Gezondheid alle pijlers

Flossen? Stoken? Mondwater?

24-06-2011 21:51 80 berichten
Dag allemaal,

Ik zoek een Verlossend Antwoord. De tandarts ontdekte vandaag dat ik een dozijn gaatjes verstopt heb zitten tussen mijn kiezen. Bijzonder, want ik heb eerder nooit gaatjes gehad. Volgens deze dame moest ik flossen, en ze deed het even voor met een stukje flosstouw van zijde.

Nu wil het feit dat de berichtgeving rondom flossen nogal verschilt. Wat ik tot nu toe heb gehoord:

- Floss met een zijden draad, niet raggen maar gewoon tussen je kiezen wrikken en een beetje wriemelen. Geen tandenstokers, daarmee masseer je je tandvlees alleen maar, het helpt niks. (huidige tandarts)

- Floss met een dikke rager/dikke katoenen draad, geen zijden draad want daarmee haal je het vuil niet weg. (vorige tandarts)

- Floss helemaal niet, je krijgt er beschadigd tandvlees van. Gebruik liever tandenstokers en mondwater (tandarts van beste vriendin).

- Helemaal niet flossen, stoken en spoelen. Je maakt alleen maar ruimte tussen je kiezen en daarmee dus ruimte voor bacteriën. (tandarts van mijn moeder).

Vier tandartsen, vier compleet verschillende meningen. Daar word je toch dol van? Wat zijn jullie overtuigingen/ervaringen?

Wat is de beste gaatjespreventie?

Totaal aantal stemmen: 20

Flossen met zijden draad (10%)
Flossen met dikke draad/rager (5%)
Tandenstoken (25%)
Mondwater (10%)
Combinatie van bovenstaande (45%)
Helemaal niks (5%)
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 24 juni 2011 @ 22:16:

Ik flos en steek na iedere maaltijd.

[afbeelding]

[afbeelding]

Met los flosdraad kan ik niet zo goed overweg.Ik ben ook fan van de GUM's! En ik gebruik mondwater: anti-halitose. Smerig, maar werkt als een tierelier.
quote:_Lalie_ schreef op 30 juni 2011 @ 21:16:

Noccy helpt het ook om na het eten water/melk te drinken om zo de zuuraanval tegen te gaan?

Lalie, je hebt 2 soorten aanvallen op de tanden en kiezen. Zoet- en zuuraanvallen.

Van overmatig zoet krijg je gaatjes, bij inname van overmatig zuurhoudende producten in de mond kan je glazuur (buitenste harde laag van je tanden en kiezen) aangetast raken/oplossen. Hierdoor kom je dichter bij het onderliggende tandbeen, tandbeen is zacht en daardoor extra gevoelig voor het ontwikkelen van gaatjes.

Het advies is om na inname van zuurhoudende producten (jus d'orange bij het ontbijt b.v.) een uur lang te wachten met tanden poetsen. In dat uur moet de PH-waarde namelijk herstellen. Door het zuur is die PH gedaald en bij een lage PH is het glazuur kwetsbaar, als je dan gaat poetsen dan beschadig je het glazuur.

Door inderdaad na het innemen van zuren te spoelen met water kun je de ergste zuur- en eventueel zoethoudende producten vast wegspoelen/verminderen.

Dat klopt dus als je dat ergens gehoord hebt.
quote:jenniferb schreef op 01 juli 2011 @ 09:08:

Gewoon uitproberen en doen wat jij het prettigst vindt, dat hou je het langst vol. Ik heb ooit van mijn mondhygieniste een hele serie borsteltje meegekregen, voor verschillende tanden, maar ik vond dit zo onhandig dat ik nu nog 1 maat ragers (spiraalborsteltjes) gebruik en daarna floss. Tenslotte poetsen en (evt) met sensodyne naspoelen. Het lijkt me niet zo belangrijk hoe je het doet, zolang je de ruimte tussen je tanden maar goed reinigt. Mijn gebit en tandvlees is in ieder geval erg verbeterd sinds ik dit consequent doe.

Hoi,

Nog even een aanvulling op jouw en ook mijn eigen verhaal.

Er bestaan inderdaad ook ragers in verschillende maten, wij adviseren die bij ons in de praktijk alleen aan mensen die hebben te kampen met (ernstige) parodontitis (zware tandvleesontsteking met aantasting van het onderliggende weefsel, danwel gepaard met botverlies) of die hiervan herstellende zijn. Door de parodontitis kan er sprake zijn (geweest) van botverlies en hierdoor zullen de driehoekige ruimtes tussen kiezen groter zijn dan normaal het geval is. Deze ruimtes zijn te groot om te reinigen met conventionele houten stokers of GUM-softpicks.

Mocht je dus willen overstappen op GUM-Softpicks dan zou ik je willen adviseren dit eerst te overleggen met je mondhygieniste of deze voor jou ook geschikt zijn. Ik kan vanaf hier natuurlijk jouw mond niet beoordelen maar ik kan me zo voorstellen dat ze in het verleden niet voor niks deze ragers heeft voorgeschreven.

Je schrijft in je berichtje dat het niet zo veel uitmaakt hoe je het doet, als je het maar doet. Helaas gaat die vlieger niet altijd op. Als je dus iemand hebt met actieve gingivitis (tandvleesontsteking zonder aantasting van onderliggende weefsels) dan zal deze daar niet van genezen door alleen floss te gebruiken.

En zoals misschien in jouw geval je misschien alleen gebaad bent bij ragers.

Nu klink ik misschien belerend maar dat is niet zo bedoeld, alleen als advies hoor! Succes er verder mee!
Bedankt voor je antwoord!

Dan gaat het mij voornamelijk om de zuuraanval gok ik.

Ik heb tijdens de zwangerschap van mijn zoontje regelmatig overgegeven en kon mijn achterste kiezen slecht poetsen (dat wekte namelijk het kokhals-reflex op waardoor ik weer ging overgeven).

Twee achterste kiezen onderin zijn daardoor erg slecht geworden. Heb nu in beide kiezen een wortelkanaalbehandeling gehad.

Ik probeer dus goede tips te verzamelen om mijn gebit zo sterk mogelijk te houden Maar dan weet ik in ieder geval dat het kan helpen om direct na te spoelen met water.
quote:Noccy schreef op 01 juli 2011 @ 13:41:

[...]

Hoi,

Nog even een aanvulling op jouw en ook mijn eigen verhaal.

Er bestaan inderdaad ook ragers in verschillende maten, wij adviseren die bij ons in de praktijk alleen aan mensen die hebben te kampen met (ernstige) parodontitis (zware tandvleesontsteking met aantasting van het onderliggende weefsel, danwel gepaard met botverlies) of die hiervan herstellende zijn. Door de parodontitis kan er sprake zijn (geweest) van botverlies en hierdoor zullen de driehoekige ruimtes tussen kiezen groter zijn dan normaal het geval is. Deze ruimtes zijn te groot om te reinigen met conventionele houten stokers of GUM-softpicks.

Mocht je dus willen overstappen op GUM-Softpicks dan zou ik je willen adviseren dit eerst te overleggen met je mondhygieniste of deze voor jou ook geschikt zijn. Ik kan vanaf hier natuurlijk jouw mond niet beoordelen maar ik kan me zo voorstellen dat ze in het verleden niet voor niks deze ragers heeft voorgeschreven.

Je schrijft in je berichtje dat het niet zo veel uitmaakt hoe je het doet, als je het maar doet. Helaas gaat die vlieger niet altijd op. Als je dus iemand hebt met actieve gingivitis (tandvleesontsteking zonder aantasting van onderliggende weefsels) dan zal deze daar niet van genezen door alleen floss te gebruiken.

En zoals misschien in jouw geval je misschien alleen gebaad bent bij ragers.

Nu klink ik misschien belerend maar dat is niet zo bedoeld, alleen als advies hoor! Succes er verder mee!Geeft niks hoor, jij hebt er veel meer verstand van dan ik. Mijn tandvlees is tegenwoordig een stuk gezonder maar ik ben inderdaad ooit onder behandeling gekomen bij de mondhygieniste omdat ik vaak last had van ontstekingen en bloedend tandvlees. Nu hoef ik gelukkig slechts 2x per jaar nog te gaan als 'onderhoud'. Ik ga je advies zeker ter harte nemen en niets veranderen voordat ik met mijn eigen tandarts en/of mondhygieniste gesproken heb!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven