Gezondheid alle pijlers

Ervaringen met Persona?

26-09-2007 18:57 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede-forumsters,

Zoals vele anderen op dit forum ben ik de pil zat. Ik denk er over om Persona te gaan gebruiken. Ik weet dat de betrouwbaarheid hier van iets minder is dan die van de pil, maar ben wel in de gelegenheid om dat voor lief te nemen.

Wie heeft er ervaring met het gebruik van Persona? Hoe bevalt het? Is het een beetje gebruiksvriendelijk?

Groetjes,

Y.
Heb zelf de Persona gebruikt om zwanger te worden en dat was in een keer raak...maar dat zal niet je insteek zijn. Het is in ieder geval wel betrouwbaar dus!
Hoi yuky,

Ik gebruik hem nu al weer 1,5 jaar, vind het een heel handig ding. Ben blij dat ik van de pil af ben. Wanneer je met de pil stopt moet je trouwens wel eerst wachten tot je regelmatig ongesteld bent anders is de persona niet betrouwbaar. Bij mij duurde dit wel een aantal maanden. Kan je nagaan wat de pil met je lijf doet!
Hee Yuky, ik ben er ook over aan het denken (geen hulp dus uit deze hoek, alleen een medestander). Op zich lijkt het me geweldig om weer eens een normale cyclus te hebben, en om geen rare hormonen in mijn lichaam te hebben. En ik ben bereid het extra risico voor lief te nemen. Mijn beta-vriendje heeft zelfs berekend dat één keer seks met persona net zo betrouwbaar is als zes keer seks met de pil (99%), en twee keer seks met condoom (97%); persona valt nog best mee dus.

Wel een paar minpunten. Zo'n ding is knap duur, en die staafjes worden, in tegenstelling tot mijn pil, niet vergoed. Hoewel 12 euro nou ook weer niet onoverkomelijk veel is, maar toch. En wat me helemaal lastig lijkt is 8 keer per maand op zo'n stokje plassen. Ik kan het al niet bij een zwangerschapstest, ik plas altijd mis, en daarbij: acht keer! En je mag het niet vergeten! Lastig lijkt me. Nouja, ik kijk ook uit naar reacties.
als je het vergeet heb je gewoon een rode dag, omdat hij het dan niet weet. Als je hem een tijdje gebruikt hoef je niet 8x per maand te plassen (op zo`n staafje dan )

Als er nog vragen zijn..... haha het lijkt wel of ik voor persona werk!
Hoef je niet acht keer te plassen? Oh, ik las op de website dat het moest. Of is dat een standaardpraatje en kun je na een tijdje 'voorspellen' wanneer je goeie dagen zijn? of geeft dat ding echt minder plasdagen aan?
nee, nou ja nou ga ik twijfelen omdat ik het ook wel eens vergeet maar volgens mij hoef ik niet iedere maand 8x. Omdat de persona je cycles leert kennen hoeft het minder vaak. Zo moest ik eerst altijd op dag 6, wanneer je menstruatie bijna voorbij is, testen (plassen op dat staafje) maar nu ik hem al zo lang gebruik vraagt hij er op dag 6 niet meer naar. Klinkt misschien een beetje vaag maar ik hoop dat jullie het begrijpen!
Hoi,

Dank voor jullie reacties! Goed om te horen dat jullie ervaringen met Persona goed zijn. Een poosje geleden kreeg ik ineens klachten, waarschijnlijk door pilgebruik. Tussentijdse bloedingen, pijnlijke borsten... Medisch onderzoek wees niets uit. Anderhalve maand geleden ben ik gestopt met de pil en de klachten waren al heel snel weg.

Het lijkt me ideaal om geen hormonen meer in mijn lijf te hoeven stoppen. Ik had er nog niet eens zo bij stil gestaan dat je het ding ook zou kunnen gebruiken om juist zwanger te raken, Fyrin (gefeliciteerd trouwens!). Lijkt me ook wel een bijkomend voordeel, dat je je cyclus beter leert kennen... Wie weet hoe dat in de toekomst nog eens van pas komt :-)
Miena, heb je ook ervaring met het gebruik op vakantie? Ik moet voor mijn werk vaak naar het buitenland... Nu zit ik in dat geval nog op een comfortabele hotelkamer, dus dat is nog niet eens zo'n probleem... In de vakantie kampeer ik echter graag. Misschien een rare vraag, maar als je op zo'n staafje moet plassen, heb je dan snel resultaat, of moet ik eerst nog een kwartier boven een Franse toiletpot hangen ???
Je klapt het ding open, en hij vraagt om een staafje. Dan plas je op zo'n staafje en stop je dat in het apparaat. Je hoeft dus niet een half uur op een staafje te plassen!!

Ik gebruik hem nu drie maanden en heb wel een aardig beeld van mijn cyclus, ik durf alleen nog niet zonder condoom.
[quote]collega schreef op 26 september 2007 @ 22:12:

Je klapt het ding open, en hij vraagt om een staafje. Dan plas je op zo'n staafje en stop je dat in het apparaat. Je hoeft dus niet een half uur op een staafje te plassen!!

Geloof dat ik me niet helemaal goed had uitgedrukt.. ... Ik dacht dat je, nadat je op het staafje hebt geplast moet aflezen of je die dag 'mag of niet'... Maar dat gaat kennelijk ook heel vlot?
ja ik heb wel eens gehoord dat mensen dat doen omdat ze het apparaat te duur vinden. Ze willen zwanger worden en zeggen het af te kunnen lezen aan het staafje.

Als je gaat kamperen kan je er op plassen op het toilet, dopje erop, in een tasje/ zakje doen en meenemen naar je tent/caravan enz. Dat is wel te doen hoor. Je moet trouwens maar een paar seconden op het staafje plassen haha!

Zonder condoom is ook eng de eerste keer, want het lijkt toch raar natuurlijk.
Ik hoop hem deze week ook voor het eerst te gaan gebruiken. Best nog ingewikkeld, hoe alles werkt. Maar begrijp ik nu goed dat je de M knop op de eerste dag van je menstruatie pas mag indrukken?

En hoe werkt het nou precies met het testvenster? Moet je elke ochtend 3 uur voor/na je hem op dag 1 hebt ingesteld checken of hij om een test vraagt?

Alvast bedankt!
Bedenk wel dat de kans dat je zwanger wordt groter is dan bij de pil of spiraal. Persona gaat er van uit dat je een regelmatige cyclus hebt. Als dat een keer anders is, kun je dus zwanger worden op een groene dag.

Als je heel zeker weet dat je geen kinderen wil, kun je beter voor een ander anticonceptiemiddel kiezen.
Ha,

inderdaad, als je absoluut geen kinderwens hebt, combineer dan met condoom of zoek iets anders als anticonceptiemiddel.

Heb zelf persona lange tijd gebruikt, eerste maand is wat intensiever omdat je dan vaker een teststaafje moet onderplassen, omdat het apparaat je moet "leren kennen" zeg maar. Maar daarna krijg je zelf ook routine erin. OM de zoveel dagen een staafje onderplassen. Ik legde mijn persona bij het toilet, en als ik 's ochtends vroeg moest plassen zette ik eerst de Persona open, dan gaf hij aan testen of niet, en ging ik plassen, als dan niet op een staafje. Dat is trouwens in 3 seconden gebeurd, je plaatst staafje in Persona en na ong. 30 seconden geeft ie een groen of rood lichtje. Klaar is Kees!

Ik heb op deze manier mijn cyclus heeeel goed leren kennen. Ben dan ook gezegend met een strakke cyclus. Het is niet handig voor mensen met een lange cyclus (langer dan 32 dagen) en als je onregelmatige eisprong hebt moet je ook oppassen (condoom!). Het apparaat geeft wel inzicht in hoe je eisprong werkt, da's wel handig.

En makkelijk mee te nemen naar camping/hotel/bungalow!!

Kinke
ik ben er zwanger mee geraakt en dat was niet de bedoeling....

Maar als je dat voor lief neemt, verder vond ik het apparaat heel gebruiksvriendelijk. En inderdaad wat absoluteEinstein zegt, ook op een groene dag kun je zwanger raken. Dat was bij mij namelijk het ook het geval.

Tevens vond ik het niet altijd prettig om binnen bepaalde tijden te "moeten" plassen omdat dat ding om een teststaafje vroeg! je hebt dan namelijk maar een x aantal uren om dat te doen en als je je verslaapt is je testmoment weg en kun je er de rest van de maand echt niet meer op bouwen.
Bedankt voor de tips.

Ik vraag me ook af of ik wel zonder condoom durf te vrijen. De eerste paar maanden zal ik wel gewoon met condoom blijven vrijen. Toch een raar idee als je opeens zonder gaat.... Het is de bedoeling om hem eerst te gebruiken om mijn cyclus te leren kennen.

Er is hier in Rotterdam trouwens niet echt makkelijk aan de teststaafjes te komen...
Ik gebruik Persona nu zo'n 10 maanden en ben erg tevreden. Het is wel belangrijk om een regelmatige cyclus te hebben, want anders kan de berekening van de groene en rode dagen inderdaad niet helemaal kloppen. Ook moet je goed voor ogen houden dat de betrouwbaarheid 96% is en dat je dus zeker weet dat het geen probleem is voor jou en je lover als je wel zwanger wordt. Je moet trouwens eerst 2 keer een normale cyclus gehad hebben (na stoppen met de pil) voordat je persona kunt gaan gebruiken en dan heeft het apparaat nog eens 2 maanden de tijd nodig om zich aan jouw cyclus aan te passen. Pas na die 2 eerste maanden testen is het veilig om het op de groene dagen zonder condoom te doen. Op de rode dagen gewoon even een condoompje geven aan je vriend. Doe je het zo, kan er in principe niets mis gaan.

Je moet echt 8 keer per maand testen, als je een dag mist, is dat geen ramp, maar dan krijg je ongeveer dubbel zoveel rode dagen. Je pakje teststaafjes moet dus elke maand gewoon leeg zijn...

Trouwens ook nog handig om te weten, Persona bouwt elke maand een soort zekerheid in, door om je echte rode dagen heen nog een paar extra rode dagen te plaatsen, zodat alles nog wat betrouwbaarder is.

Teststaafjes kun je bij elke apotheek kopen en ze kunnen ze in ieder geval ook gewoon voor je bestellen (Tip: bestel meteen voor een paar maanden). Etos verkocht ze eerst ook, maar sinds kort niet meer, werd geloof ik niet genoeg verkocht. Ook op vakantie is het trouwens niet zo'n probleem, neem het apparaatje mee naar het toiletgebouw, plas over het staafje en doe het meteen in het apparaat. In je toilettas of in je zak en klaar! Het staafje in je tas doen en dan later in het apparaat doen is afgeraden, het mag geloof ik maar een paar minuten buiten de verpakking zijn, sowieso als je er overheen hebt geplast, anders is je test weer minder betrouwbaar...

Het klinkt soms erg ingewikkeled allemaal, maar echt waar, ik hoor alleen maar positieve verhalen van de mensen die het gebruiken (vriendinnen gebruiken het ook allemaal) en als je eenmaal een maandje hebt geprobeerd, weet je niet beter!

Succes met je keuze.

Liefs Lode
Even een klein vraagje, ben nl net begonnen met persona (deze maand).

Maar ik zag dat er op de teststaafjes 1 of 2 streepjes staan aangegeven. Er staat hierover niets in de beschrijving of op de website.

Weet iemand wat dit inhoud (net als een zw test??) of moet je hier niet op letten???

Hoop dat iemand het weet.

Trouwens vind de persona echt goed te doen!!
Hai Barrel

tis mij ook wel eens opgevallen dat er streepjes op de teststaafjes staan...geen idee waar die voor dienen, maar ik zou er niet teveel aandacht aan schenken, anders hadden ze er wel iets over vermeld in de gebruiksaanwijzing. Wil je het echt zeker weten, bel dan ff met de Persona-infolijn, die bestaat geloof ik ook. Misschien kunnen zij je meer vertellen.

Liefs, Lode
Hoi hoi,

Ik heb de Persona gebruikt gedurende 8 jaar aangezien ik niet tegen de pil kon.

Ik ben er op mijn 26e mee gestopt omdat we een kinderwens hadden.

Ik kan jullie melden dat het een zeer betrouwbaar aparaat is als je het gebruikt via het boekje. Ik heb dat nl. al die jaren gedaan en ben nooit zwanger geraakt.

Toen wij wel een kinderwens hadden was het in 1 keer raak, dus wij zijn zo vruchtbaar als wat....want ook bij de 2e was het direct raak.

Op een gegeven moment weet je niet anders dan dat je even moet kijken 's ochtends net als dat je de pil inneemt 's avonds.

Bovendien is ie net zo betrouwbaar als de pil, of volgens mijn nog meer betrouwbaar als ik me niet vergis.

Tja en als je vergeet om te kijken terwijl je eigenlijk moest plassen over een staafje krijg je een rode dag.....zo van; eigen schuld dikke bult. Besluit je dan om toch te vrijen....is het misschien letterlijk eigen schuld dikke bult )

Een vriendin van mij had moeite met zwanger worden en die heeft mijn persona toen gebruikt en hup binnen 2 maandjes zwanger, ze wist nl. niet wanneer ze de eisprong had.

Ik heb mijn eisprong meestal op de 9 of 10 dag en zij pas op de 16e dag.....

En nu gebruikt ze 'm dus ook als voorbehoedsmiddel.

Ja ik raad het je echt aan om te gebruiken ipv de pil en je hoeft echt geen condoom ernaast te gebruiken hoor! Dat ik echt onzin.

O, ja...op een gegeven moment hoefde ik maar 5 stripjes te gebruiken en gebruikte ik de rest de volgende maand.

In de gebruiksaanwijzing stond dat dat niet kon, maar dat is verkooppraatje.

Ik heb dat jaren gedaan.....ik gooide nooit teststripjes weg, veel te duur!

succes!
quote:kinke schreef op 14 november 2007 @ 12:51:

En makkelijk mee te nemen naar camping/hotel/bungalow!!

Welk anti-conceptiemiddel is dat niet dan?
nou,ik had altijd mijn aanhang wagentje nodig .........
Mijn ervaring met Persona

Ik heb een heel gevoelige hormoonhuishouding en heb heel wat jaren strijd gevoerd tegen onregelmatig bloedverlies. Uiteindelijk heb ik verschillende pillen gebruikt en ook nog 2 keer de Mirena spiraal geprobeerd...helaas bleef ik bijna dagelijks bloeden. De Mirena bleek ook niet te helpen, wel 12 kg aangekomen. Na 2 jaar heb ik die ook laten verwijderen. Gelukkig was ik toen ook binnen 4 maanden m'n 12 kg kwijt, zonder sporten of op m'n voeding te letten, dus moet je nagaan wat een invloed de middelen allemaal hebben op je lichaam.

Toen hoorde ik dat Persona bestond. Heel blij heb ik me goed gehouden aan het boekje. Gewacht tot ik een regelmatige cyclus had en toen gestart. Dat ging 10 maanden goed, dacht ik... netjes gelet op de rode en groene dagen. In m'n 10e maand van gebruik kreeg ik ineens te horen dat ik al 8 weken zwanger was, terwijl ik gewoon ongesteld werd en de Persona normaal leek te werken... Ik kreeg dus gewoon nog rode en groene dagen en de eisprong werd ook aangegeven. Heel erg schrikken dus!!!

Sindsdien ben ik wel gaan twijfelen... Dat is nu 1,5 jaar geleden en ik heb nu weer een aantal maanden Yasmin gebruikt, maar hormonen in m'n lichaam, dat voelt toch niet goed. Door de pil voel ik me sufjes, alsof er een "zware deken" over me heen zit... Niet zo vrolijk en opgewekt als normaal, dus ik besloot weer te stoppen.

Ik ben nu 2 maanden gestopt met Yasmin, nu 2 keer een regelmatige cyclus gehad , dus ga vandaag weer een poging wagen. Vandaag zal ik m'n Persona terugstellen en voorzichtig opnieuw proberen.

Conclusie:

Ik juich het toe dat dit bestaat. Na vele ervaringen met diverse anticonceptiepillen en de Mirena spiraal ben ik heel blij dat er een methode bestaat ZONDER hormonen. Ik heb ook een paar succesverhalen gehoord van mensen die niet zwanger wilden worden en 1 stel die wel zwanger wilde worden.

Ik schrijf het niet af na mijn ervaring, maar ik ben wel extra voorzichtig en denk dat dat sowieso niet verkeerd is. Belangrijk is dat je je lichaam goed moet kennen, dus wees extra voorzichtig als je van jezelf weet dat je een onregelmatige cyclus hebt.

Succes!

Janice
Moet je dus niet anti-abortus zijn als je de gok neemt met dat personading...

Zelf ben ik overigens juist zonder de hormonen uit de pil heel onregelmatig en de pil reguleert de boel juist netjes voor me en voorkomt tevens dat ik ongesteld word als ik 'm nonstop door slik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven