De zorg in Nederland
maandag 9 maart 2020 om 19:44
Een collega van me was vandaag op karwei, zo'n 120 kilometer verderop, in de regio Rotterdam. Hij struikelde en kwam ten val en zijn arm moest het ontgelden. Ontzettende pijn in de pols en geen idee of het gebroken was, of zwaar gekneusd of anderszins. Maar hij verging van de pijn. Naar de eerste hulp van het plaatselijk ziekenhuis dus. Daar werd hij geweigerd, want hij had geen verwijsbrief van zijn huisarts. Dus heeft hij zijn huisarts gebeld, de situatie uitgelegd en men zou een verwijsbrief mailen. Maar tja. het was bijna 12 uur, dus de assistentes gingen met pauze. En die pauze duurde tot 13.00 uur. Meer dan een uur heeft mijn collega dus zijn pijn zitten verbijten op de eerste hulp tot die vermaledijde verwijsbrief eindelijk gemaild was. Eindelijk was die binnen en met de verwijsbrief in de mail op zijn telefoon ging hij naar radiologie voor de foto. Daar werd hem verteld dat hij de verwijsbrief uitgeprint bij zich moest hebben. Maar na veel vijven en zessen werd de foto dan uiteindelijk toch maar gemaakt. Zwaar gekneusd, gelukkig niet gebroken, scheurtje in het bot, was de uitkomst. Collega vroeg daarna of de pols ingetaped kon worden of dusdanig verbonden dat de pijn minder zou worden, maar.... tja... daar waren ze niet voor, dan moest hij bij zijn huisarts zijn. Collega vertelde nogmaals dat de huisarts 120 km verderop zat, maar dat maakte niet uit, hij werd niet verbonden, kreeg geen steunverband, niks. Een andere collega die samen met hem aanwezig was op dat karwei, heeft hem 120 km naar huis moeten rijden naar zijn eigen huisarts om verbonden te worden...
Mijn collega had alles bij zich: een ID, een pasje van zijn ziektekostenverzekering, bankpassen en contant geld, maar hij werd zo weggestuurd en op deze manier behandeld.
Nou heb ik het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar is dit normaal als je in een andere plaats in Nederland letsel oploopt, dat men je zo behandelt op de eerste hulp?
Mijn collega had alles bij zich: een ID, een pasje van zijn ziektekostenverzekering, bankpassen en contant geld, maar hij werd zo weggestuurd en op deze manier behandeld.
Nou heb ik het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar is dit normaal als je in een andere plaats in Nederland letsel oploopt, dat men je zo behandelt op de eerste hulp?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

vrijdag 13 maart 2020 om 14:14
vrijdag 13 maart 2020 om 14:44
In de draagzak?
Hier gingen ze gewoon in een LutjePotje.
Oma wilde één voor ons kopen, maar opa sprak zijn veto uit. "Mien klaainkind goat naait in een knienenhok!"

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

vrijdag 13 maart 2020 om 21:21
Turtlerain schreef: ↑13-03-2020 13:52Hier ben ik het wel mee eens. Ik weet dat deze TO nou eenmaal bepaalde reacties oproept bij sommigen, en zelf ben ik het ook nooit eens met haar. Maar hier heeft ze toch wel een punt, of niet? Flauw om dan te blijven volhouden dat deze gang van zaken normaal was.
Regels zijn prima, maar waar blijft dan de menselijke maat in dit verhaal.
Nee het heeft helemaal geen punt. Het neemt een bijzondere uitzondering en gaat daar het hele zorgstelsel aan ophangen. En dat is typerend voor deze TO. Gemekker om niks, alles uit verband trekken en niet naar de feiten kijken tijdens het nostalgisch zemelen.
Werkelijk niemand vind dat de collega van TO goed behandeld is. Maar het heeft gewoon ook helemaal niks te maken met de stelling van TO. Niks. Ook als het wel de normaalste zaak van de wereld was dat de college bij dat ziekenhuis terecht kon dan nog hebben ze zijn breuk over het hoofd gezien. Dat zegt ook niks over de zorg van vandaag de dag; dat zegt iets over die misser.
Het is alsof je met een rammeltje in je auto naar een willekeurige garage gaat waar ze over het hoofd zien dat je distributieriem aan vervanging toe is. Zegt dat iets over garagebedrijven vandaag de dag?
Prima als je daar over wil mekkeren. Maar maak er dan niet meer van dan gemekker.

vrijdag 13 maart 2020 om 21:25
Dat hoeft ook helemaal niet. Hier gaat alles digitaal. En ik ben me toch wat doorverwezen afgelopen 4 jaar.watdachtjehiervan schreef: ↑13-03-2020 14:14De zorg is nu zo geregeld omdat er mensen zijn die met een ingegroeide teennagel naar de seh gaan. Ik vind het daarom een goede regeling dat je eerst je huisarts moet bellen. Dat je verwijsbrief percè uitgeprint moet worden vind ik dan weer belachelijk en niet van deze tijd.

vrijdag 13 maart 2020 om 21:26
Precies.-Shifty- schreef: ↑13-03-2020 21:21Nee het heeft helemaal geen punt. Het neemt een bijzondere uitzondering en gaat daar het hele zorgstelsel aan ophangen. En dat is typerend voor deze TO. Gemekker om niks, alles uit verband trekken en niet naar de feiten kijken tijdens het nostalgisch zemelen.
Werkelijk niemand vind dat de collega van TO goed behandeld is. Maar het heeft gewoon ook helemaal niks te maken met de stelling van TO. Niks. Ook als het wel de normaalste zaak van de wereld was dat de college bij dat ziekenhuis terecht kon dan nog hebben ze zijn breuk over het hoofd gezien. Dat zegt ook niks over de zorg van vandaag de dag; dat zegt iets over die misser.
Het is alsof je met een rammeltje in je auto naar een willekeurige garage gaat waar ze over het hoofd zien dat je distributieriem aan vervanging toe is. Zegt dat iets over garagebedrijven vandaag de dag?
Prima als je daar over wil mekkeren. Maar maak er dan niet meer van dan gemekker.
vrijdag 13 maart 2020 om 22:10
Ik vind de zorg in NL in het algemeen goed geregeld. Ik lees dat TO vooral dit voorval wilde bespreken en daarna lees ik veel reacties die de handelwijze in dit specifieke geval verdedigen: collega had eerst naar huisarts moeten gaan, hij had zijn smartphone moeten gebruiken, hij is een zeurpiet en kon zelf naar de apotheek, enzovoorts.-Shifty- schreef: ↑13-03-2020 21:21Nee het heeft helemaal geen punt. Het neemt een bijzondere uitzondering en gaat daar het hele zorgstelsel aan ophangen. En dat is typerend voor deze TO. Gemekker om niks, alles uit verband trekken en niet naar de feiten kijken tijdens het nostalgisch zemelen.

vrijdag 13 maart 2020 om 22:32
Ik vind ook dat de zorg in Nederland in het algemeen goed geregeld is.
Ik vind ook dat de collega eerst naar een huisarts had moeten gaan en het zichzelf onnodig moeilijk gemaakt heeft.
Ik vind ook dat het ziekenhuis een fout heeft gemaakt dat ze de breuk niet opgemerkt hebben.
Ik vind ook dat dit natuurlijk helemaal niks te maken heeft met hoe de collega in dat ziekenhuis terecht is gekomen.
En verder vind ik vooral TO een zeurpiet.
Ik vind ook dat de collega eerst naar een huisarts had moeten gaan en het zichzelf onnodig moeilijk gemaakt heeft.
Ik vind ook dat het ziekenhuis een fout heeft gemaakt dat ze de breuk niet opgemerkt hebben.
Ik vind ook dat dit natuurlijk helemaal niks te maken heeft met hoe de collega in dat ziekenhuis terecht is gekomen.

vrijdag 13 maart 2020 om 22:58
Zorg in NL is goed geregeld maar neemt niet weg dat er in dit geval steken zijn gevallen. Ontzettend bureaucratisch ook om te eisen dat je, buiten je woonplaats, eerst een huisarts moet raadplegen als je snel hulp nodig hebt. Niet efficiënt en niet patiënt gericht. Typisch geval van mensen die de regels moeten dienen, in plaats van omgekeerd.-Shifty- schreef: ↑13-03-2020 22:32Ik vind ook dat de zorg in Nederland in het algemeen goed geregeld is.
Dat staat los van de TO.

vrijdag 13 maart 2020 om 23:01
Ook binnen je woonplaats ga je eerst naar de dienstdoende huisarts.Turtlerain schreef: ↑13-03-2020 22:58Zorg in NL is goed geregeld maar neemt niet weg dat er in dit geval steken zijn gevallen. Ontzettend bureaucratisch ook om te eisen dat je, buiten je woonplaats, eerst een huisarts moet raadplegen als je snel hulp nodig hebt. Niet efficiënt en niet patiënt gericht. Typisch geval van mensen die de regels moeten dienen, in plaats van omgekeerd.
Dat staat los van de TO.

vrijdag 13 maart 2020 om 23:07
Turtlerain schreef: ↑13-03-2020 22:58Zorg in NL is goed geregeld maar neemt niet weg dat er in dit geval steken zijn gevallen. Ontzettend bureaucratisch ook om te eisen dat je, buiten je woonplaats, eerst een huisarts moet raadplegen als je snel hulp nodig hebt. Niet efficiënt en niet patiënt gericht. Typisch geval van mensen die de regels moeten dienen, in plaats van omgekeerd.
Dat staat los van de TO.
Nee ook dat is onzin. Collega had niet snel hulp nodig en had de verkeerd inefficiënte route gekozen om de juiste hulp te krijgen. En in plaats van hem weg te sturen (wat formeel zou moeten) hebben ze een omweg bedacht (doorverwijzing alsnog telefonisch vragen) om hem alsnog buiten de normale procedures om te behandelen.
Dat is, binnen de beperkte mogelijkheden die er zijn, dus wel patiëntgericht. Dat het niet soepel ging is omdat hij de verkeerde aanvliegroute gekozen heeft.

vrijdag 13 maart 2020 om 23:08
Turtlerain schreef: ↑13-03-2020 23:05Dat is bekend, maar het gaat erom dat de huisarts van de goede man 100 km verderop zat, daar kon hij dus niet even snel langs.
Hij kon bij de eerste de beste huisarts terecht die ongetwijfeld een stuk dichterbij was dan het eerste de beste ziekenhuis. Dat had hij moeten doen. Begrijpelijk fout wegens onwetendheid, maar wel zijn fout.
vrijdag 13 maart 2020 om 23:12
Dus je vindt het efficiënter als de collega eerst gaat uitzoeken waar de dichtstbijzijnde huisartsenpraktijk zit, daar gaat vragen of hij als niet ingeschreven patiënt gezien mag worden met alle rompslomp die erom heen zit, daarna alsnog doorgestuurd voor een foto en daarna opnieuw gezien voor behandeling van de breuk?-Shifty- schreef: ↑13-03-2020 23:07Nee ook dat is onzin. Collega had niet snel hulp nodig en had de verkeerd inefficiënte route gekozen om de juiste hulp te krijgen. En in plaats van hem weg te sturen (wat formeel zou moeten) hebben ze een omweg bedacht (doorverwijzing alsnog telefonisch vragen) om hem alsnog buiten de normale procedures om te behandelen.
Dat is, binnen de beperkte mogelijkheden die er zijn, dus wel patiëntgericht. Dat het niet soepel ging is omdat hij de verkeerde aanvliegroute gekozen heeft.

vrijdag 13 maart 2020 om 23:24
Ja, zo is het bedoeld, daar zijn huisartsen voor en dat is de meest efficiënte manier.
Hij hoeft niet te vragen OF hij gezien MAG worden; dat is een vanzelfsprekende verplichting. En dus wordt hij sneller, efficiënter en doelmatiger geholpen en is de informatie naar het ziekenhuis, als hij daar naar toe moet, ook beter geregeld. En gelukkig is er altijd een huisarts in de buurt, in tegenstelling tot een ziekenhuis.
Gefeliciteerd, u gaat door voor de koelkast
Hij hoeft niet te vragen OF hij gezien MAG worden; dat is een vanzelfsprekende verplichting. En dus wordt hij sneller, efficiënter en doelmatiger geholpen en is de informatie naar het ziekenhuis, als hij daar naar toe moet, ook beter geregeld. En gelukkig is er altijd een huisarts in de buurt, in tegenstelling tot een ziekenhuis.
Gefeliciteerd, u gaat door voor de koelkast

