Ervaringen gastroscopie
zondag 5 juli 2020 om 14:52
zondag 5 juli 2020 om 14:59
Goed door je neus ademhalen, opletten dat je je hele lijf ontspant (dus geen opgetrokken schouders of gebalde vuisten) en rustig blijven. Het is zo voorbij. Het inbrengen vond ik vervelend, maar niet pijnlijk. Het onderzoek zelf was vooral raar (die slang in m’n buik voelen), maar deed ook geen zeer. De slang weer naar buiten halen, dat was naar (pijnlijk en flink kokhalzen), maar dat duurde hooguit vijf seconden. Het viel mij heel erg mee.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
zondag 5 juli 2020 om 15:03
Ik werd tijdens de gastroscopie goed begeleid. Iemand die telkens aanwijzingen gaf, die ik door de spanning dan toch weer even vergat (zoals inderdaad rustig ademen en schouders ontspannen). Ik heb eerder ook een bronchoscopie gehad en vond dat piece of cake, daardoor viel dit me best wel tegen. Geen idee wat er in jouw folder staat, maar voor mij was het fijn geweest als ik van tevoren wist: dit wordt een erg akelig gebeuren, maar we loodsen je erdoorheen.
zondag 5 juli 2020 om 15:07
Ik heb vergelijkbare ervaringen. Vooral de hele tijd tegen jezelf zeggen dat je gewoon kunt ademen. Het voelt natuurlijk raar om iets in je keel te hebben, maar je luchtpijp is niet bezet en je wordt dus ook niet benauwd.mcsteamy schreef: ↑05-07-2020 14:59Goed door je neus ademhalen, opletten dat je je hele lijf ontspant (dus geen opgetrokken schouders of gebalde vuisten) en rustig blijven. Het is zo voorbij. Het inbrengen vond ik vervelend, maar niet pijnlijk. Het onderzoek zelf was vooral raar (die slang in m’n buik voelen), maar deed ook geen zeer. De slang weer naar buiten halen, dat was naar (pijnlijk en flink kokhalzen), maar dat duurde hooguit vijf seconden. Het viel mij heel erg mee.
En ik vond het heel leuk en interessant om op het scherm mee kijken.
zondag 5 juli 2020 om 15:15
Je had ook geen vorm van sedatie begrijp ik? Ik zie zelf vooral op tegen het inbrengen (inslikken) maar dat het eruit halen vervelend is kan ik me eigenlijk nu ook wel voorstellen ja. Hele lichaam ontspannen is wel goed om te onthouden. Dat je de slang inwendig ook echt voelt had ik niet gedacht eigenlijk. Zeker omdat ze aangeven ook meteen biopten te kunnen nemen indien nodig en dat dat geen pijn doet.mcsteamy schreef: ↑05-07-2020 14:59Goed door je neus ademhalen, opletten dat je je hele lijf ontspant (dus geen opgetrokken schouders of gebalde vuisten) en rustig blijven. Het is zo voorbij. Het inbrengen vond ik vervelend, maar niet pijnlijk. Het onderzoek zelf was vooral raar (die slang in m’n buik voelen), maar deed ook geen zeer. De slang weer naar buiten halen, dat was naar (pijnlijk en flink kokhalzen), maar dat duurde hooguit vijf seconden. Het viel mij heel erg mee.
Fijn dat het je mee is gevallen!
zondag 5 juli 2020 om 15:15
Er staat niet in dat het een akelig gebeuren is, maar dat lijkt me ergens ook niet zo slimZanahoria schreef: ↑05-07-2020 15:03Ik werd tijdens de gastroscopie goed begeleid. Iemand die telkens aanwijzingen gaf, die ik door de spanning dan toch weer even vergat (zoals inderdaad rustig ademen en schouders ontspannen). Ik heb eerder ook een bronchoscopie gehad en vond dat piece of cake, daardoor viel dit me best wel tegen. Geen idee wat er in jouw folder staat, maar voor mij was het fijn geweest als ik van tevoren wist: dit wordt een erg akelig gebeuren, maar we loodsen je erdoorheen.
Fijn dat je wel goed begeleidt werd. Jij had ook geen vorm van sedatie?
zondag 5 juli 2020 om 15:17
Ik wil ook wel meekijken inderdaad. Als ik toch bij ben wil ik meteen zien wat ze bedoelen. Ik heb snel de neiging om mijn adem in te houden en daarmee dus ook spanning op te bouwen. Goed doorademen dus. Het gevoel in je keel lijkt me inderdaad wel raar. Je had ook geen sedatie?Jupiter1995 schreef: ↑05-07-2020 15:07Ik heb vergelijkbare ervaringen. Vooral de hele tijd tegen jezelf zeggen dat je gewoon kunt ademen. Het voelt natuurlijk raar om iets in je keel te hebben, maar je luchtpijp is niet bezet en je wordt dus ook niet benauwd.
En ik vond het heel leuk en interessant om op het scherm mee kijken.Dat leidde ook wel af van het gevoel.
zondag 5 juli 2020 om 15:20
Je keel wordt verdoofd, dat voel je dus niet (in principe)lise1985 schreef: ↑05-07-2020 15:17Ik wil ook wel meekijken inderdaad. Als ik toch bij ben wil ik meteen zien wat ze bedoelen. Ik heb snel de neiging om mijn adem in te houden en daarmee dus ook spanning op te bouwen. Goed doorademen dus. Het gevoel in je keel lijkt me inderdaad wel raar. Je had ook geen sedatie?
zondag 5 juli 2020 om 15:22
Ja gewoon door blijven ademen.lise1985 schreef: ↑05-07-2020 15:17Ik wil ook wel meekijken inderdaad. Als ik toch bij ben wil ik meteen zien wat ze bedoelen. Ik heb snel de neiging om mijn adem in te houden en daarmee dus ook spanning op te bouwen. Goed doorademen dus. Het gevoel in je keel lijkt me inderdaad wel raar. Je had ook geen sedatie?
Nee, geen sedatie. Als ik het nog een keer zou moeten doen, zou ik het absoluut weer zonder doen.
Ik heb vrij snel pijn normaal gesproken en vond dit niet pijnlijk, wel een vervelend gevoel maar geen pijn. En inderdaad hoesten/kokhalzen bij het eruithalen. Doorslikken vond ik niet pijnlijk hoor. Het voelde allemaal gewoon wat raar. Biopt nemen voelde ik ook, maar dat voelt een beetje apartig, maar ook niet pijnlijk.
zondag 5 juli 2020 om 15:23
Volgens de folder wordt het uiteinde van de slang voorzien van verdovende gelei. Is dat voldoende verdoving zodat je dat niet voelt?gizzmo-returns schreef: ↑05-07-2020 15:20Je keel wordt verdoofd, dat voel je dus niet (in principe)
zondag 5 juli 2020 om 15:23
Bij mij niet hoor? Was niet nodig ook.gizzmo-returns schreef: ↑05-07-2020 15:20Je keel wordt verdoofd, dat voel je dus niet (in principe)
zondag 5 juli 2020 om 15:25
Ik heb wel ergere onderzoeken en behandelingen gehad dus daarom vond ik dat ik dit ook wel zonder sedatie kan. Hoeft er ook niemand mee.Jupiter1995 schreef: ↑05-07-2020 15:22Ja gewoon door blijven ademen.
Nee, geen sedatie. Als ik het nog een keer zou moeten doen, zou ik het absoluut weer zonder doen.
Ik heb vrij snel pijn normaal gesproken en vond dit niet pijnlijk, wel een vervelend gevoel maar geen pijn. En inderdaad hoesten/kokhalzen bij het eruithalen. Doorslikken vond ik niet pijnlijk hoor. Het voelde allemaal gewoon wat raar. Biopt nemen voelde ik ook, maar dat voelt een beetje apartig, maar ook niet pijnlijk.
Dat kokhalzen, daar zie ik nog wel even tegenop.
zondag 5 juli 2020 om 15:28
Dat was echt maar maximaal 1 minuut ofzo bij mij. Is vervelend, maar ik kokhals ook wel eens van tanden poetsen en dat is ook vervelend, maar niet heel erg ofzo. Ik ging er wel blij vandaan: het viel me heel erg mee en ik vond het leuk mezelf van binnen te zien.
zondag 5 juli 2020 om 15:29
Dat doen ze hier dus niet.gizzmo-returns schreef: ↑05-07-2020 15:27Ik kreeg voor het starten een spraytje met verdoving in de keel gespoten.
zondag 5 juli 2020 om 15:32
Panikeren zie ik mijzelf nog niet zo snel doen. Ik ben ook wel benieuwd hoe mijn maag er van binnen uit zietJupiter1995 schreef: ↑05-07-2020 15:28Dat was echt maar maximaal 1 minuut ofzo bij mij. Is vervelend, maar ik kokhals ook wel eens van tanden poetsen en dat is ook vervelend, maar niet heel erg ofzo. Ik ging er wel blij vandaan: het viel me heel erg mee en ik vond het leuk mezelf van binnen te zien.Iedereen heeft andere ervaringen natuurlijk. De mensen die ik ken die het heel naar vonden, vonden het naar omdat ze in paniek raakten en niet omdat het pijnlijk was.
Hadden jullie ook last van lucht erna? Dat je ging boeren?
zondag 5 juli 2020 om 15:33
Ik snap op zich wel dat ze het niet in de folder zetten, maar toch heb ik daar dan een hekel aan. Niet alles hoeft tralalala appeltje eitje te zijn, ik vind het zelf wel prettig om te weten dat het akelig is, dan weet ik: hoort erbij.
Ik had inderdaad geen vorm van sedatie.
zondag 5 juli 2020 om 15:35
Hoogstwaarschijnlijk is dat wel gedaan, maar heb je daar niks van gemerkt omdat ze het tijdens de scopie doen (dus niet een spray van tevoren).
zondag 5 juli 2020 om 15:37
Daarom zijn ervaringen wel prettig.Zanahoria schreef: ↑05-07-2020 15:33Ik snap op zich wel dat ze het niet in de folder zetten, maar toch heb ik daar dan een hekel aan. Niet alles hoeft tralalala appeltje eitje te zijn, ik vind het zelf wel prettig om te weten dat het akelig is, dan weet ik: hoort erbij.
Ik had inderdaad geen vorm van sedatie.
Ik weet dat ik redelijk wat kan hebben. Ik heb wat dat betreft wel het e.e.a. meegemaakt maar iets in je keel krijgen vind ik toch wel vervelend.
De cystoscopie van vrijdag vond ik echt een eitje maar hier zie ik meer tegenop, ondanks dat ik nu niet uit de kleren hoef
zondag 5 juli 2020 om 15:37
zondag 5 juli 2020 om 15:38
Bij mij spoten ze het echt in mijn keel vooraf.
maar dat is zeker al wel weer 10 jaar geleden dat ik het zonder sedatie deed.
Daarna altijd met gehad.
zondag 5 juli 2020 om 15:44
Ik kreeg alleen een spay achter in de keel die wat plaatselijk verdoofd. Bij mij was de verpleegster erg aardig en die legde alles goed uit. Ik had wel moeite om mijn kokhalsreflex te stoppen maar verder viel het mee. Beetje duizelig nader hand.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 5 juli 2020 om 15:45
Waarom daarna altijd met sedatie?gizzmo-returns schreef: ↑05-07-2020 15:38Bij mij spoten ze het echt in mijn keel vooraf.
maar dat is zeker al wel weer 10 jaar geleden dat ik het zonder sedatie deed.
Daarna altijd met gehad.