Gezondheid alle pijlers

Free bleeding.

14-11-2018 07:48 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen Kiran Ghandi in augustus 2015 vanwege haar menstruatie met een bebloede broek over de finish van de Londen marathon kwam, kreeg het onderwerp Free Bleeding veel aandacht van de media. Hierna gingen steeds meer vrouwen over de gehele wereld doen aan Free Bleeding. Maar wat is Free Bleeding, wat zijn de beweegredenen hiervoor en wat vind jij ervan?

Wat is Free Bleeding?
Free Bleeding, oftewel vrij bloeden, is het niet tegenhouden van je menstruatiebloed en dit dus vrij laten lopen. Dit doen vrouwen om te menstrueren op een pure manier, zoals het lichaam dit ‘hoort’ te doen. Er worden dus geen tampons, maandverband, menstruatiecup of iets anders gebruikt om het menstruatiebloed tegen te houden of op te vangen. Het gevolg hiervan is dus ook dat jij, maar ook anderen, kunnen zien dat je menstrueert aan je kleding, lakens en ondergoed en dergelijke. Eigenlijk ben je dus bewust aan het doorlekken. Een ander begrip van Free Bleeding is dat vrouwen hun menstruatiebloed zelf kunnen ophouden, bijvoorbeeld net zoals je je plas ophoudt. Er wordt gezegd dat deze vrouwen hun baarmoeder en bekkenbodemspier op een bepaalde manier hebben getraind zodat zij het bloed binnen kunnen houden, waardoor ze geen producten nodig hebben om het bloed op te vangen. Zij gaan dan naar het toilet, net zoals je naar het toilet gaat om te plassen. De vraag is wel of dit überhaupt mogelijk is.

Wat vinden jullie er van?
Wie doet er ook aan free bleeding?
Mij lijkt het nogal vies en niet iedereen hoeft te zien dat ik ongesteld ben.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
redbulletje schreef:
14-11-2018 09:56
Dat snap ik dan weer niet. Als je topsport beoefent zorg je er toch voor niet ongesteld te kunnen worden ten tijden van de grote wedstrijden? Je prestaties lijden toch onder die buikkrampen en ander ongemak?
Ik was dan juist op mijn snelst. De andere 3 weken, met als absoluut dieptepunt de week voor de ongesteldheid, niet.
Buikkrampen (of andere standaard kwaaltjes) heb ik nooit last van gehad.

Nu slik ik de pil altijd door om de diepe dalen eraf te halen. Helaas zijn de pieken daardoor ook minder.
anoniem_370025 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 20:52
2.10% gewijzigd
Lostit schreef:
14-11-2018 08:27
Ja klopt inderdaad.
Overigens is er in nederland en in alle westerse landen ook nog een taboe op. We leren allemaal dat je niet over menstrueren praat in het openbaar, dat je je tampons en of maandverband verbergt, snel in je broekzak stopt of in je mouw frummelt zodat niemand het ziet voordat je naar het toilet gaat. Menstruatie is vies, tampons kopen is gênant en over de pijn praten we niet.
En alles omtrent menstruatie is TMI.
Dus ja, ook wij hebben nog een hoop te leren.
Nog niet alles gelezen ,maar; wat een flauwekul. Als ik moet kakken ga ik dat toch ook niet uitgebreid aankondigen? Sommige lichaamsfuncties mogen wat mij betreft privé blijven, dank u wel.
Nothing happens for a reason
Als er op het toilet een mandje maandverbandjes staat, vind ik dat gastvrij. Maar ik ken ook mannen die flippen van een ob-verpakking op de w.c..
juliet64 schreef:
15-11-2018 15:52
Nog niet alles gelezen ,maar; wat een flauwekul. Als ik moet kakken ga ik dat toch ook niet uitgebreid aankondigen? Sommige lichaamsfuncties mogen wat mij betreft privé blijven, dank u wel.

Toch is dat aangeleerd gedrag. Als zoontje gaat poepen dan kondigt ie het luid aan en schaamt zich er totaal niet voor. Waarom zou die ook eigenlijk? Al die schaamte en taboe over sommige onderwerpen staat eigenlijk alleen maar in de weg, vind ik.
Caitriona* schreef:
15-11-2018 16:22
Als er op het toilet een mandje maandverbandjes staat, vind ik dat gastvrij. Maar ik ken ook mannen die flippen van een ob-verpakking op de w.c..
Een volle, ongebruikte, neem ik aan?
Maar wat is daar erg aan, vinden ze?
Ik heb echt nog nooit van een man gehoord dat hij ging flippen van een OB verpakking, vol of leeg. Er werden vroeger grapjes over gemaakt, klopt. Maar als je als vrouw normaal over de materie praat, is een man er zo aan gewend.

De "grapjes" die gemaakt werden? "Ben je soms ongesteld" of bijhouden wie wanneer dat was. Ik zei gewoon ja of nee. Andere meiden begonnen te giebelen en werden rood. Jammer. Maar dan heb ik het wel over 30 jaar terug. (ruim)

Mijn dochter en haar vriendinnen spraken er gewoon met elkaar over. Ik sprak er met die vriendinnen over. Mijn zoon weet ook niet beter of we praten erover. Niet dagelijks of maandelijks, maar hij weet dat ik, als ik veel zin heb in chocolade, mogelijk ongesteld moet worden.

Ik was overigens vreselijk ongesteld, de laatste paar jaar. Kan me niet voorstellen dat ik 12 uur met zo'n cup aankan. Ik had na 1,5 uur m'n superplustampon én een maandverband vol. Ooit werd ik ongesteld in m'n pessarium en dat vond ik ook behoorlijk goor.
Later is nu
snorriemorrie schreef:
15-11-2018 16:57
Toch is dat aangeleerd gedrag. Als zoontje gaat poepen dan kondigt ie het luid aan en schaamt zich er totaal niet voor. Waarom zou die ook eigenlijk? Al die schaamte en taboe over sommige onderwerpen staat eigenlijk alleen maar in de weg, vind ik.
Tja, er zijn wel meer dingen aangeleerd gedrag. Ik weet niet hoe oud je zoontje is, maar misschien rent ie ook nog wel in zijn blote kont door de kamer.
Nothing happens for a reason
Ik kom uit een gelovige familie.
Elke dag werd er gebeden alleen op de dagen dat ik ongesteld was mocht ik niet bij het altaar. Nam dat ook over toen ik zelfstandig ging wonen. Pas later snapte ik het idee erachter (onrein).
Dikke onzin natuurlijk.
Doe het nu op mijn eigen manier en dat is voor mij al statement genoeg.
Uiteindelijk gaat het erom dat je jezelf accepteert en kun je een ander niet dwingen om jouw ongesteldheid fris te vinden.
Vraag me echt af wat dit soort vrouwen precies denken te bereiken door met de viskraam over straat te paraderen. Mijn aversie zou er alleen door stijgen eerlijk gezegd.
Maleficent schreef:
15-11-2018 15:05
Dat klinkt best goed Indian Summer. Hoe zit het met het risico op de tamponziekte eigenlijk?
Wat ik begrepen heb is dat de kans op tamponziekte bij menstruatiecups veel kleiner is dan bij het dragen van tampons (zo goed als nihil). Dit komt door het materiaal van de cups, hier kunnen bacteriën niet in gaan broeden, wat bij tampons wel kan. De cup absorbeert ook niks, wat beter is voor je vagina.

Ik heb wel gelezen dat wordt aangeraden om je cup na elke menstruatie even uit te koken. Dit doe ik dus ook braaf in een steelpannetje :D
Oké, ik heb niet alle berichten gelezen.. met wát een onzin zeg!
Hoezo is menstruatie zonder maandverband vrijer dan met? Je vangt het toch alsnog op in je onderbroek en synthetische sportbroek (in haar geval)? Wat is de winst?

En het verhaal in een interview dat ze nog nooit gesport had terwijl ze ongesteld was, is natuurlijk grote bs. Als sportvrouw van zo'n niveau sla je echt niet af en toe een weekje over. Onzin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven