Gezondheid alle pijlers

Flossen? Stoken? Mondwater?

24-06-2011 21:51 80 berichten
Dag allemaal,

Ik zoek een Verlossend Antwoord. De tandarts ontdekte vandaag dat ik een dozijn gaatjes verstopt heb zitten tussen mijn kiezen. Bijzonder, want ik heb eerder nooit gaatjes gehad. Volgens deze dame moest ik flossen, en ze deed het even voor met een stukje flosstouw van zijde.

Nu wil het feit dat de berichtgeving rondom flossen nogal verschilt. Wat ik tot nu toe heb gehoord:

- Floss met een zijden draad, niet raggen maar gewoon tussen je kiezen wrikken en een beetje wriemelen. Geen tandenstokers, daarmee masseer je je tandvlees alleen maar, het helpt niks. (huidige tandarts)

- Floss met een dikke rager/dikke katoenen draad, geen zijden draad want daarmee haal je het vuil niet weg. (vorige tandarts)

- Floss helemaal niet, je krijgt er beschadigd tandvlees van. Gebruik liever tandenstokers en mondwater (tandarts van beste vriendin).

- Helemaal niet flossen, stoken en spoelen. Je maakt alleen maar ruimte tussen je kiezen en daarmee dus ruimte voor bacteriën. (tandarts van mijn moeder).

Vier tandartsen, vier compleet verschillende meningen. Daar word je toch dol van? Wat zijn jullie overtuigingen/ervaringen?

Wat is de beste gaatjespreventie?

Totaal aantal stemmen: 20

Flossen met zijden draad (10%)
Flossen met dikke draad/rager (5%)
Tandenstoken (25%)
Mondwater (10%)
Combinatie van bovenstaande (45%)
Helemaal niks (5%)
quote:Tickel schreef op 24 juni 2011 @ 22:26:

[...]

Het is eigenlijk nog veel erger.

Overal heb ik zakjes met die dingen, in iedere jaszak, in iedere tas en thuis heb ik altijd 2 zakjes liggen.

Ergo: ik raak in paniek als ik ze niet heb

En ja het helpt, ik had paradontitis en ben daar vanaf gekomen, binnen een half jaar, door vaak te flossen/steken en goed te poetsen.

Ik heb een tijdje last gehad van braken tijdens het tandenpoetsen, dus dat gebeurde een tijd niet goed.

Wat is paradontitis?

Wel goed dat het zo helpt. Je kunt dus best wennen aan dat geflos, blijkbaar. Doe je dat dan gewoon aan tafel/op werk? En wat als je dan uit eten bent?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen gaatjes maar had jarenlang gevoelig tandvlees.

Na een bezoekje aan de mondhygieniste ben ik gestart met tandenstokers.

Ik moest ze met kracht tussen mijn tanden en kiezen heen en weer duwen, eerste dagen zou ik last hebben van opgezet tandvlees en daarna zou het wennen.

Ze bleek gelijk te krijgen ook, Ik gebruik ze iedere avond voor het slapen gaan en geen last meer.

Wel moet ik het consequent doen, een x vergeten is meteen geirriteerd tandvlees.

Ik gebruik die dikke van Oral, zijn niet overall verkrijgbaar gek genoeg.
anoniem_110870 wijzigde dit bericht op 24-06-2011 22:30
Reden: Typfouten ipad
% gewijzigd
quote:willemeen schreef op 24 juni 2011 @ 22:27:

[...]

Ja, watzijn die gum-dingen?http://www.tandartsplein. ... m-soft-picks-regular.html
“Don’t look back – you’re not going that way.”
En ik moest veel overgeven tijdens mijn zwangerschap (en dat werd o.a. opgewekt door tandenpoetsen)...dus ik heb daar helaas ook wat gaatjes en andere ellende aan over gehouden. Om die reden die ik nu extra mijn best om mijn gebit nog beter te verzorgen.
quote:willemeen schreef op 24 juni 2011 @ 22:28:

[...]

Wat is paradontitis?

Wel goed dat het zo helpt. Je kunt dus best wennen aan dat geflos, blijkbaar. Doe je dat dan gewoon aan tafel/op werk? En wat als je dan uit eten bent?Met een hand voor je mond, als je dat niet wilt steek je er eentje in je zak en doe je het in de toiletruimte.
Tis paro, foutje

http://nl.wikipedia.org/wiki/Parodontitis
quote:Tickel schreef op 24 juni 2011 @ 22:29:

[...]

http://www.tandartsplein. ... m-soft-picks-regular.htmlOhhhh, die zien er lekker uit. Hebben ze ook een smaakje? Die ga ik binnenkort halen!
Ik ga ook gewoon naar het toilet.
quote:willemeen schreef op 24 juni 2011 @ 22:31:

[...]

Ohhhh, die zien er lekker uit. Hebben ze ook een smaakje? Die ga ik binnenkort halen!

Nope zijn zonder smaak.

Je kunt na afloop ook een mondspray gebruiken.
Ik vind het slim klinken, maar weet niet of ik het volhoud. Standaard na het eten gaan zitten poken in mijn mond... bovendien wil ik wel kunnen eten wanneer ik er zin in heb. Vandaag hadden we taart op werk. Moet je dan daarna ook op het toilet gaan stoken?

Ik heb echt respect voor mensen die die discipline op kunnen brengen, serieus. Oral B elektrisch poetsen met zo'n whitening borstel was voor mij al een uitkomst, heb ik geen tandsteen meer. Ik ben zo lui als een looien deur wat dat betreft.
quote:willemeen schreef op 24 juni 2011 @ 22:35:

Ik vind het slim klinken, maar weet niet of ik het volhoud. Standaard na het eten gaan zitten poken in mijn mond... bovendien wil ik wel kunnen eten wanneer ik er zin in heb. Vandaag hadden we taart op werk. Moet je dan daarna ook op het toilet gaan stoken?

Ik heb echt respect voor mensen die die discipline op kunnen brengen, serieus. Oral B elektrisch poetsen met zo'n whitening borstel was voor mij al een uitkomst, heb ik geen tandsteen meer. Ik ben zo lui als een looien deur wat dat betreft.

Voor mij is het een gewoonte geworden, ik voel ook altijd als er iets tussen mijn kiezen of tanden zit, en dat moet en zal eruit.

Ik voel er persoonlijk niet zoveel voor om losse tanden en kiezen te krijgen door de parodontitis.(maar goed, ik heb daar dus ervaring mee)
Volgens mijn tandarts en mondhygiëniste kun je het beste bij je tanden stoken en bij je kiezen rageren. Dat doe ik dus trouw 1 keer per dag en dat werkt prima. Ik poets overigens 2-3 keer wel.
Maar hoe krijg je die stoker er tussen dan? Bij mij past dat echt niet :O Zelfs een zijden flosdraadje gaat er met moeite tussen (gevolg: doorschieten omdat ik kracht moet zetten, bloedend tandvlees)...
Tandenstokers en ragers,

ik heb ze alle2 geprobeerd en vond het ondingen. Ik kreeg ze er gewoon niet goed door, vooral niet bij de voortanden.

Nu gebruik ik sinds een paar weken op aanraden van de mondhygieniste van die GUM-dingen.....werkt als een tierelier. Tenminste het werkt voor mij beter dan tandenstokers en ragers of het ook wat oplevert weet ik over een maand of 5, als ik weer voor controle moet.....
Flossen! elke avond voor het poetsen en na elke maaltijd een stoker, ook een wat dikker ragertje voor de kiezen, die iets verder van elkaar af staan. Gewoon alles elke dag, ik wil nog heel lang doen met mijn gebit. Het kost je als je het eenmaal gewend bent niet veel tijd, ik kan alles zonder spiegel gewoon voor de tv doen, alleen het poetsen doe ik voor de spiegel.

Het gebeurt vrij vaak bij jonge mensen die niet (goed) flossen en rageren dat er ineens tussen alle kiezen gaatjes komen, dat zie je pas als er foto's gemaakt worden.

Hmmm thanks, ik denk dat ik die gumdingen eens ga proberen. Volgens mij een mooi compromis tussen flossen en stoken en lijkt me bovendien niet onplezierig (want dat gefrommel met mijn handen in mijn kaak met dat flossen... pff! haha)
quote:gelukkeling schreef op 24 juni 2011 @ 22:47:

Het kost je als je het eenmaal gewend bent niet veel tijd, ik kan alles zonder spiegel gewoon voor de tv doen, alleen het poetsen doe ik voor de spiegel.

/stook5.jpg"]afbeelding[/url]]

Waarom ben ik daar niet opgekomen?! Geniaal! Ik stond - in de tijd dat ik nog floste - elke avond minstens een kwartier voor de spiegel. Duhh. Het kan natuurlijk ook gewoon voor de tv/pc. Dat verandert de zaken natuurlijk.
quote:willemeen schreef op 24 juni 2011 @ 22:51:

[...]

Waarom ben ik daar niet opgekomen?! Geniaal! Ik stond - in de tijd dat ik nog floste - elke avond minstens een kwartier voor de spiegel. Duhh. Het kan natuurlijk ook gewoon voor de tv/pc. Dat verandert de zaken natuurlijk.Voor de spiegel flossen en steken? Dat is nou nog nooit bij MIJ opgekomen
Ik kan me wel voorstellen dat je dat in het begin moet doen omdat je niet precies de plaatsen weet, maar na een tijdje gaat het helemaal automatisch hoor.

Als je weet dat rotting pas echt begint als voedsel 24 uur tussen je kiezen zit (dat vieze luchtje) weet je ook dat een keer flossen per dag genoeg is, zelfs een keer echt goed poetsen ook. Als je dat dan allebei doet voor het slapen kan er eigenlijk geen gaatje meer komen. 's nachts is de speekselproductie bijna nul, dus natuurlijke spoeling is er dan niet. Na het eten even stokeren alles bij elkaar ben ik er nog geen 5 minuten per dag aan kwijt.
quote:gelukkeling schreef op 24 juni 2011 @ 23:10:

Ik kan me wel voorstellen dat je dat in het begin moet doen omdat je niet precies de plaatsen weet, maar na een tijdje gaat het helemaal automatisch hoor.

Als je weet dat rotting pas echt begint als voedsel 24 uur tussen je kiezen zit (dat vieze luchtje) weet je ook dat een keer flossen per dag genoeg is, zelfs een keer echt goed poetsen ook. Als je dat dan allebei doet voor het slapen kan er eigenlijk geen gaatje meer komen. 's nachts is de speekselproductie bijna nul, dus natuurlijke spoeling is er dan niet. Na het eten even stokeren alles bij elkaar ben ik er nog geen 5 minuten per dag aan kwijt.Da's ook wel goed om te horen! Eens per dag moet toch te doen zijn... ik ga het proberen!
Over rotting gesproken, steek als je die GUM dingen hebt er eens eentje tussen je achterste kiezen.

Even ruiken, en je gaat echt wel dagelijks flossen hoor!
Halen jullie je make up er ook voor de spiegel af? ik doe dat ook voor de tv/pc met die reinigingsdoekjes, handig!
quote:gelukkeling schreef op 24 juni 2011 @ 23:21:

Halen jullie je make up er ook voor de spiegel af? ik doe dat ook voor de tv/pc met die reinigingsdoekjes, handig!

Volgens mij doe ik echt alles met de spiegel Checken of er geen mascara-resten zijn blijven hangen.

Die gum-tip zal ik eens doen Ben vaak wel gevoelig voor die motiverende factoren... haha.
Die soft picks zijn inderdaad heel fijn in het gebruik! Maar mijn mondhygiëniste zei weer dat die geen tandplak verwijderen en alleen maar je tandvlees masseren. Nou ja, is ook wat waard.
quote:castorella schreef op 24 juni 2011 @ 23:26:

Die soft picks zijn inderdaad heel fijn in het gebruik! Maar mijn mondhygiëniste zei weer dat die geen tandplak verwijderen en alleen maar je tandvlees masseren. Nou ja, is ook wat waard.

Die softpicks gebruik ik voor mijn kiezen, de rest doe ik met een stoker waar een flosdraadje aan vast zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven