Gezondheid alle pijlers

Free bleeding.

14-11-2018 07:48 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen Kiran Ghandi in augustus 2015 vanwege haar menstruatie met een bebloede broek over de finish van de Londen marathon kwam, kreeg het onderwerp Free Bleeding veel aandacht van de media. Hierna gingen steeds meer vrouwen over de gehele wereld doen aan Free Bleeding. Maar wat is Free Bleeding, wat zijn de beweegredenen hiervoor en wat vind jij ervan?

Wat is Free Bleeding?
Free Bleeding, oftewel vrij bloeden, is het niet tegenhouden van je menstruatiebloed en dit dus vrij laten lopen. Dit doen vrouwen om te menstrueren op een pure manier, zoals het lichaam dit ‘hoort’ te doen. Er worden dus geen tampons, maandverband, menstruatiecup of iets anders gebruikt om het menstruatiebloed tegen te houden of op te vangen. Het gevolg hiervan is dus ook dat jij, maar ook anderen, kunnen zien dat je menstrueert aan je kleding, lakens en ondergoed en dergelijke. Eigenlijk ben je dus bewust aan het doorlekken. Een ander begrip van Free Bleeding is dat vrouwen hun menstruatiebloed zelf kunnen ophouden, bijvoorbeeld net zoals je je plas ophoudt. Er wordt gezegd dat deze vrouwen hun baarmoeder en bekkenbodemspier op een bepaalde manier hebben getraind zodat zij het bloed binnen kunnen houden, waardoor ze geen producten nodig hebben om het bloed op te vangen. Zij gaan dan naar het toilet, net zoals je naar het toilet gaat om te plassen. De vraag is wel of dit überhaupt mogelijk is.

Wat vinden jullie er van?
Wie doet er ook aan free bleeding?
Mij lijkt het nogal vies en niet iedereen hoeft te zien dat ik ongesteld ben.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
fairy1 schreef:
14-11-2018 08:15
Het taboe rondom menstruatie in sommige landen is wel een probleem voor vrouwen en meisjes, dus goed dat daar aandacht voor is met een statement. Wat ook wel weer heel gedurfd is. Maar het lijkt me toch geen oproep om massaal te gaan free-bleeden dan.
Ja klopt inderdaad.
Overigens is er in nederland en in alle westerse landen ook nog een taboe op. We leren allemaal dat je niet over menstrueren praat in het openbaar, dat je je tampons en of maandverband verbergt, snel in je broekzak stopt of in je mouw frummelt zodat niemand het ziet voordat je naar het toilet gaat. Menstruatie is vies, tampons kopen is gênant en over de pijn praten we niet.
En alles omtrent menstruatie is TMI.
Dus ja, ook wij hebben nog een hoop te leren.
Iemand die in ons land aan free bleeding doet is Iris Verstappen. Het is haar missie om zichtbaarheid te creëren rondom menstruatie. "Ik zie te veel jonge vrouwen die zich verloren voelen in hun lichaam. Terwijl het juist een natuurlijk fenomeen is, menstrueren", zegt ze tegen Editie NL. ​

Door het natuurlijk menstrueren is Iris dichter bij zichzelf komen te staan. "Ik ervaar hoe mijn lijf op haar natuurlijke beloop gaat." Tijdens het free bleeden heeft ze dan ook onvergetelijke ervaringen meegemaakt: "Ik was op Menorca en zat gehurkt op de grond, ongesteld te zijn recht boven de aarde. Dat was een prachtig moment."

Iris vindt dan ook dat de menstruatie iets is waar je de tijd voor moet nemen, daarom werkt ze de eerste twee dagen van de menstruatie niet. "Het is een teken van je lichaam dat je rustiger aan moet doen en daar luister ik naar. Ik bloed die eerste twee dagen vrij."

Menstruatiebloed op het gezicht
​En daar blijft het niet bij voor Iris. Ze gebruikt haar menstruatiebloed ook als kunstmest. "Thuis giet ik het bij de planten. Ik heb gemerkt dat ze planten daardoor veel beter, sneller en gezonder groeien."
Ondanks dat ze zich geen activiste noemt, liet Iris ook foto's maken waarop ze poseert met menstruatiebloed op haar gezicht en lichaam. "Daarop kreeg ik heel veel reacties. De één prees me de hemel in, de ander vond het verschrikkelijk vies. Ik wil niet provoceren, maar mensen bewust maken."
Huisarts Job Nievaart vindt het free bleeden een absurde trend en waarschuwt voor de risico's: "Je kunt schimmelinfecties oplopen, omdat het bloed gewoon langs je benen loopt", zegt hij tegen Editie NL. Ook kunnen vrouwen die aan free bleeding doen gemakkelijk ziektes overdragen. "Als je ziek bent en jouw bloed in contact komt met een wondje van een ander, kun je de ziekte snel verspreiden."

Daarnaast is het free bleeden volgens de arts ook niet wenselijk voor de omgeving. "Braken doe je ook niet in het openbaar. Je hoeft niet te pronken met je ongesteldheid." De arts raadt iedereen aan die dat wel wil doen, om regelmatig een nieuwe onderbroek aan te trekken.
keuken1987 wijzigde dit bericht op 14-11-2018 09:27
29.70% gewijzigd
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Boheme schreef:
14-11-2018 08:26
Je baarmoeder laten verwijderen is ook weer erg radicaal. Dat zou ik dus nooit doen, tenzij ik daar kanker ofzo zou hebben.
Die operatiepijn valt in het niet bij de pijn en het ongemak dat ik had als ik ongesteld was. En voor de seksueel actieve vrouwen is het natuurlijk helemaal een bevrijding om geen angst op zwangerschap meer te hebben.
Lekker op je werk......vieze stoelen, smerige kleding. Waarom zou je dat in vredesnaam willen.
En dan nog alle ziektes die door bloed verspreid worden
Die vrouwen zijn gewoon aandachtsgeil. Het is onhygienisch en volstrekt onnodig.

Wel vind ik dat er in de nabije toekomst een goede oplossing moet komen wb het millieu, gezien wat we allemaal weggooien.

Wat hier al eerder gezegd werd; je gaat toch ook niet van je af pissen? Als je zonodig een 'statement' wil maken laat je dan met je medestanders lekker sterilliseren. Ofzo.
:misselijk:
RedBaron schreef:
14-11-2018 08:33
Die vrouwen zijn gewoon aandachtsgeil. Het is onhygienisch en volstrekt onnodig.

Wel vind ik dat er in de nabije toekomst een goede oplossing moet komen wb het millieu, gezien wat we allemaal weggooien.

Wat hier al eerder gezegd werd; je gaat toch ook niet van je af pissen? Als je zonodig een 'statement' wil maken laat je dan met je medestanders lekker sterilliseren. Ofzo.
Bij sterilisatie bloedt je nog steeds. Baarmoeder eruit is de enige optie om er écht vanaf te raken. En waarom zou je dat niet gewoon aanbieden aan vrouwen die voorzien zijn van kinderen of kindvrij willen blijven? Elke maand ongesteld zijn levert veel meer ellende op.
Ik denk dat iedereen de plicht heeft om zijn medemensen niet onnodig te shockeren met de aanblik van bloed. Bloed heeft immers de associatie met geweld en verwonding. Bovendien maak je zo je omgeving vies dus dan krijg je torenhoge rekeningen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
TsumTsum schreef:
14-11-2018 08:22
Ik ga zoiets mezelf niet aan doen, lijkt me zo vies en onhandig. Heb op buzzfeed ooit eens filmpjes gezien erover waarbij men het ook ging proberen en dat was geen succes. Vlekken op stoelen en dergelijke waardoor men puppy pads ging gebruiken etc.

Safiya Nygaard heeft wel een hele serie waarbij ze menstruatie kleding test zoals zwempakken, speciale onderbroeken, yogapants. Zoiets zou ik als het moet nog wel overwegen als het zou werken maar dat doet het ook maar half.
Puppy pads? Menstruatiekleding?
Hilarisch....dus je (niet jij, maar gewoon in het algemeen) draagt geen maandverband of tampons om vrij te bloeden maar vangt het een halte verder dus toch op?
Debiel dit. Bloed opvangen is voor mij een kwestie van hygiëne niet van taboe.
Hier is het ook totaal geen taboe. Mijn zoontje van 4 weet dat mama elke maand bloed, staat regelmatig naast mij als ik op de wc zit en hij ziet het dus ook.

Maar je omgeving vervuilen om een statement te maken vind ik wel erg ver gaan. We kunnen ook naakt gaan lopen, stoppen met onder de douche te gaan en zeggen dat de natuur het zo bedoelt heeft. Maar ik laat dat liever aan dieren over.
RedBaron schreef:
14-11-2018 08:33

Dat bestaat al. Wasbaar maandverband en cups als tampon.
Lostit schreef:
14-11-2018 08:27
Ja klopt inderdaad.
Overigens is er in nederland en in alle westerse landen ook nog een taboe op. We leren allemaal dat je niet over menstrueren praat in het openbaar, dat je je tampons en of maandverband verbergt, snel in je broekzak stopt of in je mouw frummelt zodat niemand het ziet voordat je naar het toilet gaat. Menstruatie is vies, tampons kopen is gênant en over de pijn praten we niet.
Toen ik jonger was vond ik het gênant om tampons etc. te kopen, nu niet meer. Ik werk met voornamelijk vrouwen en de tampons staan gewoon op het toilet, en er wordt ook wel over gepraat, over pijn en last en hoeveelheid, dus wat dat betreft in mijn omgeving geen taboe meer. Dat was wel anders toen ik voor het eerst ongesteld werd; moeders had nooit wat verteld, ze had me een voorlichtingsboekje gegeven met een droog verhaal over 'rijping der cellen', ik had wel alle informatie uit de Libelle en voorlichting op school, maar ja, toen wel taboe in mijn omgeving.
Lostit schreef:
14-11-2018 08:27
Ja klopt inderdaad.

Wat een onzin. Pubermeisjes verbergen hun tampons ja en praten er giechelig over, maar dat geldt toch net zo goed voor seks? Daar praten ze ook niet graag over en condooms kopen vinden ze ook spannend. Dat lijkt me gewoon leeftijdseigen. Ik heb werkelijk nog nooit volwassen vrouwen gehoord over dat ze het gênant vinden om tampons te kopen.

En daarnaast: volwassen vrouwen die wel hun tampons verbergen doen dit wellicht niet eens vanuit schaamte. Van mij hoeft ook niet iedereen te weten wanneer ik ongesteld ben en wat ik dan precies voel. Er is ook zoiets als een privé.
Whats next?
Free shitting?

Achterlijk.
Best ironisch; in sommige gebieden waar menstruatie een taboe is zorgt juist het gebrek aan producten dat vrouwen gedwongen 'free bleeden' en daardoor afgezonderd raken van het dagelijks leven.
Deze actie zal mensen die menstruerende vrouwen als onrein zien vast niet overtuigen van het tegendeel.

De Chinese zwemster die op de Olympische Spelen een opmerking maakte over menstruatiepijn werd ook omarmd, dat lijkt me een iets handigere manier om een taboe te doorbreken.

Ik kende freebleeding eigenlijk vooral uit heel alternatieve new age kringen. De opleving ervan is het gevolg van etterende 4chan-trollen die wilden kijken of ze radicale feministen zover konden krijgen er serieus in mee te gaan. Ja dus.
Ik sla over.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
retrostar schreef:
14-11-2018 08:39
Ik denk dat iedereen de plicht heeft om zijn medemensen niet onnodig te shockeren met de aanblik van bloed. Bloed heeft immers de associatie met geweld en verwonding. Bovendien maak je zo je omgeving vies dus dan krijg je torenhoge rekeningen.
Weg met actiefilms!
Precies. In gezelschap zeg ik gewoon dat ik naar het toilet ga. Want het is niet nodig dat iedereen weet dat ik moet poepen, plassen of de volle cup leeg ga gooien.
redbulletje schreef:
14-11-2018 08:08
Je kunt beter je baarmoeder laten verwijderen dan als je gezin compleet is. Dát voelt pas als 'n bevrijding!
Je laat plas en poep toch ook niet in 't wilde weg lopen?
Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen.
Mijn nichtje had zulke zware menstruatie dat ze niet kon bijverversen van maandverband, ze had ooit met de pil het zo geregeld dat ze altijd ongesteld in het weekend werd en lag dan het hele weekend plat. En echt dramatisch veel pijn.
Zulke krampen dat je haar buik letterlijk zag bewegen.
Maarja, het hoort erbij zeiden de artsen en paracetamol was voldoende.
Op een gegeven moment werd ze onregelmatiger en ging haar kwaliteit van leven zo naar beneden zat ze s gaan drammen bij de gynaecoloog en huisarts.
Nou, weer het hoort erbij. Ze mocht uiteraard niet onderzocht worden als ze ongesteld was, werd ze weggestuurd.
Op een gegeven moment heeft ze expres een afspraak door laten gaan terwijl ze menstrueerde en het gedaan of het ter plekke startte.
Ze wilden haar per direct opnemen, die gynaecoloog schrok zich rot.
Maar: eerst medicatie mevrouwtje, en misschien was het wel stress.
Moest ze met een psycholoog gaan praten om te kijken of er niet iets psychisch aan de hand was, mevrouwtje had geen kinderen dus wie weet had ze toch zin in zelf opgewekte weeën elke maand of weet ik veel wat voor ideeën ze hadden.
Daarna verschillende medicatie.
Uiteindelijk na een jaar onder toezicht aanmodderen (en daarvoor dus 25 jaar creperen) mocht haar baarmoeder eruit.
Maar elke keer weer ook bij het plannen van de operatie gezeur of ze het zeker wist, wat vind haar vriend ervan (heeft ze niet, moest ze weer bijna naar de psycholoog) zuinigjes doen over gezonde organen wegsnijden en dat mensen zo snel ergens last van hebben etc.
Nog nooit iemand zo opgeknapt gezien na een operatie.

Tegen mij is gezegd dat ik per direct in de overgang zou komen en waarschijnlijk sneller dood zou gaan, heel verhaal over de cyclus van je leven die je dan zou versnellen. En ik zou nooit meer zin in sex hebben.
Je kunt dus gewoon je eileiders laten zitten maar dat wat die gynaecoloog denk ik vergeten.
Keuken1987 schreef:
14-11-2018 08:28
Iemand die in ons land aan free bleeding doet is Iris Verstappen. Het is haar missie om zichtbaarheid te creëren rondom menstruatie. "Ik zie te veel jonge vrouwen die zich verloren voelen in hun lichaam. Terwijl het juist een natuurlijk fenomeen is, menstrueren", zegt ze tegen Editie NL. ​

Door het natuurlijk menstrueren is Iris dichter bij zichzelf komen te staan. "Ik ervaar hoe mijn lijf op haar natuurlijke beloop gaat." Tijdens het free bleeden heeft ze dan ook onvergetelijke ervaringen meegemaakt: "Ik was op Menorca en zat gehurkt op de grond, ongesteld te zijn recht boven de aarde. Dat was een prachtig moment."

Iris vindt dan ook dat de menstruatie iets is waar je de tijd voor moet nemen, daarom werkt ze de eerste twee dagen van de menstruatie niet. "Het is een teken van je lichaam dat je rustiger aan moet doen en daar luister ik naar. Ik bloed die eerste twee dagen vrij."

Menstruatiebloed op het gezicht
​En daar blijft het niet bij voor Iris. Ze gebruikt haar menstruatiebloed ook als kunstmest. "Thuis giet ik het bij de planten. Ik heb gemerkt dat ze planten daardoor veel beter, sneller en gezonder groeien."
Ik denk dat Iris een beetje doorslaat.
Jakkes. Ik vind het onfris.
Bovendien is mijn menstruatie niet licht genoeg om dit op te houden en op het toilet te laten lopen.
Een keer per ongeluk niesen of hoesten en mijn omgeving zou meteen 112 bellen :rofl:
TanteBedelia schreef:
14-11-2018 08:25
Of een speciale zitplaats in de bus/ trein voor vrouwen die daar aan mee doen.
Wat dacht je van een aparte coupe?
.
Dat enorme taboe op menstruatie is inderdaad schrijnend. Dat je iedere avond wordt doodgegooid met reclames voor maandverband doet daar niets aan af.

Als er al een taboe is, dan is het een taboe op doorlekken. En dat lijkt me logisch, want dat ziet er gewoon niet uit. Maar als je er uit wil zien als een bloedend rund, ga je gang. Niemand houdt je tegen.
GinnyJones schreef:
14-11-2018 08:26
Welk taboe? Ik heb echt nog nooit enig taboe gemerkt wat betreft menstruatie. In elk geval niet in de westerse wereld. Je wordt doodgegooid met maandverband en tampon reclames, niemand doet er moeilijk over, iedereen is bekend met pms en heeft er begrip voor, mannen hangen 'm er ook gewoon in als een vrouw ongesteld is.. Nee, ik vind het belachelijk om van een taboe te spreken en dat hele free bleeding gedoe is gewoon goor. Welk statement er mee gemaakt moet worden ontgaat mij ook echt volkomen. Elke vrouw (uitzondering daargelaten) wordt toch ongesteld? Ik snap het niet.

Ik weet dat er landen zijn waar ongestelde vrouwen als onrein worden gezien en waar wordt aangeraden er zo ver mogelijk bij uit de buurt te blijven maar dat is niet hier aan de hand.

Ik denk dat het tijd wordt dat mensen eens normaal gaan doen en een ander tijdverdrijf gaan bedenken in plaats van dit soort rare dingen.

Dit idd. Echt teveel tijd..
Ik verlies meeste bloed in de wc, niet in maandverband (die blijven alleen 's nachts niet schoon zeg maar). Geen idee of dat ''training'' is, of ik ga gewoon teveel plassen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven