Gezondheid alle pijlers

Donorweek

11-10-2013 08:39 308 berichten
Alle reacties Link kopieren
Maandag 14 oktober gaat de Donorweek weer van start.

Ik zelf ben geboren met een zeldzame stofwisselingsziekte en levercirrose en heb daardoor ontzettend vaak in het ziekenhuis gelegen en een aantal keer op sterven gelegen.

Op het einde ging het hard met me achteruit; ik zat in de rolstoel, 24 uur per dag aan de beademing, had veel pijn, enz. Ik had niet lang meer te leven.

Bijna twee jaar geleden kreeg ik een nieuwe lever van iemand die zich als donor had geregistreerd. Na wat complicaties op het begin ben ik nu gezond; ik werk, kan lekker gaan shoppen, leuke dingen doen met vriendinnen. Kortom ik sta weer volop in het leven. Ik wist niet dat het mogelijk was je zo gezond en lekker te voelen als dat ik me nu voel.

Ik, en met mij mijn familie en vrienden, zijn mijn donor enorm dankbaar en natuurlijk ben ik zelf ook donor en jullie?

Groetjes,

Fiona.
Het leven is een feest, gisteren is een feest, morgen moet nog komen, maar vandaag leef ik mijn dromen!
quote:bloemblaadje schreef op 11 oktober 2013 @ 21:46:

Ben donor voor alles, helaas mag ik geen bloeddonor zijn, vanwege medische redenen.

Ben ook voor willen krijgen, is ook geven.Maar hoe ga je dan om met mensen die niet mogen geven? Is dan een intentieverklaring voldoende? Een "Als het zou mogen zou ik donor zijn?"
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 oktober 2013 @ 20:32:

[...]

Het is te simpel om te zeggen dat het door angst komt. Angst is een voortvloeisel van (irreële) gedachten. Die gedachten zijn de echte argumenten en als die gedachten irreëel zijn of niet kloppen dan moet je misschien concluderen dat je angst niet terecht is. Echt angstig is het natuurlijk om geopereerd te worden en een donororgaan te krijgen of om op een wachtlijst te staan.Ik ben blij dat jij het al zegt. Doodsangst is allesomvattend. Het is bij dit soort keuzes bijna jammer dat je dat niet even kunt ervaren om in te zien dat alle andere angsten als het erop aan komt irrelevant zijn.
Ik vind het geen verkeerd idee om mensen die niet willen geven ook niets te geven in eerste instantie. Mensen die niet kunnen geven is een ander verhaal natuurlijk.

Ik zelf wil ook niet ontvangen.
Wat ik mij ook afvraag is hoe standvastig mensen die zeggen dat ze niet willen ontvangen zullen zijn als puntje bij paaltje komt.

Als ze beseffen dat ze met een orgaan nog wat langer van hun kinderen/kleinkinderen kunnen genieten. Als hun familie huilend naast het bed staat om te smeken om een orgaan te ontvangen etc. Een 5-jarig dochtertje die met tranen vraagt: "maar mama, waarom wil je liever dood dan mij te zien opgroeien"....
Ik wilde nooit donor zijn en ook niks ontvangen maar daar ben ik van teruggekomen.

Ik ben nu donor in NL en in UK.
Nou ja zeg, jullie willen toch ook graag de reden weten waarom iemand geen donor wil zijn. Dan krijg je die, en uiteraard keuren jullie die niet goied. Maar het is wel iets waar je op zat te wachten. Zodat je datgene wat hier boven me staat geschreven kon worden. (suzannesuus dus)

Pixiedust, mij zal het worst wezen hoe mijn ogen gedraaid liggen als ik dood ben. Ik probeerde me gewoon iets voor te stellen nadat hier iemand anders iets had geschreven over hoornvliezen.
Dat trein die stoel nog uit kan
verkeerde topic
Als ik de reacties lees hier dan denk ik dat er nog veel onwetendheid is over doneren.

Volgens mij moet daar meer aandacht voor zijn.

Daarnaast een wetswijziging, het is suf dat nabestaanden de wens om donor te zijn van een familielid kunnen negeren.
Je bent zelf een theepot
quote:Debora schreef op 11 oktober 2013 @ 19:33:

[...]

Dat kan ja. Maar ik zie het zo: ik wil niet het risico lopen dat een fantastisch persoon, die misschien ooit een medicijn voor kanker gaat uitvinden, of 5 weeskinderen adopteert die anders crimineel zouden zijn geworden of een belangrijke pijler is in een liefdevol gezin onnodig komt te overlijden omdat ik bang was dat mijn hele mooie gedachte Debora!
quote:christiane schreef op 11 oktober 2013 @ 22:04:

Nou ja zeg, jullie willen toch ook graag de reden weten waarom iemand geen donor wil zijn. Dan krijg je die, en uiteraard keuren jullie die niet goied. Maar het is wel iets waar je op zat te wachten. Zodat je datgene wat hier boven me staat geschreven kon worden. (suzannesuus dus)

Pixiedust, mij zal het worst wezen hoe mijn ogen gedraaid liggen als ik dood ben. Ik probeerde me gewoon iets voor te stellen nadat hier iemand anders iets had geschreven over hoornvliezen.

Je argumenten slaan alleen nergens op. Het gaat niet zoals jij schrijft. Daar ageer ik tegen. Het zijn kulargumenten die je aanvoert.

Maar och, jij kunt niets er niets aan doen dat je zo onwetend bent. Daar moet de lobby-campagne wat tegen doen.
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 11 oktober 2013 @ 22:11:Maar och, jij kunt niets er niets aan doen dat je zo onwetend bent. Daar moet de lobby-campagne wat tegen doen.Dat lijkt me nou niet, dat een lobby-campagne moet voorlichten. Want dan krijg je waarschijnlijk alleen maar positieve voorlichting. In plaats van neutrale die zo objectief mogelijk alle kanten belicht.
Ik ben ook donor. Tuurlijk wil ik niet dood, nog lang niet, moet er niet aan denken, maar àls het toch zo moet zijn, dan hoop ik dat ik minimaal 1 (en hopelijke meer) leven kan redden.

Ik ging overstag toen ik een programma zag waarin een meisje van 18 overleed omdat er voor haar geen donorhart was. Verder was ze gezond, stond ze midden in het leven, kreeg een hartaandoening en was weg, terwijl ze prima gered had kunnen worden als er meer mensen donor waren geweest!

Het zal je zelf gebeuren, dan wil je toch ook dat donorhart!
Luister SuzanneSuus, ik ben geen donor en wil geen donororganen ontvangen.

De rest was opvulling van het topic.,
Ik laat het aan mijn nabestaanden over. Dat heb ik ook zo laten registeren. Ook met mijn nabestaanden er uitgebreid over gehad.

De reden daarvoor is dat het mij niks uitmaakt, echt helemaal niks. Maar mijn nabestaanden moeten door. Ik niet, ik ben dood en merk niets meer. Als het hen troost biedt of een goed gevoel geeft om mijn organen te doneren, prima. Als het hen juist extra verdriet zou opleveren op de een of andere manier en ze in de weg zou staan in hun rouwproces, dan moeten ze het niet doen. Zij leven ermee verder, ik niet.
Als ik hier sommige reacties lees vol onwetendheid juist wel.

Het gaat zo anders dan sommige posters denken en daarmee waarschijnlijk ook een deel van de bevolking. Zij nemen dus een beslissing op basis van aannames, niet conform de waarheid.

Daar concludeer ik uit dat er (nog veel )mensen zijn die op basis van onwaarheden/ ideeën over de gang van zaken een beslissing nemen.

Ik kan er veel over vertellen hoor, wil ik ook best maar ik blijf erbij dat de voorlichtingscampagne beter kan.
Je bent zelf een theepot
Oh en nu ik nog leef beslis ik, en ik zou zo een nier doneren als een familielid het nodig zou hebben en we beiden geschikt zijn. Of beenmerg, of wat er dan ook bij leven gemist kan worden.

Dit is in onze familie al eens gebeurd (met de nier van een familielid aan een ander familielid)

Aan mijn kinderen zou ik alles doneren, zelfs mijn hart
quote:SuzanneSuus schreef op 11 oktober 2013 @ 22:25:

Als ik hier sommige reacties lees vol onwetendheid juist wel.

Het gaat zo anders dan sommige posters denken en daarmee waarschijnlijk ook een deel van de bevolking. Zij nemen dus een beslissing op basis van aannames, niet conform de waarheid.

Daar concludeer ik uit dat er (nog veel )mensen zijn die op basis van onwaarheden/ ideeën over de gang van zaken een beslissing nemen.

Toevoeging:

Ik ben het met je eens dat de campagne stukken beter kan.

Ik kan er veel over vertellen hoor, wil ik ook best maar ik blijf erbij dat de voorlichtingscampagne beter kan.

Maar wat is dan 'de waarheid'? Er zijn bijvoorbeeld allerlei protocollen waaraan artsen en andere betrokkenen zich moeten houden rondom orgaandonatie. Zijn die protocollen dan de waarheid? Ook als je weet dat artsen en anderen ook maar mensen zijn en dat het dus weleens mis gaat?

En de een vindt hersendood gewoon dood, terwijl de ander het een voor orgaandonatie bedachte term vindt die absoluut niet hetzelfde is als 100% dood, want er zijn nog lichaamsfuncties die werken.
Je weet niet of je geen donororgaan wilt ontvangen. Niet voordat je de dood in de ogen gekeken hebt en je weet dat een donororgaan de enige mogelijke oplossing is om (misschien!) langer door te mogen leven.

Mijn ervaring is dat dat soort ooit zo stellig uitgesproken "harde" grenzen zeer rekbaar blijken op het moment dat je overspoeld wordt door doodsangst en je weet dat je ouders hun kind moeten begraven als je dat orgaan weigert, je liefste zonder levenspartner verder moet en je kind het zonder een van de ouders moet zien te rooien. Zei ik "zeer rekbaar"? Vergeet het, alle grenzen en principes vallen weg. De biologische drang om te overleven is de sterkste drang die de mens in zich draagt.
quote:christiane schreef op 11 oktober 2013 @ 22:20:

Luister SuzanneSuus, ik ben geen donor en wil geen donororganen ontvangen.

De rest was opvulling van het topic.,dat kan je nu niet zeggen. Pas als jij op het punt staat te overlijden dan weet je of je wel of geen donororganen wilt ontvangen.
quote:SuzanneSuus schreef op 11 oktober 2013 @ 22:25:

Ik kan er veel over vertellen hoor, wil ik ook best maar ik blijf erbij dat de voorlichtingscampagne beter kan.Dat absoluut.
En wie weet heb ik de dood ooit al eens van heel dichtbij gezien en was ik er ook klaar voor. Maar helaas kon ik niets zeggen en namen zij de beslissing.
Ik vind ook dat als je zelf niet doneert je ook niet moet (willen) ontvangen. Ik ben donor. Niet omdat ik ooit een doorpraat denk nodig te hebben maar omdat ik weet hoe goed de organen na mijn dood gebruikt kunnen worden.
Misschien heel naïef hoor, maar wat zijn andere redenen om geen donor te zijn dan principiële/medische redenen of angst voor het onbekende?

Ik lees ook nog dat je je familieleden laat beslissen, maar dat wil je ze op zo'n moment toch helemaal niet aan doen? Volgens mij maak je het ze makkelijker door van tevoren duidelijk een beslissing te nemen.

En wat is een andere reden om geen bloeddonor te zijn?
quote:tonkje schreef op 11 oktober 2013 @ 22:30:

[...]

Maar wat is dan 'de waarheid'? Er zijn bijvoorbeeld allerlei protocollen waaraan artsen en andere betrokkenen zich moeten houden rondom orgaandonatie. Zijn die protocollen dan de waarheid? Ook als je weet dat artsen en anderen ook maar mensen zijn en dat het dus weleens mis gaat?

En de een vindt hersendood gewoon dood, terwijl de ander het een voor orgaandonatie bedachte term vindt die absoluut niet hetzelfde is als 100% dood, want er zijn nog lichaamsfuncties die werken.

Voor orgaandonaties bedachte term? Sorry hoor, maar daar krijg je deze voor:

Echt, dat je het je strot uit krijgt. Alsof orgaandonatie een proces is waarbij je gewoon even wat onderdelen uit de een haalt om zo even een paar anderen mee op de been te helpen. Een transplantatie is een zeer ingrijpende operatie, waarvan van tevoren allerminst duidelijk is of het orgaan en de getransplanteerde patiënt het überhaupt overleven. Het is niet voor niets dat je pas voor transplantatie in aanmerking komt als je letterlijk op sterven na dood bent. De mensen die getransplanteerd worden zijn vaak al lange tijd levensbedreigend ziek en gaan in zeer slechte fysieke conditie de operatie in, wat op zichzelf natuurlijk ook al de nodige risico's met zich meebrengt. Daar gaan ze echt geen andere mensen zomaar voor opofferen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven