Free bleeding.
woensdag 14 november 2018 om 07:48
Toen Kiran Ghandi in augustus 2015 vanwege haar menstruatie met een bebloede broek over de finish van de Londen marathon kwam, kreeg het onderwerp Free Bleeding veel aandacht van de media. Hierna gingen steeds meer vrouwen over de gehele wereld doen aan Free Bleeding. Maar wat is Free Bleeding, wat zijn de beweegredenen hiervoor en wat vind jij ervan?
Wat is Free Bleeding?
Free Bleeding, oftewel vrij bloeden, is het niet tegenhouden van je menstruatiebloed en dit dus vrij laten lopen. Dit doen vrouwen om te menstrueren op een pure manier, zoals het lichaam dit ‘hoort’ te doen. Er worden dus geen tampons, maandverband, menstruatiecup of iets anders gebruikt om het menstruatiebloed tegen te houden of op te vangen. Het gevolg hiervan is dus ook dat jij, maar ook anderen, kunnen zien dat je menstrueert aan je kleding, lakens en ondergoed en dergelijke. Eigenlijk ben je dus bewust aan het doorlekken. Een ander begrip van Free Bleeding is dat vrouwen hun menstruatiebloed zelf kunnen ophouden, bijvoorbeeld net zoals je je plas ophoudt. Er wordt gezegd dat deze vrouwen hun baarmoeder en bekkenbodemspier op een bepaalde manier hebben getraind zodat zij het bloed binnen kunnen houden, waardoor ze geen producten nodig hebben om het bloed op te vangen. Zij gaan dan naar het toilet, net zoals je naar het toilet gaat om te plassen. De vraag is wel of dit überhaupt mogelijk is.
Wat vinden jullie er van?
Wie doet er ook aan free bleeding?
Mij lijkt het nogal vies en niet iedereen hoeft te zien dat ik ongesteld ben.
Wat is Free Bleeding?
Free Bleeding, oftewel vrij bloeden, is het niet tegenhouden van je menstruatiebloed en dit dus vrij laten lopen. Dit doen vrouwen om te menstrueren op een pure manier, zoals het lichaam dit ‘hoort’ te doen. Er worden dus geen tampons, maandverband, menstruatiecup of iets anders gebruikt om het menstruatiebloed tegen te houden of op te vangen. Het gevolg hiervan is dus ook dat jij, maar ook anderen, kunnen zien dat je menstrueert aan je kleding, lakens en ondergoed en dergelijke. Eigenlijk ben je dus bewust aan het doorlekken. Een ander begrip van Free Bleeding is dat vrouwen hun menstruatiebloed zelf kunnen ophouden, bijvoorbeeld net zoals je je plas ophoudt. Er wordt gezegd dat deze vrouwen hun baarmoeder en bekkenbodemspier op een bepaalde manier hebben getraind zodat zij het bloed binnen kunnen houden, waardoor ze geen producten nodig hebben om het bloed op te vangen. Zij gaan dan naar het toilet, net zoals je naar het toilet gaat om te plassen. De vraag is wel of dit überhaupt mogelijk is.
Wat vinden jullie er van?
Wie doet er ook aan free bleeding?
Mij lijkt het nogal vies en niet iedereen hoeft te zien dat ik ongesteld ben.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
woensdag 14 november 2018 om 09:16
Maar waarom is het tegenwoordig dat 'men' vindt dat je alles kan laten lopen en zien?
Wat is de meerwaarde van het laten lopen van je menstruatiebloed? Wat is de meerwaarde van de, in mijn ogen, doorgeslagen vrijheid van meningsuiting waarbij onbeschoft gedrag en gewoonweg ongenuanceerd een ander 'de waarheid' zeggen nu zo in de mode is?
Als ik de schijterij heb kan ik dat dus ook laten lopen want het is ook een natuurlijk iets, poepen doen we allemaal of het nou harde of slappe poep is.
Waarom andere mensen lastigvallen met je uitscheidingen, verbale diarree, naaktheid etc? Omdat dat het ultieme gevoel van individualistische vrijheid is? Het toppunt van feminisme/het vrouw zijn?
Dus een man mag ook zijn stijve lul tonen in het openbaar want dat is immers ook een natuurlijk proces.
Wat een wereld is dit toch.
Wat is de meerwaarde van het laten lopen van je menstruatiebloed? Wat is de meerwaarde van de, in mijn ogen, doorgeslagen vrijheid van meningsuiting waarbij onbeschoft gedrag en gewoonweg ongenuanceerd een ander 'de waarheid' zeggen nu zo in de mode is?
Als ik de schijterij heb kan ik dat dus ook laten lopen want het is ook een natuurlijk iets, poepen doen we allemaal of het nou harde of slappe poep is.
Waarom andere mensen lastigvallen met je uitscheidingen, verbale diarree, naaktheid etc? Omdat dat het ultieme gevoel van individualistische vrijheid is? Het toppunt van feminisme/het vrouw zijn?
Dus een man mag ook zijn stijve lul tonen in het openbaar want dat is immers ook een natuurlijk proces.
woensdag 14 november 2018 om 09:17
Ik denk dat free bleeding alleen een optie is als je niet hoeft te werken / aan het sociale leven hoeft deel te nemen.
Ik heb hier wel een interessante lezing over bijgewoond van Peter de Vroed, die zegt dat als je als vrouw rust neemt op de eerste 2 dagen van je menstruatie, dat de klachten dan veel minder worden en je menstruatie zelfs verkort kan worden, waardoor je uiteindelijk ondanks die 2 vrije dagen veel productiever kan zijn gedurende de rest van de maand.
Door free te bleeden zou je jezlf dan wel echt even letterlijk stilzetten (ik zou niet met een bebloede broek boodschappen gaan doen!) en daar dan op die manier profijt van kunnen hebben?
Ik heb hier wel een interessante lezing over bijgewoond van Peter de Vroed, die zegt dat als je als vrouw rust neemt op de eerste 2 dagen van je menstruatie, dat de klachten dan veel minder worden en je menstruatie zelfs verkort kan worden, waardoor je uiteindelijk ondanks die 2 vrije dagen veel productiever kan zijn gedurende de rest van de maand.
Door free te bleeden zou je jezlf dan wel echt even letterlijk stilzetten (ik zou niet met een bebloede broek boodschappen gaan doen!) en daar dan op die manier profijt van kunnen hebben?
woensdag 14 november 2018 om 09:26
Wat smerig. Je kunt dan de hele dag nergens gaan zitten of liggen of wat dan ook. En het voelt vast vreselijk. Ik ga toch ook niet mijn plas laten lopen omdat het natuurlijk is? Zelfs de kat gaat op de kattenbak. In de oertijd zullen vrouwen ook wel iets bedacht hebben om er zo min mogelijk last van te hebben.
Het op kunnen houden lijkt me wel heel handig! Maar ik denk niet dat dat echt kan.
Het op kunnen houden lijkt me wel heel handig! Maar ik denk niet dat dat echt kan.
woensdag 14 november 2018 om 09:28
Hoe verzin je het joh. Als een voetballer een bloedneus krijgt moet die ook het veld af om zich te laten behandelen. En als ik in mn vinger snij plak ik ook een pleister.
Gewoon smerig om zo rond te gaan lopen, zeker omdat ze het bewust deed. Als ze door was gelekt had ik wel gesnapt dat ze niet ff ging stoppen om een tampon te verwisselen.
Gewoon smerig om zo rond te gaan lopen, zeker omdat ze het bewust deed. Als ze door was gelekt had ik wel gesnapt dat ze niet ff ging stoppen om een tampon te verwisselen.
woensdag 14 november 2018 om 09:31
Een nieuwe verschijning in de reclamewereld: voor het eerst laat een maandverbandmerk rode vloeistof zien in plaats van blauwe om eem menstruatie na te bootsen. "Ongesteld zijn, is normaal, het tonen ervan zou dat ook moeten zijn."
Het spotje van Libresse laat eindelijk een keer geen huppelende vrouw in een leuk jurkje zien, die dankzij haar maandverband zorgeloos haar dagen doorkomt. De producent, Bodyform, achter het merk Libresse heeft een reclame uitgebracht waarin menstruatie op een realistische manier wordt laten zien: een douchende vrouw met bloed dat langs haar benen loopt, een shot in het laboratorium met een donkerrode vloeistof, in plaats van blauw, een meisje dat in haar vriendengroep hardop om een tampon durft te vragen en beelden van intense buikkrampen. Toch is er wegens hygiënevoorschriften geen echt menstruatiebloed gebruikt.
Het spotje van Libresse laat eindelijk een keer geen huppelende vrouw in een leuk jurkje zien, die dankzij haar maandverband zorgeloos haar dagen doorkomt. De producent, Bodyform, achter het merk Libresse heeft een reclame uitgebracht waarin menstruatie op een realistische manier wordt laten zien: een douchende vrouw met bloed dat langs haar benen loopt, een shot in het laboratorium met een donkerrode vloeistof, in plaats van blauw, een meisje dat in haar vriendengroep hardop om een tampon durft te vragen en beelden van intense buikkrampen. Toch is er wegens hygiënevoorschriften geen echt menstruatiebloed gebruikt.
woensdag 14 november 2018 om 09:35
Ja laten we lekker jonge meisjes die nog niet ongesteld zijn bang maken voor wat komen gaat.Keuken1987 schreef: ↑14-11-2018 09:31Een nieuwe verschijning in de reclamewereld: voor het eerst laat een maandverbandmerk rode vloeistof zien in plaats van blauwe om eem menstruatie na te bootsen. "Ongesteld zijn, is normaal, het tonen ervan zou dat ook moeten zijn."
woensdag 14 november 2018 om 09:41
Als iedereen dan daar de tampons/maandverband heen stuurt die ze zelf niet gebruiken, 2 vliegen in 1 klap.Het-groepje schreef: ↑14-11-2018 08:05
Ik denk dat maandverband etc juist een luxe is en dat het wat verwend gedrag is, in vele landen is er geen enkel iets om het op te vangen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
woensdag 14 november 2018 om 09:42
Nou, enige tijd geleden praktiseerde ik, tegen de bedoeling in, freebleeding. Er was een wandeling georganiseerd waar ik aan mee deed. Al tijdens de fietsrit naar het startpunt voelde ik dat ik gigantisch doorlekte, waar was niet in de gelegenheid hier iets aan te doen. Ik heb een uur rondgelopen met het bloed zowat in de sokken en een zeiknatte spijkerbroek. Gelukkig was het donker en droeg ik een lange jas. Zelden voelde ik me zo vies. Kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand dit bevrijdend zou vinden. Brrrr.
anoniem_64bc38c677f45 wijzigde dit bericht op 14-11-2018 09:45
1.86% gewijzigd
woensdag 14 november 2018 om 09:42
Maar waarom zou je daar bang voor zijn? Het is toch gewoon de realiteit van het leven? Als het goed is zien meisjes toch ook dat hun moeder ongesteld is dus dan zou het toch niet als nieuws moeten komen dat vrouwen die ongesteld zijn allemaal rondhuppelen in rokjes die opwaaien?
woensdag 14 november 2018 om 09:45
Daar kan ik mij dus ook niks bij voorstellen.Kippatatenappelmoes schreef: ↑14-11-2018 09:42Nou, enige tijd geleden praktiseerde ik, tegen de bedoeling in, freebleeding. Er was een wandeling georganiseerd waar ik aan mee deed. Al tijdens de fietsrit voelde ik dat ik gigantisch doorlekte, waar was niet in de gelegenheid hier iets aan te doen. Ik heb een uur rondgelopen met het bloed zowat in de sokken en een zeiknatte spijkerbroek. Gelukkig was het donker en droeg ik een lange jas. Zelden voelde ik me zo vies. Kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand dit bevrijdend zou vinden. Brrrr.
Ik zou mij ook heel vies voelen.
woensdag 14 november 2018 om 09:49
Het-groepje schreef: ↑14-11-2018 08:05Ik vind het een moeilijke.
Ik vind theoretisch gezien dat het raar is dat je een vrouw niet mag zien bloeden, het hoort er gewoon bij. Ik vind het taboe rond menstruatie heel vrouwonvriendelijk.
Daarnaast ben ik eeuwig ongesteld en ondertussen allergisch voor bijna alle maandverband en kan er wel een beetje wrokkig om worden wat een gedoe ik altijd al 30 jaar heb.
Plus het milieu, het is amper te verwerken al dat maandverband dat we allemaal weggooien.
Het principe 'ophouden' werkt een beetje bij mij, als ik naar het toilet ga dump ik meer en de rest is inlegkruisjeswerk (anders was ik gezien de eeuwige staat van ongesteldheid ws ook doodgebloed)
Thuis heb ik wasbaar maandverband en dat vind ik al een soort free bleeden aanvoelen zeg maar.
Maar ikzelf vind het a niet fris ruiken en b krijg je het niet uit je kleding.
Je hebt dan dus ook plekken op je stoelen en banken etc en dat lijkt me gewoon niet praktisch.
Al zag ik die mensen ook op een handdoek zitten.
Ik denk dat maandverband etc juist een luxe is en dat het wat verwend gedrag is, in vele landen is er geen enkel iets om het op te vangen.
Klopt, en daar mogen meisjes gedurende hun periode dus niet naar school.
Later is nu
woensdag 14 november 2018 om 09:53
Lekker dan, we zijn nog steeds niet zo ver dat werkgevers niet discrimeren tegen jonge vrouwen wegens risico op zwangerschap en dan krijgen we dit er bij. Straks durft niemand meer vrouwen aan te nemen voor het geval dat ze hier aan mee doen en zich 2 dagen per maand ziekmelden en al het meubilair aan gort helpen.
Die aanpassingen voor reclamespotjes hierboven vind ik trouwens wel goed, maar ik ervaar ook geen taboe. Er is ook geen taboe op poepen maar dat doe je ook niet op straat.
Die aanpassingen voor reclamespotjes hierboven vind ik trouwens wel goed, maar ik ervaar ook geen taboe. Er is ook geen taboe op poepen maar dat doe je ook niet op straat.
woensdag 14 november 2018 om 09:54
Bij mij waren ze 'n stuk welwillender, het werd zelfs als optie aangeboden (maar ik had issues met ziekenhuisopnames in gedeelde kamers) Toen ik een novasure liet doen werd ook gelijk gezegd dat als het resultaat me niet beviel ik binnen 6 weken op de operatietafel kon liggen als ik wenste. Het heeft tot een week na mijn autismediagnose geduurd voor ik bij de gyn stond om een operatie in te laten plannen. Mijn eierstokken zijn wel verwijderd omdat m'n oncoloog daar eigenlijk op aandrong wegens mijn hormonale borstkanker, maar die kun je normaal natuurlijk gewoon laten zitten om niet in de overgang te komen. Ik heb nog steeds plezier van mijn vibrator, dus voor vrouwen met 'n seksleven voorzie ik ook geen problemen.Het-groepje schreef: ↑14-11-2018 08:52Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen.
Mijn nichtje had zulke zware menstruatie dat ze niet kon bijverversen van maandverband, ze had ooit met de pil het zo geregeld dat ze altijd ongesteld in het weekend werd en lag dan het hele weekend plat. En echt dramatisch veel pijn.
Zulke krampen dat je haar buik letterlijk zag bewegen.
Maarja, het hoort erbij zeiden de artsen en paracetamol was voldoende.
Op een gegeven moment werd ze onregelmatiger en ging haar kwaliteit van leven zo naar beneden zat ze s gaan drammen bij de gynaecoloog en huisarts.
Nou, weer het hoort erbij. Ze mocht uiteraard niet onderzocht worden als ze ongesteld was, werd ze weggestuurd.
Op een gegeven moment heeft ze expres een afspraak door laten gaan terwijl ze menstrueerde en het gedaan of het ter plekke startte.
Ze wilden haar per direct opnemen, die gynaecoloog schrok zich rot.
Maar: eerst medicatie mevrouwtje, en misschien was het wel stress.
Moest ze met een psycholoog gaan praten om te kijken of er niet iets psychisch aan de hand was, mevrouwtje had geen kinderen dus wie weet had ze toch zin in zelf opgewekte weeën elke maand of weet ik veel wat voor ideeën ze hadden.
Daarna verschillende medicatie.
Uiteindelijk na een jaar onder toezicht aanmodderen (en daarvoor dus 25 jaar creperen) mocht haar baarmoeder eruit.
Maar elke keer weer ook bij het plannen van de operatie gezeur of ze het zeker wist, wat vind haar vriend ervan (heeft ze niet, moest ze weer bijna naar de psycholoog) zuinigjes doen over gezonde organen wegsnijden en dat mensen zo snel ergens last van hebben etc.
Nog nooit iemand zo opgeknapt gezien na een operatie.
Tegen mij is gezegd dat ik per direct in de overgang zou komen en waarschijnlijk sneller dood zou gaan, heel verhaal over de cyclus van je leven die je dan zou versnellen. En ik zou nooit meer zin in sex hebben.
Je kunt dus gewoon je eileiders laten zitten maar dat wat die gynaecoloog denk ik vergeten.
woensdag 14 november 2018 om 09:54
Lostit schreef: ↑14-11-2018 08:27Ja klopt inderdaad.
Overigens is er in nederland en in alle westerse landen ook nog een taboe op. We leren allemaal dat je niet over menstrueren praat in het openbaar, dat je je tampons en of maandverband verbergt, snel in je broekzak stopt of in je mouw frummelt zodat niemand het ziet voordat je naar het toilet gaat. Menstruatie is vies, tampons kopen is gênant en over de pijn praten we niet.
En alles omtrent menstruatie is TMI.
Dus ja, ook wij hebben nog een hoop te leren.
Nou, dat valt wel mee in mijn omgeving, vooral bij mij. Ik heb in alle tassen en jaszakken zo'n beetje tampons zitten. Als ik sleutels of kleingeld zoek, is het eerste dat eruit valt een tampon, ook gewoon bij de kassa. Daar wordt niet raar naar gekeken, of het valt me niet op. Ze liggen overal in huis verspreid.
En als ik migraine of buikpijn door menstruatie heb, dan zeg ik dat. Als iemand vraagt of ik chagrijnig ben, omdat ik ongesteld ben, dan zeg ik ja of nee, afhankelijk van of ik ongesteld ben, uiteraard.
Later is nu
woensdag 14 november 2018 om 09:56
Dat snap ik dan weer niet. Als je topsport beoefent zorg je er toch voor niet ongesteld te kunnen worden ten tijden van de grote wedstrijden? Je prestaties lijden toch onder die buikkrampen en ander ongemak?
woensdag 14 november 2018 om 09:57
Dit vind ik dan wel goed. Vooral voor jonge meisjes om te zien.Keuken1987 schreef: ↑14-11-2018 09:31Een nieuwe verschijning in de reclamewereld: voor het eerst laat een maandverbandmerk rode vloeistof zien in plaats van blauwe om eem menstruatie na te bootsen. "Ongesteld zijn, is normaal, het tonen ervan zou dat ook moeten zijn."
Ik vind free bleeding te ver gaan maar ongesteld zijn an sich is niet iets smerigs om je voor te schamen.
woensdag 14 november 2018 om 10:00
Ik vind diarree (uiting van ziekte, besmettelijk) iets anders dan menstruatie (iets natuurlijks). Ik vind het meer niet hygiënisch en praktisch om bijvoorbeeld op een stoel te gaan menstrueren tijdens een vergadering, waarop daarna nog andere mensen moeten zitten.Pusswithoutboots schreef: ↑14-11-2018 09:16Maar waarom is het tegenwoordig dat 'men' vindt dat je alles kan laten lopen en zien?
Dus dat deel van je verhaal volg ik wel, ik vind het alleen jammer dat je menstrueren vergelijkt met een ziekte waarbij je als je het laat lopen andere mensen kunt besmetten.
woensdag 14 november 2018 om 10:01
Ik word eigenlijk ook altijd tijdens mijn vakantie ongesteld. Dan heb ik alle rust, neem dat ook bewust, maar wél migraine en helse krampen. Altijd fijn als een man je vertelt hoe verkeerd je met je lichaam omgaat.snorriemorrie schreef: ↑14-11-2018 09:17Ik denk dat free bleeding alleen een optie is als je niet hoeft te werken / aan het sociale leven hoeft deel te nemen.
En die Iris? Niet werken op de eerste 2 dagen van je menstruatie? Ja, dat heb ik ook wel gedaan, vanwege migraine. Daar waren ze echt heel blij mee op m'n werk (niet echt) Echt hartstikke goed te doen joh
Later is nu
woensdag 14 november 2018 om 10:03
Het lijkt me ook koud als je het zo beschrijft, zometeen krijg je blaasontsteking Ondanks dat ik graag vrijdenkend wil zijn en wil zeggen: geeft niks! Zegt mijn gevoel: ik zou dit zelf zo vreselijk vinden en me inderdaad erg vies voelen.Kippatatenappelmoes schreef: ↑14-11-2018 09:42Nou, enige tijd geleden praktiseerde ik, tegen de bedoeling in, freebleeding. Er was een wandeling georganiseerd waar ik aan mee deed. Al tijdens de fietsrit naar het startpunt voelde ik dat ik gigantisch doorlekte, waar was niet in de gelegenheid hier iets aan te doen. Ik heb een uur rondgelopen met het bloed zowat in de sokken en een zeiknatte spijkerbroek. Gelukkig was het donker en droeg ik een lange jas. Zelden voelde ik me zo vies. Kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand dit bevrijdend zou vinden. Brrrr.
woensdag 14 november 2018 om 10:04
Ik plande mijn doorbraakbloeding juist altijd bewust in de week vóór ik op vakantie ging en/of sowieso op maandag. Was er strontziek van dus daar wil je je kostbare vakantie of weekend niet door laten verpesten.