Gezondheid alle pijlers

De zorg in Nederland

09-03-2020 19:44 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een collega van me was vandaag op karwei, zo'n 120 kilometer verderop, in de regio Rotterdam. Hij struikelde en kwam ten val en zijn arm moest het ontgelden. Ontzettende pijn in de pols en geen idee of het gebroken was, of zwaar gekneusd of anderszins. Maar hij verging van de pijn. Naar de eerste hulp van het plaatselijk ziekenhuis dus. Daar werd hij geweigerd, want hij had geen verwijsbrief van zijn huisarts. Dus heeft hij zijn huisarts gebeld, de situatie uitgelegd en men zou een verwijsbrief mailen. Maar tja. het was bijna 12 uur, dus de assistentes gingen met pauze. En die pauze duurde tot 13.00 uur. Meer dan een uur heeft mijn collega dus zijn pijn zitten verbijten op de eerste hulp tot die vermaledijde verwijsbrief eindelijk gemaild was. Eindelijk was die binnen en met de verwijsbrief in de mail op zijn telefoon ging hij naar radiologie voor de foto. Daar werd hem verteld dat hij de verwijsbrief uitgeprint bij zich moest hebben. Maar na veel vijven en zessen werd de foto dan uiteindelijk toch maar gemaakt. Zwaar gekneusd, gelukkig niet gebroken, scheurtje in het bot, was de uitkomst. Collega vroeg daarna of de pols ingetaped kon worden of dusdanig verbonden dat de pijn minder zou worden, maar.... tja... daar waren ze niet voor, dan moest hij bij zijn huisarts zijn. Collega vertelde nogmaals dat de huisarts 120 km verderop zat, maar dat maakte niet uit, hij werd niet verbonden, kreeg geen steunverband, niks. Een andere collega die samen met hem aanwezig was op dat karwei, heeft hem 120 km naar huis moeten rijden naar zijn eigen huisarts om verbonden te worden...

Mijn collega had alles bij zich: een ID, een pasje van zijn ziektekostenverzekering, bankpassen en contant geld, maar hij werd zo weggestuurd en op deze manier behandeld.

Nou heb ik het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar is dit normaal als je in een andere plaats in Nederland letsel oploopt, dat men je zo behandelt op de eerste hulp?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
lise1985 schreef:
14-03-2020 10:00
Het is logisch dat hij in eerste instantie weggestuurd werd, hij had immers eerst door de dienstdoende huisarts gezien moeten worden. En dan had hij nog steeds niet 150 km. hoeven reizen, maar gewoon even kunnen informeren waar de dichtstbijzijnde huisarts zit. Dat had het ziekenhuis hem kunnen vertellen.

Verder is het natuurlijk ook nog de vraag of de fractuur zo overduidelijk was, of dat het ook een kneuzing had kunnen zijn die de huisarts prima zelf kan behandelen.
Als er iemand aan je balie staat na een ongeval met een arm die zichtbaar 2 keer zo dik is als de andere en vergaat van de pijn, ga je niet moeilijk doen over een foto maken om vast te stellen wat er aan de hand is, of wel? Of denk je dat dan het bezoek aan een plaatselijke huisarts nog iets toevoegt?
pejeka schreef:
14-03-2020 10:09
Als er iemand aan je balie staat na een ongeval met een arm die zichtbaar 2 keer zo dik is als de andere en vergaat van de pijn, ga je niet moeilijk doen over een foto maken om vast te stellen wat er aan de hand is, of wel? Of denk je dat dan het bezoek aan een plaatselijke huisarts nog iets toevoegt?
Het antwoord op deze vraag ken je zelf ook. Dat antwoord is namelijk ja.
lise1985 schreef:
14-03-2020 10:22
Het antwoord op deze vraag ken je zelf ook. Dat antwoord is namelijk ja.
Want? Die kijkt naar je, stuurt je door naar het ziekenhuis en toucheert een consult? Kostenverhogend dus.

Hier worden we het niet over eens. Maar het was en is voor mij echt een openbaring dat je ziektekostenverzekering plus aanvullende verzekering niet automatisch betekent dat je ook de zorg krijgt waar je recht op hebt en dat bureaucratie prevaleert boven het verlenen van zorg. Een andere conclusie kan ik niet trekken.
pejeka schreef:
14-03-2020 10:26
Want? Die kijkt naar je, stuurt je door naar het ziekenhuis en toucheert een consult? Kostenverhogend dus.

Hier worden we het niet over eens. Maar het was en is voor mij echt een openbaring dat je ziektekostenverzekering plus aanvullende verzekering niet automatisch betekent dat je ook de zorg krijgt waar je recht op hebt en dat bureaucratie prevaleert boven het verlenen van zorg. Een andere conclusie kan ik niet trekken.
Of die constateert dat er geen fractuur zit.

Accepteer dat de zorg zo werkt en hou je daaraan. Dat werkt voor iedereen, inclusief jezelf, het beste.
Ik ga er van uit dat inmiddels wel duidelijk is waarom TO deze weerstand op roept. En dat heeft ook niks met de inhoud van dit topic te maken, dat gebeurt overal waar TO opduikt. Hij kan er met z'n petten niet bij, maar hij wil er ook met zijn petten niet bij. Hij wil zwelgen en vindt vooral dat de rest van de wereld mee moet zwelgen.
-Shifty- schreef:
14-03-2020 10:27
Ik ga er van uit dat inmiddels wel duidelijk is waarom TO deze weerstand op roept. En dat heeft ook niks met de inhoud van dit topic te maken, dat gebeurt overal waar TO opduikt. Hij kan er met z'n petten niet bij, maar hij wil er ook met zijn petten niet bij. Hij wil zwelgen en vindt vooral dat de rest van de wereld mee moet zwelgen.
Als je een probleem met mij hebt, zou ik het waarderen indien je de beleefdheid zou hebben dat tegen mij te uiten, in plaats van via dit soort rare postjes. Prima als je het niet met me eens bent, ben ik ook niet altijd met jou. Maar we kunnen in elk geval respectvol met elkaar omgaan. Ik plaats ook geen postjes over jou. Kunnen we dat afspreken?
TO:
Ff vraagje tussendoor...
Herzie jij je mening wel eens als blijkt dat de jouwe niet klopt of is dat een lastig iets?
benmamma schreef:
14-03-2020 10:34
TO:
Ff vraagje tussendoor...
Herzie jij je mening wel eens als blijkt dat de jouwe niet klopt of is dat een lastig iets?
Tuurlijk herzie ik mijn mening wel eens. Ik houd ervan te discussiëren met mensen die nieuwe gezichtspunten, waaraan ik wellicht niet aan had gedacht, naar voren brengen. En dat neem je dan mee in je eigen mening.

Als je het over dit topic hebt: dan ben ik blijf ik van mening dat iemand die verzekerd en wel met een duidelijke kwetsuur na een ongeval, gewoon geholpen moet worden. Als het systeem, of de bureaucratie, daar hindernissen in de weg legt, dan klopt er naar mijn mening iets niet aan het systeem. Als jij ergens 200 kilometer van je eigen woonplaats verwijderd een ongeval krijgt, wil je toch gewoon geholpen worden en niet van het kastje naar de muur gestuurd? Want dat is toch waarom je verzekerd bent? Dát bedoelde ik in dit topic.
Waarom denk je dat het niet aan jou gericht zou zijn? Het is juist om je er op te attenderen wat je doet en waar de weerstand vandaan komt zodat je er ofwel wat mee kan doen, ofwel je er in kan berusten dat die weerstand er is. Maar dan heb je in elk geval een beeld bij de oorzaak.

Het is heel constructief bedoeld en specifiek voor jou zodat jij er wat mee kan. Een ander kan er in elk geval weinig mee toch? Maar voel je vrij om postjes over mij te plaatsen; dan kan ik er wat mee. Dat kunnen we ook afspreken?
pejeka schreef:
14-03-2020 10:39
Tuurlijk herzie ik mijn mening wel eens. Ik houd ervan te discussiëren met mensen die nieuwe gezichtspunten, waaraan ik wellicht niet aan had gedacht, naar voren brengen. En dat neem je dan mee in je eigen mening.

Als je het over dit topic hebt: dan ben ik blijf ik van mening dat iemand die verzekerd en wel met een duidelijke kwetsuur na een ongeval, gewoon geholpen moet worden. Als het systeem, of de bureaucratie, daar hindernissen in de weg legt, dan klopt er naar mijn mening iets niet aan het systeem. Als jij ergens 200 kilometer van je eigen woonplaats verwijderd een ongeval krijgt, wil je toch gewoon geholpen worden en niet van het kastje naar de muur gestuurd? Want dat is toch waarom je verzekerd bent? Dát bedoelde ik in dit topic.
Je benoemt een aantal aannames als feiten en daar ga je de mist in. Het was geen duidelijk kwetsuur, het had ook een kneuzing kunnen zijn. En hij werd gewoon geholpen en niet van het kastje naar de muur gestuurd.

Dit is een goed topic om je mening te herzien.
Kind hier ooit gat in haar hoofd gevallen ver weg van de huisarts op woensdagmiddag. Toen naar de dichtstbijzijnde huisarts gegaan, deze hebben zorgplicht dus heeft er een paar hechtingen in gezet. Hij heeft dit toen direct kunnen declareren maar er werd gevraagd wel adres en gegevens achter te laten, mocht het niet gaan dan zou ik een rekening ontvangen die ik zelf moest declareren. Lijkt me prima oplossing.

Bij een klein bedrijfsongeval zou je prima met een andere huisarts contact kunnen opnemen, deze had de hand dan behandeld en waarschijnlijk was dan een bezoekje EH niet nodig geweest, het ziekenhuis wordt al flink overbelast, laat die mensen met rust als je niet iets significants hebt. Dit geldt ook voor de huisartsenpost, als het kan wachten ga je naar de huisarts en zo verder.
nursy schreef:
14-03-2020 10:45
Kind hier ooit gat in haar hoofd gevallen ver weg van de huisarts op woensdagmiddag. Toen naar de dichtstbijzijnde huisarts gegaan, deze hebben zorgplicht dus heeft er een paar hechtingen in gezet. Hij heeft dit toen direct kunnen declareren maar er werd gevraagd wel adres en gegevens achter te laten, mocht het niet gaan dan zou ik een rekening ontvangen die ik zelf moest declareren. Lijkt me prima oplossing.

Bij een klein bedrijfsongeval zou je prima met een andere huisarts contact kunnen opnemen, deze had de hand dan behandeld en waarschijnlijk was dan een bezoekje EH niet nodig geweest, het ziekenhuis wordt al flink overbelast, laat die mensen met rust als je niet iets significants hebt. Dit geldt ook voor de huisartsenpost, als het kan wachten ga je naar de huisarts en zo verder.
De grap is ook nog dat de BHV'er van het bedrijf de collega van Pejeka prima had kunnen wijzen waar de dichtstbijzijnde dienstdoende huisarts zit.
nursy schreef:
Ik ben blij dat het bij jou zo werkte! Hier ging mijn moeder met mijn neefje naar haar eigen huisarts, omdat hij ineens wegviel. Zware paniek, maar de huisarts verwees haar gewoon door naar de eigen huisarts van mijn neefje, zonder zelfs maar te kijken want ‘niet mijn patient’. Mijn moeder wist echter niet wie dat was, neefje was te klein om dat zelf te weten en mijn zus was onbereikbaar. Schoonzus heeft hem uiteindelijk aan de zuurstof gelegd, dat heeft zij ivm haar beroep allemaal in de auto. Later bleek dat hij zwaar coeliakie-patiënt is en compleet verzwakt was.
lise1985 schreef:
14-03-2020 10:43
Je benoemt een aantal aannames als feiten en daar ga je de mist in. Het was geen duidelijk kwetsuur, het had ook een kneuzing kunnen zijn. En hij werd gewoon geholpen en niet van het kastje naar de muur gestuurd.

Dit is een goed topic om je mening te herzien.
Het had van alles kunnen zijn. Maar als iemand aan je balie staat te krimpen van de pijn met een arm die enorm gezwollen is na een ongeval, is het wel duidelijk dat het niet gaat om een geval van aanstelleritus. En mijn collega is niet "gewoon geholpen". Die is pas geholpen toen hij echt op zijn strepen ging staan, want men had hem, mét gebroken arm en wel, gewoon weggestuurd. Ook toen hij een verwijsbrief van zijn eigen arts had (telefonisch geregeld). En zelfs tóen bleek (toen ze hem uiteindelijk na veel vijven en zessen in zoverre hielpen dat er in elk geval een röntgenfoto werd gemaakt) dat er wel degelijk letsel was, toen nóg hebben ze hem daarna gewoon weggestuurd zonder de arm behoorlijk te verbinden met een steunverband of wat dan ook. Want dat moest hij maar bij de eigen huisarts, 150 km verderop, laten doen...

Je kan er van alles van vinden, maar ik vind dit geen goede zorg. We betalen in Nederland behoorlijke premies, zeker ná de privatisering van het zorgstelsel, en dan mag je verwachten dat je adequaat geholpen wordt als het nodig is. Want daar ben je voor verzekerd. Vind ik dan.
nursy schreef:

Want jij denkt dat een huisarts een gebroken arm zelfstandig gaat behandelen?
lise1985 schreef:
14-03-2020 10:48
De grap is ook nog dat de BHV'er van het bedrijf de collega van Pejeka prima had kunnen wijzen waar de dichtstbijzijnde dienstdoende huisarts zit.
Mijn collega was bezig in een leegstaande fabriek machines verzendklaar te maken. In die fabriek was verder geen personeel aanwezig, alleen de conciërge om de deur van het slot te doen. Welke BHV-er dan?
pejeka schreef:
14-03-2020 16:17
Mijn collega was bezig in een leegstaande fabriek machines verzendklaar te maken. In die fabriek was verder geen personeel aanwezig, alleen de conciërge om de deur van het slot te doen. Welke BHV-er dan?
Nieuw topic over de belabberde veiligheidsmaatregelen in het Nederlandse bedrijfsleven?
pejeka schreef:
14-03-2020 16:15
Want jij denkt dat een huisarts een gebroken arm zelfstandig gaat behandelen?
Huisarts is poortwachter, anders zitten we straks allemaal met een kneuzing bij de eerste hulp, en wie zeurt dan het hardst als ze 6 uur moeten wachten om in het ziekenhuis gezien te worden???? Juist ja, er is geen blik medisch professionals, er is overal een zwaar tekort, pas je aan! Met een hartaanval en herseninfarct moet je op de eerste hulp zijn, met een pijnlijke arm ga je naar de huisarts.
nursy schreef:
14-03-2020 17:32
Huisarts is poortwachter, anders zitten we straks allemaal met een kneuzing bij de eerste hulp, en wie zeurt dan het hardst als ze 6 uur moeten wachten om in het ziekenhuis gezien te worden???? Juist ja, er is geen blik medisch professionals, er is overal een zwaar tekort, pas je aan! Met een hartaanval en herseninfarct moet je op de eerste hulp zijn, met een pijnlijke arm ga je naar de huisarts.
Ik ben het helemaal eens met huisarts als poortwachter, maar als je dan 150 km van je eigen woonplaats na een ongeval met een geblesseerde (gebroken) arm op de eerste hulp komt, mét een verwijsbrief van je eigen HUISARTS die gemaild is, en je wordt nóg niet geholpen, of slechts met tegenzin, dan vind ik dat slecht.
Ja vreselijk slecht.
Ga jij er wat aan doen?
Want ik heb andere verplichtingen.
-Darkside- schreef:
14-03-2020 18:59
Ja vreselijk slecht.
Ga jij er wat aan doen?
Want ik heb andere verplichtingen.
Wat doe je hier dan nog? Schiet op, ga naar je andere verplichtingen!
Dat heeft te maken met het feit dat het zijn pols was. Je krijgt alleen acuut zorg als je niet meer mobiel bent. T1 = nog mobiel (kan vier of meer stappen zelf lopen) en moet dus zelf zorgen dat hij bij een huisarts komt. T2 en hoger zijn niet meer mobiel en die krijgen zorg ambulance en de mikmak. Bij dingen aan je benen krijg je eerder hulp dan aan je armen.

Collega in de bouw had enkel zwaar gekneusd en werd in ziekenhuis geholpen en zo verbonden dat hij naar huis kon rijden. Collega twee had polsfractuur en werd naar eigen huisarts 150km verderop gestuurd. Gelukkig was hij op klus met iemand die een stuk met hem mee kon rijden, maar het was wel lastig met zijn busje. Dat is onderweg ergens geparkeerd bij een station en toen is hij daar opgehaald.
pejeka schreef:
14-03-2020 17:37
Ik ben het helemaal eens met huisarts als poortwachter, maar als je dan 150 km van je eigen woonplaats na een ongeval met een geblesseerde (gebroken) arm op de eerste hulp komt, mét een verwijsbrief van je eigen HUISARTS die gemaild is, en je wordt nóg niet geholpen, of slechts met tegenzin, dan vind ik dat slecht.

Dat is het ook en dat heeft te maken met de manier van letsel indelen werd aan mijn collega uitgelegd. Zolang je nog kunt lopen en niet binnen 30 minuten doodgaat is er weinig hulp te verwachten. In de bouw speelt dat ook. Wij werken ook vaak ver van huis. Als er iets gebeurt worden mensen die wat aan hun benen hebben eerder geholpen dan die iets aan hun armen hebben. Hier hebben ook collega’s met armen uit de kom (konden zich nog net vastgrijpen toen ze vielen) anderhalf uur in de auto gezeten om eerst langs de eigen huisarts te gaan.
pejeka schreef:
14-03-2020 19:02
Wat doe je hier dan nog? Schiet op, ga naar je andere verplichtingen!
Oh, zijn we gepikeerd?
Wat is de bedoeling van dit topic eigenlijk?
-Darkside- schreef:
14-03-2020 19:45
Oh, zijn we gepikeerd?
Wat is de bedoeling van dit topic eigenlijk?
Welke "we"?

En neuh, niet gepikeerd. Maar jij stelde dat je andere dingen te doen had dan op dit forum aanwezig te zijn. Dus ik heb je slechts aangespoord die dan te gaan doen. Meer niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven