Gezondheid alle pijlers

Diabetesland

13-07-2011 20:17 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom in Diabetesland waar al je medediabeten 100 jaar gaan worden. Waar je je 'gewoon' 'eventjes' aan je dieet gaat houden :puke: om te voorkomen dat je diabetische voeten of vingers gaat krijgen. Waar retinopathie, falende nieren of zenuwpijnen niet voorkomen en waar ongelimiteerd geklaagd en gezeurd mag worden. Jaja, óók over al die infernisten en dvk's die het –niet gehinderd door daadwerkelijke diabeteservaring- beter weten dan de aloude diabeet zelf.

Dat land waar genoeg ruimte is voor cynisme, sarcasme en flauwe grappen. Dat land waar meegeleefd wordt, waar ervaringsverhalen uitgebreid verteld mogen worden en waar altijd een luisterend oor of een welgemeende knuffel voorhanden is. Waar je gelijkgestemde zielen in het 'diabetesdwars' vindt.

Dus wil je steun en knuffels of wil je 'gewoon' 'even' je verhaal kwijt, doe het dan hier. Iedereen is welkom, want hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Hoe is het met iedereen??

Met mij gaat het wel, het lijkt mee te vallen met mijn rug. Ik heb in ieder geval (gelukkig!!) geen uitstralingspijn naar mijn benen zoals vorige keer, dus ik denk dat het nu "maar" spit is (of zoiets), het wordt al wat beter dus ik hoop dat ik volgende week voorzichtig weer kan sporten.

Heb nog een maand totdat ik naar mijn infernist moet en er moeten nog een paar kilootjes af.
Hai Teddeke, wanneer moet jij naar je infernist toe dan? Ik mag op de 14e november weer heen. Eerst nog even 'vacuum zuigen' (zoals Lief zei op een ander topic ) op 7 november.

Nog drie weken dagcurves..... Gister is het mislukt, toen was ik mijn meter vergeten mee te nemen naar mijn werk. Zo lekker handig enzo...

Klinkt goed dat het met je rug nu heel misschien 'alleen maar' spit is. Dat is uiteraard al vervelend genoeg, maar inderdaad beter dan die vermepte hernia. Kun je je alweer een beetje voortbewegen?
Wie niet van een naalden en "zuigverhalen" houdt, stop maar met lezen. Hier volgt namelijk een uitgebreid verslag van mijn eerste dag als proefmonster voor de wetenschap (en ik mag gequote worden op EAUSM

Ik mocht eerst weer ff lekker op de weegschaal, ik moest wat dagcurves doorgeven, maar die was ik natuurlijk vergeten. Dus maar opgelezen uit mijn metertje. Daarna mocht ik op bed gaan liggen. Als eerste zou er nml 1 gram (helaas, maar 1 gram) vet weggezogen worden uit mijn buik. Gelukkig wel onder plaatselijke verdoving. Ik kan niet zo veel hebben als het gaat om mijn buik. Er zijn twee kinderen uitgekomen en sindsdien heb ik een algeheel "blegh" misselijkmakend gevoel als iemand ook maar met iets richting mijn buik komt, zeker als het gaat om een holle naald van 15 cm (dit algeheel "blegh" gevoel is nog het beste te vergelijken met het gevoel wat ik kreeg toen ik beelden zag van een vers vermoorde Kadaffi). Ik heb manlief vriendelijk doch dringend gevraagd naast mij te komen zitten ipv aan het voeteneind. Als ik naar hem wilde kijken, zag ik toch steeds die holle naald heen en weer gaan in mijn buik voor die schamele ene gram vet..... Het vetmonster was een schoon monster (haha, zo noem ik mijn schoonmoeder ook wel eens). Oftewel; er was weinig bloed weg te spoelen. Die ene gram heeft assistent S. kunnen opsplisten in 4 kleine hoopjes. Twee om op kweek te zetten, een om in de stikstof te gooien en een om in de formahylide (ik moet dan aan CSI denken) te bewaren.

Ik zou TWEE infusen krijgen. Eéntje rechts in de elleboog (je weet wel) en de ander op mijn linkerhand. Rechts was het infuus voor de glucose en insuline. Links was om elke 5 minuten bloed af te tappen. Het plaatsen van de infusen was geen succes. Ik ben best hard, maar dit deed echt zeer. Toen we begonnen zat ik op 9, maar mijn suiker moest naar ergens tussen de 5 en 6 voordat het daadwerkelijke onderzoek kon beginnen. Eerst werd door de schattige dokter E. geprobeerd uit mijn bloedinfuus een hele grote spuit bloed te trekken om te mixen met de insuline die in het andere infuus moest. Dat duurde lang! Dat was dus niks als het gaat om elke 5 min bloed af te tappen. Dus helaas moest dat infuus eruit en kreeg ik ook links een infuus in mijn elleboog. Dat ging beter en het bloed stroomde rijkelijk

Eigenlijk was het verder best saai, ik moest op bed blijven liggen, want met 2 infusen ben je niet echt mobiel. Ik had een tas met leesvoer meegenomen (waaronder een studieboek.....) maar ja... met twee niet te buigen armen is het best lastig om een boek vast houden.

Elke 5 min werd er dus wat bloed afgetapt en daarna gemeten hoe hoog mijn suiker was. Daar pasten ze dan de glucose op aan, alles om te zorgen dat het dus tussen de 5 en 6 zou blijven.

Op zich best grappig om te zien dat ik heel snel reageer op glucose. Als die hoger gezet werd omdat mijn suiker lager dan 5 dreigde te worden, was bij de volgende meting mijn suiker ook weer hoger. En andersom dus ook, als ze minder gluco erin gooiden, zakte mijn suiker ook meteen.

En ook leuk; dokter E en assistent S moesten steeds bepalen hoe hoog de gluco moest zijn en assistent S had het vaker goed; dus zei mocht het zeggen.

Om kwart over 12 was het klaar en kreeg ik eindelijk een boterham! Ik had me een honger!

Daarna kreeg ik spuit instructie voor het middel wat ik deze week moet spuiten. Elke dag één keer en vrijdag als ik weer zo'n gezellige dag in het zkh heb, spuit ik daar het laatste spuitje (..... )

Ondertussen moet ik natuurlijk dagcurves bij houden en moet ik letten op mezelf. Ik mag geen koorts krijgen, dan mag ik dokter E op zijn mobiel bellen
En wat voor middeltje was dat ook alweer, waar je dat allemaal voor moet doen? En de vergoeding, is die het nog waard? Of moet je opslag gaan bedingen

Ik ga dinsdag weer vacuumzuigen en dan maar een week of twee curven. Benieuwd naar de schildklierwaarden.
Zit ik hier bijna mijn spuit te vergeten! Goed dat ik hier ff kom lezen. Het middel heet kineret en de vergoeding is best oke hoor :-)
Tjonge, ik werd me toch een potje :puke: van jouw verhaal zeg Ris, brrr.... Ik heb respect voor je hoor, ik zou nee gezegd hebben.

Voel je ook verschil nu je die dagelijkse spuit moet nemen? Misschien heb je het al verteld hoor, maar waar is dit onderzoek nou zo heel specifiek voor? En jij hebt type 1, is het een onderzoek wat alleen jouw type diabetes betreft? Zou je er überhaupt wat meer over willen vertellen?

Hier niet zo veel verandering, alleen dat het een hemelse heerlijkheid is om een doucheruimte te hebben waar je gewoon je voeten kunt wassen zonder dat er een flesje douchegel in je bips prikt

Sri, hoe is het nu met je? Voel je je wat beter?

En Teddeke, hoe is het met jou? En met je spit?

Pixel, hoe is het bij jou? Hoe is het met je man?

En Schebuikje?

En de rest? Het is zo stil hier
Hey setter!

Dit is idd alleen voor type 1 met overgewicht. Het zou de insuline-gevoeligheid bevorderen. Dat weten ze al, kortdurend gebruik zoals ik nu doe (1 week), heeft al bewezen effect. Nu willen ze weten in welke mate, daarom nemen ze ok 3x vetweefsel af om te zien ook of er verandering te zien is in het weefsel.

Dus ik doe het niet alleen voor alle mede type 1 met overgewicht, maar ook voor mezelf. Wat er ook uit komt, ze kunnen mijn behandelplan er ook op aanpassen.

Ik ben blij dat je douche het zo goed doet!

Ander vraag; iemand van jullie ook aan het word-feuden???

Ik wel"
@Ris, wat knap dat je aan een dergelijk onderzoek meedoet. Maar ja, het is inderdaad ook vooral voor jezelf dus dan lijkt het me wel wat makkelijker. En over word-feud: ik lees er tegenwoordig van alles over (schijnt een soort scrabble te zijn?) maar het ontbreekt mij aan moderene communicatiemiddelen (lees: I-pad, smartphone) om daar aan mee te kunnen doen, of gaat dat ook nog met een "ouderwetse" computer?

@Setter, wat is dat heerlijk hè dat je dan weer een "gewone" badkamer hebt. Dat zijn van die dingen die altijd heel normaal lijken, totdat je het niet (meer) hebt. En dan kan je er daarna zo ontzettend van genieten als het er wel weer is.

@Lief, hoe gaat het met je? En met de potentiële nieuwe baan?

@Sri, ik hoop van ganser harte dat je je al weer wat beter voelt!

Pixel, Schuddebuikje etc. hoe gaat het met jullie?

Met mij gaat het redelijk. De rug wordt een stuk beter, ik heb al weer gesport. Ik val ook wel wat af, maar het gaat echt mondjesmaat (ik weet dat dat beter is dan heel snel heel veel afvallen, maar ik ben zó ongeduldig altijd).

Ik moet de 24e november naar de infernist, dus heb nog een maandje voor nog een paar kilootjes extra eraf, maar hoe dan ook zal ik zwaarder zijn dan de laatste keer dat ik bij hem was dus ik hoor de donderpreek al aankomen. Ik ben me daar al psychisch op aan het voorbereiden want het zou zo leuk zijn om eens wel een weerwoord te geven in plaats van mezelf altijd te laten overdonderen.

En dan wordt ik dit weekend ook al weer een jaar ouder (wat gaat de tijd toch snel, dit jaar is weer omgevlogen) en ik zou eigenlijk liever jonger worden.......

van mij voor iedereen....
Ik kon ons niet meer terugvinden en ik was bang dat jullie ons ook niet meer terug zouden kunnen vinden, dus daarom maar even dit korte berichtje van mij.....

(en omdat ik toch blijkbaar ECHT dit topic alleen moet vollullen).

Nee, Ted, ik ben er ook nog hoor. Maar de laatste dagen even behoorlijk druk geweest. Met gezin, huishouden en vooral met werk. Tsja, verder heb ik ook weinig te vertellen. Oh ja, sporten doe ik ook nog al is het er gisteren weer bij in geschoten dus dat wordt morgen even behoorlijk afzien...

Alvast gefeliciteerd! Hopelijk heb je een hele fijne verjaardag!

Goed dat jij ook weer zo fanatiek aan het sporten bent Ted. En dat het goed gaat met je rug. Ik verlies geen gram meer ondanks mijn dieet en al dat gesport. Er mogen nog wel een paar kilo's weg.

Sri, hoe is het? Hou je je nog heel erg rustig, want dat moet namelijk als je een longontsteking hebt.

Ris, knap hoor, al dat gedoe met die onderzoeken. Als ik het woord infuus al hoor haak ik al af. Volgens mij zijn er meer die dat hebben Hou ons op de hoogte, ik heb erg genoten van wat je geschreven hebt.

Lief, alles goed, al wat wijzer?

Buikje, hoe is het?

Binnenkort meer. Allemaal alvast een heel fijn weekend gewenst!

Als er iemand wil Wordfeuden, stuur me dan even een mail. Leuk :-)
Nou, vandaag dag 2 van het onderzoek. Zelfde ritueel als vorige week, maar nu zat ik bij aanvang al meteen goed op 5,3. Aan de hand van het vet biopt, kon dr. E vorige week al zien dat ik weinig ontstekingsdingetjes heb, dat kunnen ze zien aan de witte bloedlichaampjes. Dat was bij mij 7 en dus heel normaal. Vandaag was het volgens mij weer 7. Betekent dat het middel niet werkt als er geen ontstekingkjes zitten in de vetcellen. Fijn dat ik dus niet insulineresistent ben. En mijn bijdrage aan de mensheid is dus de bovenstaande conclusie . Over een maand moet ik nog een keer en wie weet is het dan wel wat veranderd.

Ik voel me wel een beetje een medisch experiment; zeker met die twee infusen in mijn arm

Heb wel een koortslip, weerstand was echt minder deze week en ik heb gisteren mijn nicht met koortslip op haar wang gekust...... Hoppa vanmorgen was het bingo. Ik moet het even in de gaten houden en als het heel erg wordt moet ik dr. E bellen.
quote:pixel schreef op 28 oktober 2011 @ 14:31:

Ris, knap hoor, al dat gedoe met die onderzoeken. Als ik het woord infuus al hoor haak ik al af. Volgens mij zijn er meer die dat hebben Hou ons op de hoogte, ik heb erg genoten van wat je geschreven hebt.Eeehmmmmm
Teddeke, van mij ook alvast gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een mooie dag van, okee?

Ha Teddeke, van harte vast!! Ben de precieze datum natuurlijk weer kwijt, maar niettemin, de wensen zijn er niet minder om.

Hier begint het weer heel langzaam de goede kant uit te gaan. Ik zit nu te wachten op de uitslag van de bloedtests en de longfoto's, die zullen woensdag wel binnen zijn, en dan maar zien. Van werken is nog geen sprake. Ik ga straks voor het eerst weer boodschappen doen, samen met echtgenoot, en ik heb zo'n idee dat ik daarna geheel versleten mijn bed weer in duik.

De ha heeft me intussen van de bloeddrukmedicijnen en de glimepiride afgehaald, want mijn bloeddruk zakte als een gek (onderwaarde van 65 ineens) en hij is bang dat ik met die glime-etc. hypo's ga krijgen.

Intussen heb ik wel af en toe meegelezen, maar eerlijk gezegd niet heel fanatiek.

Setter, nog steeds aan het genieten van de luxe indoor-douche? Lekker hè?

Ris, wat ben jij een ontzettend moedig mens met je experimenten. Petje af hoor! Als ze prijzen uitdelen voor medici die al dit soort onderzoeken uitvoeren, mogen ze ook wel eens prijzen uitdelen voor al die vrijwillige proefkonjinen die de ellende ondergaan.

Buikje, hoe gaat het met jou? Ik heb je nog heel even zien opduiken in een raar topic waarin iemand vond dat type 2 diabetici Tokkies waren die de hele dag met cola op de bank hingen, maar voor de rest ben je zo stilletjes.

Pixel, let jij ook een beetje op jezelf?

Hee Lief, hoe staat het leven bij jou? Al progressie op de diverse fronten? Aan het krabben en bijten met je lg?

Ik hou het hier weer bij, probeer nog even te gaan slapen.

Tot gauw weer! allemaal
Goedemorgen!

Ik ben niet zo schrijverig, sorry. Lees wel mee, maar het blijft ook niet hangen, shame on me. Ik heb het een beetje druk, veel ziekenhuisbezoeken voor mijn oog en ook veel te doen qua verjaardagen en vriendinnendingen enzo. Ben braaf begonnen met bloedusikercurves voor de infernist over anderhalve week. Ik ga ervan uit dat de diabetes prima gaat, ben wel benieuwd naar de schildklierwaardes.

Ted, gefeliciteerd met je verjaardag!

Sri, beterschap!
Dat was deze Sri:

Is met name diabetes 2 ook niet een soort welvaartsziekte voor te dikke Tokkies die te veel cola drinken en zoetigheid eten terwijl ze de hele dag voor de TV hangen?

De 2-types onder ons weten natuurlijk dat dit een waarheid als een koe is.

Laat ik dan nu eindelijk maar uit de kast komen...

Hallo, mijn naam is Setter Tokkie, ik ben 43 jaar, hou van cola en ben een couchpotatoe. Oh, en ik ben dol op chocola, zuurtjes, taart, kaneelstokken en drop. 'Als het maar zoet is, is het goed' is mijn motto.
Oh, en waarom zou je wérken? Daar word je moe van... Nee, jij typetweetje weet wel beter toch? Niets beter dan een goeie berg Flodder-afleveringen en een paar zakken sjips. En als het meezit, een glaasje zelfgebrouwen spul. Om het feest compleet te maken

Beláchelijk dat je op mijn belastingcenten diabetes 2 neemt. Beláchelijk! Dan ben ik tenminste een echte zuivere diabeet die er allemaal niks aan kan doen. Waar een mens oprecht medelijden mee kan hebben zonder al die schijnvertoningen van die typetweetjes. Fijn.
Ja nou ja, ik wilde gewoon graag een beetje aandacht. En toen ik dat niet kreeg besloot ik een chronische ziekte te nemen inderdaad. Eentje waar je 100 mee kunt worden met niet al te veel pijn, dat leek me wel een fijne. En tja, dan kom je al gauw op diabetes uit.

Sorry
En 'werken'??? Wat is dat in hemelsnaam? Nooit van gehoord.

Jij zegt dat je daar moe van wordt, nou dan weet ik al genoeg. Alles wat mij bij mijn bank, sjips en bier weghoudt mijd ik als de pest. Dat begrijp je natuurlijk wel.
Bewegen is natuurlijk sowieso al uit den boze. Dan heb je geen tijd meer voor je dagelijkse portie Ben en Jerry's of Hägen Dasz. En dan met een extra notenreep en een fles wijn, dan gooi ik er 's avonds gewoon een extra handje glimepiride in en een half stripje metformine. Ben ik 's morgens wel te ziek om te werken, maar hey, dat deed ik toch al niet. Gaat allemaal weer van je sjokoladetijd af.

Ik overweeg alleen nu van de zware sjek over te stappen op de halfzware, dat schijnt veel gezonder te zijn... als je tenminste extra zout over je patat doet, ter compensatie.

Mijn laatste hba1c was 60... oude waarde! Goed hè?? Ik ga nu voor de 75. O ja, en ik heb me intussen ook geblondeerd. Handig, want echtgenoot kan nu lezen met het licht uit, zo fluoresceer ik.

Nee hoor, leve de typetwee, ik zou niks anders meer willen!

God, wat kunnen mensen toch grenzeloos stom zijn.

Hop, hier ook nog maar even. Gaat er overigens nog iemand hier collecteren? Geven jullie voor diabetes als er een collectant aan de deur staat?
Ik ga niet collecteren maar ik geef altijd wel wat aan de collectant. Ik wil zelf tenslotte ook maar al te graag blijven bankhangen dat er een remedie komt tegen deze welvaartsziekte voor medetokkies, dat snap je natuurlijk wel.
Ik moet zooooo om lullie tokkies lachen!

Zag het topic, zocht naar jullie en hoppa! Daar waren jullie!!!!

Ik wilde eig daar melden dat ik er geen ken... Wie wil er nu een diabeet kennen?

Onze lappie is (weer) in de reparatie, nadat mijn man, de sukkel, hem zaterdag al van de bank heeft laten flikkeren. En dat zegt ie pas gisterenavond toen ik mijndagelijkse spelletje landleven wilde gaan spelen en daarna nog wat voor mijn werk MOEST doen. Maar goed. Ik offer mijnyoga ervoor op, zodat hij de hele avond bij de laptop kan zijn. Red lappie het niet? Jammer dan, dan ga ik een MacBook kopen. Met lerarenkorting

Nu typ ik op de Ipad, is niet heel handig, kleine toetsjes, klein leesvakje, maar ach, ik heb een Ipad.

(waarvan ik nog ff moet uitvogelen waar de smileys zitten, ik ken er nu maar 1. Ik kan het woor 1 ook niet typen....)

Ted, hoe was je verjaardag?

Sri, fijn dat het weer beter gaat!

Buikje, wat goed dat iedereen nou wel kent ,hihi....

Lief, goed opmweg met dagcurves? Ik wel, moet van dokter E.

Collecte? Nee, ooit 1 keer gedaan voor diabetesfonds. Was bijzonder slecht geregeld, moest aan de andere kant van de stad zijn, dom!

Maar goed,nu is het koffie,koffietijd. Met pepernoten, bij gebrek aan chocola en chips.....doei!
Collecteren... breek me de bek niet open! Ik had nog maar net diabetes toen er hier een ongetwijfeld zeer goedwillende dame voor de deur stond die mij zo'n bus onder m'n neus duwde met de woorden: "Hebt u misschien iets over voor diabetes?". En ik, in m'n verwarring en met m'n rothumeur zei gelijk: "nee, dank u, dat heb ik al", en deed zo de deur voor haar neus dicht. Het schaamrood staat nog op m'n kaken als ik er aan terugdenk.
quote:sri schreef op 31 oktober 2011 @ 20:26:

Collecteren... breek me de bek niet open! Ik had nog maar net diabetes toen er hier een ongetwijfeld zeer goedwillende dame voor de deur stond die mij zo'n bus onder m'n neus duwde met de woorden: "Hebt u misschien iets over voor diabetes?". En ik, in m'n verwarring en met m'n rothumeur zei gelijk: "nee, dank u, dat heb ik al", en deed zo de deur voor haar neus dicht. Het schaamrood staat nog op m'n kaken als ik er aan terugdenk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven