Gezondheid alle pijlers

discussie alternatieve zorg

08-02-2015 13:57 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elders op dit topic brandde weer eens een discussie los over het wel of niet werken van alternatieve behandelingen.

Mij valt iets anders op, ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Stel alternatief therapeut X geeft helende massages (ik noem maar iets). Daarvoor is hij aangesloten bij de huppeldepupmassage beroepsvereniging. Omdat hij bij de juiste beroepsver. is aangesloten worden de behandelingen vergoed vanuit het aanvullende pakket.

Maar... wat mij nu opvalt is dat in de loop van de tijd deze behandelaar er allerlei 'hobby's' bij gaat doen. Ze komen bijv. met kruidendrankjes, doen iets met stroomstootjes ik noem maar iets onzinnigs. Kortom: ze dwalen steeds verder af van de basis-inhoud van hun vakgebied.

En ondertussen betaalt de aanvullende verzekering dus gewoon door, terwijl de schoenmaker zich allang niet meer bij zijn leest (massage) houdt.

Is volgens mij ook geen enkele controle op. Wat vinden jullie hiervan?
Is dat jouw ervaring dat therapeut X zich niet tot zijn/haar alternatieve vakgebied beperkt of is dat een hypothese? Je schrijft namelijk dat jou dat opvalt en ik vraag me af in welk geval jou dat opgevallen is.
Een zeer kwalijke zaak. Ik zou dan ook direct de vereniging tegen kwakzalverij inlichten.

Vroeg me dat ook wel eens af of je huisarts bijvoorbeeld een verwijzing zou kunnen geven voor een alternatieve behandeling ipv voor een reguliere behandeling, mocht hij/zij op de een of andere manier zelf in die wereld geïnteresseerd raken.
quote:NYC schreef op 08 februari 2015 @ 14:08:

Vroeg me dat ook wel eens af of je huisarts bijvoorbeeld een verwijzing zou kunnen geven voor een alternatieve behandeling ipv voor een reguliere behandeling, mocht hij/zij op de een of andere manier zelf in die wereld geïnteresseerd raken.Mijn darmarts heeft me doorverwezen naar de hypnotherapeut. Ik kom er via google echter niet helemaal uit of hypnotherapie onder alternatieve zorg valt.
That's a fine looking high horse
er is inderdaad geen enkele controle op, die beroepsverenigingen stellen weinig voor. iedereen kan een beroepsvereniging oprichten. Het BIG register is een goede manier om te checken of iemand opgeleid is voor zijn therapeutische (para)medische handelingen. Maar daar zal je de kwakkies niet vinden.

Feit dat kwakkies door de zorgverzekering worden vergoed is een commercieel belang van de zorgverzekeraar (aantrekkelijk voor sommige klanten) maar het zegt niets over de betrouwbaarheid van de kwakkie of de behandeling
quote:dalliance schreef op 08 februari 2015 @ 14:10:

[...]

Mijn darmarts heeft me doorverwezen naar de hypnotherapeut. Ik kom er via google echter niet helemaal uit of hypnotherapie onder alternatieve zorg valt.zoek in het BIG register, dan weet je of het een psycholoog is.
Ik neem meestal de verzekering die me het beste bevalt voor nu en het komende jaar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Iedere therapeut blijft zich als het goed is ontwikkelen en houdt zich op de hoogte van de nieuwste technieken. Waardoor een therapeut die zich aangeschreven heeft bij een beroepsvereniging voor hypnotherapie bijvoorbeeld ook zijn vakgebied uit kan breiden naar regressietherapie, EMDR, NLP, ademtechnieken noem maar op. Dit zijn allemaal alternatieve behandelingen die niet vergoed worden uit het basispakket maar zeker wel een goede ontwikkeling zijn om op een bredere manier te werken met cliënten.

Ik zie niet in waarom dit een kwalijke zaak is. Als professional houd je jezelf toch altijd op de hoogte van ontwikkelingen en beweeg je daarin mee na gelang dit noodzakelijk en doeltreffend is voor je vakgebied en waar je eigen interesse ligt?

De cliënt zal ook niet kiezen voor een behandeling die hem niet aanstaat. Dus als je vakgebied Chinese voedingsdeskundige en acupunctuur is en daarnaast verdiep je jezelf in bachbloesem dan ligt het er ook maar net aan of de cliënt hier iets voor voelt. Maar betekend dat dan dat je erkenning door zorgverzekeraars afgenomen moet worden omdat de verbreding en verdieping die je wilt in je vakgebied niet iedereen aanspreekt?
Er worden steekproeven gedaan naar de declaraties, zowel bij de ontvanger als degene die de behandeling aanbiedt. Maar blijkbaar heeft het geen prioriteit bij de zorgverzekering, en bieden ze het nog steeds aan als pakket. Het staat mensen vrij om dat pakket te nemen en er gebruik van te maken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Meestal moet je toch iets doen om een registratie in stand te houden? Het verlengt zich niet vanzelf, toch?
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 februari 2015 @ 14:14:

[...]

zoek in het BIG register, dan weet je of het een psycholoog is.

Een psycholoog heeft geen BIG registratie.

Alleen de GZ-psycholoog.

Ik vermoed dat hypnotherapie wel als alternatief wordt gezien. Maar voor zulke gevallen moet je gewoon contact opnemen met de zorgaanbieder (de hypnotherapeut dus) en je zorgverzekeraar.
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 februari 2015 @ 14:14:

[...]

zoek in het BIG register, dan weet je of het een psycholoog is.Ik weet dat ze geen psycholoog is. Het was meer bedoeld als antwoord op de vraag van NYX of haar huisarts haar door zou kunnen verwijzen naar een alternatieve therapeut. Mijn darmarts heeft mij doorverwezen naar een hypnotherapeut, dus ik denk dat een huisarts dat ook wel zou kunnen.
That's a fine looking high horse
Het is jammer dat een boel mensen het vergoeden door de zorgverzekering toch als een soort erkenning zien. Dit is absoluut niet het geval.

Acupunctuur zou helemaal niet vergoed moeten worden want het is een behandeling die gebaseerd is op niet kloppende ideeën over hoe het lichaam in elkaar zit. Er bestaan geen meridianen.

Vroeger had FBTO de enige aanvullendeverzekering waarbij je kon kiezen om alternatieve behandelingen niet te laten vergoeden. Nu zijn er meer die niet vergoeden maar dat gaat dan om goedkopere budget aanvullende polissen. Veel mensen willen graag vergoeding voor alternatieve behandeling en de verzekeraars willen de klanten niet tegen zich in het harnas jagen.

We gaan de kant wel op dat verzekeraars bewijs willen zien van werkzaamheid van een behandeling voor deze voor vergoeding in aanmerking komt.

Apotheken verkopen allerhande homeopatische middeltjes, dit geeft een boel mensen ook het gevoel dat er wel wat werkzaams in moet zitten want anders verkocht de apotheek het toch niet?

Helaas is de 'over the counter' verkoop een grote inkomstenbron voor apothekers. Mijn apotheker zegt dat hij het liever niet verkoopt, maar financieel niet anders kan.
Sometimes a woman has gotta do what a woman has gotta do
Ik ben een groot aanhanger van het placeboeffect en de zelfhelende eigenschappen daarvan en als een alternatieve genezer mensen kan helpen door met de juiste aandacht mensen te laten geloven dat ze genezen, wat dan ook vaak gebeurt, dan vind ik het een goede zaak dat dit vergoed wordt door de verzekeraars, het is vaak veel goedkoper dan het gehannes in ziekenhuizen. Moet wel gezegd dat het geen zeer ernstige aandoening moet zijn zoals kanker bijvoorbeeld, daar moeten alternatieve genezers van af blijven.
Moet eerlijk bekennen dat ik het vergoeden van alternatieve zorg ook heb gezien als 'bewijs' dat het werkt. Ik blijf dit topic volgen, heb veel aan de kritische blik van een aantal van jullie.
Als hypnotherapeut kan je jezelf aansluiten bij de NBVH. Op de site van je zorgverzekeraar kan je zien of jouw zorgverzekering therapie vergoedt vanuit de aanvullende zorgverzekering. Geen enkele alternatieve behandeling wordt vergoedt uit de basisverzekering. Meestal hebben zorgverzekeraars een apart kopje voor alternatieve behandeling op hun vergoedingenlijst en kan je zo zien wat er vergoedt wordt. Daarna kan je op zoek naar een therapeut die aangesloten is bij de juiste beroepsvereniging.

En therapieën zijn ontzettend cliënt afhankelijk wat voor de een werkt kan voor de ander totaal niet werken. Of het nu reguliere therapie is of alternatieve.
leeg
anoniem_211510 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 22:45
98.83% gewijzigd
In welk topic was dan TO?
quote:parquette schreef op 08 februari 2015 @ 14:53:

Als hypnotherapeut kan je jezelf aansluiten bij de NBVH. Op de site van je zorgverzekeraar kan je zien of jouw zorgverzekering therapie vergoedt vanuit de aanvullende zorgverzekering. Geen enkele alternatieve behandeling wordt vergoedt uit de basisverzekering. Meestal hebben zorgverzekeraars een apart kopje voor alternatieve behandeling op hun vergoedingenlijst en kan je zo zien wat er vergoedt wordt. Daarna kan je op zoek naar een therapeut die aangesloten is bij de juiste beroepsvereniging.

En therapieën zijn ontzettend cliënt afhankelijk wat voor de een werkt kan voor de ander totaal niet werken. Of het nu reguliere therapie is of alternatieve.Een mooie disclaimer voor beide typen therapie. Ik heb meer vertrouwen in een arts wanneer hij/zegt geen garanties te kunnen geven dan een arts (regulier of alternatief) die overtuigd is van de werkzaamheid. En dan heb ik het niet over een gebroken been en de effectiviteit van gips. Wat ik in een ander topic ook al aanstipte, is dat de wanhoop van sommige mensen de wildgroei van alternatieve genezers bevordert die op hun beurt de wanhoop uitbuiten.
quote:Feeksje1977 schreef op 08 februari 2015 @ 15:08:

In welk topic was dan TO?Topic "bioresonantie therapeut gezocht"
quote:opoetet schreef op 08 februari 2015 @ 14:36:

Vroeger had FBTO de enige aanvullendeverzekering waarbij je kon kiezen om alternatieve behandelingen niet te laten vergoeden. Nu zijn er meer die niet vergoeden maar dat gaat dan om goedkopere budget aanvullende polissen. Je kunt bij veel verzekeringen een aanvullende module 'alternatieve geneeswijzen' kiezen als je denkt die te gaan gebruiken. Prima toch? Als je per sé een aanvullende verzekering wilt waar géén alternatieve geneeswijzen in zitten, dan zijn die genoeg te vinden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-02-2015 11:11
Reden: provoceren, op de man
% gewijzigd
quote:spectral schreef op 08 februari 2015 @ 15:45:

[...]

Weet ik

Soms zit er (een kern van) waarheid in.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-02-2015 11:12
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
Niet alleen GZ-psychologen hebben big.

Daarbij over welke therapeut, therapie of soort behandeling hebben we het hier eigenlijk of wil de topic openen alles over 1 kam scheren?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ok, GZ-psychologen en psychotherapeuten hebben BIG maar je kan dus niet in het BIG register opzoeken of je hypnotherapeut psycholoog is zoals Meds stelt. Psychologen hebben geen BIG registratie.

Het topic gaat over de hypothetische situatie omschreven in de OP, soms reageren posters op elkaar waardoor de discussie wat afgeleid wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven