Gezondheid alle pijlers

De zorg in Nederland

09-03-2020 19:44 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een collega van me was vandaag op karwei, zo'n 120 kilometer verderop, in de regio Rotterdam. Hij struikelde en kwam ten val en zijn arm moest het ontgelden. Ontzettende pijn in de pols en geen idee of het gebroken was, of zwaar gekneusd of anderszins. Maar hij verging van de pijn. Naar de eerste hulp van het plaatselijk ziekenhuis dus. Daar werd hij geweigerd, want hij had geen verwijsbrief van zijn huisarts. Dus heeft hij zijn huisarts gebeld, de situatie uitgelegd en men zou een verwijsbrief mailen. Maar tja. het was bijna 12 uur, dus de assistentes gingen met pauze. En die pauze duurde tot 13.00 uur. Meer dan een uur heeft mijn collega dus zijn pijn zitten verbijten op de eerste hulp tot die vermaledijde verwijsbrief eindelijk gemaild was. Eindelijk was die binnen en met de verwijsbrief in de mail op zijn telefoon ging hij naar radiologie voor de foto. Daar werd hem verteld dat hij de verwijsbrief uitgeprint bij zich moest hebben. Maar na veel vijven en zessen werd de foto dan uiteindelijk toch maar gemaakt. Zwaar gekneusd, gelukkig niet gebroken, scheurtje in het bot, was de uitkomst. Collega vroeg daarna of de pols ingetaped kon worden of dusdanig verbonden dat de pijn minder zou worden, maar.... tja... daar waren ze niet voor, dan moest hij bij zijn huisarts zijn. Collega vertelde nogmaals dat de huisarts 120 km verderop zat, maar dat maakte niet uit, hij werd niet verbonden, kreeg geen steunverband, niks. Een andere collega die samen met hem aanwezig was op dat karwei, heeft hem 120 km naar huis moeten rijden naar zijn eigen huisarts om verbonden te worden...

Mijn collega had alles bij zich: een ID, een pasje van zijn ziektekostenverzekering, bankpassen en contant geld, maar hij werd zo weggestuurd en op deze manier behandeld.

Nou heb ik het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar is dit normaal als je in een andere plaats in Nederland letsel oploopt, dat men je zo behandelt op de eerste hulp?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
14-03-2020 19:49
Welke "we"?

En neuh, niet gepikeerd. Maar jij stelde dat je andere dingen te doen had dan op dit forum aanwezig te zijn. Dus ik heb je slechts aangespoord die dan te gaan doen. Meer niet.
Sure

Nou, ga een petitie starten om de SEH te verbeteren.
Ze hebben momenteel niet zoveel te doen in de zorg.
pejeka schreef:
14-03-2020 17:37
Ik ben het helemaal eens met huisarts als poortwachter, maar als je dan 150 km van je eigen woonplaats na een ongeval met een geblesseerde (gebroken) arm op de eerste hulp komt, mét een verwijsbrief van je eigen HUISARTS die gemaild is, en je wordt nóg niet geholpen, of slechts met tegenzin, dan vind ik dat slecht.
Maar je collega werd wel geholpen.
Goh, ik heb niet alles gelezen, maar ik moet toegeven dat ik ook niet wist dat je op een seh niet zonder verwijzing geholpen wordt... heb het nog nooit aan de hand gehad afgelopen 20jr (gelukkig maar)... wel dat na overleg ha meteen werd doorverwezen. Nooit bij stilgestaan dat dat noodzakelijke stap was. "Vroeger" kon dat in elk geval wel. Handig om te weten.

Verder zou ik obderdaad verwachten sat bij veel pijn wel een verbandje wordt aangelegd of een pijnstiller wordt gegeven. Dat je daar de rekening van krijgt lijkt me logisch, maar ik weet wel dat een gekneusde pols echt pijn doet en ik zou verwachten dat je wel wat opgekalefatert wordt op een seh.
lise1985 schreef:
14-03-2020 22:55
Maar je collega werd wel geholpen.
Nee, die werd niet gewoon geholpen, die werd pas geholpen toen hij enigszins boos op zijn strepen ging staan, want in eerste instantie werd hij gewoon weggestuurd.
pejeka schreef:
15-03-2020 10:06
Nee, die werd niet gewoon geholpen, die werd pas geholpen toen hij enigszins boos op zijn strepen ging staan, want in eerste instantie werd hij gewoon weggestuurd.
Hij werd dus gewoon geholpen nadat hij gewezen is op het te doorlopen protocol.
lise1985 schreef:
15-03-2020 12:32
Hij werd dus gewoon geholpen nadat hij gewezen is op het te doorlopen protocol.
Nee, hij is geholpen nadat hij op zijn strepen ging staan. Anders had men hem mét gebroken arm en al gewoon weer de straat op gestuurd.
Ga je nou nog actievoeren, of blijft het bij zuigen en zeuren op het forum?
-Darkside- schreef:
15-03-2020 15:52
Ga je nou nog actievoeren, of blijft het bij zuigen en zeuren op het forum?
Heb je verder nog wat inhoudelijks over dit topic te melden, of kom je alleen even langs om over mij te zeiken?
Zuigen en zeuren dus. Helder, dank u.
-Darkside- schreef:
15-03-2020 15:57
Zuigen en zeuren dus. Helder, dank u.
Nou, ik hoop dat het oplucht nu je je ei kwijt bent. Altijd lastig, iets dat dwars zit en eruit moet.
pejeka schreef:
15-03-2020 15:40
Nee, hij is geholpen nadat hij op zijn strepen ging staan. Anders had men hem mét gebroken arm en al gewoon weer de straat op gestuurd.
Hij werd dus gewoon geholpen.
lise1985 schreef:
15-03-2020 16:21
Hij werd dus gewoon geholpen.
Nee, hij werd niet "gewoon" geholpen, zonder commentaar. Dáár ging het om. Als je terug leest in dit topic, kun je zijn wedervaren lezen. Van "gewoon" geholpen worden was juist géén sprake. Als hij "gewoon" geholpen was geworden, had ik dit topic ook niet geopend.
pejeka schreef:
15-03-2020 16:25
Nee, hij werd niet "gewoon" geholpen, zonder commentaar. Dáár ging het om. Als je terug leest in dit topic, kun je zijn wedervaren lezen. Van "gewoon" geholpen worden was juist géén sprake. Als hij "gewoon" geholpen was geworden, had ik dit topic ook niet geopend.
Hij werd wel gewoon geholpen nadat hij gewezen is op de juiste procedure. Wat begrijp je hier niet aan?
Kijk hoe nuttig dat commentaar was: zowel jij als je collega weten nu feilloos dat je niet op eigen initiatief naar de SEH moet rijden, maar eerst moet bellen (of met de balie of met een huisarts). Heel nuttig dus.
lise1985 schreef:
15-03-2020 16:31
Hij werd wel gewoon geholpen nadat hij gewezen is op de juiste procedure. Wat begrijp je hier niet aan?
Hij werd niét gewoon geholpen nadat hij was gewezen op de juiste procedure. Begrijpend lezen is niet je sterkste kant, begrijp ik. Hij stond daar met een gebroken arm, én een verwijsbrief van de huisarts, én zijn verzekeringspasje, én een ID. En het is niet zo dat de assistente toen vriendelijk zei: "Joh, de procedure is eigenlijk als volgt, maar we helpen jë nu". Nee. er werd gewoon gezegd dat hij niét geholpen zou worden, ondanks alle documenten die hij bij zich had. Men wilde de gemailde doorverwijzing van de huisarts niet accepteren, men wilde dit niet, men wilde dat niet, en er werd alleen maar afwijzend gereageerd. Pas na veel aandringen werd hij met tegenzin geholpen. Dáár gaat het om.

En ik vind het gewoonweg onbegrijpelijk dat dit in Nederland, waar het zorgstelsel wordt geacht goed te zijn, kan gebeuren, dat iemand mét een gebroken arm, 150 kilometer van huis, in dit soort onzin terechtkomt in plaats van gewoon geholpen te worden. Daar kunnen we dan van mening over verschillen, en dat zij zo, maar ik vind het een teken dat bureaucratie en formaliteiten-geilheid het heeft gewonnen van de zorg-behoevende op de eerste plaats stellen.
pejeka schreef:
15-03-2020 16:41
Hij werd niét gewoon geholpen nadat hij was gewezen op de juiste procedure. Begrijpend lezen is niet je sterkste kant, begrijp ik. Hij stond daar met een gebroken arm, én een verwijsbrief van de huisarts, én zijn verzekeringspasje, én een ID. En het is niet zo dat de assistente toen vriendelijk zei: "Joh, de procedure is eigenlijk als volgt, maar we helpen jë nu". Nee. er werd gewoon gezegd dat hij niét geholpen zou worden, ondanks alle documenten die hij bij zich had. Men wilde de gemailde doorverwijzing van de huisarts niet accepteren, men wilde dit niet, men wilde dat niet, en er werd alleen maar afwijzend gereageerd. Pas na veel aandringen werd hij met tegenzin geholpen. Dáár gaat het om.

En ik vind het gewoonweg onbegrijpelijk dat dit in Nederland, waar het zorgstelsel wordt geacht goed te zijn, kan gebeuren, dat iemand mét een gebroken arm, 150 kilometer van huis, in dit soort onzin terechtkomt in plaats van gewoon geholpen te worden. Daar kunnen we dan van mening over verschillen, en dat zij zo, maar ik vind het een teken dat bureaucratie en formaliteiten-geilheid het heeft gewonnen van de zorg-behoevende op de eerste plaats stellen.
Begrijpend lezen gaat me prima af, dank je. Je collega stond daar niet met een gebroken arm, je collega stond er met een mogelijk gewonde arm. Triage had plaats moeten vinden door de dienstdoende huisarts. Je collega is erop gewezen dat hij het correcte traject had moeten doorlopen en is daarna alsnog geholpen. De SEH heeft uitermate netjes gehandeld en je collega heeft zijn lesje geleerd. Nu jij nog.
lise1985 schreef:
15-03-2020 16:43
Begrijpend lezen gaat me prima af, dank je. Je collega stond daar niet met een gebroken arm, je collega stond er met een mogelijk gewonde arm. Triage had plaats moeten vinden door de dienstdoende huisarts. Je collega is erop gewezen dat hij het correcte traject had moeten doorlopen en is daarna alsnog geholpen. De SEH heeft uitermate netjes gehandeld en je collega heeft zijn lesje geleerd. Nu jij nog.
De SEH heeft niet netjes gehandeld. Ten eerste: wat voor zin heeft het om iemand die krimpend van de pijn aan je balie staat eerst even omstandig te gaan uitleggen wat het eigenlijke traject is? Ten tweede: mijn collega HAD een doorverwijzing van de huisarts in zijn mail, maar die wilde men niet accepteren. Ten derde: personeel op de eerste hulp mag verondersteld worden dusdanig deskundig te zijn, dat ze kunnen beoordelen of iemand er staat met een onzinklacht of met een potentieel serieus letsel, zoals mijn collega. Maar blijkbaar hadden ze die deskundigheid niet en waren het puur papierschuivers en formulierenverwerkers. Als mijn collega niet zelf op zijn strepen was gaan staan, was hij dus gewoon NIET geholpen daar.

Maar goed, we worden het niet eens en dat is prima. Maar ik verbaas me erover dat dit in Nederland, waar ons altijd wordt gezegd dat er een goed zorgstelsel is, mogelijk is. Dat men iemand met een (mogelijk) gebroken arm gewoon de deur uit stuurt omdat er een formuliertje ontbreekt. Terwijl die persoon goed verzekerd is. Onbegrijpelijk vind ik dat en dat blijf ik vinden.
pejeka schreef:
15-03-2020 16:02
Nou, ik hoop dat het oplucht nu je je ei kwijt bent. Altijd lastig, iets dat dwars zit en eruit moet.
Daar weet jij alles van hè
-Darkside- schreef:
15-03-2020 17:00
Daar weet jij alles van hè
Neuh. Jij moest even iets kwijt, begreep ik, en hoopte voor je dat het opluchting zou zijn.
Ik sta er verbaasd van te kijken dat:
1. een intelligent iemand niet weet dat je in Nederland je eerst moet melden bij een/je huisarts als je iets dergelijks mankeert
2. iemand die op pad is voor werk geen smartphone mee heeft
3. in geval van punt 2 er niet op komt om een voorbijganger te vragen waar de dichtstbijzijnde huisarts is
4. er dergelijk dramaqueen gedrag bij de SEH wordt vertoont terwijl het "maar" een polsblessure is en niet het hele hoofd eraf ligt ofzo
Theamuts schreef:
15-03-2020 17:10
Ik sta er verbaasd van te kijken dat:
1. een intelligent iemand niet weet dat je in Nederland je eerst moet melden bij een/je huisarts als je iets dergelijks mankeert
2. iemand die op pad is voor werk geen smartphone mee heeft
3. in geval van punt 2 er niet op komt om een voorbijganger te vragen waar de dichtstbijzijnde huisarts is
4. er dergelijk dramaqueen gedrag bij de SEH wordt vertoont terwijl het "maar" een polsblessure is en niet het hele hoofd eraf ligt ofzo
OK. Prima. Dan ga jij lekker met je gebroken arm 150 kilometer van huis eerst even op het gemak googelen naar plaatselijke huisartsen, even bellen (nee, oh sorry, het spreekuur begint over 3 uur), de straat op en een voorbijganger aanklampen om te vragen waar er ergens een huisarts in de buurt zit (Huisarts? Ehhh… ja, weet eigenlijk niet, die van mij zit aan de andere kant van de stad, maar hier in de buurt? Neuh….). Dat ga je allemaal doen terwijl je loopt te krimpen van de pijn. Sure. Mag ik van je vernemen wanneer je zelf in een dergelijke situatie bent beland?
pejeka schreef:
15-03-2020 17:16
OK. Prima. Dan ga jij lekker met je gebroken arm 150 kilometer van huis eerst even op het gemak googelen naar plaatselijke huisartsen, even bellen (nee, oh sorry, het spreekuur begint over 3 uur), de straat op en een voorbijganger aanklampen om te vragen waar er ergens een huisarts in de buurt zit (Huisarts? Ehhh… ja, weet eigenlijk niet, die van mij zit aan de andere kant van de stad, maar hier in de buurt? Neuh….). Dat ga je allemaal doen terwijl je loopt te krimpen van de pijn. Sure. Mag ik van je vernemen wanneer je zelf in een dergelijke situatie bent beland?
Stel je niet aan, met een beetje pijn aan je pols kun je best om hulp vragen.
Theamuts schreef:
15-03-2020 17:37
Stel je niet aan, met een beetje pijn aan je pols kun je best om hulp vragen.
Tuurlijk joh. Gebroken arm? Niet zeuren. Gewoon wachten tot in een vreemde stad bij een vreemde huisarts het spreekuur begint. Of anders gewoon de straat op. Effe vragen of iemand een huisarts weet te wonen in de buurt. En als iemand het niet weet, zeg je gewoon, nee, oh, OK dan, vraag het wel effe aan iemand anders en dan loop je net zo lang rond tot iemand het wél weet. Joh, die gebroken arm valt er echt niet vanaf. Maakt dat nou uit, of je pas 2 uur of 4 uur later geholpen wordt? Groeit wel weer an.
pejeka schreef:
15-03-2020 17:42
Tuurlijk joh. Gebroken arm? Niet zeuren. Gewoon wachten tot in een vreemde stad bij een vreemde huisarts het spreekuur begint. Of anders gewoon de straat op. Effe vragen of iemand een huisarts weet te wonen in de buurt. En als iemand het niet weet, zeg je gewoon, nee, oh, OK dan, vraag het wel effe aan iemand anders en dan loop je net zo lang rond tot iemand het wél weet. Joh, die gebroken arm valt er echt niet vanaf. Maakt dat nou uit, of je pas 2 uur of 4 uur later geholpen wordt? Groeit wel weer an.
Pols was het toch?
Mijn moeder is eens, toen ze een jaar of 70 was gevallen en is toen naar haar huisarts gefietst.
Haar pols bleek gebroken.
pejeka schreef:
15-03-2020 17:16
Huisarts bellen, druk 1 voor spoed en binnen een minuut iemand aan de lijn. Dit werkt zo bij elke huisarts hoor.

En dat laatste: meerdere malen gebeurd hoor, 2 jaar terug nog gevallen bij klussen in eigen huis. Gevallen, been gebroken en alleen thuis. Plaatselijke huisarts laten bellen, verwijzing doorgestuurd naar plaatselijke ziekenhuis en een lift geregeld. Binnen een kwartier zat ik in de auto op weg naar het ziekenhuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven