Gezondheid alle pijlers

Darmprobleem

22-05-2020 20:48 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb al een hele tijd last van mijn darmen en ik heb al heel wat onderzoeken laten doen, maar er komt niets uit, maar in de tussentijd krijg ik er wel steeds meer last van.

Wellicht dat iemand de problemen herkent of nog een optie heeft.

Ik heb in augustus 2018 last gekregen van obstipatie. Zakjes movicolon gehad, dat werkte eigenlijk niet, toen bisacodyl, werkte ook niet, toen wat apotheek klysma's gebruikt, dat werkte een beetje.

Toen een echo laten maken, daar was niets op te zien. Uiteindelijk heeft een masseur de harde ontlasting in beweging gekregen en kon ik naar de wc. Toen heb ik in april 2019 een coloscopie gehad, daar was ook niets te zien, bloedonderzoek, ook niets, Inwendig bekkenbodemonderzoek gehad, dat was ook normaal.

Net voor de coloscopie kreeg ik last van darmen die geluid begonnen te maken.
Ik kan op zich wel naar de wc, alhoewel ik nooit het gevoel heb "klaar te zijn en ik geen idee hoeveel eruit komt en wat de vorm is.

Maar sinds die coloscopie is het een beetje een proces geweest, maar inmiddels maken mijn darmen de hele dag door lawaai of ik nu eet of niet. Het is echt een kakafonie aan geluiden. Het piept, gromt, kwaakt en ik voel constant lucht op en neer gaan. In het begin had ik af en toe een opgezette buik, maar inmiddels is dat de hele dag.

Als ik met de linkerkant van mijn buikspieren beweeg dan klotst het ook. Maakt niet uit of ik gedronken heb. Ik heb derhalve ook constant de neiging om snel via gestokt adem te halen via mijn neus om met mijn buikspieren de lucht weg eruit te duwen, wat dus niet lukt. Ik voel ook altijd een druk aan de linkerkant van mijn buik.

Wat me ook opvalt is dat wanneer ik op de bank zit en mijn linkerbeen naar me toe trek, mijn iliopsoas als een gek begint te trekken.


Ik ben nog bij een osteopaat geweest en die dacht aan een parasiet. Ik heb een kuur gehad, maar die heeft ook niet geholpen.

Het enige wat ik veranderd heb, waar ik weet van heb, is dat ik in mijn oefeningen in de sportschool de hipthrust heb toegevoegd. Daarin ben ik wel heel snel vooruit gegaan qua gewicht. Ik heb die oefening er 8 maanden geleden uitgegooid.

Ik heb de mogelijkheid geopperd dat het misschien door een spierprobleem veroorzaakt wordt, maar er is niemand die er aandacht aan besteedt.

Bij de laatste 2 huisartsen (die waren in opleiding) kreeg ik niet meer dan; ja, het is idd erg actief, maar ja, onderzoeken geven aan dat er niets aan de hand is, dus ja, leef er maar mee.

Is dit herkenbaar voor iemand en heeft iemand nog een suggestie?

In ieder geval bedankt voor het lezen.
Nogmaals, waar haal je je informatie vandaan?
Alle reacties Link kopieren
Imazigen schreef:
23-05-2020 10:03
Probeer eens om een keertje heel vet te eten. Ik ben darmpatient en heb een stoma. Moet heel erg om mijn dieet letten, veel water drinken tijdens de maaltijd, maar dan nog vaak hele dikke ontlasting die niet goed passeert of een pijnlijke verstopping veroorzaakt, ben er zelfs al een aantal keer voor opgenomen geweest.

Als ik eens een keer heel vet gegeten heb (dus bijvoorbeeld iets gefrituurd of veel chips), dan merk ik dat het veel beter gaat met mijn darmen. Logisch zei de diëtiste, je hebt ook vet nodig in je dieet. (Terwijl ik het liefst zoveel mogelijk groente en fruit zou willen eten).
Jezus, dat lijkt me ook geen pretje zeg.

Ik eet elke dag minimaal 125 gram vet. Vnl producten met verzadigd vet en wat meervoudig onverzadigde vetten uit visolie. Het is mijn primaire bron van energie en cellulaire bouwstoffen.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
23-05-2020 14:52
Nogmaals, waar haal je je informatie vandaan?
Ik denk dat als je zegt dat koolhydraten niet de oorzaak zijn van diabetes (type 2 iig) het uit heel andere bronnen is dan jij.
spell68 schreef:
23-05-2020 14:56
Ik denk dat als je zegt dat koolhydraten niet de oorzaak zijn van diabetes (type 2 iig) het uit heel andere bronnen is dan jij.
Dat is geen antwoord op de vraag.
yourlocalhero schreef:
23-05-2020 14:44

En ergens zie ik je over PDS in samenhang met diaree, die kan ik persoonlijk ontkrachten, heb ik namelijk als PDS-er ook niet.
Er zijn uit mn hoofd drie typen PDS toch? De versie met verstopping, met diarree en een mix (en misschien nog eentje).
Alle reacties Link kopieren
Niet je hele topic gelezen, sorry, maar wat ik zo lees klinkt als dyspepsie.
En dat komt dan vaak door te hoge vetinname.
Ik zou dus toch minder vet eten en daarbij Iberogast slikken.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel water drink je per dag, TO? Als je voldoende vezels eet, maar niet genoeg drinkt krijg je nog steeds verstopping. Ik blijf het ook gek vinden dat je weigert je eetpatroon aan te passen. Een hoog vetgehalte is inderdaad slecht voor je hart, je (slag)aders gaan erdoor verkalken, je krijgt mogelijk afsluiting van de kransslagaders. Ook zoveel natrium is niet goed --> je bloeddruk gaat ervan stijgen wat ook weer niet goed is voor de aders en dus hart. Misschien toch eens een diëtist opzoeken?
Baat het niet, dan schaadt het niet, toch? Op deze manier verder heeft ook geen zin.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
23-05-2020 14:38
Dat is toch logisch? We zijn geen artsen en we kennen je niet. Hoe kunnen we jou dan een advies geven, anders dan aan te geven wat voor ons werkt?





Ik heb 8 jaar Ziekte van Crohn en al mijn hele leven PDS, ik begrijp inmiddels wel aardig wat er in mijn darmen gebeurt. Nee, ik ben geen arts, dus ik kan geen advies geven wat op jou van toepassing is (maar, zoals ik al schreef, dat kan niemand hier).





Je hoeft helemaal niemand te volgen. Het zijn tips die je eventueel zou kunnen proberen. We hebben allemaal een bepaald idee van wat voor ons zou kunnen werken, jij ook. Je moet voor jezelf bepalen welke van de tips voor jou zou kunnen werken.
Ja, ik snap dat ook. En ik stel het ook zeer op prijs dat je je adviezen geeft, zonder een oordeel te vellen, maar dat is het punt juist wat ik heel veel al heb gezien in topics op het lijf en dieet of gezondheidsforum. Op het punt dat voeding erbij betrokken wordt dan wordt het een strijd. En meestal leidt dat tot persoonlijke aanvallen, insinuaties, frustraties en gaat het totaal niet meer over de vraag. En daar gaat het hier ook weer naar toe.

Ik vermeld specifiek dat ik al 10 jaar hetzelfde eet en ik verder nergens last van heb, behalve dit ene. Geen enkel ander symptoom. geen pijn, geen gewichtsverlies, geen gewichtstoename, geen krachtverlies, geen vermoeidheid, geen veranderde emotionele toestand, geen veranderde ontlasting, geen bloedafwijkingen, niets. Er is voor mij geen enkele aanleiding om te denken dat daar de oorzaak ligt en blijkbaar de artsen ook niet.

Ik heb zelf al weken onderzoek gedaan, maar er kan altijd iets zijn, waar ik zelf niet aan gedacht heb, ik ben niet alwetend. En dat was ook de reden voor de vraag. Is er iets waar ik niet aan gedacht heb en wat ook een oorzaak kunnen zijn. En toch leidt het weer tot een discussie over voeding en persoonlijke aanvallen.

Als ik daar even doorheen lees dan kom ik tot de conclusie dat er geen andere zaken worden genoemd, waar ik zelf nog niet aan gedacht heb en dan kan ik iig een plan van aanpak maken, want het heeft weinig zin om als een kip zonder kop rond te rennen.

Bedankt voor je input iig en ook voor jou veel sterkte met je gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Subbie schreef:
23-05-2020 14:09
Coeliakie uitgesloten? Ik had ook die klachten en blijk dus glutenintolerant te zijn. Maar neem aan dat ze dat bij dat darmonderzoek wel hebben bekeken?
Kun je dat zien aan de binnenkant van je darm? Want dan neem ik aan dat ze dat bij de coloscopie wel gezien hadden.

Gluten leiden tot ontstekingsreacties en ik neem aan dat ze dat zien in het bloed. Ik eet, zoals reeds gezegd, bijna geen granen, dus ik krijg niet zoveel gluten binnen.
Alle reacties Link kopieren
hi spell, je eet 1 kg voornamelijk rauwe groente . 125 gram voornl verzadigd vet, rundvlees, eieren, broccoli, tomaat, spinazie, wortel, komkommer, yoghurt, slagroom, roomboter. Dit is een behoorlijk extreem voedingspatroon. Je hebt al twee jaar (!!) obstipatie dus je darmen vertellen je luid en duidelijk niet zo blij te zijn. luister naar je lijf. En gun jezelf je voedingspatroon opnieuw onder de loep te nemen. Wat ik mis in je voedingspatroon?? Een hele lijst aan naar mijn visie onmisbare dingen zoals: zoete bataatpuree en knollen als aardperen. Haring. Mosselen. Paddestoelen. Kiemen. Avocado. EV olijfolie. bone broth. Stoofschotels vol groenten, wissel rauw en niet rauwe groenten af, en probeer wat dit voor jouw darmen doet. Alle fruit, twee stuks bio per dag. Verse kruiden. En alle andere groenten. En ook iets van granen of boekweit. Wat amaranth. Goede volkoren desem boterham. Etc etc. Succes met je zoektocht. ps ik meen In je voedingspatroon iets van het ‘Fatsforum’ te herkennen. Realiseer je dat dit extreme voedingsgedachten zijn die tevens zeer omstreden zijn.
isabella98765 wijzigde dit bericht op 23-05-2020 15:34
1.53% gewijzigd
Beweeg je genoeg?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
23-05-2020 14:57
Dat is geen antwoord op de vraag.
Nee, dat klopt, maar ik heb geen behoefte aan een discussie over voeding. En de stelling dat koolhydraten niet de oorzaak van diabetes zijn, gaat daartoe leiden, want ik zeg dat het wel zo is.

Maar om je vraag te beantwoorden; ik vind bronnen niet zo belangrijk. Kun je uitleggen waarom iets wel of niet goed is en wat de impact op je lichaam is. Heb je begrip van iets, niet kennis. Kun je me hoe, wat, waarom vragen goed beantwoorden, dat is mijn indicatie om naar iemand te luisteren. Loze kreten daar kan ik niets mee.
Alle reacties Link kopieren
Zenzeo schreef:
23-05-2020 15:17
Niet je hele topic gelezen, sorry, maar wat ik zo lees klinkt als dyspepsie.
En dat komt dan vaak door te hoge vetinname.
Ik zou dus toch minder vet eten en daarbij Iberogast slikken.
Daar ga ik me eens in verdiepen. Dank je!
spell68 schreef:
23-05-2020 15:35
Nee, dat klopt, maar ik heb geen behoefte aan een discussie over voeding. En de stelling dat koolhydraten niet de oorzaak van diabetes zijn, gaat daartoe leiden, want ik zeg dat het wel zo is.

Maar om je vraag te beantwoorden; ik vind bronnen niet zo belangrijk. Kun je uitleggen waarom iets wel of niet goed is en wat de impact op je lichaam is. Heb je begrip van iets, niet kennis. Kun je me hoe, wat, waarom vragen goed beantwoorden, dat is mijn indicatie om naar iemand te luisteren. Loze kreten daar kan ik niets mee.
Ehm.. Wat verwacht je dan precies? Je hebt darmproblemen en de kans is gewoon heel groot dat je voeding daar iets mee te maken heeft. We bedoelen het goed he..
spell68 schreef:
23-05-2020 15:36
Daar ga ik me eens in verdiepen. Dank je!
Alsjeblieft niet. Dyspepsie heeft te maken met de maag, niet met de darmen

Iberogast is een homeopatisch geneesmiddel dat geen bewezen genreeskrachtige werking heeft, maar NOG STEEDS een geneesmiddel en dat mag een andere forummer niet aanraden, dat valt namelijk onder medisch advies.

Plus helpt gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
23-05-2020 15:40
Iberogast is een homeopatisch geneesmiddel
Nee, hoor!
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
23-05-2020 14:45
Ik zeg niet dat je een eetstoornis hebt, ik zeg dat ik wel zie dat je ver boven gemiddeld bezig bent met voeding en enorm veel voeding uitsluit.

Wat je wel/niet eet maakt in feite niet eens zoveel uit, maar wel dat je er m.i. obsessief mee bezig bent.
Ook een rationele mindset is geen contra indicatie voor een eetprobleem.

Ik denk dat het verstandig is om er eens naar te kijken of je niet TE veel bezig bent met voeding.

Een goede test is dan toch ook vier weken volgens voedingscentrum eten. Dat kun je doen om te kijken wat het psychisch met je doet (kun je nog wel zonder dit obsessieve gedrag), en om te kijken wat het edit: fysiek met je doet (wie weet helpt het bij je darmproblemen.

Waarom zou je dat niet doen? Ook al helpt het niks, je kunt er altijd iets van leren en een rationele geest zou dat toch moeten kunnen waarderen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb me er 10 jaar dag in, dag uit op gestort. Ik begon onder in de piramide en gedurende het proces heb ik veel data laten vallen en ben ik me steeds meer gaan richten op de hoe, wat en waarom vragen. En ik heb dat allemaal in kunnen vullen. Ik heb dan ook al 3 jaar nauwelijks iets meer gelezen over voeding. Er is niets nieuws.

Ik heb dat overigens ook met economie, psychologie, het geldstelsel, financiën. Ik blijf net zolang bezig tot ik geen vragen meer heb en voor mezelf alles begrijp. Dat is geen stoornis of zo, maar ik heb het persoonlijkheidstype "probleemoplosser" en als ik een probleem ervaar dan ga ik net zolang door totdat ik het opgelost heb, tot het fanatieke af.

Daarom kan ik ook zeggen dat ik geen stress ervaar. Ik weet precies wat ik moet doen, ik twijfel ook nooit. Ik doe over het algemeen "extreme" dingen, wat niets anders is dan dat ik dingen anders doe dan wat ons standaard geleerd wordt. Ik maak mijn keuzes op basis van logica niet op wat ik verondersteld zou moeten doen. Dat leidt idd tot heel andere keuzes dan de gemiddelde mens maakt.
Zenzeo schreef:
23-05-2020 15:42
Nee, hoor!
Jawel. Een geneesmiddel (met RVG registratie) wordt getest op kwaliteit, veiligheid, en werkzaamheid. Een homeopatisch geneesmiddel (met RVH registratie) wordt alleen getest op kwaliteit en veiligheid, NIET op werkzaamheid. Daarom is het (sinds 2012 geloof ik) verboden om een medische indicatie te vermelden (zoals maagpijn, obstipatie etc) op de verpakking of in de bijsluiter.

Een uitzondering hierop is het traditionele kruidengeneesmiddel. Voorwaarde daarvan is dat het al minimaal 30 jaar wordt toegepast voor een specifieke indicatie (zoals bij iberogast: maagklachten), waarvan minimaal 15 jaar binnen de EU. Dat is van toepassing bij Iberogast, en daarom heeft Iberogast een RVG registratie ipv een RVH registratie.

Werkzaamheid is dus niet bewezen, maar aangenomen door traditioneel gebruik.
spell68 schreef:
23-05-2020 15:49
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb me er 10 jaar dag in, dag uit op gestort. Ik begon onder in de piramide en gedurende het proces heb ik veel data laten vallen en ben ik me steeds meer gaan richten op de hoe, wat en waarom vragen. En ik heb dat allemaal in kunnen vullen. Ik heb dan ook al 3 jaar nauwelijks iets meer gelezen over voeding. Er is niets nieuws.

Ik heb dat overigens ook met economie, psychologie, het geldstelsel, financiën. Ik blijf net zolang bezig tot ik geen vragen meer heb en voor mezelf alles begrijp. Dat is geen stoornis of zo, maar ik heb het persoonlijkheidstype "probleemoplosser" en als ik een probleem ervaar dan ga ik net zolang door totdat ik het opgelost heb, tot het fanatieke af.

Daarom kan ik ook zeggen dat ik geen stress ervaar. Ik weet precies wat ik moet doen, ik twijfel ook nooit. Ik doe over het algemeen "extreme" dingen, wat niets anders is dan dat ik dingen anders doe dan wat ons standaard geleerd wordt. Ik maak mijn keuzes op basis van logica niet op wat ik verondersteld zou moeten doen. Dat leidt idd tot heel andere keuzes dan de gemiddelde mens maakt.
Ook al ervaar je er geen klachten door, toch zou ik dit gedrag wat je beschrijft wel als 'obsessief' bestempelen. En natuurlijk heeft de ene persoon daar meer van dan de andere persoon. Ik bedoel het ook allemaal niet verkeerd hoor, maar maak me oprecht een beetje zorgen om deze neigingen. Dat je aangeeft dat je nooit stress ervaart, hoe bedoel je dat precies? Echt nooit? Want ieder mens ervaart in meer of mindere mate stress,

Je geeft ook al meerdere malen aan dat je heel rationeel bent en gefocust op logica. Maar ervaar je ook nog emoties? En dan ook negatieve? Ben je nog wel eens boos of verdrietig ergens over, of word dat allemaal automatisch al aan de kant geschoven omdat je er - logisch en rationeel gezien - niks aan hebt?

Om nog even terug te komen op mijn eerdere vraag: Waarom niet een aantal weken volgens de richtlijnen van het voedingscentrum eten om te kijken wat dat met geest en lichaam doet? Rationeel experiment, verder niks aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
23-05-2020 15:50
Jawel. Een geneesmiddel (met RVG registratie) wordt getest op kwaliteit, veiligheid, en werkzaamheid. Een homeopatisch geneesmiddel (met RVH registratie) wordt alleen getest op kwaliteit en veiligheid, NIET op werkzaamheid. Daarom is het (sinds 2012 geloof ik) verboden om een medische indicatie te vermelden (zoals maagpijn, obstipatie etc) op de verpakking of in de bijsluiter.

Een uitzondering hierop is het traditionele kruidengeneesmiddel. Voorwaarde daarvan is dat het al minimaal 30 jaar wordt toegepast voor een specifieke indicatie (zoals bij iberogast: maagklachten), waarvan minimaal 15 jaar binnen de EU. Dat is van toepassing bij Iberogast, en daarom heeft Iberogast een RVG registratie ipv een RVH registratie.

Werkzaamheid is dus niet bewezen, maar aangenomen door traditioneel gebruik.
Rvg klopt. Maar het is GEEN homeopathisch middeltje.
Homeos = gelijk = verdunde ziekmaker.
Zenzeo schreef:
23-05-2020 15:57
Rvg klopt. Maar het is GEEN homeopathisch middeltje.
Homeos = gelijk = verdunde ziekmaker.
Daar heb je gelijk in. Fytotherapeutisch dan.
Maar dan nog werkt het niet.
Alle reacties Link kopieren
Isabella98765 schreef:
23-05-2020 15:31
hi spell, je eet 1 kg voornamelijk rauwe groente . 125 gram voornl verzadigd vet, rundvlees, eieren, broccoli, tomaat, spinazie, wortel, komkommer, yoghurt, slagroom, roomboter. Dit is een behoorlijk extreem voedingspatroon. Je hebt al twee jaar (!!) obstipatie dus je darmen vertellen je luid en duidelijk niet zo blij te zijn. luister naar je lijf. En gun jezelf je voedingspatroon opnieuw onder de loep te nemen. Wat ik mis in je voedingspatroon?? Een hele lijst aan naar mijn visie onmisbare dingen zoals: zoete bataatpuree en knollen als aardperen. Haring. Mosselen. Paddestoelen. Kiemen. Avocado. EV olijfolie. bone broth. Stoofschotels vol groenten, wissel rauw en niet rauwe groenten af, en probeer wat dit voor jouw darmen doet. Alle fruit, twee stuks bio per dag. Verse kruiden. En alle andere groenten. En ook iets van granen of boekweit. Wat amaranth. Goede volkoren desem boterham. Etc etc. Succes met je zoektocht. ps ik meen In je voedingspatroon iets van het ‘Fatsforum’ te herkennen. Realiseer je dat dit extreme voedingsgedachten zijn die tevens zeer omstreden zijn.
Ik denk dat je niet goed gelezen hebt, want ik heb helemaal geen obstipatie. Ik heb dat 1x gehad, maar daar heb ik geen last van. En nogmaals behalve, lucht in mijn darmen en overactiviteit heb ik geen klachten.

Niet om het een of ander, maar heb je bij wat jezelf noemt niet het idee dat extreem is? Kiemen, bone broth dat is nou ook niet echt standaard.

Ja, ik realiseer me ten zeerste dat het als extreem gezien wordt. De term "extreem" wordt vnl gebruikt als iemand buiten de gebaande paden dreigt te wandelen. Mijn ervaring is dat buiten de gebaande paden wandelen, wanneer daar een perfect logische verklaring is te vinden voor klachten, heel vaak goede resultaten biedt.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
23-05-2020 15:58
Daar heb je gelijk in. Fytotherapeutisch dan.
Maar dan nog werkt het niet.
Ik denk ook niet dat het bij iedereen werkt. Sommigen hebben er wel baat bij.
Darmproblemen zijn vaak heel lastig op te lossen en veel mensen hebben er last van.
Het komt toch neer op try and error.
Subbie schreef:
23-05-2020 14:09
Coeliakie uitgesloten? Ik had ook die klachten en blijk dus glutenintolerant te zijn. Maar neem aan dat ze dat bij dat darmonderzoek wel hebben bekeken?
Ik had ook die klachten , en bij mij werd coeliakie ook uitgesloten .
Maar je kan trouwens ook gluten-sensitief zijn i.p.v. intolerant .

Bij mij worden/werden de klachten veroorzaakt door PDS en wel door een fructanen intolerantie (o.a. tarwe produkten vallen daar onder ) .
Bij mij heeft het FODMAP dieet ( onder begeleiding van een gespecialiseerd dieetiste ) verlichting gebracht .
Door dat dieet ( een eliminatie en herintroductie dieet ) leer je waar je gevoelig voor bent en leer je je voedingspatroon aanpassen .
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
23-05-2020 15:39
Ehm.. Wat verwacht je dan precies? Je hebt darmproblemen en de kans is gewoon heel groot dat je voeding daar iets mee te maken heeft. We bedoelen het goed he..
Pre corona; ik sport elke dag. elke 4 dagen krachttraining, elke 4 dagen hiit training en de andere dagen rustig cardio en een beetje accessoire werk. Nu doe ik elke 4 dagen krachttraining en voor de rest een uurtje per dag fietsen.

Ik weet ook dat je het goed bedoelt, maar ik snap niet zo dat wanneer ik extreme dingen doe, ik eigenlijk geadviseerd wordt om misschien de voedingspatronen van de instanties te volgen die er verstand van hebben, maar op het moment dat ik aangeef dat die instanties op basis van al die onderzoeken blijkbaar geen enkele indicatie hebben om te denken dat het aan die voeding ligt, daar meteen aan voorbij wordt gegaan.

Ik heb behalve lucht en overactieve darmen geen klachten. En mijn ontlasting is daar de beste indicatie voor en daar is niets te zien. Volledig verteerd voedsel, geen diarree, niet hard, niks.

Wat ik verwacht? Ik verwacht niets, maar ik hoopte dat iemand misschien, buiten voeding om, een mogelijkheid zou opperen, waar ik echt totaal niet aan gedacht had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven