Gezondheid alle pijlers

Flossen? Stoken? Mondwater?

24-06-2011 21:51 80 berichten
Dag allemaal,

Ik zoek een Verlossend Antwoord. De tandarts ontdekte vandaag dat ik een dozijn gaatjes verstopt heb zitten tussen mijn kiezen. Bijzonder, want ik heb eerder nooit gaatjes gehad. Volgens deze dame moest ik flossen, en ze deed het even voor met een stukje flosstouw van zijde.

Nu wil het feit dat de berichtgeving rondom flossen nogal verschilt. Wat ik tot nu toe heb gehoord:

- Floss met een zijden draad, niet raggen maar gewoon tussen je kiezen wrikken en een beetje wriemelen. Geen tandenstokers, daarmee masseer je je tandvlees alleen maar, het helpt niks. (huidige tandarts)

- Floss met een dikke rager/dikke katoenen draad, geen zijden draad want daarmee haal je het vuil niet weg. (vorige tandarts)

- Floss helemaal niet, je krijgt er beschadigd tandvlees van. Gebruik liever tandenstokers en mondwater (tandarts van beste vriendin).

- Helemaal niet flossen, stoken en spoelen. Je maakt alleen maar ruimte tussen je kiezen en daarmee dus ruimte voor bacteriën. (tandarts van mijn moeder).

Vier tandartsen, vier compleet verschillende meningen. Daar word je toch dol van? Wat zijn jullie overtuigingen/ervaringen?

Wat is de beste gaatjespreventie?

Totaal aantal stemmen: 20

Flossen met zijden draad (10%)
Flossen met dikke draad/rager (5%)
Tandenstoken (25%)
Mondwater (10%)
Combinatie van bovenstaande (45%)
Helemaal niks (5%)
Alle reacties Link kopieren
ik heb op aanraden van de tandarts een waterpik aangeschaft (sorry, vind het ook een raar woord). Waterstraaltjes ipv flossen.

Moet er zelf erg aan wennen, er zit veel kracht achter de straal en het loopt nogal oncharmant je mond uit. Maar volgens mij wordt het er wel schoon van.. Kan evt. ook met mondwater maar ik vind het zo al heftig genoeg.

Heb het nog niet eens voor elkaar gekregen alle 'vlakken' te doen zeg maar, hou het maar bij de probleemkiesjes.

Ik vind flossen vies (het stinkt zeg maar) en daar heb ik nu geen last meer van.

Wel een duur ding, vanaf 75 euro, je hebt ze in allerlei soorten en maten maar volgens mij is het op den duur toch wel een uitkomst..als ik gewend ben.

Lang verhaal maar mss is dit iets voor je?
ambra wijzigde dit bericht op 24-06-2011 22:05
Reden: typfout
% gewijzigd
.
ambra wijzigde dit bericht op 24-06-2011 22:05
Reden: dubbel
% gewijzigd
Mijn tandarts zweert bij tandenstokers
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 24 juni 2011 @ 22:04:

Mijn tandarts zweert bij tandenstokersDie van mij ook. Maar ik kan er maar niet aan wennen.
quote:ambra schreef op 24 juni 2011 @ 22:03:

ik heb op aanraden van de tandarts een waterpik aangeschaft (sorry, vind het ook een raar woord). Waterstraaltjes ipv flossen.

Moet er zelf erg aan wennen, er zit veel kracht achter de straal en het loopt nogal oncharmant je mond uit. Maar volgens mij wordt het er wel schoon van.. Kan evt. ook met mondwater maar ik vind het zo al heftig genoeg.

Heb het nog niet eens voor elkaar gekregen alle 'vlakken' te doen zeg maar, hou het maar bij de probleemkiesjes.

Ik vind flossen vies (het stinkt zeg maar) en daar heb ik nu geen last meer van.

Wel een duur ding, vanaf 75 euro, je hebt ze in allerlei soorten en maten maar volgens mij is het op den duur toch wel een uitkomst..als ik gewend ben.

Lang verhaal maar mss is dit iets voor je?

Thanks voor je reactie! Ik vind 75 euro wel veel, maar ik neem aan dat 'ie langer meegaat dan een tandenstoker, dus misschien heb je hem er in 2 jaar ook weer uit. Ik ben geen fan van ellenlange avondrituelen: tandenpoetsen is al een hele opgave.

En het is natuurlijk nogal demotiverend als alle deskundigen iets anders roepen. Stond ik een halfjaar vlijtig te flossen, moet het weer anders...
quote:Ruza schreef op 24 juni 2011 @ 22:07:

[...]

Die van mij ook. Maar ik kan er maar niet aan wennen.Zei hij ook waarom? Ze passen niet tussen mijn tanden/kiezen, die staan allemaal loeistrak tegen elkaar aan. Daarom vind ik het ook zo gek dat er gaatjes tussen zitten...
Hm, verlossend antwoord van het Viva forum.. Ik denk niet dat we minder verdeeld zijn dan de tandartsen! En wat doet de mening van de forummers er toe, wetenschappelijk gezien?

Beter: Wetenschappelijk artikelen zoeken waarin de verschillende methodes worden vergeleken.

Met het gevaar dat zelfs de studies elkaar tegenspreken..
quote:Dokkie schreef op 24 juni 2011 @ 22:13:

Hm, verlossend antwoord van het Viva forum.. Ik denk niet dat we minder verdeeld zijn dan de tandartsen! En wat doet de mening van de forummers er toe, wetenschappelijk gezien?

Beter: Wetenschappelijk artikelen zoeken waarin de verschillende methodes worden vergeleken.

Met het gevaar dat zelfs de studies elkaar tegenspreken..Misschien kom ik er hier achter dat de heersende mening onder artsen toch 1 kant opgaat. Of dat er verschillende omstandigheden zijn waaronder je verschillende methodes moet gebruiken. En oja, ik ben te lui om onderzoeken te lezen voor zoiets triviaals als flossen
Ik flos en steek na iedere maaltijd.

Met los flosdraad kan ik niet zo goed overweg.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Je 'duwt' de bacteriën er tussenuit volgens hem.
Frankly my dear, I don"t give a damn
ik zou zeggen probeer ze eens allemaal uit dus flossen stokers of schaf zon waterpik(hahahaha) aan

test het uit en oordeel zelf.

Bij de een helpt dit bij de ander dat bij mij helpt flossen trouwens uitstekend en een electrische tandenborstel ook.

Sinds ik flos heb ik minder gaatjes het is misschien wel ranzig maar ja nog veeeel ranziger om het niet te doen vind ik
quote:Tickel schreef op 24 juni 2011 @ 22:16:

Ik flos en steek na iedere maaltijd.

Met los flosdraad kan ik niet zo goed overweg.

Wauw, respect voor je discipline! Zonder gekheid. Ik kan dat niet. Het liefst zou ik nooit meer tanden poetsen, laat staan na elke maaltijd nadenken over steken en flossen...

Maar helpt het?
Aha leuk Twee verschillende tandartsen binnen dezelfde praktijk.

Mevrouw u moet meer flossen.

Mevrouw u kunt beter met de tandenstoker in de weer, flossen helpt minder goed.

Snap jij het nog?
Gum Soft-Picks: Een stuk prettiger dan tandenstokers of flossen
Mijn tandarts zegt flossen. Maar ik heb onder en boven een ijzerdraadje achter m'n tanden en dan vind ik het flossen eigenlijk nog best ingewikkeld.
Overigens flos ik nu 2 keer per dag. En 's avonds gebruik ik ook nog een tandenstoker. Voordat ik naar bed ga, spoel ik ook nog met mondwater (na het poetsen).
quote:_Lalie_ schreef op 24 juni 2011 @ 22:22:

Overigens flos ik nu 2 keer per dag. En 's avonds gebruik ik ook nog een tandenstoker. Voordat ik naar bed ga, spoel ik ook nog met mondwater (na het poetsen).Haha voor de zekerheid gewoon alles ;) Waarmee flos je, zijden draadje of iets dikker touwtje van katoen?
Precies, ik neem zo min mogelijk risico

Ik flos met een draadje van katoen. En ik vind het wel degelijk goed helpen.
Ha, die gum-dingen kunnen natuurlijk wél met draadje. Ik ga ze morgen gelijk halen.
Trouwens het masseren van je tandvlees met een tandenstoker is ook niet slecht hoor. Als je het met beleid doet, kun je je tandvlees gezond houden.
quote:willemeen schreef op 24 juni 2011 @ 22:20:

[...]

Wauw, respect voor je discipline! Zonder gekheid. Ik kan dat niet. Het liefst zou ik nooit meer tanden poetsen, laat staan na elke maaltijd nadenken over steken en flossen...

Maar helpt het?

Het is eigenlijk nog veel erger.

Overal heb ik zakjes met die dingen, in iedere jaszak, in iedere tas en thuis heb ik altijd 2 zakjes liggen.

Ergo: ik raak in paniek als ik ze niet heb

En ja het helpt, ik had paradontitis en ben daar vanaf gekomen, binnen een half jaar, door vaak te flossen/steken en goed te poetsen.

Ik heb een tijdje last gehad van braken tijdens het tandenpoetsen, dus dat gebeurde een tijd niet goed.
quote:astrape schreef op 24 juni 2011 @ 22:25:

Ha, die gum-dingen kunnen natuurlijk wél met draadje. Ik ga ze morgen gelijk halen.Ja, watzijn die gum-dingen?
quote:astrape schreef op 24 juni 2011 @ 22:25:

Ha, die gum-dingen kunnen natuurlijk wél met draadje. Ik ga ze morgen gelijk halen.

Die vind ik zelf ook het fijnst om te gebruiken.

Met name voor de achterste kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven