Gezondheid alle pijlers

Diabetesland

13-07-2011 20:17 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom in Diabetesland waar al je medediabeten 100 jaar gaan worden. Waar je je 'gewoon' 'eventjes' aan je dieet gaat houden :puke: om te voorkomen dat je diabetische voeten of vingers gaat krijgen. Waar retinopathie, falende nieren of zenuwpijnen niet voorkomen en waar ongelimiteerd geklaagd en gezeurd mag worden. Jaja, óók over al die infernisten en dvk's die het –niet gehinderd door daadwerkelijke diabeteservaring- beter weten dan de aloude diabeet zelf.

Dat land waar genoeg ruimte is voor cynisme, sarcasme en flauwe grappen. Dat land waar meegeleefd wordt, waar ervaringsverhalen uitgebreid verteld mogen worden en waar altijd een luisterend oor of een welgemeende knuffel voorhanden is. Waar je gelijkgestemde zielen in het 'diabetesdwars' vindt.

Dus wil je steun en knuffels of wil je 'gewoon' 'even' je verhaal kwijt, doe het dan hier. Iedereen is welkom, want hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Lief, wat heerlijk om te lezen dat het zo goed met je gaat . Toch weer een sprekend bewijs dat er na regen weer zonneschijn komt enz. enz.

En wat een lekkere dingen noem je allemaal, ik hoop dat Setter de druk aan kan. ,

Nee hoor Setterzus, geintje. Zolang er geen spruitjes geserveerd worden, ben ik heel flexibel . Bij spruitjes ben ik helaas verplicht om af te haken, je eettafel gaat er zo uitzien.

Heb ik weer, morgen eerste dag van het nieuwe project en mijn verkoudheid is gewoon geëxplodeerd. Ik ben benieuwd hoe het gaat en wie ik allemaal aansteek .
quote:sri schreef op 30 september 2012 @ 16:34:

Bij spruitjes ben ik helaas verplicht om af te haken, je eettafel gaat er zo uitzien.
quote:setter schreef op 30 september 2012 @ 10:55:

(Doe mij die recepten even alsjeblieft, dan kan ik ze vantevoren uitproberen. Ik wil natuurlijk geen modderfiguur slaan, ik heb hier een reputatie hoog te houden )Dan heb ik nogal wat te typen. Wat is mijn deadline?
Wéér niks gevangen vandaag

Behalve heel veel wind dan.
Had ik al verteld dat ik zo leuk geslaagd ben gister? Een jurkje, een T-shirt met lange mouwen, een met 3/4 mouwen, een met korte mouwen, een hemdje, een vestje en een jas. Dat alles voor slechts 140 euro. Leuk he?

bedankt voor het luisteren
Istanballen

De rodepeperpasta vervang ik door cayennepeper en zout en de peterselie vergeet ik vrijwel altijd.

Preischotel

Dit recept is een vereenvoudigde versie van een recept dat ik ooit op een ander forum kreeg.

Verhit de oven voor op 180C (hetelucht).

Kook 350g aardappelschijfjes met een beetje zout 5min voor en laat uitlekken. Klop 3 eieren los.

Rul 500g gehakt zonder boter met 3tl kerrie, zout en een scheut cayennepeper tot het vet eruit kom. Voeg 3tl grove mosterd toe en roer goed om. Voeg 400g gesneden prei en 4 in stukjes geknipte gedroogde tomaatjes toe en roerbak mee tot de prei net zacht wordt, niet te lang. Breng op smaak met kerrie, zout en grove mosterd. Vet een ovenschaal van 2 liter in en doe het gehakt erin. Giet de eieren er overheen, leg de aardappelschijfjes erop en bestrooi met versgeraspte Old Amsterdam kaas.

Pasta pesto uit de oven

Deze heb ik zelf bedacht dus geheel eigen risico als je het aan vriendinnen voorzet!

Kook 200 gr macaroni en laat uitlekken. Kook 600gr verse spinazie en druk in een zeef/vergiet goed droog. Ga er met een schaar flink doorheen zodat het wat kleiner wordt (anders kan je het niet makkelijk roeren). Vet een ovenschaal (2ltr) in met een potje AH groene pesto van 90 gr (ja, het hele potje). Doe 6 gedroogde tomaatjes in stukjes, een flinke scheut garneeramandelen, pijnboompitten en 50 gr Parrano flakes (kaas, zwart zakje) en de spinazie in de ovenschaal en roer goed om. Roer de macaroni erdoor. Verdeel er gerookte kipreepjes over (schaaltje van AH, 400gram ofzo?) en bestrooi met geraspte jonge kaas. Bedek met alufolie (anders wordt de kip hard) en zet nog even in de oven tot de kaas gesmolten is.
Dank je wel Lief, ik ga ze in mijn computer zetten en een keer uitproberen. De preischotel krijg ik mijn man niet aangesmeerd (denk: hetzelfde als Sri zegt over spruitjes), maar die pasta pesto uit de oven moet toch lukken. Hij vond spinazie altijd maar vies, maar sinds hij het bij vrienden door de pasta kreeg vindt hij het op die manier ineens wel lekker

Afijn, die laatste ga ik zeker weten een keer proberen! Dank je wel
quote:lief_29 schreef op 30 september 2012 @ 18:18:

Had ik al verteld dat ik zo leuk geslaagd ben gister? Een jurkje, een T-shirt met lange mouwen, een met 3/4 mouwen, een met korte mouwen, een hemdje, een vestje en een jas. Dat alles voor slechts 140 euro. Leuk he?

bedankt voor het luisteren

Ja hallo, als jij ook bij de kindermaten kunt shoppen

Ik ben gister bij de dvk en de internist geweest. Ik heb bij mijn dvk even flink in de klaagstand gestaan en dat luchtte heerlijk op

Mijn Hba1c was 8.6 (was 8.2), bloeddruk 130/70 en de nierwaarden in mijn bloed waren ook prachtig. Mijn internist vroeg of ik nog aan de Modifast was -jazeker dokter- en hoe het afvallen dan ging. Nou, ehhh... niet??? Dat kan een blinde tenslotte nog zien (dat zei ik niet tegen hem hoor, dat dacht ik alleen maar). Ik zei dat het wonderen doet voor mijn suikers, zoals hij kon zien aan mijn Hba1c. Ook vertelde ik hem dat ik vreselijk mijn best deed met 5 dagen per week shakes, maar dat ik geen gram afviel. Waarom weet niemand, maar zo gaat het al mijn hele leven. Ik doe mijn stinkende best en mijn lijf saboteert de prut

Hij zei 'je heb je hele leven al last van overgewicht toch?', waarop ik knikte. Hij vond dat er ooit in je leven een moment moest komen dat je je overgewicht moet accepteren. Goh. Meen je. Zozo. Poepoe (zei ik ook niet, maar dacht ik wel eventjes).

Ik heb hem maar niet verteld dat ik dat moment járen geleden al een keer gehad had, want hij bedoelde het juist steunend en lief. Ik hoor al 36 jaar elke medicus zeggen dat er wel wat kilo's af mogen, dus deze man valt echt in de categorie 'de wonderen zijn de wereld nog niet uit'

Het was volgens hem beter om stabiel overgewicht te hebben dan steeds maar te jojoën, want inmiddels was wel gebleken dat langdurig diëten helemaal niet goed was voor je lichaam. Ik was tenslotte voor de rest kerngezond en nu mijn suikers veel lager waren was ik goed bezig. Ga zo door enzo.

Wel moet ik mijn basaalstand met een halve eenheid ophogen en iets meer bolussen bij mijn maaltijden, in de hoop dat mijn nuchtere waarde nog wat zakt en mijn Hba1c dan uiteraard ook. Ik hoef pas over een half jaar terug te komen. Op zich dus best goed nieuws dus, dus ik ben een blij Setter(tje).
Zo, weer terug van een drukke vrije dag

Sri, hoe is het met jou? Hoe is je eerste dag geweest bij je nieuwe opdrachtgever? Kon je het allemaal volhouden met je zieke hoofd?

Ris, hoe is het met jou en Gijs? Helpt de bekkenband?

Voor de rest een dikke
Hey Set! Drukke dag achter de rug? Ik ook.... van de bank naar mijn bed, tussendoor even naar het toilet, weer terug naar bed. Af en toe wat eten (ben strontmisselijk van die klote pijnstillers, krijg er ook koppijn van, die begint nu te zakken).

Gijs is weer helemaal opgeknapt, wat een ander kind is het dan... Echt sneu zo'n kleintje met pijn. Ik als groot mens, kan nog wel even een ander gezicht trekken als mijn kindjes in de buurt aan het stuiteren zijn terwijl ik dat even niet trek. Zo'n ukkie toont zijn ware aard als hij zich niet lekker voelt en dat is vooral voor hém zo zielig!

Hij eet weer als vanouds (en meer) hij moet echt de schade inhalen lijkt het wel. Hij heeft het ontzettend naar zijn zin op school, echt te schattig!

Met mij gaat het op en af. Gisteren had ik echt een goede dag; ik was voor half 8 ('s morgens!) al gedocht en aangekleed en toen kon ik ook nog gewoon zittend ontbijten en de kindjes mee naar school brengen! De rest van de dag heb ik rustig aan gedaan. Maar vandaag heb ik echt een slechte dag. Niet alleen veel pijn in mijn been, maar dus ook koppijn en misselijk.

Mijn suikers blijven trouwens redelijk normaal. Af en toe een hypo en af een toe een hyper (vooral als ik vergeet te bolussen) en voor de rest mooie waardes.

Vervelend trouwens dat je niet afvalt met de Modifast; je was toch wel wat kwijt? Is dat er nog af of er weer bij? Gelukkig helpt het wel voor je suikers, dat is ook winst! En fijn dat je pas over 6 maanden terug hoeft!

Sri; lekker gewerkt? Je hebt er al weer twee dagen opzitten nu?

Lief; lekkere recepten, jammer dat ik niet zelf kan koken....

Oh vandaag belde de beddenman. In augustus hebben we al een nieuw bed besteld en nu kan het geleverd worden. JIPPIE!

Maar ja.... eerst moet dus onze hele slaapkamer opgeruimd worden, de kasten leeg en weg, de schilder komt het witten en grijzen/zwarten/zilveren/paarsen (iemand een suggestie? We krijgen een boxspring bed met een donkergrijs hoofdbord. We willen 1 muur in een andere kleur, de rest gewoon wit. Ik houd van paars, goh! maar wil eigenlijk geen paars op onze slaapkamer) het bed moet natuurlijk afgebroken worden en laat ik dat nou allemaal net niet kunnen...

Had mijn zus al gevraagd of ze me wilde helpen met het uitruimen van de kasten, dat gaat ze ook doen. Maar ik dacht dat we nog 2 weken hadden. Nou staat dat bed in de beddenzaak vast niet in de weg, dus zij wachten ook nog maar even

Dus, ik heb zat te doen!
Zooo Ris, zo te lezen hebben jij en je hernia het best druk

Wat lijkt het me lastig om zo enorm beperkt te zijn, pffff. Sterkte maar weer meis

Wat de Modifast betreft: in de eerste 5,5 week ging er 5,5 kilo af en toen stopte het. Inmiddels zit ik weer terug op mijn oude gewicht (vakantie gehad hè?), maar er gaan vanzelf wel weer wat kilo's af als ik mij goed aan de Modifast houd. Maar het blijft tussen mijn oude en mijn nieuwe gewicht schommelen, oftewel: die 5,5 kilo. Mijn suikers gaan wel een heel stuk beter, want vorig jaar rond deze tijd had ik een Hba1c van ruim 11 en nu is die 8.6. En dat komt toch echt door de Modifast

Ik maak me er verder maar niet meer druk om, om mijn gewicht. Mijn lichaam saboteert de prut al járen, op een gegeven moment leg je je daarbij neer.

Vandaag gaan mijn suikers weer lekker

Ik stond op met een 12.0, heb een shake gehad en meer dan normaal gebolust, daarna naar de tandarts (waar ik een half uur in de stoel gelegen heb en flink verdoofd ben), om een half uur geleden op een vorstelijke 14.7 te zitten. Pfff... stress en een fikse verdoving doen soms wonderen

Vanavond bami, dus ik ben voor vandaag een hopeloos geval. Het zij zo

quote:Ris schreef op 02 oktober 2012 @ 21:29:

Maar ja.... eerst moet dus onze hele slaapkamer opgeruimd worden, de kasten leeg en weg, de schilder komt het witten en grijzen/zwarten/zilveren/paarsen (iemand een suggestie? We krijgen een boxspring bed met een donkergrijs hoofdbord. We willen 1 muur in een andere kleur, de rest gewoon wit. Ik houd van paars, goh! maar wil eigenlijk geen paars op onze slaapkamer) het bed moet natuurlijk afgebroken worden en laat ik dat nou allemaal net niet kunnen...

Nou, dan maak je één wand roze

Ja Set, daar zal Risman ook vast heeeeeel blij mee zijn!

Onze woonkamer is al geheel paars, opgeleukt met o.a. roze accenten, maar een roze wand op de slaapkamer? Dat heeft zelfs ons roze prinsesje van 5 niet!

Ik denk dat we voor lichtgrijs gaan. Ik heb al donkere gordijnen, een donker bed en donkere kast. Ik beslis trouwens, dus ik zeg wel "we" maar bedoel toch echt "ik" We hebben trouwens ook al heel mooi nieuw beddengoed. Wit met een paars motiefje en een hele mooie "wafelsprei". Paars natuurlijk! Die kregen we allebei gratis, mag ook wel bij wat we allemaal daar hebben uitgegeven.

Ik neuzel nog ff lekker door..... Vroegah, in ons oude huis, hadden we alles in een lichte bruin tint, wel een sprekende kleur, 2 van onze trouwfoto's hadden we in sepia in een grote lijst in de woonkamer hangen. In ons nieuwe huis zijn ze naar de slaapkamer verhuisd, maar sepia en bruin past natuurlijk niet in een grijs/paarse kamer. Dus gaan we andere foto's uitzoeken, in zwart/wit af laten drukken en dan in een mooie strakke zilveren lijst ophangen. Daar word ik blij van!

Ik word ook blij van mijn pijnstillers als ze werken . Vandaag weer een redelijk goede dag gehad. Minder pijn, niet geslapen want ik had het veel te druk met bezoek uit Ierland. Ik probeer maar bezig te blijven, dat werkt ook wel. Bezig blijven, hahahahaha. Morgen wil ik een stukkie wandelen, rondje om ons huis.

Moet ik mss wel eens gaan slapen.... En ik had ook eens zin om smileys te doen
Dag lieverds, ik kom even binnenhollen om een egootje te plegen. Baan is heel inspannend, want het gaat over dingen waar ik geen bal van weet en leidinggevende is een compulsieve perfectionist en een ultieme control freak. Verder wel aardig.

En ik kon natuurlijk weer geen nee zeggen en heb een klus(je) erbij aangenomen voor de avonduren en het weekend. Word ik dan nooit wijs?

Binnenkort weer wat uitgebreider. voor iedereen.
Opzij opzij opzij, maak plaats maak plaats maak plaats, want Sri heeft ongeloooooofelijke haast....

Weet jij niet hoe 'stilstaan' moet???
Lieve Setterzus, dit is juist een reactie op een paar weken stilstaan. Ik word daar zo onrustig van, dat ik daarna een beetje overloop. Mijn veiligheidsklep gaat straks vanzelf open en dan blaas ik wel af.
Okee lieve Srizus dan vergeef ik het je

Hier, een paar hele dikke om je wat energie te geven!
Hallo hallo allemaal, hoe is het?

Ris, gaat al weer een beetje beter? Ben je het liggen en hangen al helemaal zat? Geloof het wel hè. Sterkte meis. De smileys denken jullie er vandaag wel bij hè?

Sri, doe je rustig aan?

Ik ga hier geen lijstje maken voor iedereen apart maar ik hoop dat het met iedereen super gaat.

Hier nog steeds een beetje in mineur. Ik ben nog steeds in de 'high score' mode, zonder dat ik dat zelf wil. Ik krijg geen afspraak eerder, moet nog een maand wachten maar als het boven de 20 kwam mocht ik nog wel een keer bellen... Verder onverminderd druk dus de factor stress zal ook best van toepassing zijn op al mijn hoge scores.

Verder nog een heleboel te vertellen. Komt wel. Kunnen we niet eens binnenkort weer een meeting plannen? :-)
quote:pixel schreef op 07 oktober 2012 @ 20:58:

Verder nog een heleboel te vertellen. Komt wel. Kunnen we niet eens binnenkort weer een meeting plannen? :-)Yeahhh!!! Wat een superplan! Er is weer zoveel in te halen. Ik ben voor!
Ik ben ook voor!
Meeting: ik ben ook voor

Wel rot voor je Pixel, dat je nou toch steeds hogere suikers hebt. Lijkt mij dat dat komt door die ene Metformine die je minder slikt. Kiezen tussen twee kwaden dus: of hogere suikers of de hele dag beroerd

Sterkte meis
Weer een vraagje van mij:

Mijn schoonvader heeft ook diabetes type 2 en zei laatst dat witte boterhammen niet goed zijn voor hem. Zei hij dit vanwege de diabetes, of wellicht vanwege iets anders?

Ik lust nml alleen maar witbrood... dus hoe slecht is dat?
TM, witbrood werkt sneller en laat je bls hoger pieken dan volkoren brood vanwege de vezels. Hoe meer vezels, hoe gelijkmatiger je khd worden opgenomen en daar streef je naar want dan heb je minder pieken en ben je beter gereguleerd.

Maar om nou te zeggen dat witbrood slécht voor je is... Dat is een beetje uit de oude doos.
TM, ik ben er een paar maanden geleden achter gekomen dat mijn suikerhuishouding veel beter werkt op witbrood dan op bruinbrood. Ik krijg juist hele hoge pieken van bruinbrood. Van die pieken die er 8 uur over doen om weer te dalen, ongeacht de hoeveelheid insuline die ik toedien.

Met witbrood heb ik een veel normalere piek die in no-time weer daalt naar een aanvaardbaar niveau.

Sinds ik witbrood eet zijn mijn suikers veel mooier. Dus het hoeft niet per definitie slecht te zijn, het is maar net hoe je lichaam ermee omgaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven