Gezondheid alle pijlers

Dry January

01-01-2021 13:15 213 berichten
Aller eerst voor ieder van jullie een gezond nieuwjaar gewenst. Dat je de doelen mag behalen die je voor jezelf gesteld hebt.

Dan nu... 1 van mijn doelen is mijn alcoholconsumptie drastisch verminderen. Sinds een aantal jaar is het een opkomende traditie om in januari een maandje "sober" te blijven. Ik dacht, ik ga hier aan mee doen.

Doen er hier nog mensen mee met dry januari?

Doe jij mee met Dry January

Totaal aantal stemmen: 181

Nee (51%)
Ja (43%)
Ik twijfel (6%)
Alle reacties Link kopieren
Mai* schreef:
05-01-2021 19:41
Het probleem is denk ik dat ik er dus wel wat om geef. En dan met name dat het lekker is maar ook de roes die je er van krijgt vind ik heerlijk.

Hear hear. :cheers:

Maar tot nu toe gaat het goed! Ik heb er vertrouwen in.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een paar glazen per week nou niet echt het verschil maken. Ik voel me nou niet per definitie beter en fijner zonder drank. Mijn slaap is er zeker niet beter van geworden. Maar als je dagelijks een of meerdere borrels drinkt is het een ander verhaal natuurlijk, dat is bij mij al jaren niet meer aan de orde. Hoewel ik toen ik jonger was wel andere tijden heb meegemaakt. Maar dan ben je jong en dom. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik merkte vorig jaar ook bijzonder weinig van de beloofde fysieke voordelen. Daarvoor drink ik normaal gesproken dan weer te weinig, denk ik.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
04-01-2021 18:03
Dankje, ik ga eens kijken!
Ik zit nu in een lekker ritme met sport en hardlopen en dat wil ik graag volhouden!
Ik lees de hele tijd drankje... :hihi: :cheers:

Maar verder gaat alles goed hoor...
In het weekend had ik er eigenlijk meer moeite mee dan nu maar dat komt omdat ik doordeweeks normaal gesproken sowieso niet drink dus dat zit al wel in het systeem.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Doornroosje75 schreef:
05-01-2021 20:41
Ik merkte vorig jaar ook bijzonder weinig van de beloofde fysieke voordelen. Daarvoor drink ik normaal gesproken dan weer te weinig, denk ik.
Nou, dat is wel een dingetje; er wordt zo gejubeld over betere huid, beter humeur, beter slapen enzo maar daar merk ik helemaal niks van.
Dus ik hou mezelf ook maar voor dat ik gelukkig niet zo’n zware drinker ben...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
05-01-2021 16:27
Wat drinken jullie nu savonds?
Overdag drink ik enkel koffie thee en water.
Met t journaal cappuchino.
Frisdrank drink ik eigenlijk niet en dat lijkt me ook geen handige vervanger.
Water en thee eigenlijk vooral; ik ben niet zo’n frisdrankdrinker.
En misschien in het weekend een blikje tonic ofzo, maar dat hoef ik niet elke dag.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
05-01-2021 20:48
Nou, dat is wel een dingetje; er wordt zo gejubeld over betere huid, beter humeur, beter slapen enzo maar daar merk ik helemaal niks van.
Dus ik hou mezelf ook maar voor dat ik gelukkig niet zo’n zware drinker ben...
Ik heb hetzelfde, komt denk ik omdat wij dus niet dagelijks drinken maar gewoon een flinke hoeveelheid in een keer :P
Apatura schreef:
05-01-2021 16:27
Wat drinken jullie nu savonds?
Overdag drink ik enkel koffie thee en water.
Met t journaal cappuchino.
Frisdrank drink ik eigenlijk niet en dat lijkt me ook geen handige vervanger.
Doordeweeks gewoon thee en in het weekend tonic, rivella of water.
Ik merk er ook niks van eigenlijk, het niet drinken. Maar daarvoor drink ik Oss misschien te weinig haha.
mammezel schreef:
01-01-2021 14:17
Succes CherokeeRose. En sterkte gewenst om het vol te houden. In wezen weet ik niet helemaal waarover ik spreek, want ik drink alcohol tegen mijn goesting: om mijn man plezier te doen omdat hij anders weer alleen wijn moet drinken bij het eten. Of vanmorgen, een relatiegeschenkje met twee flesjes van een nieuw bier. Hij had mij een klein glas ingeschonken, heb er twee keer van gedronken en toen gezegd dat de rest voor hem was.

Ik begrijp ook niet waarom mensen vinden dat alcohol bij het (uit) eten (gaan), de maaltijd beter maakt. Voor mij is eten op zich al lekker.

Dus ondanks dat ik geen voeling heb met jouw goede voornemen, hoop ik dat je je doel haalt.
Wat? :-?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
05-01-2021 22:31
Wat? :-?
Dat is inderdaad behoorlijk bizar.
Alle reacties Link kopieren
Nou inderdaad. Waarom zou je dat doen? Iets tegen je zin in drinken..
Alle reacties Link kopieren
Nee ingevuld maar drink nooit :-)
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Hier gaat het prima! Voel me een stuk beter al en moet zeggen dat ik het niet eens erg mis. Ik heb in de decembermaand echt teveel gedronken, dus het was best een behoorlijke reset.
Maar wel weer lekker om helder tegen de wereld aan te kijken ;-)
Ik merk dat ik beter slaap, uitgeruster ben en veel meer energie heb.

Ik drink nu veel thee, cola zero en ice tea green. Ik hou echt niet zo van water, maar af en toe een spa met citroen is wel lekker.
Doordat ik de voordelen zo merk, is het makkelijker vol te houden (maar het geeft ook aan dat ik echt teveel gedronken heb, de afgelopen periode)

Ik dronk ook best wat likeur, dus misschien ga ik dan nog wel wat afvallen ook! :yes:
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook mee. Ben geen grote drinker, maar heb best veel sociale gelegenheden waarbij het drinken van n glaasje wijn redelijk standaard is.
Ik wil een gezonde start maken.
Cum non tum age
Ik denk dat als je weinig drinkt je ook weinig voordelen zult gaan merken. Als ik naar mijzelf kijk ben ik volgens de testen een zware drinker. Ik nam zo 2 glazen per dag. Soms sloeg ik een dag over maar dat was meer uitzondering dan regel (en wanneer ik nachtdiensten had).

Ik merk dus wel verschil. Ik slaap beter en hoef er niet meer 3x per nacht eruit om te plassen. Mijn energie is nu al gestegen met 100%. Ik loop beter hard, ik voel me beter an zich. Mijn huid is overigens nog geen verschil te zien maar dat lijkt mij logisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik merkte bij mijn vorige stop heel snel verschil m.b.t. slapen maar die toename in energie kwam pas na drie weken. Maar toen KWAM ie ook! Ik kijk er naar uit :)
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee! Ben begin oktober gestopt met drinken omdat ik het gewoon té lekker vond, en het bevalt me prima, black tonic is nu mijn drankje :kneel:
Alle reacties Link kopieren
En snap het meedrinken van luci_mstr2 wel. Vind het erg lief. Het is haar om het even en ze geeft haar man het idee dat ze samen een lekker wijntje/biertje delen, dat drinkt toch fijner voor hem.

Mijn man drinkt wel, maar veel minder dan ik deed. En als hij dan een water wilde terwijl ik aan het bier zat vond ik dat wel jammer...

Nu is het omgekeerd en blijven flessen vaak dicht omdat hij dan toch de hele fles zelf leeg moet drinken, Eenmaal open geen probleem, maar het niet kunnen delen houdt je toch een beetje tegen.
Alle reacties Link kopieren
Drinken op doordeweekse avonden heb ik mezelf sowieso nooit aangeleerd (vakanties uitgezonderd). Het komt op een woensdagavond niet bij me op om een wijntje te pakken. Normaal ging ik ook drie avonden per week sporten, dus dan is alcohol toch al geen goed idee.

Maar op vrijdagavond een glas wijn ... dat is wel echt mijn moment van de week. (en aangezien ik tegenwoordig op vrijdag niet werk en de laatste weken op donderdagavond niet naar de sportschool kon, heb ik het weekend ook al wel eens op donderdag ingedronken.

Nu in coronatijd lijken alle avonden op elkaar. Dat maakt het deels makkelijker. Ik heb niet die vrijdagavond-trigger, omdat ik alle andere avonden ook al met mijn lief thuis ben. Maar de verveeeeeeling.... Ik krijg er vooral snaai aanvallen van. @(
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Ik doe ook mee. Gaat op zich wel goed. Alleen qua drinken wel saai. Thee, koffie en water. Ik wil niet te veel calorieën binnenkrijgen door drankjes dus ik zoek nog een feestelijk alternatief waar niet zo veel calorieën in zitten... tips?
Het scheelt wel dat er nu geen zak te doen is dus ik heb weinig verleiding en mijn man doet ook mee.

Maar als het een gewoon jaar was met borrels en weet ik het was het wel lastiger geweest denk ik...

Desalniettemin ben ik wel trots op mezelf. Heb 1 januari ook de restjes wijn door de gootsteen gespoeld, soort ritueel :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
06-01-2021 16:21
Het scheelt wel dat er nu geen zak te doen is dus ik heb weinig verleiding en mijn man doet ook mee.

Maar als het een gewoon jaar was met borrels en weet ik het was het wel lastiger geweest denk ik...

Desalniettemin ben ik wel trots op mezelf. Heb 1 januari ook de restjes wijn door de gootsteen gespoeld, soort ritueel :mrgreen:
Ik heb om 1 uur 'snachts (jaja, eigenlijk net 1 januari dus) nog snel het laatste bodempje achterover geslagen :biggrin:
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Doornroosje75 schreef:
06-01-2021 16:51
Ik heb om 1 uur 'snachts (jaja, eigenlijk net 1 januari dus) nog snel het laatste bodempje achterover geslagen :biggrin:
Haha ja laten we zeggen dat ik na het uitslapen op 1 januari ben begonnen, want zat om 01.00 uur nog wel aan de champagne hoor ;-D
Bij mij gaat het goed, en ik heb gisteren de eerste horde genomen, want ik werd onverwachts uitgenodigd door een goede vriendin die voor me wilde koken en ze had al een fles champagne koud liggen om op het nieuwe jaar te proosten. Maar... ik ben niet gezwicht. Gelukkig vond ze het geen enkel probleem, en ze zette voor mij een mooi wijnglas op tafel dat ze vulde met water en wat citroensap. Dat was echt een gouden idee, en heel lekker, dus vanaf nu drink ik tijdens etentjes water met citroen uit een mooi wijnglas.

Nu het me is gelukt om dit eerste etentje probleemloos te doorstaan, heb ik wel vertrouwen in de rest van de maand.

Wat de voordelen van niet-drinken betreft, daar merk ik meestal weinig van (ik drink wel vaker een tijdje niet), maar een groot voordeel vind ik dat ik minder slaap nodig heb: zes uur slapen is nu prima, terwijl ik normaal 7 tot 8 uur moet slapen om goed uitgerust te zijn.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
06-01-2021 16:19
Ik doe ook mee. Gaat op zich wel goed. Alleen qua drinken wel saai. Thee, koffie en water. Ik wil niet te veel calorieën binnenkrijgen door drankjes dus ik zoek nog een feestelijk alternatief waar niet zo veel calorieën in zitten... tips?
Alle vormen van light frisdrank: Cola light (in tig smaken), Fanta Lemon, Sprite, Hero cassis (deze week 1+1 gratis bij AH!). Vrijwel geen calorieën.

Maar sommige mensen vinden dat evil dus voor hen is er bubbelwater met een smaakje zoals Spa Bruisend, Sourcy en andere merken in wel 20 varianten. Citroen, perzik, munt, zwarte bes, gember, kiwi. Je kan het zo gek niet bedenken. Schenk het in een mooi glas (wijnglas!) en je hebt gewoon een lekker drankje. Nul calorieën.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven