Gezondheid alle pijlers

Gaan jullie?

06-03-2012 11:47 74 berichten
Van de week kreeg ik een brief: bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker.

Met daarin de oproep een afspraak bij de huisarts te maken. Zo gezegd zo gedaan.

De assistente vroeg me of een assistente het mocht doen? Ik zeg: jawel maar ik verkramp helemaal dus liever dan een ervaren assistente. Nee zegt ze dan doen we 't gewoon bij de dokter. Jouw dokter is er niet dus ik zet je bij een andere, datum/tijdstip, akkoord?

Nu denk ik achteraf, als ik zo makkelijk verkramp (heb op m'n 13e een biopt laten nemen van mn baarmoeder, dat was erg naar en een nare gyneacoloog) is het dan wel zo handig om een vreemde arts 't te laten doen.

Aan de andere kant, een arts is een arts (punt).

En voor de 'relatie' die ik heb met mn huidige huisarts geeft 't ook wel een prettig gevoel dat ie me nooit naakt heeft gezien.. Preuts ik weet 't een arts is een arts.

Geen klachten verder, dus ik verwacht een negatieve uitslag.

Wie van jullie heeft ook de brief gehad en gaan ook?
@redband: Je hebt helemaal gelijk. En het is een luxe dat we deze oproepen krijgen. Dit jaar ga ik dan ook. Echt waar mam
quote:roque schreef op 06 maart 2012 @ 13:13:

Ik ben netjes gegaan, ondanks dat ik ook veel pijn had tijdens de onderzoeken. En nu hoef ik gelukkig nooit meer. Baarmoeder en baarmoederhals zijn verwijderd.
quote:girlinthefire schreef op 06 maart 2012 @ 13:14:

@redband: Je hebt helemaal gelijk. En het is een luxe dat we deze oproepen krijgen. Dit jaar ga ik dan ook. Echt waar mam

Bij mij is al borstkanker geconstateerd ver voordat ik ooit een oproep zou krijgen.

De oproepen voor borstkankercontrole mogen wat mij betreft op jongere leeftijd beginnen.

Maar dat is een andere discussie.
@redband:

Ja, je hoort steeds meer gevallen van jonge vrouwen met borstkanker (ik weet niet of het nu ook daadwerkelijk voorkomt hoor).

Ben jij nu 'genezen'?
quote:girlinthefire schreef op 06 maart 2012 @ 13:24:

@redband:

Ja, je hoort steeds meer gevallen van jonge vrouwen met borstkanker (ik weet niet of het nu ook daadwerkelijk voorkomt hoor).

Ben jij nu 'genezen'?Genezen wel, maar blijf tot 60 jaar onder jaarlijkse controle in het ziekenhuis, en niet onder de gewone borstkanker controle.
Vandaar dat ik het eigenlijk raar vind dat de oproepen zo opzij worden geschoven.
Je hebt ook helemaal gelijk hoor. Fijn om te horen dat het nu weer goed met je gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb m 2 weken geleden gehad voor de eerste keer. Je doet t niet voor je lol maar ik zou het dom vinden als je de kans niet grijpt.

Was doodzenuwachtig van tevoren door alle horrorverhalen maar het viel me zo ontzettend mee!
ik vind het een beetje jammer dat ze dit soort onderzoeken vanaf 30 jaar doen (en borstkanker vanaf 50). Ik ken een vrouw van 28 jaar die baarmoederhalskanker had en een vrouw van 35 die borstkanker had (en overleden is).

Ik ben 27 jaar en wil ook deze onderzoeken!!!!!
Ach ja, ik heb ooit bij een organisatie gewerkt die die oproepjes verstuurd. Dat kan via de huisarts gaan, maar ook rechtstreeks via de organisatie. Heerlijk als je weer van die miepjes aan de telefoon kreeg die boos waren dat ze een oproep kregen, ze hadden immers geen seks, dus ook geen kans op...

Ja, minder kans op, maar het houdt niet in dat je er helemaal geen kans op hebt. Of iemand die heel verdrietig belde, ze was 27 en vroeg zich af waarom de oproepjes pas vanaf 30 jaar werden verstuurd. Ze was namelijk opgegeven door deze kanker en afscheid aan het nemen van haar twee jonge kinderen.

Het voordeel van dit soort kanker is dat het heel langzaam ontwikkelt. Als je dus gewoon netjes naar de arts gaat voor het uitstrijkje is de kans groot dat als er iets ontdekt wordt, ze er nog op tijd bij zijn!

Ik mocht dit jaar ook voor het eerst. Prima, sinds ik twee zwangerschappen heb doorstaan boeit het mij echt niet meer welke arts mij van onderen ziet.
quote:redband schreef op 06 maart 2012 @ 13:08:

Ik vind het onverantwoordelijk om oproepen voor baarmoederhalskanker en borstkanker controle te negeren.

Je zet je eigen gezondheid op het spel.

ja ik ook, maar ja het blijft toch ieders keuze.

mjah, het gaat wel om je gezondheid idd....
quote:redband schreef op 06 maart 2012 @ 13:06:

Als je niet wilt, draai het papier dan om, lees even goed hoe je van de oproepen kan afkomen.

Het is heel simpel.

Heb ik gedaan.

Op zich vind ik elke 5 jaar een uitstrijkje niet onzinnig, maar wel een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg.

Het is puur een kosten-baten plaatje van onze regering: als vrouwen netjes elke 5 jaar een uitstrijkje laten doen, dan kost dat flink veel geld. Maar minder geld dan wanneer het niet zou gebeuren. Tja.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik ga morgen voor de eerste keer een uitstrijkje laten maken in het kader van het bevolkingsonderzoek(word bijna 30). Ik maak me niks niet druk om het onderzoek zelf; heb twee zwangerschappen gehad:)maar maak me veel meer gespannen om de uitslag. Brrrr, ik heb geen klachten, maar dat hoeft niks te zeggen. Daarbij komt ook het feit dat mijn moeder behandeld wordt voor borstkanker welke ontdekt is door het bevolkingsonderzoek. Maar mede hierdoor realiseer je je wel hoe belangrijk het is om gehoor te geven aan de oproepen! Mijn moeder zou anders nu nog niet geweten hebben dat ze ziek is/was.
Succes Tammie. Het wachten op de uitslag vond ik ook altijd het ergst. De eerste keer vond ik het niet zo erg, verwachtte ook niks.

Maar ja... Er kwam dus wel een slechte uitslag uit voort. Binnen 3 dagen kon ik terecht voor een ingreep. Ik had geen klachten. Ik kan nu vrouwen niet genoeg op het hart drukken tóch te gaan. Baarmoederhalskanker is een van de meest voorkomende vormen van kanker bij vrouwen en er gaan er nog te veel aan dood. Terwijl het niet nodig is. De behandeling is niet leuk maar ook weer niet onoverkomelijk. Heb een dag flinke buikpijn gehad en daarna ging het beter. Helaas was het uitstrijkje daarna nog niet goed, wel minder. Na 2 jaar was ik eindelijk weer op pap 1.

De gyn in het ziekenhuis zei tegen me dat als ik nog 3 jaar had gewacht ik kanker had gekregen.

En het oproepje van het bevolkingsonderzoek heb ik nooit gekregen. Ja, toen ik eenmaal behandeld was... 2 jaar daarna...
Ik moet zeggen dat de weken van het wachten op de uitslag best wel snel gaan....nu is dit de eerste keer en ik heb geen klachten dus ik verwacht niks ergs. En daarnaast heb ik het druk genoeg
Nou, vandaag voor het uitstrijkje geweest...wat een gepruts..de assistente kon mijn baarmoedermond niet vinden! Heel irritant, waarschijnlijk komt dit doordat ik een gekantelde baarmoeder heb. Dus ze heeft behoorlijk lopen ''wroeten" daar van onderen, was niet heel pijnlijk gelukkig. Ze dacht dat ik nog wel wat zou gaan bloeden vandaag, maar dat is gelukkig niet gebeurd.

En nu wachten op de uitslag....omdat het vandaag zo moeizaam ging ben ik ook bang dat de uitslag misschien niet goed is....hmmmm gewoon maar afwachten..
quote:tammie28 schreef op 07 maart 2012 @ 20:38:

Nou, vandaag voor het uitstrijkje geweest...wat een gepruts..de assistente kon mijn baarmoedermond niet vinden! Heel irritant, waarschijnlijk komt dit doordat ik een gekantelde baarmoeder heb. Dus ze heeft behoorlijk lopen ''wroeten" daar van onderen, was niet heel pijnlijk gelukkig. Ze dacht dat ik nog wel wat zou gaan bloeden vandaag, maar dat is gelukkig niet gebeurd.

En nu wachten op de uitslag....omdat het vandaag zo moeizaam ging ben ik ook bang dat de uitslag misschien niet goed is....hmmmm gewoon maar afwachten..Bij mij was t ook een heel gedoe! Deed ook bij mij geen pijn gelukkig.
Ik doe even een bijdrage voor degenen die binnenkort nog moeten en er tegen opzien. Een kleine anekdote.

Ben doktersassistente geweest en heb ook uitstrijkjes gedaan. Zo was er een keer een jonge vrouw (30 jaar en het was haar eerste keer) die onderzocht moest worden. Het was een warme zomerdag en ze komt al kletsend binnen, heel ontspannen. Ze trekt haar onderste kleren uit en gaat liggen, waarbij ze lachend zegt: "Ik hou mijn schoenen aan hoor, want ik heb zweetvoeten!"

't Is maar waar je je druk om kunt maken.
Nou ik ben geweest hoor. Brrr. Gelukkig had ik een vrouwelijke arts. Met veel moeite ging die klem erin, en heeft ze met dat kwastje wat afgenomen. Dat vond ik best erg akelig.

Na der hand heb ik nog de hele dag tot s'avonds last gehad van lichte bloeding.

Nu twee weken wachten.
Goed zo Beelicious. Nu afwachten en vooral niet ongerust zitten zijn. Want dat versnelt die twee weken niet en bespoedigt de uitslag evenmin.
quote:SeptemberGirl schreef op 06 maart 2012 @ 12:04:

En stel dat ik als nog-niet-dertiger zo'n uitstrijkje wil laten maken, wat kost dat me dan?Ik ben 27 en heb onlangs ook zo'n uitstrijkje laten maken. Ik had geen specifieke klachten, maar mijn moeder was 28 toen ze een voorstadium van baarmoederhalskanker heeft gehad. En ondanks dat het niet erfelijk is, wilde ik toch alvast graag een uitstrijkje laten maken. Mijn huisarts had daar geen moeite mee en het heeft me niks gekost, ook geen eigen bijdrage.
Als je er niet heel vroeg bij was met seksen, is het echt vroeg genoeg om op je 30ste een uitstrijkje te maken.

Daar is dat ook op berekend, anders zouden ze het wel vanaf je 25ste doen.

En verder geloof ik dat je oprecht niet besmet kunt raken met het HPV als je nog maagd bent, maar dat zal ik es opzoeken.
Natuurlijk, ik vind het eerlijk gezegd niet echt slim als je niet gaat als je weet wat voor een ellende er achterweg kan komen!
Ohja de uitslag was: Goed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven