Gezondheid alle pijlers

dossier huisarts

18-07-2011 13:49 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort krijg ik een nieuwe huisarts en graag wil ik mijn dossier persoonlijk aan mijn nieuwe huisarts overhandigen, maar mijn huisarts doet erg moeilijk en wil het persé per koerier sturen. Wie kent de wettelijke regels hiervoor?
Overdracht van het medisch dossier

Verandert u van hulpverlener? Gaat u bijvoorbeeld naar een nieuwe huisarts? Dan moet uw oude huisarts het dossier overdragen aan de nieuwe arts. De oude arts moet wel een kopie van het dossier bewaren.

De hulpverlener mag weigeren om het dossier aan u zelf mee te geven. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat gegevens verloren gaan.

Bij het Elektronisch Patiëntendossier werkt dit anders. Het dossier is dan digitaal. De nieuwe arts moet toegang krijgen tot uw dossier.

www.consuwijzer.nl daar staat ook een telefoon nummer om advies te vragen
Volgens mij is de huisarts verplicht het zelf over te dragen, staat mij iets van bij, al hoewel ik hem in de hand gedrukt heb gekregen, maar dat was alweer 13 jaar geleden.
Ik ben pasgeleden ook van huisarts veranderd en mijn huisarts wou juist graag dat ik het persoonlijk kwam ophalen, omdat er met de post wel eens iets mis zou kunnen gaan. Wat ik trouwens wel raar vond van mijn dokter was dat ik mijn dossier gewoon kon afhalen bij de assistente, Hoefde geen legitimatie niks te laten zien :S
Vorig jaar zijn we verhuisd en kregen beide een nieuwe huisarts. We zaten toen nog niet bij dezelfde dokter.

Ik moest idd. het orgineel zelf ophalen en ze hoefde geen nieuwe gegevens huisarts en Patrick mocht het niet zelf ophalen zelfs niet toen ik erop aan drong want het duurde zo lang dat ze het daadwerkelijk opstuurde en hij was toen al ziek en we wilde naar de nieuwe huisarts maar dat kon pas als dossier binnen was. Blijkbaar scheelt het enorm per huisarts. Maar volgens eerder genoemde site mogen ze het dus wel weigeren.
Ik heb het vorige week gewoon zelf meegekregen. We wisten nog niet welke nieuwe HA we wilden, dus dit was makkelijker, alleen heb ik de neiging om hem open te maken, kijken wat er allemaal wel niet in staat:P
Bedankt voor de info, dan toch maar een koerier.
quote:moeilijkenaam schreef op 18 juli 2011 @ 14:19:

Ik heb het vorige week gewoon zelf meegekregen. We wisten nog niet welke nieuwe HA we wilden, dus dit was makkelijker, alleen heb ik de neiging om hem open te maken, kijken wat er allemaal wel niet in staat:PJe mag je eigen dossier gewoon inzien hoor.

Ik heb het vorige week gewoon zelf meegekregen. We wisten nog niet welke nieuwe HA we wilden, dus dit was makkelijker, alleen heb ik de neiging om hem open te maken, kijken wat er allemaal wel niet in staat:P

Dat mag prima. Het is jouw dossier.

Sommige huisartsen doen de overdracht mogelijk digitaal, dus dat je het niet in handen krijgt.

Ik heb gehoord dat huisartsen het als service voor je verzenden via post of koerier ipv mee te geven, maar dan nog kun je het zelf inzien als je daarom vraagt. Kwestie van een printje in principe. Maar ik denk dat sommige artsen te vaak te maken gehad hebben met dossiers die opgegeten werden door de hond, zoekgeraakt of weet ik veel.
Laat het per koerier versturen en maak een afspraak met de nieuwe om het een keer te bespreken / in te zien.
Toevallig, ik heb net zo'n vraag maar dan over het dossier van een psycholoog. Ik stap over naar een andere praktijk en wil ook zelf het dossier overdragen naar de nieuwe. Of dat mag wordt daar nog nagevraagt. Verder heb ik ook verzocht geen kopieen van mijn dossier bij mijn oude psychologenpraktijk te bewaren. Ik vind dat echt geen prettig idee dat er zulke persoonlijke dingen zomaar ergens liggen.
Iets ter toevoeging (dus geen antwoord op de eigenlijke vraag): Je kunt en mag je dossier bij bvb. een psycholoog of GGZ laten verwijderen. Dat moet schriftelijk ingediend worden, dat verzoek. En dan wordt het overleg aan een of andere commissie (ben even de naam kwijt).

Je kunt bij een huisarts niet een deel van je medische dossier laten verwijderen, dus bvb. alleen het stukje over je neuscorrectie (ik noem maar wat), maar je kunt wel zeggen dat je bij je huisarts het psychische gedeelte verwijderd wilt hebben. Als je dan overstapt naar een nieuwe huisarts, dan weet deze niets van je psychische verleden. En dat kan wel eens prettig zijn als er ooit een verkeerde diagnose is gesteld waar de vorige huisarts niet vanaf wilde...

Hoe dan ook: de eigenlijk vraag was opsturen of persoonlijk meekrijgen. Volgens mij zit hier geen verplichting aan. En het erge is: ik ben doktersassistente (op dit moment niet) en ik wéét dat niet eens, haha.
Vorig jaar ben ik ook overgestapt van huisarts. Hij wilde graag zelf het dossier doorsturen (ik lag toch in het ziekenhuis). Het rare was alleen dat de nieuwe huisarts een onvolledig dossier kreeg. Hij wist dat zelf niet... Maar ik had mijn dossier nodig ivm een medische misser van de vorige huisarts. Dat gedeelte bleek dus weg... Beetje dom van hem maar hij voelde al nattigheid en dacht het dus weg te kunnen houden.

Dossier is weer helemaal boven water gekomen. En ik heb alles zelf kunnen lezen (kopie ligt ook hier thuis), fijn dat ze zelf hun vreselijke fouten in dat dossier hadden geschreven!!! (maar ook erg heftig en confronterend om te zien op welk punt het zo fout ging!)
Na een verhuizing naar een andere stad ook overgestapt van huisarts. De doktersassistente zou mijn dossier naar mijn nieuwe adres opsturen zodat ik het zelf kon meenemen naar mijn nieuwe huisarts.

Op een dag werd ik gebeld door een wildvreemde vrouw die mij dossier had ontvangen. Assistente had mijn dossier naar haar gestuurd, zij was ook patient van deze huisarts. Kan gebeuren maar erg slordig! Deze vrouw heeft toen mijn dossier naar mij opgestuurd. Voor het zelfde geld neemt iemand die moeite niet en verdwijnt het dossier of maakt iemand er misbruik van.
toch maar even op andere pijler

Ik heb de envelop gewoon open geknipt en het dossier op mijn gemak bekeken.

Ik moet wel zeggen dat hier nogal van opgekeken werd bij de nieuwe huisarts. Een paar keer opmerkingen over gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven