Gezondheid alle pijlers

Flossen? Stoken? Mondwater?

24-06-2011 21:51 80 berichten
Dag allemaal,

Ik zoek een Verlossend Antwoord. De tandarts ontdekte vandaag dat ik een dozijn gaatjes verstopt heb zitten tussen mijn kiezen. Bijzonder, want ik heb eerder nooit gaatjes gehad. Volgens deze dame moest ik flossen, en ze deed het even voor met een stukje flosstouw van zijde.

Nu wil het feit dat de berichtgeving rondom flossen nogal verschilt. Wat ik tot nu toe heb gehoord:

- Floss met een zijden draad, niet raggen maar gewoon tussen je kiezen wrikken en een beetje wriemelen. Geen tandenstokers, daarmee masseer je je tandvlees alleen maar, het helpt niks. (huidige tandarts)

- Floss met een dikke rager/dikke katoenen draad, geen zijden draad want daarmee haal je het vuil niet weg. (vorige tandarts)

- Floss helemaal niet, je krijgt er beschadigd tandvlees van. Gebruik liever tandenstokers en mondwater (tandarts van beste vriendin).

- Helemaal niet flossen, stoken en spoelen. Je maakt alleen maar ruimte tussen je kiezen en daarmee dus ruimte voor bacteriën. (tandarts van mijn moeder).

Vier tandartsen, vier compleet verschillende meningen. Daar word je toch dol van? Wat zijn jullie overtuigingen/ervaringen?

Wat is de beste gaatjespreventie?

Totaal aantal stemmen: 20

Flossen met zijden draad (10%)
Flossen met dikke draad/rager (5%)
Tandenstoken (25%)
Mondwater (10%)
Combinatie van bovenstaande (45%)
Helemaal niks (5%)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn mondhygieniste ligt het ook aan je tandvlees. Ik heb tussen de tanden mooie driehoekjes tandvlees en die maak je 'kapot' met dikke tandenstokers. Flossen is dan beter, maar ik kreeg ook de tip van die gum-dinges. Dat werkt wel handig, makkelijker dan flosdraad. Maar dat ze geen tandplak verwijderen, daar heb ik dan niks van gehoord.

Flosmaffia

Overigens hoorde ik laatst ergens dat flossen dus niks uitmaakt. Het schijnt wetenschappelijk bewezen te zijn dat je daar niet minder plak van hebt e.d. Tsja, dat stimuleert mij dan alweer meer om alleen die gum-nogwattes te gebruiken. Wel duur, maar gemak dient de mens. Ik ben wel nieuwsgierig nu of de gum-blabla net zo goed of minder goed is dan stokers/flossen....? Misschien is poetsen alleen stiekum toch wel voldoende?
Die stokers met floskatapult eraan raadde mijn tandarts juist weer af. Had volgens haar geen nut, omdat het doel van flossen is dat je de draad een beetje om je kies heen drapeert en dat doet zo'n plastic poker niet. Zei zij.
quote:caatoo schreef op 24 juni 2011 @ 23:49:

Misschien is poetsen alleen stiekum toch wel voldoende?

Nou, dat denk ik stiekem al heel lang. Alles in de natuur zit zo slim in elkaar, waarom zou de mens dan tenonder moeten gaan aan kaakabcessen...

Maar waarom zeggen die tandartsen dat dan zo zelden? Alleen die van mijn moeder hanteert het devies 'poetsen, verder niets'.
quote:willemeen schreef op 25 juni 2011 @ 00:00:

[...]

Maar waarom zeggen die tandartsen dat dan zo zelden? Alleen die van mijn moeder hanteert het devies 'poetsen, verder niets'.Vandaar: flosmaffia....
Flossen en ragen kan geen kwijt denk ik. Mondspoeling krijg je verkleurde tanden van vertelde mjn mondhygiënist.
Ik ben verslaafd aan flossen, stoken en Listerine. Na elke maaltijd. Floss zit standaard in m'n tas, word er naar van als ik na het eten eventuele resten niet kan verwijderen. Heb nog nooit tandpijn of klachten gehad.
quote:Substanza_ schreef op 24 juni 2011 @ 22:12:

[afbeelding]Laten ze de (enige goede!) Oral B tandenstokers nou uit het assortiment hebben gehaald....
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ben tandartsassistente, en ik zou werkelijk waar geen antwoord kunnen geven op de vraag wat beter is. Simpelweg omdat elke tandarts iets anders zegt, zoals in dit topic ook weer naar voren komt. Ik werk in een groepspraktijk met verschillende tandartsten en een mondhygiëniste, en zelfs die verschillen onderling al van mening. Ik hoor mijn tandarts elke dag tegen patiënten zeggen dat flossen oh zo belangrijk is. Zelf ben ik op dit moment onder behandeling bij een orthodontist, en die zegt weer dat flossen echt niet hoeft. Dat wetenschappelijk bewezen is dat het geen effect heeft (is in dit topic ook al genoemd).

Ikzelf floss dagelijks, en heb nooit gaatjes. Tandenstokers vind ik vreselijke dingen, dat stroeve hout tussen m'n tanden

Het zal altijd wel onderwerp van gesprek blijven, denk ik.
quote:willemeen schreef op 25 juni 2011 @ 00:00:

[...]

Nou, dat denk ik stiekem al heel lang. Alles in de natuur zit zo slim in elkaar, waarom zou de mens dan tenonder moeten gaan aan kaakabcessen...

Maar waarom zeggen die tandartsen dat dan zo zelden? Alleen die van mijn moeder hanteert het devies 'poetsen, verder niets'.Als de natuur alles zo slim geregeld had, zou je ook niet hoeven poetsen.
Ik floss al heel lang, en waar mogelijk gebruik ik tandenstokers. Je moet natuurlijk overdrijven door met kracht van alles tussen je tanden te gaan duwen...
Als we geen suiker en andere geraffineerde producten waren gaan eten was het menselijk gebit niet zo gedegenereerd als nu het geval is, helaas moet er daarom extra schoongemaakt worden.

Ik heb de ervaring dat mensen uit een land waar niet zoveel/geen geraffineerde suiker gegeten wordt al per definitie sterkere gebitten hebben.
quote:gelukkeling schreef op 25 juni 2011 @ 23:21:

Als we geen suiker en andere geraffineerde producten waren gaan eten was het menselijk gebit niet zo gedegenereerd als nu het geval is, helaas moet er daarom extra schoongemaakt worden.

Ik heb de ervaring dat mensen uit een land waar niet zoveel/geen geraffineerde suiker gegeten wordt al per definitie sterkere gebitten hebben.Gebitten van vroeger nooit gezien?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik flos met tape en soms met flosdraad waar ik een knoopje inleg. Waar ik wel problemen mee heb is het goed schoonhouden van mijn tandvlees onder mijn brug. Mijn mondhygiënist heeft hier een "ding" voor met aan het uiteinde een soort van heel stijf stuk flos waarmee hij dan onder de brug doorgaat. Maar gewone flos is veel te slap. Herkent iemand dit?
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
quote:sweetfirefly schreef op 25 juni 2011 @ 23:28:

Mijn mondhygiënist heeft hier een "ding" voor met aan het uiteinde een soort van heel stijf stuk flos waarmee hij dan onder de brug doorgaat. Maar gewone flos is veel te slap. Herkent iemand dit?Ja, dat is superfloss:

Brugnaalden werken ook goed:

Die laatste zijn ook een stuk goedkoper, omdat je gewoon je eigen flossdraad kunt gebruiken, en de brugnaalden steeds opnieuw te gebruiken zijn.
Ik heb gisteren die gumsticks gekocht, maar ik vind dat ze wel snel "verbuigen". Sommige tanden staan erg strak op elkaar en dan moet je dus iets meer je best doen om dat ding er tussen te krijgen, maar dan buigt 'ie dus om.

Dat superfloss-spul vond ik ook niet zo geweldig, om dezelfde reden.
quote:Melpomene schreef op 25 juni 2011 @ 14:13:

[...]

Als de natuur alles zo slim geregeld had, zou je ook niet hoeven poetsen.Ja, maar in de natuur is van origine ook geen geraffineerde suiker te krijgen
Nou, ik heb die soft picks gekocht en vond ze ook wat tegenvallen. Het voelt niet vervelend (stuk lekkerder dan die harde ragers) maar ze buigen in no-time om en dan kun je er niks meer mee.

Ik bleek nog een familievoorraad superfloss te hebben, maar dat vind ik geen succes. Mijn mond is te klein om er twee knuisten met touw in te proppen, en mijn motoriek te onbeholpen om het met twee vingers af te kunnen.

Aangezien tandartsen toch steeds van mening verschillen, heb ik mijn eigen strategie bedacht. Soft picks die ik in het mondwater doop! Nu ik het een aantal dagen gedaan heb wordt het makkelijker en breken ze minder af, dus dat gaat vast wennen. Daarna poetsen met mijn Oral B elektrische zwieper met speciaal whitening opzetkop en die ultramoderne tandpasta (nu maar hopen dat ik niet uit het vrekkenforum word gegooid). En dan nog even naspoelen met mondwater.

Trouwens, handig misschien: bij de AH is nu alle mondverzorgingsproducten 2+1 gratis! Het staat er niet bij dus je kunt ernaar vragen. Ik vroeg er gisteren naar en het bleek te kloppen, ik heb dus 3 pakken opzetborstels (à ¤ 39,-) meegenomen voor de prijs van 2 (à ¤ 26,-). Dus iedereen die nog stokers, ragers, touwtjes of watertjes nodig heeft, sla je slag :-)
Tanden poetsen, Oral-B flos hanteren, spoelen met Listerine. Stokjes en zo gebruik ik niet, dat past niet tussen mijn kiezen, vandaar alleen de flos. En ik flos wiebelig tussen de kiezen die iets van elkaar staan, dan krijg ik het 't beste schoon. Ieder zijn eigen methode!
quote:noopes schreef op 30 juni 2011 @ 17:50:

Tanden poetsen, Oral-B flos hanteren, spoelen met Listerine. Stokjes en zo gebruik ik niet, dat past niet tussen mijn kiezen, vandaar alleen de flos. En ik flos wiebelig tussen de kiezen die iets van elkaar staan, dan krijg ik het 't beste schoon. Ieder zijn eigen methode!Mijn tandarts vertelde dat je ook een knoopje in je flos kunt doen als je kiezen wat verder uit elkaar staan.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:noopes schreef op 30 juni 2011 @ 17:50:

Ieder zijn eigen methode!En daarmee vat je dit hele topic in één zin samen
Hier ook iemand die werkzaam is in de tandheelkunde. Ik begeleid bij ons in de praktijk mensen met de mondhygiene. Wij hebben hier een protocol voor het adviseren, maar dan nog moeten we een paar dingen in de gaten houden.

Het advies wat wij geven is afhankelijk van wat er aan de hand is in de mond, waar een patient voor open staat en mee om kan gaan en soms nog wat aanvullende factoren.

In principe hebben wij 2 basisadviezen. Flossen adviseren wij bij mensen die aanleg hebben voor het krijgen van gaatjes tussen de contactpunten van kiezen en tanden. De contactpunten zijn een plek waar moeilijk/geen tandenborstel of tandenstoker bij kan komen maar waar door het gebruik/kauwen wel etensresten/bacterien bijkomen.

Tandenstokers adviseren wij voor het herstellen van en voorkomen van tandvleesproblemen. Onder de contactpunten bevind zich een driehoekige ruimte, hier komen ook etensresten terecht die ervoor zorgen dat het tandvlees onstoken raakt. Door tandenstokers te gebruiken verwijder je de etensresten/bacterien EN masseer je het tandvlees.

Twee maal per dag poetsen in een vaste volgorde, met overlappende bewegingen over het tandvlees, altijd beginnen op dezelfde plek, elke element individueel 4 seconden poetsen en 1 keer per dag tandenstokers gebruiken zou een goede basis moeten zijn voor een goede mondgezondheid. De tandenstoker het liefst voor het naar bed gaan. Eerst stokers, dan poetsen en dan naar bed zodat er 's nachts niets is wat kan gaan lopen "broeien".

In de pol van TO wordt gevraagd wat je het beste kan gebruiken als gaatjespreventie. Tuurlijk is goed poetsen en stokers gebruiken belangrijk maar ik mis 1 belangrijk onderdeel en dat is suikerinname.

Je kan poetsen en stoken wat je wil maar als je suikerinname te hoog is dan wordt de PH-waarde in je mond verstoord en dan leidt dit alsnog tot gaatjes.

Sinds enige tijd adviseren wij ook de GUM Soft-picks bij ons in de praktijk. Ze zijn prima en voor de meeste patienten vriendelijker in het gebruik. De iets hierboven gemelde pick met flossdraadje aan het andere eind zou ik afraden. Deze is gemaakt van volledig glad plastic en dit "glijdt" als ware langs de bacterien heen. Liever conventioneel hout of de nieuwe GUM softpicks, die zijn dan wel van rubber maar hebben weerhaakjes.

Nog een tip, nooit stokeren met cocktailprikkers, deze zijn rond en bedoeld voor kaas en worst. De ruimte tussen tanden en kiezen is driehoekig en de ronde coctailprikker zal het tandvlees vervormen en en daardoor bloedingen veroorzaken.

Zoals ik al zei, zijn dit bij ons de basisadviezen, we bekijken per patient of dit ook werkelijk werkt. Soms staan de tanden inderdaad erg op elkaar en dan komen we soms met dikker floss beter uit de voeten dan stokers.

Het is wel een kwestie van volhouden. We zien in de praktijk dat tandenpoetsen een soort van zelfsprekendheid is en dat aanvullend stokers of floss gebruiken iets is wat voor veel mensen moeilijk is in te passen in hun dagelijkse ritme.

Wat een lang bericht nog weer geworden zo, hoop dat iemand er wat aan heeft!
Deze bedoel ik trouwens, de bovenste is goed, de onderste niet.quote:Tickel schreef op 24 juni 2011 @ 22:16:

Ik flos en steek na iedere maaltijd.

[afbeelding]

[afbeelding]

Met los flosdraad kan ik niet zo goed overweg.
Noccy helpt het ook om na het eten water/melk te drinken om zo de zuuraanval tegen te gaan?
Gewoon uitproberen en doen wat jij het prettigst vindt, dat hou je het langst vol. Ik heb ooit van mijn mondhygieniste een hele serie borsteltje meegekregen, voor verschillende tanden, maar ik vond dit zo onhandig dat ik nu nog 1 maat ragers (spiraalborsteltjes) gebruik en daarna floss. Tenslotte poetsen en (evt) met sensodyne naspoelen. Het lijkt me niet zo belangrijk hoe je het doet, zolang je de ruimte tussen je tanden maar goed reinigt. Mijn gebit en tandvlees is in ieder geval erg verbeterd sinds ik dit consequent doe.
Noccy, bedankt voor jouw advies als deskundige. Die gum soft= picks ken ik niet, maar ga ik zeker eens proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven