Gezondheid alle pijlers

Diabetes en cake

16-09-2019 20:38 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand die ik ken, zat in het ziekenhuis vanwege diabetes type II. Hij had suikerwaarden tegen de 20 terwijl 7 de grens is. Hij krijgt nu insuline ingespoten.

Nu krijgt hij van zijn familie chocoladerepen en cake als ze bij hem op bezoek gaan. Ik had een discussie daarover met zijn dochter die ik goed ken. Zij zegt dat hij dat wel mag en dat zij ook diabeet is en dat ze daardoor weet dat hij dat wel mag en dat ik daarover niks weet.

Klopt het dat diabeten gewoon snoep, chocola en cake mogen?
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
17-09-2019 03:55
Hij krijgt het stiekem.

Het gaat hier specifiek om type II, niet om type I.
Stiekem. Dus ze weten dondersgoed dat het niet ok is. Ik vind dit hetzelfde als een alcoholist die net uit de afkickkliniek komt een biertje opdringen omdat je niet alleen wil drinken.
.
Dit is weer typisch een voorbeeld van mensen die niet het verstand hebben om gezonde en verstandige keuzes te maken.
Het denkniveau zal niet zo best zijn, want de meeste mensen kunnen wel bedenken dat chocolade en cake eten in deze toestand belachelijk is.
Dit soort mensen zijn vaak ook de mensen die door blijven roken.
‘Het ziekenhuis lost mijn problemen wel op’ denken deze types.
Je zou eens moeten weten hoeveel tijd en energie verloren gaat aan het inpraten op deze mensen. Die er uiteindelijk niets mee doen met de informatie. En dan worden ze steeds zieker en snappen dan nog niet hoe dat komt. Hopeloos dit soort gevallen.
Nagellakmetglitter schreef:
17-09-2019 03:55
Hij krijgt het stiekem.

Het gaat hier specifiek om type II, niet om type I.
Stiekem. En je wel laten behandelen in het ziekenhuis. Wees dan dapper en ga dan naar huis als je toch niet beter wilt worden. Die ziekenhuisbedden kunnen ze wel gebruiken voor mensen die wel graag gezond willen zijn en beter willen worden.
Je bent echt geestelijk niet in orde als je zo stiekem gaat doen met dit eten.
Ik heb diabetes type 2. Ik zou zelf die cake niet nemen, ik heb een insulinepomp dus ik moet koolhydraten tellen en daar mijn insuline op aanpassen. Maar liever doe ik het niet.

Vind wel vreemd dat hij direct insuline krijgt, meestal is het eerst dieet, dan medicatie en bij hoge uitzondering, als niets meer helpt insuline.
Gewoontes zijn moeilijk af te leren, vooral als je levensstijl drastisch moet veranderen. Zijn familie zou hem moeten helpen hierin door die dingen niet mee te brengen. Dat stiekeme gedoe is heel dom.
Alle reacties Link kopieren
'niet mogen' kunnen wij niks van zeggen. De patiënt moet dit leren van en overleggen met zijn diabetes verpleegkundige, diëtiste of welke professional hem ook begeleid.
Het aanpassen van je levensstijl is ontzettend moeilijk, dat gaat met vallen en opstaan. Als je omgeving er dan ook nog mee gaat bemoeien wordt het nog lastiger. Vraag belangstellend waarom iemand iets wel of niet eet, maar wees niet belerend. En motiveer om alles na te vragen bij de verpleging. Diabetes is zwaar kut, ook tussen de oren. En diabetes is er in allerlei typen (niet alleen 1 en 2) en met allerlei 'oplossingen', alleen zijn eigen begeleiding in het ziekenhuis kan hem het juiste antwoord geven op deze vraag.
Stiekem doen naar de patiënt of naar de verpleging is nooit handig trouwens, maar dat heeft de verpleging snel genoeg door. En die hebben dan de uitdaging om de patiënt te helpen om de knop om te zetten. Sommigen zetten die knop pas om als ze al in een rolstoel zitten of blind zijn.
thistle schreef:
17-09-2019 09:01
'niet mogen' kunnen wij niks van zeggen. De patiënt moet dit leren van en overleggen met zijn diabetes verpleegkundige, diëtiste of welke professional hem ook begeleid.
Het aanpassen van je levensstijl is ontzettend moeilijk, dat gaat met vallen en opstaan. Als je omgeving er dan ook nog mee gaat bemoeien wordt het nog lastiger. Vraag belangstellend waarom iemand iets wel of niet eet, maar wees niet belerend. En motiveer om alles na te vragen bij de verpleging. Diabetes is zwaar kut, ook tussen de oren. En diabetes is er in allerlei typen (niet alleen 1 en 2) en met allerlei 'oplossingen', alleen zijn eigen begeleiding in het ziekenhuis kan hem het juiste antwoord geven op deze vraag.
Stiekem doen naar de patiënt of naar de verpleging is nooit handig trouwens, maar dat heeft de verpleging snel genoeg door. En die hebben dan de uitdaging om de patiënt te helpen om de knop om te zetten. Sommigen zetten die knop pas om als ze al in een rolstoel zitten of blind zijn.
Dit vind ik nou een echt goede post! Helemaal mee eens dus.
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
17-09-2019 07:43
Stiekem. En je wel laten behandelen in het ziekenhuis. Wees dan dapper en ga dan naar huis als je toch niet beter wilt worden. Die ziekenhuisbedden kunnen ze wel gebruiken voor mensen die wel graag gezond willen zijn en beter willen worden.
Je bent echt geestelijk niet in orde als je zo stiekem gaat doen met dit eten.
Hij is 80 jaar. Hij krijgt die snoep dingen, zonder dat hij erom vraagt. En met stiekem bedoel ik dat zij het stiekem aan hem geven, hij is er wel eerlijk over.
Alle reacties Link kopieren
nartjie schreef:
17-09-2019 08:00
Ik heb diabetes type 2. Ik zou zelf die cake niet nemen, ik heb een insulinepomp dus ik moet koolhydraten tellen en daar mijn insuline op aanpassen. Maar liever doe ik het niet.

Vind wel vreemd dat hij direct insuline krijgt, meestal is het eerst dieet, dan medicatie en bij hoge uitzondering, als niets meer helpt insuline.
Hij is 80 jaar. Hij heeft dat traject van dieet en medicatie allang doorlopen.

Zijn kinderen brengen hem chocola en chocolade cake zonder dat hij daarom vraagt. Maar als het eenmaal bij hem in de kast ligt, dan snoept hij er wel van, ja.
, -
Nagellakmetglitter schreef:
17-09-2019 12:05
Hij is 80 jaar. Hij heeft dat traject van dieet en medicatie allang doorlopen.

Zijn kinderen brengen hem chocola en chocolade cake zonder dat hij daarom vraagt. Maar als het eenmaal bij hem in de kast ligt, dan snoept hij er wel van, ja.
Dit was wel nuttige info voor in de OP geweest.

En tegen wie is hij er eerlijk over? Kan niemand het meenemen of duidelijk zeggen dat ze dat niet moeten doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral nogal treurig. Kunnen ze niets anders verzinnen om hem te verwennen?
nounou
Nagellakmetglitter schreef:
17-09-2019 12:05
Hij is 80 jaar. Hij heeft dat traject van dieet en medicatie allang doorlopen.

Zijn kinderen brengen hem chocola en chocolade cake zonder dat hij daarom vraagt. Maar als het eenmaal bij hem in de kast ligt, dan snoept hij er wel van, ja.
80 jaar mijn opa kreeg stoflongen van het harde werken die had zo iets ik steek er nog eentje op dood ga ik toch wel en die 80 heb ik al gehaald, hij pakte gewoon zijn borrel en een sigaar.
2019 schreef:
17-09-2019 12:13
80 jaar mijn opa kreeg stoflongen van het harde werken die had zo iets ik steek er nog eentje op dood ga ik toch wel en die 80 heb ik al gehaald, hij pakte gewoon zijn borrel en een sigaar.
Daar zit ook wel wat in. Ligt er ook aan wat hij zelf wil.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
17-09-2019 12:09
Dit was wel nuttige info voor in de OP geweest.

En tegen wie is hij er eerlijk over? Kan niemand het meenemen of duidelijk zeggen dat ze dat niet moeten doen?
Ik heb tegen een dochter van hem gezegd dat ze geen chocoladerepen en cake aan hem moeten geven. Ook omdat hij ook altijd suiker-jam eet bij zijn broodmaaltijden in het verzorgingshuis waar hij woont. Dus hij krijgt sowieso genoeg suiker binnen. Maar die dochter zegt dat het wel kan en dat ze dat weet omdat ze zelf ook diabetes type II heeft. Vandaar dit topic.
Die familie denkt op deze wijze eerder een erfenis op te strijken.
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
17-09-2019 09:01
'niet mogen' kunnen wij niks van zeggen. De patiënt moet dit leren van en overleggen met zijn diabetes verpleegkundige, diëtiste of welke professional hem begeleidt
Dat is leuk in theorie. Hij is 80, hij heeft een heel lichte vorm van dementie (alleen wat vergeetachtig) en hij woont in een verzorgingshuis. Hij vraagt niet om chocola en cake, maar hij krijgt het wel. En als je het voor zijn neus zet, dan eet hij het wel. Vandaar dat ik daar een discussie over heb met zijn dochter.
Alle reacties Link kopieren
Ja... ik had een cliënt die soms zijn hele insulinepen leeg spoot om daarna lekker te gaan schransen.

Verstandig is het niet.

Wel heel kwalijk dat die dochter haar vader meesleurt in haar eigen stommiteit. Zij zou toch beter moeten weten.

Als je haar al hebt aangesproken, zou je het ook met andere familieleden kunnen bespreken. Misschien zien ze de ernst niet van de kans op zenuwschade. Als je meer medestanders hebt, kun je misschien wel tot haar doordringen. Of de verpleging erbij betrekken.
dropdrop wijzigde dit bericht op 17-09-2019 12:36
3.50% gewijzigd
Nagellakmetglitter schreef:
17-09-2019 12:33
Dat is leuk in theorie. Hij is 80, hij heeft een heel lichte vorm van dementie (alleen wat vergeetachtig) en hij woont in een verzorgingshuis. Hij vraagt niet om chocola en cake, maar hij krijgt het wel. En als je het voor zijn neus zet, dan eet hij het wel. Vandaar dat ik daar een discussie over heb met zijn dochter.
En wie ben jij in deze partij? Verzorgende van verpleeghuis? Verpleegster in zieke huis? Familie?
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 17-09-2019 12:37
0.00% gewijzigd
Ttroeteltje schreef:
17-09-2019 12:31
Die familie denkt op deze wijze eerder een erfenis op te strijken.
:HA: wat heerlijk cynisch!
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
17-09-2019 12:36
En wie ben jij in deze partij? Verzorgende van verpleeghuis? Verpleegster in zieke huis? Familie?
Wat doet dat ertoe? Ik vraag of diabetes en chocoladerepen en cake samen kunnen gaan. Wat doet het ertoe wie of wat ik ben?
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
17-09-2019 13:23
Wat doet dat ertoe? Ik vraag of diabetes en chocoladerepen en cake samen kunnen gaan. Wat doet het ertoe wie of wat ik ben?

Nou, de antwoorden heb je.
En nu? Kun jij er iets mee richting de man van 80?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
17-09-2019 12:33
Dat is leuk in theorie. Hij is 80, hij heeft een heel lichte vorm van dementie (alleen wat vergeetachtig) en hij woont in een verzorgingshuis. Hij vraagt niet om chocola en cake, maar hij krijgt het wel. En als je het voor zijn neus zet, dan eet hij het wel. Vandaar dat ik daar een discussie over heb met zijn dochter.
Ik snap je hoor. Goed dat je dat doet. Als hij er zelf niet om vraagt, moet zij geen cake voor hem meenemen. Is ze nou helemaal gek geworden.
.
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
17-09-2019 12:33
Dat is leuk in theorie. Hij is 80, hij heeft een heel lichte vorm van dementie (alleen wat vergeetachtig) en hij woont in een verzorgingshuis. Hij vraagt niet om chocola en cake, maar hij krijgt het wel. En als je het voor zijn neus zet, dan eet hij het wel. Vandaar dat ik daar een discussie over heb met zijn dochter.

Misschien kom je verder als je andere suggesties doet dan wanneer je er een welles-nietes discussie van maakt?
Hoewel het onverstandig is om deze zoetigheden mee te nemen grijpt de dochter misschien terug op iets wat ze vroeger samen deed met haar vader, cake en chocola eten, en is het vooral lief bedoeld.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
17-09-2019 14:34
Misschien kom je verder als je andere suggesties doet dan wanneer je er een welles-nietes discussie van maakt?
Hoewel het onverstandig is om deze zoetigheden mee te nemen grijpt de dochter misschien terug op iets wat ze vroeger samen deed met haar vader, cake en chocola eten, en is het vooral lief bedoeld.
Lief bedoeld ? Als ze zwakbegaafd is misschien.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven