Gezondheid alle pijlers

Darmprobleem

22-05-2020 20:48 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb al een hele tijd last van mijn darmen en ik heb al heel wat onderzoeken laten doen, maar er komt niets uit, maar in de tussentijd krijg ik er wel steeds meer last van.

Wellicht dat iemand de problemen herkent of nog een optie heeft.

Ik heb in augustus 2018 last gekregen van obstipatie. Zakjes movicolon gehad, dat werkte eigenlijk niet, toen bisacodyl, werkte ook niet, toen wat apotheek klysma's gebruikt, dat werkte een beetje.

Toen een echo laten maken, daar was niets op te zien. Uiteindelijk heeft een masseur de harde ontlasting in beweging gekregen en kon ik naar de wc. Toen heb ik in april 2019 een coloscopie gehad, daar was ook niets te zien, bloedonderzoek, ook niets, Inwendig bekkenbodemonderzoek gehad, dat was ook normaal.

Net voor de coloscopie kreeg ik last van darmen die geluid begonnen te maken.
Ik kan op zich wel naar de wc, alhoewel ik nooit het gevoel heb "klaar te zijn en ik geen idee hoeveel eruit komt en wat de vorm is.

Maar sinds die coloscopie is het een beetje een proces geweest, maar inmiddels maken mijn darmen de hele dag door lawaai of ik nu eet of niet. Het is echt een kakafonie aan geluiden. Het piept, gromt, kwaakt en ik voel constant lucht op en neer gaan. In het begin had ik af en toe een opgezette buik, maar inmiddels is dat de hele dag.

Als ik met de linkerkant van mijn buikspieren beweeg dan klotst het ook. Maakt niet uit of ik gedronken heb. Ik heb derhalve ook constant de neiging om snel via gestokt adem te halen via mijn neus om met mijn buikspieren de lucht weg eruit te duwen, wat dus niet lukt. Ik voel ook altijd een druk aan de linkerkant van mijn buik.

Wat me ook opvalt is dat wanneer ik op de bank zit en mijn linkerbeen naar me toe trek, mijn iliopsoas als een gek begint te trekken.


Ik ben nog bij een osteopaat geweest en die dacht aan een parasiet. Ik heb een kuur gehad, maar die heeft ook niet geholpen.

Het enige wat ik veranderd heb, waar ik weet van heb, is dat ik in mijn oefeningen in de sportschool de hipthrust heb toegevoegd. Daarin ben ik wel heel snel vooruit gegaan qua gewicht. Ik heb die oefening er 8 maanden geleden uitgegooid.

Ik heb de mogelijkheid geopperd dat het misschien door een spierprobleem veroorzaakt wordt, maar er is niemand die er aandacht aan besteedt.

Bij de laatste 2 huisartsen (die waren in opleiding) kreeg ik niet meer dan; ja, het is idd erg actief, maar ja, onderzoeken geven aan dat er niets aan de hand is, dus ja, leef er maar mee.

Is dit herkenbaar voor iemand en heeft iemand nog een suggestie?

In ieder geval bedankt voor het lezen.
spell68 schreef:
22-05-2020 22:24
En wat zou ik dan moeten eten volgens jou?
Stop met vasten en eet wat vaker gedurende dag.
Alle reacties Link kopieren
Ben je geprikt op antistoffen voor Coeliakie?
gizzmo-returns schreef:
22-05-2020 22:25
Stop met vasten en eet wat vaker gedurende dag.
Dit zou ik ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
22-05-2020 22:23
Sorry, maar het klinkt helemaal niet alsof het obsessieve eraf is. Wellicht is het minder, maar het is niet uh, erg regulier o.i.d. Arts is compleet op de hoogte van je eetgewoonten neem ik aan?
Yup. Die waarschuwde me, want hij had al meer mensen gehad met mijn voedingspatroon en die ontwikkelden diabetes na een jaar of 10. Dat is erg vreemd, want dat is een gevolg van overmatige koolhydraatinname.

Hij zei ook dat mijn hoge vetinname slecht voor het hart was, maar toen ik vroeg waarom dat zo was en hoe dat dan werkte, kon ie daar geen antwoord op geven, behalve; "dat heb ik zo geleerd".

Ik vond die opmerkingen niet echt sterk dus dat was niet voldoende om mij te overtuigen het aan te passen.
spell68 schreef:
22-05-2020 22:30
Yup. Die waarschuwde me, want hij had al meer mensen gehad met mijn voedingspatroon en die ontwikkelden diabetes na een jaar of 10. Dat is erg vreemd, want dat is een gevolg van overmatige koolhydraatinname.

Hij zei ook dat mijn hoge vetinname slecht voor het hart was, maar toen ik vroeg waarom dat zo was en hoe dat dan werkte, kon ie daar geen antwoord op geven, behalve; "dat heb ik zo geleerd".

Ik vond die opmerkingen niet echt sterk dus dat was niet voldoende om mij te overtuigen het aan te passen.
Onbegrijpelijk

Dan ga je toch lekker verder met je roofbouw?
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
22-05-2020 22:30
Yup. Die waarschuwde me, want hij had al meer mensen gehad met mijn voedingspatroon en die ontwikkelden diabetes na een jaar of 10. Dat is erg vreemd, want dat is een gevolg van overmatige koolhydraatinname.

Hij zei ook dat mijn hoge vetinname slecht voor het hart was, maar toen ik vroeg waarom dat zo was en hoe dat dan werkte, kon ie daar geen antwoord op geven, behalve; "dat heb ik zo geleerd".

Ik vond die opmerkingen niet echt sterk dus dat was niet voldoende om mij te overtuigen het aan te passen.
Tja, doe eens gek. Je zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen. En kijken of dat je wat oplevert.

Je hebt een redelijk bizar eetpatroon en onverklaarbare darmklachten..... Wat is dan de eerste logische stap?
Eet je misschien veel rauwe groente? Ik heb dat zelf lang geleden heel veel gedaan omdat ik dacht dat dat heel erg gezond was, maar eerlijk gezegd had ik daardoor áltijd last van m’n darmen.

En eet je niet véél te zout? Als je maar één keer per dag eet, zit er in die ene maaltijd dan 15 gram zout? Dat lijkt me heel erg veel.

Waarom eet je eigenlijk maar één keer per dag? Wat gebeurd er als je ‘s een week meerdere keren per dag eet?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
22-05-2020 22:25
Stop met vasten en eet wat vaker gedurende dag.
Ik stel je reacties op prijs, maar dit zijn niet onderbouwde kreten. Ik doe dit al jaren en ik zou er dan al veel eerder last van hebben gehad. Ik heb er alleen maar baat bij. Als mijn darmen het nu ineens zouden afwijzen dan zou ik daar graag een onderbouwing van hebben hoe jij denkt dat dan komt. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in gedachtengangen en gevolgtrekkingen, zodat ik het kan proberen te begrijpen.

Op stevia en kokosmeel na, eet ik nog steeds dezelfde dingen als ik altijd gedaan heb. Ik heb alleen de suiker, granen en geraffineerde plantaardige oliën uit mijn dieet gegooid.
gizzmo-returns schreef:
22-05-2020 22:25
Stop met vasten en eet wat vaker gedurende dag.
Hier zou ik mee beginnen voordat je mogelijk allerlei onderzoeken in gaat. Probeer het eens een maand en kijk wat er gebeurt. Verandert er niets, dan kun je verder zoeken.

En waarom zoveel zout? Je eet het dubbele van wat geadviseerd wordt.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 22-05-2020 22:43
29.25% gewijzigd
spell68 schreef:
22-05-2020 22:38
Ik stel je reacties op prijs, maar dit zijn niet onderbouwde kreten. Ik doe dit al jaren en ik zou er dan al veel eerder last van hebben gehad. Ik heb er alleen maar baat bij. Als mijn darmen het nu ineens zouden afwijzen dan zou ik daar graag een onderbouwing van hebben hoe jij denkt dat dan komt. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in gedachtengangen en gevolgtrekkingen, zodat ik het kan proberen te begrijpen.

Op stevia en kokosmeel na, eet ik nog steeds dezelfde dingen als ik altijd gedaan heb. Ik heb alleen de suiker, granen en geraffineerde plantaardige oliën uit mijn dieet gegooid.
Ik, met een erkende en gediagnosticeerde ernstige darmziekte weet best waar ik het over heb.

Maar ik houd op, je bent eigenwijs, luister niet naar je arts en vernielt je lichaam met je rare eetgewoontes.

Het beste ermee.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
22-05-2020 22:38
Ik stel je reacties op prijs, maar dit zijn niet onderbouwde kreten. Ik doe dit al jaren en ik zou er dan al veel eerder last van hebben gehad.
Een roker heeft ook niet na een week longkanker (of andere rokers klachten) he?
spell68 schreef:
22-05-2020 22:30
Yup. Die waarschuwde me, want hij had al meer mensen gehad met mijn voedingspatroon en die ontwikkelden diabetes na een jaar of 10. Dat is erg vreemd, want dat is een gevolg van overmatige koolhydraatinname.

Hij zei ook dat mijn hoge vetinname slecht voor het hart was, maar toen ik vroeg waarom dat zo was en hoe dat dan werkte, kon ie daar geen antwoord op geven, behalve; "dat heb ik zo geleerd".

Ik vond die opmerkingen niet echt sterk dus dat was niet voldoende om mij te overtuigen het aan te passen.
Je krijgt geen diabetes van koolhydraten en suikers.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
22-05-2020 22:32
Tja, doe eens gek. Je zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen. En kijken of dat je wat oplevert.

Je hebt een redelijk bizar eetpatroon en onverklaarbare darmklachten..... Wat is dan de eerste logische stap?
Dan zou ik dus moeten gaan doen wat ik altijd deed, waardoor ik weer dezelfde klachten krijg als destijds om klachten die ik nu na 10 jaar pas heb op te lossen? Dat klinkt niet echt logisch en dat is het ook echt niet waard.

Ik wilde eigenlijk eens kijken of anderen wat ideeën hadden, maar buiten de voeding is dat dus niet zo. Ik ga nu in discussie over voeding belanden, wat in mijn ervaring niet opschiet. Ik kan exact uitleggen, waarom ik dingen wel en niet eet, in tegenstelling tot wat je waarschijnlijk denkt, zou ik nooit aan iets beginnen als ik er niet 100% zeker was dat het goed voor me was.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
22-05-2020 22:48
Dan zou ik dus moeten gaan doen wat ik altijd deed, waardoor ik weer dezelfde klachten krijg als destijds om klachten die ik nu na 10 jaar pas heb op te lossen? Dat klinkt niet echt logisch en dat is het ook echt niet waard.

Ik wilde eigenlijk eens kijken of anderen wat ideeën hadden, maar buiten de voeding is dat dus niet zo. Ik ga nu in discussie over voeding belanden, wat in mijn ervaring niet opschiet. Ik kan exact uitleggen, waarom ik dingen wel en niet eet, in tegenstelling tot wat je waarschijnlijk denkt, zou ik nooit aan iets beginnen als ik er niet 100% zeker was dat het goed voor me was.
Ah, jij bent een van die 17 miljoen virologen in Nederland? Die het beter weten dan de mensen die er voor geleerd hebben?

Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
22-05-2020 22:39
Hier zou ik mee beginnen voordat je mogelijk allerlei onderzoeken in gaat. Probeer het eens een maand en kijk wat er gebeurt. Verandert er niets, dan kun je verder zoeken.

En waarom zoveel zout? Je eet het dubbele van wat geadviseerd wordt.
Ten eerste omdat ik keto eet. Het verwerken van ketonen kost meer natrium. Zout is natriumchloride. Vandaar de natrium. Het tweede is de aanmaak van maagzuur. Dat is zoutzuur, waterstofchloride. Daar is het chloridedeel voor. Ik eet alleen Keltisch, geen geraffineerd tafelzout.

Ik heb 2 maanden niet gevast en toen 2x per dag gegeten, dat had ook geen enkel effect.
Alle reacties Link kopieren
Even terug in mijn geheugen graven paarden die luchtzuigen willen nog wel eens last krijgen van koliek. Als jij verkeerd ademt kan de oorzaak daar Misschien ook zitten.

Mocht dit het niet zijn dan zou ik eens via de darmstichting een goede diëtiste zoeken en uitzoeken waar je misschien gevoelig voor bent. (zuivel, vlees, gluten enz)
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
22-05-2020 22:50
Ah, jij bent een van die 17 miljoen virologen in Nederland? Die het beter weten dan de mensen die er voor geleerd hebben?

Succes ermee!
Als de echte virologen elkaar al constant tegenspreken dan vraag ik me wel eens in hoeverre het experts zijn. Ze roepen maar wat, net als die andere 17 miljoen mensen.

Dat geldt hetzelfde voor "de mensen die ervoor geleerd hebben", (wat ik overigens 10 jaar gedaan heb), ik heb alleen geen papiertje, maar als dat je kwalificatie is om naar iemand te luisteren, dan behoor ik tot die 17 miljoen mensen.

Er zijn overigens wel mensen die ervoor geleerd hebben die precies zeggen wat ik doe, dus het is maar wat je wilt horen.

Maar toch bedankt voor je input.
Je klachten kunnen heel veel dingen veroorzaakt worden, dat maakt het lastig.

Mijn dochter had deze klachten jarenlang en we zijn er nooit achtergekomen wat het was. Een kennis van mij bleek na een fikse buikgriep ineens lactoseintolerant geworden te zijn. Een familielid dronk 2 liter colalight per dag en kwam er pas na vele onderzoeken achter dat de cola het probleem was. Zo maar wat voorbeelden uit mijn omgeving

In jouw geval is jouw eetpatroon (ik weet er te weinig van om iets zinnigs hierover te zeggen) niet standaard en zou het het proberen waard zijn om te kijken of hier de klachten vandaan komen. Maar misschien heb je dit al geprobeerd.

Dat het al jare;n goed gaat, hoeft, zoals hier door anderen ook gezegd wordt, geen argument te zijn. Dingen kunnen veranderen, maar ook een allergie of intolerantie kan plotseling ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
Valentijn101 schreef:
22-05-2020 22:57
Even terug in mijn geheugen graven paarden die luchtzuigen willen nog wel eens last krijgen van koliek. Als jij verkeerd ademt kan de oorzaak daar Misschien ook zitten.

Mocht dit het niet zijn dan zou ik eens via de darmstichting een goede diëtiste zoeken en uitzoeken waar je misschien gevoelig voor bent. (zuivel, vlees, gluten enz)
Ik ademde altijd vanuit mijn longen, maar toen ik dat bekkenbodemonderzoek kreeg, zei ze dat je eigenlijk vanuit je buik moest ademen. Ik weet niet meer precies waarom, maar het klonk logisch, dus daar ben ik me wel op gaan richten. Zou ik dat dan verkeerd doen? Ik adem vnl door mijn neus. Ik heb verder geen pijn, is dat niet gebruikelijk bij koliek?

Mocht een ontlastingsonderzoek niets uitwijzen dan is een eliminatie onderzoek ook nog een optie.

Bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
22-05-2020 22:02
Maar, dan mis je een stuk van je darm. Ik kan me voorstellen dat dat een flinke impact heeft op de werking van je spijsvertering. Ik heb echter nog nooit klachten gehad. Ik drink eigenlijk geen alcohol en als ik frisdrank drink, maak ik dat zelf met citroen en stevia.

Het lijkt me wel lastig om daar constant rekening mee te moeten houden.
Waarom wil je niet kijken naar de invloed van eten?
Daar zit je probleem namelijk.
Weet je waarom?
Ze kunnen niets anders vinden, ze hebben alles onderzocht, behalve je eetpatroon....
Heel raar, dat je daar zo overheen walst.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
22-05-2020 23:04
Je klachten kunnen heel veel dingen veroorzaakt worden, dat maakt het lastig.

Mijn dochter had deze klachten jarenlang en we zijn er nooit achtergekomen wat het was. Een kennis van mij bleek na een fikse buikgriep ineens lactoseintolerant geworden te zijn. Een familielid dronk 2 liter colalight per dag en kwam er pas na vele onderzoeken achter dat de cola het probleem was. Zo maar wat voorbeelden uit mijn omgeving

In jouw geval is jouw eetpatroon (ik weet er te weinig van om iets zinnigs hierover te zeggen) niet standaard en zou het het proberen waard zijn om te kijken of hier de klachten vandaan komen. Maar misschien heb je dit al geprobeerd.

Dat het al jare;n goed gaat, hoeft, zoals hier door anderen ook gezegd wordt, geen argument te zijn. Dingen kunnen veranderen, maar ook een allergie of intolerantie kan plotseling ontstaan.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar er is dan een reden voor die verandering. Als je lactose intolerant wordt dan betekent dat dat het enzym lactase niet meer functioneert of niet aanwezig is. Bij cola kan dat van alles zijn, suiker, zuren, en het stikt van de chemicaliën wat heel de darmflora verknalt.

Ik eet eigenlijk alleen rundvlees (en zelfs dat is heel beperkt), eieren, broccoli, tomaat, spinazie, wortel, komkommer, yoghurt, slagroom, roomboter en wat melkpoeder, cacao en cacaoboter in mijn chocolade. En zoals gezegd eet ik af en toe granen of friet of een bolus.

Als je allergisch wordt, krijgt je vaak meerdere symptomen, waaronder veranderende ontlasting. Een vriend van me is ook lactose intolerant en als die lactose eet, krijgt ie vrij snel buikpijn en diarree. Ik heb dat allemaal niet,

En dat is het punt; er is verder helemaal niets veranderd in mijn leven of patronen. Als er al iets veranderd is, is het dat ik meer granen eet. Iedereen vindt dat ik vreemd eet, maar ik eet, volgens die kwalificatie, minder vreemd dan 5 jaar geleden.

Ik eet overigens mijn groenten wel rauw. Dat was ik vergeten in een antwoord op een andere post. Daar heb ik ook nooit last van gehad. Omdat ik toch nog neig naar een parasiet gooi ik die nu tegenwoordig wel een half uur voor het eten in de microdyn. Maar goed als het een parasiet is dan werkt dat nu ook niet meer.

Als ik de antwoorden zo lees dan kan ik het beste als eerste een ontlastingsonderzoek laten doen. Dat ga ik volgende week meteen regelen.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
22-05-2020 23:23

Als ik de antwoorden zo lees dan kan ik het beste als eerste een ontlastingsonderzoek laten doen. Dat ga ik volgende week meteen regelen.
Dat is wat jij uit de antwoorden hier leest?
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
22-05-2020 23:23
Ik eet eigenlijk alleen rundvlees (en zelfs dat is heel beperkt), eieren, broccoli, tomaat, spinazie, wortel, komkommer, yoghurt, slagroom, roomboter en wat melkpoeder, cacao en cacaoboter in mijn chocolade. En zoals gezegd eet ik af en toe granen of friet of een bolus.
Zijn dit letterlijk de enige dingen die je eet? Want dan krijg je gein ernstig tekort. En ja het duurt even voor je lichaam dat aangeeft. Ik heb een tijdje ook heel slecht gegeten, de klap daarvan kwam pas jaren later en ik was toen alweer onderweg naar een gezond eetpatroon.
Maarja, je bent eigenwijs als je denkt dat 1x per dag eten goed is. Ik ga er verder ook geen energie in steken.
Alle reacties Link kopieren
vanlippebiesterveld schreef:
22-05-2020 23:18
Waarom wil je niet kijken naar de invloed van eten?
Daar zit je probleem namelijk.
Weet je waarom?
Ze kunnen niets anders vinden, ze hebben alles onderzocht, behalve je eetpatroon....
Heel raar, dat je daar zo overheen walst.
Primair is de reden, om het dan maar bij de regulier medische wetenschap te blijven, niet als optie gegeven als mogelijke oorzaak door mijn huisartsen. Er is een inwendig onderzoek gedaan door een MDL arts. Mijn darm was perfect in orde, mijn bloedonderzoek liet geen verhoogde ontstekingswaarden zien, de echo was goed.

De eindconclusie van de regulier medische wetenschap is simpel: we zien niets, dus leer er maar mee leven. Als zij mijn eetpatroon, wat ik duidelijk uiteen heb gezet, als mogelijke oorzaak hadden gezien dan hadden ze dat neem ik aan wel gezegd. Aangezien ik naar de mensen moet luisteren die ervoor geleerd hebben, lijkt het me vreemd dat ik ze dan ineens wel ga wantrouwen, omdat zij voeding verder niet genoemd hebben.

Eigenlijk komt er verder niemand met een mogelijkheid, waar ik niet aan gedacht heb, dat sterkt me in de gedachte dat het iets is, wat wel symptomen geeft, maar geen ziektebeeld en wat niet waar te nemen is op een scopie. Dan moet het bijna toch wel een parasiet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
22-05-2020 23:32
Dat is wat jij uit de antwoorden hier leest?
Nee, ik lees alleen dat ik mijn voeding moet aanpassen, maar niemand die onderbouwt waarom, en wat dan de reden is dat ik last krijg van mijn darm. Zoals ik al in mijn volgende post zeg; de doktoren hebben daar niet op gehint en de onderzoeken wijzen verder ook niets uit wat daar dus blijkbaar op wijst.

Ik moest van jou de mensen volgen die ervoor geleerd hadden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven