misschien maar dokter moeten worden.
@Immaculata

ja, het is gewoon erg dubbel; aan de ene kant is het fijn te weten waar je nu al die maanden last van had, aan de andere kant heb ik misschien iets te veel worst case scenario's op internet gelezen en is het de angst voor erger die ik maar moeilijk kan accepteren...gelukkig paar goede gesprekken gehad met onder andere mijn tante (mijn nicht heeft CU) en zij zegt dat zolang ik ook nog zoveel kan en doe en weinig hoef te laten ook kritisch moet zijn naar de medicijnen die ik evt. krijg voorgeschreven...Hoe kijk jij daar tegenaan?

ik vond de scopieop het moment zelf ook niet vervelend en vond het ook jammer dat ik niet mee kon kijken (of in ieder geval het allemaal weer zou vergeten door het roesje)
quote:Immaculata schreef op 16 oktober 2009 @ 19:38:

Wat typisch trouwens, dat zoveel mensen opzien tegen een scopie. Ik heb zelf geloof ik 4 of 5 keer een scopie gehad, altijd zonder roesje, heb er nog nooit last van gehad. Het deed nooit pijn, vond het laxeren altijd veel vervelender dan het onderzoek zelf. Ik vind het zelf enorm interessant om mijn darmen van binnen te zien, ik had misschien maar dokter moeten worden.

Dat zou ik ook hebben!

Haast jammer dat ik geen scopie heb gehad . Laxeren lijkt me rot inderdaad, maar ik kan me voorstellen dat je je daarna wel lekker 'schoon' voelt. Heb ik al na een dag diarree

Het leek me bij het onderzoek voor coeliakie (naam kwijt, zo'n slang door je keel, biopt en nog wat) ook leuk om mee te kijken. Maar dat was wel dusdanig vervelend dat het kijkplezier bedorven werd... Lompe arts ook.

Ben verder niet zo bang voor artsen, tandartsen e.d. Heb op mijn tweede al een tijd in het ziekenhuis gelegen, kennelijk ben ik toen zo goed behandeld dat ik veel vertrouwen in artsen heb.

Laatste dagen gaat het weer wat minder met de darmen. Gisteren had ik wat metamucil genomen (ik slik dat als ik het idee heb dat ik het nodig heb.. als ik het dagelijks zou slikken raken mijn darmen overprikkeld, maar soms heb ik gewoon vezelboost nodig). Metamucil komt er dan een paar uur later alweer uit (duidelijk herkenbaar). En dan voel ik me wel opgeruimd, maar normaal blijft voedsel toch veel langer in de darmen?

(nee Mcil is geen voedsel, maar ik vind het erg snel dat het met een paar uur het hele kanaal doorloopt, eigenlijk)

Niet zo smakelijk, maar dat mag hier.

Sterkte allemaal weer.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
moonlight, paar uur is wel heel snel hoor om dan de metamucil weer te zien. Ik weet niet precies hoe lang het wel duurt, maar volgens mij zou het al minstens een paar uur in je maag moeten blijven (bij mijn scopie mocht ik nl. rond lunchtijd een lichte lunch terwijl ik pas om 15.15 dat onderzoek had). Reden dat ik mocht eten was omdat het dan nog niet in je darmen zou zitten, maar bij jou dus kennelijk wel....hoop dat het snel weer wat beter gaat met je darmen!
@Greenmonk: Trek je niet te veel aan van al die worst case scenario's, helaas ben ik zo'n geval maar die zijn er maar weinig. De meeste mensen met Crohn houden het met geen of weinig medicijnen onder controle. Het gebeurt zelfs regelmatig dat mensen één opvlamming hebben en daarna nooit meer, maar die mensen zetten hun ervaring natuurlijk niet op een of andere medische site.

Wat betreft medicijnen, wanneer je een lichte variant hebt krijg je meestal geen zware pillen voorgeschreven. Vaak wordt begonnen met Pentasa of Salofalk, medicijnen die volgens mijn arts veiliger zijn dan paracetamol. Je kunt het zelfs zonder problemen tijdens de zwangerschap gebruiken en borstvoeding geven. Ook wordt vaak prednison voorgeschreven bij een eerste ontsteking, wanneer Pentasa of Salofalk niet genoeg is, als dat aan de orde is, dan is het misschien wel goed om te informeren of er ook een "stootkuur" mogelijk is - 4 weken lang hoge dosering en dan helemaal stoppen. Wanneer je het langer gebruikt dan 4 weken moet je het langzaam afbouwen en dat is een proces van maanden. Hoewel prednison ook vrij onschuldig is (wel minder onschuldig dan Pentasa of Salofalk, maar ook weinig schadelijk) vind ik dat het vervelendste medicijn dat er is omdat je er een enorme kop van krijgt en opvliegers.

In ieder geval tot de onsteking weg is moet je natuurlijk aan de medicijnen, want anders gaat het niet weg, maar veel artsen zijn er wel voorstander van om na een paar maanden stabiel te experimenteren met stoppen / minderen van medicijnen. Dat kun je altijd proberen, lukt het niet dat weet je dat ook.

Ik krijg vanmiddag een heleboel uitslagen uit het Radboud. Ik ben een beetje 'vastgelopen', heb letterlijk alle medicijnen voor Crohn al gehad, dus ik ben nu binnestebuiten gekeerd. Heel veel labonderzoek, op van alles en nog wat, en ook een MRIscan. Het kan zijn dat ik door mijn lage weerstand bijvoorbeeld een zeldzame bacterie of tropische ziekte heb opgelopen. Je hoeft maar in de trein naast iemand te zitten die net uit Thailand komt... Ik ben wel blij dat ze nu echt een keer alles op een rijtje zetten. Ik heb nu ook al maandenlang elke dag koorts, altijd boven de 38, en niemand weet hoe dat komt. Een besmetting met het een of ander zou dat ook kunnen verklaren. Uit de MRI krijg ik ook een duidelijk beeld welk gedeelte van mijn darm is aangetast, er wordt bij mij wel vermoed dat het ook in de dunne darm zit, maar daar is voorheen nooit onderzoek naar gedaan.
Geenmonk, ik heb wel eens gehoord dat mijn stofwisseling te snel ging. Of mijn spijsvertering. Nouja, het was een therapeute van het wazige soort.. ik heb niet niet precies onthouden.

Aan metamucil valt niets te verteren, misschien blijft het daarom niet lang in mijn maag. En het prikkelt kennelijk mijn maag-darm-kanaal nogal. Ik kan het ook niet te vaak gebruiken, dan blijf ik naar het toilet gaan.

Ik heb gemerkt dat ik met een schaaltje gekookte kikkererwten eigenlijk meer resultaat boek. Dan heb ik bijna gegarandeerd goede stoelgang de volgende dag. (maar heb niet altijd kikkererwten klaar staan)

Immaculata... spannend. Succes!
Goede uitslagen gehad vanmiddag! Geen grote ontstekingen meer, maar een klein beetje littekenweefsel in de darm, alleen nog steeds een ernstig ijzertekort, maar daar kan ik wel mee leven. Ik kreeg al ijzer infusen, nu waarschijnlijk een sterkere variant.

@Moonlight: volgens mij heeft iemand mij lang geleden ooit verteld dat kikkerwerten goed zijn voor je stoelgang, volgens mij zitten er veel vezels in. Metumacil, hoort dat niet pas na meer dan een dag te werken? Dan is je spijsvertering inderdaad wel erg snel!
@immaculata

thnx voor je uitgebreide reactie. Allereerst; wat fijn dat je goede uitslagen gehad hebt! Lijkt me een fijn gevoel.

ik weet ondertussen wat meer; het laatste stuk van mijn endeldarm is licht ontstoken. De pathaloog anatoom kon echter geen Crohn of CU vaststellen op basis van het weefsel wat ze hebben weggehaald. Internist opperde om te beginnen met zetpillen, maar omdat dat heel lokaal werkt heb ik geopperd toch pillen te gaan slikken, zodat mijn klachten rechts waar ik het meeste last van heb dan ook misschien weggaan. Nu dus even kijken hoe de medicijnen (Asacol) aanslaan en of de klachten terugkomen als ik dat af ga bouwen...
@Greenmonk: fijn dat je nu wat meer weet! Ik weet niet precies hoe dat zit, maar volgens mij kan een darm ook wel een klein beetje onstoken zijn zonder dat er meteen een chronische ziekte aan vast zit. Dus misschien is het wel gewoon eenmalig. Asacol is ook een mesalazine, net als medicijnen die ik in mijn vorige post al noemde, heel onschuldig en voor de meeste mensen genoeg om er vanaf te zijn. Succes met de Asacol, hopelijk slaat het aan!
Imma, er zitten inderdaad veel vezels in. In alle peulvruchten wel, volgens mij.

Ik reageer op sommige vezels wat heftiger dan op andere... maar die van kikkererwten vallen kennelijk goed.

Ik hoop ook voor je dat de ontstekingen niet blijvend zijn!
Dankzij de kikkererwten.... een moeiteloze ontlasting vanmorgen!

*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven