Ervaringen met de abortuspil?
donderdag 20 oktober 2011 om 16:28
Aanstaande maandag ga ik naar de abortuskliniek voor een intake en abortus. Mijn keuze staat vast en ik heb meer redenen om het kindje niet te laten komen dan wel. Maar goed, ik ben wel ontzettend bang voor de ingreep. Hopelijk krijg ik de keuze uit een zuigcuretage en de abortuspil en ik ben dan ook aan het overwegen om voor de laatste te kiezen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen wat ik kan verwachten?
donderdag 20 oktober 2011 om 16:36
Ik heb nog nooit een abortus gehad, maar lees je wel goed in over de abortuspil. Dat is volgens mij dezelfde medicatie om een miskraam op te wekken, als blijkt dat het vruchtje niet meer leeft.
Ik hoor in mijn omgeving vaak negatieve verhalen hier over, omdat het lichamelijk nogal belastend is (veel bloedverlies), en er vaak alsnog een curretage moet worden gedaan omdat niet alles weg is.
Ik hoor in mijn omgeving vaak negatieve verhalen hier over, omdat het lichamelijk nogal belastend is (veel bloedverlies), en er vaak alsnog een curretage moet worden gedaan omdat niet alles weg is.
donderdag 20 oktober 2011 om 16:39
donderdag 20 oktober 2011 om 16:39
Ha Leja...
Ten eerste even een knuffel. De situatie waarin je zit is niet niks.
Nog niet lang geleden heb ik het ook meegemaakt. Naar welke kliniek ga je? Ik ben in Zwolle geweest en de begeleiding was daar echt heel erg goed.
Ik heb voor zuigcurretage gekozen zonder roesje. Het doet wel pijn, maar je kan het hebben. Je voelt het als heftige menstruatiekrampen. De ingreep vond ik wel naar, maar meer om wat er gebeurde. Neem iemand mee die je vertrouwt en die je gerust kan stellen. Daar had ik veel aan. Ik heb bijna geen bloed verloren erna en ook maar 1 dag erge krampen gehad. Dit is wel bij iedereen verschillend. Daarna wel een week nog rustig aan moeten doen, niet sporten e.d. Geestelijk kwam het toch harder aan dan verwacht. Ik ben naar een psycholoog gegaan om alles te verwerken.
Als je nog meer wil weten, schroom dan niet om het te vragen.
Sterkte!
Ten eerste even een knuffel. De situatie waarin je zit is niet niks.
Nog niet lang geleden heb ik het ook meegemaakt. Naar welke kliniek ga je? Ik ben in Zwolle geweest en de begeleiding was daar echt heel erg goed.
Ik heb voor zuigcurretage gekozen zonder roesje. Het doet wel pijn, maar je kan het hebben. Je voelt het als heftige menstruatiekrampen. De ingreep vond ik wel naar, maar meer om wat er gebeurde. Neem iemand mee die je vertrouwt en die je gerust kan stellen. Daar had ik veel aan. Ik heb bijna geen bloed verloren erna en ook maar 1 dag erge krampen gehad. Dit is wel bij iedereen verschillend. Daarna wel een week nog rustig aan moeten doen, niet sporten e.d. Geestelijk kwam het toch harder aan dan verwacht. Ik ben naar een psycholoog gegaan om alles te verwerken.
Als je nog meer wil weten, schroom dan niet om het te vragen.
Sterkte!
donderdag 20 oktober 2011 om 16:40
donderdag 20 oktober 2011 om 16:42
Ik ken alleen 'n paar vrouwen die de zuigabortus hebben laten doen en die vonden dat niet erg belastend. Eentje zei dat ze de tandarts veel erger vond.
De abortuspil ken ik alleen van verhalen op internet en dat klinkt 'n stuk pijnlijker uiteindelijk, al realiseer ik me dat je meestal vooral de negatieve verhalen op internet zult tegenkomen.
De abortuspil ken ik alleen van verhalen op internet en dat klinkt 'n stuk pijnlijker uiteindelijk, al realiseer ik me dat je meestal vooral de negatieve verhalen op internet zult tegenkomen.
donderdag 20 oktober 2011 om 16:44
Giraffe Ik ben blij dat je zegt dat het meevalt en daardoor begin ik toch wel weer te twijfelen. Misschien dat ik maandag daar door wat me verteld wordt ik weer van gedachten verander. Een vriendin heeft de zuigcurretage gehad en zei dat ze door de grond ging van de pijn en zich de rest van de week meer dan grieperig heeft gevoeld. Daarom dacht ik: als ik voor de abortuspil ga heb ik maar 1 dag heftige pijn en daarna is het klaar.
donderdag 20 oktober 2011 om 16:47
donderdag 20 oktober 2011 om 16:49
Ik vond het zelf ook heel spannend en best wel eng. Had ook nog nooit een inwendig onderzoek of wat dan ook gehad. Zorg dat je een erg lang shirt aanhebt of een oud jurkje ofzo. Dan loop je er niet zo bloot bij en lig je ook niet zo bloot. Mijn begeleidende verpleegkundige hielp me heel erg door tegen me te praten en me te helpen ontspannen, net zoals degene die met me mee was. Ontspannen lukt natuurlijk niet, maar hoe beter je ademt, hoe beter het gaat. Het is echt wel te doen. Natuurlijk voel je het wel en doet het ook wel even zeer, maar je kan het echt hebben. Ik heb ook meteen een spiraaltje laten zetten daarna. Ik lag er toen toch al zo. Ik heb me die week erna ook niet top gevoeld, maar had het geestelijk ook zwaar. Gun en geef jezelf wel even de tijd daarna...
donderdag 20 oktober 2011 om 16:52
Ik vond het ook erg meevallen. Al met al... Het is wel even naar hoor en ik heb de rest van de dag lekker films zitten kijken onder een dekentje met een vriendin die mee was, daar heb ik veel steun aan gehad. Maar verder valt het echt mee! Ik heb er geen last meer van gehad na die tijd, ook niet geestelijk.
donderdag 20 oktober 2011 om 16:52
Dat er iemand zo in kan kijken is natuurlijk niet leuk, maar bij mij ging het heel respectvol allemaal. De arts en de verpleegkundige waren heel rustig en netjes. Ze vertelden wat ze gingen doen en het duurt echt maar 10 minuutjes. Ik moest wel ergens over heen stappen inderdaad, maar dat valt achteraf echt mee.
donderdag 20 oktober 2011 om 17:27
Beste Leja87,
Allereerst; veel sterkte aanstaande maandag. Ook ik heb een abortus ondergaan toen ik 6 weken en 3 dagen in verwachting was. Ik kon overigens niet kiezen uit een pil of curretage, heb dit laatste gehad.
In eerste instantie wilde ik de curretage met een roesje laten gebeuren, maar hier hebben ze me vanaf gepraat. Ze waren ervan overtuigd dat ik meer last van het roesje dan van de ingreep zou hebben. Het zou dus net zo goed onder plaatselijke verdoving kunnen.
Niet om je ongerust te maken, maar ik heb een hoge pijngrens maar damn: wat een pijn heeft me dat gedaan zeg. Als ik jou was zou ik voor een roesje kiezen. Laat je niet omlullen, tenzij je natuurlijk zelf kiest voor een plaatselijke verdoving. Ik vond 't echt niet te doen....
In de weken erna heb ik me wel wat rot gevoeld, geestelijk was ik ff in de war terwijl ik toch wel overtuigd ervan ben dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Maar op de een of andere manier spelen de hormonen toch een rol, of je 't nou wilt of niet.
Anyway: sterkte maandag!
Allereerst; veel sterkte aanstaande maandag. Ook ik heb een abortus ondergaan toen ik 6 weken en 3 dagen in verwachting was. Ik kon overigens niet kiezen uit een pil of curretage, heb dit laatste gehad.
In eerste instantie wilde ik de curretage met een roesje laten gebeuren, maar hier hebben ze me vanaf gepraat. Ze waren ervan overtuigd dat ik meer last van het roesje dan van de ingreep zou hebben. Het zou dus net zo goed onder plaatselijke verdoving kunnen.
Niet om je ongerust te maken, maar ik heb een hoge pijngrens maar damn: wat een pijn heeft me dat gedaan zeg. Als ik jou was zou ik voor een roesje kiezen. Laat je niet omlullen, tenzij je natuurlijk zelf kiest voor een plaatselijke verdoving. Ik vond 't echt niet te doen....
In de weken erna heb ik me wel wat rot gevoeld, geestelijk was ik ff in de war terwijl ik toch wel overtuigd ervan ben dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Maar op de een of andere manier spelen de hormonen toch een rol, of je 't nou wilt of niet.
Anyway: sterkte maandag!
donderdag 20 oktober 2011 om 17:30
Bedankt Chantalleke. Het is dus duidelijk verschillend qua pijn maar daar ben ik niet zo bang voor. Het is vooral de ingreep op zich. Helaas kan ik geen roesje krijgen, alleen een plaatselijke verdoving. Mijn voorkeur ligt bij een abortuspil maar het hele idee dat ik misschien alsnog terug moet komen voor een zuigcurretage staat me tegen. Dus ik zal maandag vragen hoe groot die kans is.
donderdag 20 oktober 2011 om 17:30
In zo'n korte tijd vind ik dat best veel. Bovendien zullen er ook wel mensen zijn die dat liever niet vertellen en valt het me op dat bijna iedereen wel iemand lijkt te kennen die een abortus heeft gehad, valt me op.
Ik heb het idee dat er tegenwoordig wel erg makkelijk gedaan wordt qua anticonceptie en abortus.
Ik heb het idee dat er tegenwoordig wel erg makkelijk gedaan wordt qua anticonceptie en abortus.