anoniem_393485 wijzigde dit bericht op 13-03-2020 23:25
10.39% gewijzigd

vrijdag 13 maart 2020 om 23:25
Turtlerain schreef: ↑13-03-2020 23:12Dus je vindt het efficiënter als de collega eerst gaat uitzoeken waar de dichtstbijzijnde huisartsenpraktijk zit, daar gaat vragen of hij als niet ingeschreven patiënt gezien mag worden met alle rompslomp die erom heen zit, daarna alsnog doorgestuurd voor een foto en daarna opnieuw gezien voor behandeling van de breuk?
Voor niet-ingeschreven patiënten bestaat gewoon een passantentarief dat die huisarts kan declareren. Helemaal geen rompslomp als je je (zorgpas of je) identiteitsbewijs op zak hebt. Een huisarts kan gewoon declareren bij jouw zorgverzekeraar als ze jouw bsn hebben.
zaterdag 14 maart 2020 om 09:04
Kan zo bedoeld zijn. Maar er zijn altijd gevallen die buiten de protocollen vallen. Zoals iemand die zich, buiten zijn eigen woonplaats met een mogelijke botbreuk meldt; die ga je toch niet wegsturen met de mededeling dat hij toch eerst naar de huisarts 100 km verderop moet? Of dat hij dan toch een huisartsenpraktijk in de buurt moet gaan zoeken? Ja, we zien u straks weer terug?-Shifty- schreef: ↑13-03-2020 23:24Ja, zo is het bedoeld, daar zijn huisartsen voor en dat is de meest efficiënte manier.
Gefeliciteerd, u gaat door voor de koelkast![]()
Kijk, ik snap dat je blijft communiceren hoe de route is, moet zijn of had moeten zijn. Maar als die man nou eenmaal voor je neus staat, dan stuur je die niet weg vanwege een bureaucratische regel. Dat bedoel ik met de menselijke maat.
But, agree to disagree.
zaterdag 14 maart 2020 om 09:11
En die huisarts voegt dan niks toe, want die constateert alsnog dat je naar het ziekenhuis moet met je gebroken arm. En dus is dat consult van die huisarts weggegooid geld. Plus dat je langer rondloopt met je pijnlijke gebroken arm.

zaterdag 14 maart 2020 om 09:23
Je dramt een beetje door nu. Je snapt het best wel, maar je wil toch even je gelijk halen.
Zoveel langer loop je niet rond met je pijnlijke fractuurtje. Rechtstreeks naar de SEH had er in geresulteerd dat hij net zo lang ermee rond had moeten lopen. De huisarts neemt o.a. de triage uit handen. Zonder verwijzing naar de SEH maakt dat je daar eerst gezien wordt door een triage-verpleegkundige die je desnoods alsnog terug verwijst naar de huisarts.
Als jij met een levenbedreigende situatie op de SEH belandt wil je ook direct geholpen worden en niet hoeven te wachten op alle splintertjes en armfractuurtjes. Zo werkt het nu eenmaal, deal with it.
zaterdag 14 maart 2020 om 09:26
Hij HAD een verwijzing. Van zijn eigen huisarts. Die had de verwijzing doorgemaild. Maar die wilde men niet accepteren.lise1985 schreef: ↑14-03-2020 09:23Je dramt een beetje door nu. Je snapt het best wel, maar je wil toch even je gelijk halen.
Zoveel langer loop je niet rond met je pijnlijke fractuurtje. Rechtstreeks naar de SEH had er in geresulteerd dat hij net zo lang ermee rond had moeten lopen. De huisarts neemt o.a. de triage uit handen. Zonder verwijzing naar de SEH maakt dat je daar eerst gezien wordt door een triage-verpleegkundige die je desnoods alsnog terug verwijst naar de huisarts.
Als jij met een levenbedreigende situatie op de SEH belandt wil je ook direct geholpen worden en niet hoeven te wachten op alle splintertjes en armfractuurtjes. Zo werkt het nu eenmaal, deal with it.

zaterdag 14 maart 2020 om 09:30
En we hadden al geconcludeerd dat dat inderdaad een beetje krom is, maar dat waarschijnlijk de reden is dat ze daar moeilijk over deden, is dat het ziekenhuis die verwijzing nodig heeft voor de administratie.
zaterdag 14 maart 2020 om 09:37
Dus administratie en bureaucratie is belangrijker dan iemand helpen met serieus letsel? Kijk, ik snap helemaal dat je niet met elke scheet die dwars zit zomaar naar de SEH kunt gaan (in een andere plaats). Maar mensen die met een duidelijke kwetsuur binnen komen zoals een gebroken arm, die hélp je toch gewoon? Dan ga je toch niet miepen en mauwen over procedures of wat dan ook? En áls je dan zo iemand (met veel tegenzin) eindelijk geholpen hebt, laat je die toch niet met een niet verbonden arm, of niet gespalkte arm, nog eens 150 km reizen? Dát wil er bij mij niet in, dan is ons zorgstelsel toch gewoon zélf ziek?

zaterdag 14 maart 2020 om 09:41
Kijk, hierin dram je door. Je collega werd gewoon geholpen, dat is het punt niet. Hij hoefde ook niet 150 km. te reizen met zijn fractuurtje want hij kon gewoon zo dichtbij mogelijk zorg krijgen. Maar het is volkomen logisch dat de zorgverlener om de juiste papieren vraagt en daarom in eerste instantie aangeeft een printje nodig te hebben.pejeka schreef: ↑14-03-2020 09:37Dus administratie en bureaucratie is belangrijker dan iemand helpen met serieus letsel? Kijk, ik snap helemaal dat je niet met elke scheet die dwars zit zomaar naar de SEH kunt gaan (in een andere plaats). Maar mensen die met een duidelijke kwetsuur binnen komen zoals een gebroken arm, die hélp je toch gewoon? Dan ga je toch niet miepen en mauwen over procedures of wat dan ook? En áls je dan zo iemand (met veel tegenzin) eindelijk geholpen hebt, laat je die toch niet met een niet verbonden arm, of niet gespalkte arm, nog eens 150 km reizen? Dát wil er bij mij niet in, dan is ons zorgstelsel toch gewoon zélf ziek?
zaterdag 14 maart 2020 om 09:50
Dan vraag je desnoods aan de patiënt: kun je die doorgemailde verwijzing van je huisarts even doormailen naar mijn emailadres, en dan print ik hem hier uit. Halve minuut werk.lise1985 schreef: ↑14-03-2020 09:41Kijk, hierin dram je door. Je collega werd gewoon geholpen, dat is het punt niet. Hij hoefde ook niet 150 km. te reizen met zijn fractuurtje want hij kon gewoon zo dichtbij mogelijk zorg krijgen. Maar het is volkomen logisch dat de zorgverlener om de juiste papieren vraagt en daarom in eerste instantie aangeeft een printje nodig te hebben.
En mijn collega werd niet geholpen. Hij werd weggestuurd. Pas nadat hij boos werd omdat men hem ondanks alle papieren die hij bij zich had niet wilde helpen, werd hij (met tegenzin) geholpen. Het is op een gegeven moment zo geweest dat mijn collega heeft gezegd: OK, ik ben het even zat, ik ga gewoon terug naar de fabriek waar ik het ongeval heb gehad, bel daar 112, en dan komt de ambulance me maar halen.
Ik vind het echt schandalig als iemand die alle verzekeringsbewijzen bij zich heeft niet geholpen wordt bij overduidelijk letsel. Volgens mij laten we dan echt bureaucratie prevaleren boven zorg en dat kan en mag niet de bedoeling zijn.

zaterdag 14 maart 2020 om 10:00
Het is logisch dat hij in eerste instantie weggestuurd werd, hij had immers eerst door de dienstdoende huisarts gezien moeten worden. En dan had hij nog steeds niet 150 km. hoeven reizen, maar gewoon even kunnen informeren waar de dichtstbijzijnde huisarts zit. Dat had het ziekenhuis hem kunnen vertellen.pejeka schreef: ↑14-03-2020 09:50Dan vraag je desnoods aan de patiënt: kun je die doorgemailde verwijzing van je huisarts even doormailen naar mijn emailadres, en dan print ik hem hier uit. Halve minuut werk.
En mijn collega werd niet geholpen. Hij werd weggestuurd. Pas nadat hij boos werd omdat men hem ondanks alle papieren die hij bij zich had niet wilde helpen, werd hij (met tegenzin) geholpen. Het is op een gegeven moment zo geweest dat mijn collega heeft gezegd: OK, ik ben het even zat, ik ga gewoon terug naar de fabriek waar ik het ongeval heb gehad, bel daar 112, en dan komt de ambulance me maar halen.
Ik vind het echt schandalig als iemand die alle verzekeringsbewijzen bij zich heeft niet geholpen wordt bij overduidelijk letsel. Volgens mij laten we dan echt bureaucratie prevaleren boven zorg en dat kan en mag niet de bedoeling zijn.
Verder is het natuurlijk ook nog de vraag of de fractuur zo overduidelijk was, of dat het ook een kneuzing had kunnen zijn die de huisarts prima zelf kan behandelen.