Gezondheid alle pijlers

Gaan jullie?

06-03-2012 11:47 74 berichten
Van de week kreeg ik een brief: bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker.

Met daarin de oproep een afspraak bij de huisarts te maken. Zo gezegd zo gedaan.

De assistente vroeg me of een assistente het mocht doen? Ik zeg: jawel maar ik verkramp helemaal dus liever dan een ervaren assistente. Nee zegt ze dan doen we 't gewoon bij de dokter. Jouw dokter is er niet dus ik zet je bij een andere, datum/tijdstip, akkoord?

Nu denk ik achteraf, als ik zo makkelijk verkramp (heb op m'n 13e een biopt laten nemen van mn baarmoeder, dat was erg naar en een nare gyneacoloog) is het dan wel zo handig om een vreemde arts 't te laten doen.

Aan de andere kant, een arts is een arts (punt).

En voor de 'relatie' die ik heb met mn huidige huisarts geeft 't ook wel een prettig gevoel dat ie me nooit naakt heeft gezien.. Preuts ik weet 't een arts is een arts.

Geen klachten verder, dus ik verwacht een negatieve uitslag.

Wie van jullie heeft ook de brief gehad en gaan ook?
Alle reacties Link kopieren
Ik verkramp zelf ook, maar dat vond ik geen reden om niet te gaan. Het is zo gepiept. Als je een afspraak maakt, zeg dan even dat je verkrampt, dan weet de dokter er van. En tja, naakt voor de dokter.... 't is zijn/haar werk, maak je geen zorgen. Aan het einde van de dag weet hij/zij echt niet meer hoe je lichaam eruit ziet;)
quote:yezka schreef op 06 maart 2012 @ 12:03:

[...]

Dit gaat volgens mij over mijn driemaandelijkse uitstrijkjes.

Ah, oke. Maar die worden toch gewoon vergoed (nadat je eigen risico op is)?

Ik neem niet aan dat het een hobby is.
Je kunt trouwens ook aan de arts vragen of hij de kleinste eendebek (of speculem) wil gebruiken. Dan verkramp je misschien minder snel.
quote:SeptemberGirl schreef op 06 maart 2012 @ 12:04:

En stel dat ik als nog-niet-dertiger zo'n uitstrijkje wil laten maken, wat kost dat me dan?Ik weet niet eens of dat wel kan zonder medische noodzaak. Heb je klachten?
quote:yezka schreef op 06 maart 2012 @ 12:11:

Je kunt trouwens ook aan de arts vragen of hij de kleinste eendebek (of speculem) wil gebruiken. Dan verkramp je misschien minder snel.Of een plasticen in plaats van metaal. Die vond ik prettiger. Kraakt en klikt niet zo en het aanhaken doet minder pijn.
@Helene: ja, die worden gewoon vergoed. Ik ben meestal vrij rap door mijn eigen bijdrage heen.
quote:helene31 schreef op 06 maart 2012 @ 12:11:

[...]

Ik weet niet eens of dat wel kan zonder medische noodzaak. Heb je klachten?Ja weet ik niet. Wel eens pijn / kramp in de lagere regionen (vagina) buiten menstruatie om, maar ik lees dat er voor bmhk wel andere symptomen zijn.
quote:helene31 schreef op 06 maart 2012 @ 12:12:

[...]

Of een plasticen in plaats van metaal. Die vond ik prettiger. Kraakt en klikt niet zo en het aanhaken doet minder pijn.Aanhaken? Dat doen ze niet bij een uitstrijkje hoor! Misschien bedoel je het vastzetten van de eendebek, zodat hij open blijft staan tijdens het onderzoek?
SeptemberGirl, als je eigen bijdrage op is, dan wordt de rest van behandelingen/onderzoeken die je nodig hebt gewon vergoed door je zorgverzekering. Tenzij het dingen zijn die sowieso niet of beperkt vergoed worden. Fysiotherapie zit bijvoorbeeld maar beperkt in het basispakket.

Ik gebruik veel medicijnen en kom geregeld in het ziekenhuis, dus ik ben altijd snel door mijn eigen bijdrage heen. Mijn zorgverzekeraar is niet altijd even snel met mij de rekening sturen trouwens. Voor dit jaar heb ik nog niks betaald, vorige jaren waren ze bij mij sneller, bij mijn vriend zijn ze altijd traag.
quote:helene31 schreef op 06 maart 2012 @ 12:12:

[...]

Of een plasticen in plaats van metaal. Die vond ik prettiger. Kraakt en klikt niet zo en het aanhaken doet minder pijn.En glijmiddel! (heeft mijn huisarts iig)
quote:yezka schreef op 06 maart 2012 @ 12:14:

[...]

Aanhaken? Dat doen ze niet bij een uitstrijkje hoor! Misschien bedoel je het vastzetten van de eendebek, zodat hij open blijft staan tijdens het onderzoek?Bij mij kennelijk wel. Altijd aanhaken. Maar ik kreeg het uitstrijkje tijdens een vaginaal onderzoek.
Ik zal dus dit jaar een oproep krijgen....

Komt de eerste oproep rond je verjaardag? Weet iemand dat?
Voor de mensen die denken dat ik niet ga: onjuist. Ik heb de afspraak al staan.

Voor de vraag waarom een biopt toen ik zo jong was. Tsja ik had erge buikkrampen bij de menstruatie, zo erg dat ik niet naar school kon. Verder had ik veel afscheiding in alle kleuren van de regenboog. Vreemd, en ik had geen vriendje. De huiarts keek en gaf me een verwijzing voor de gyneacoloog. M'n moeder maakte de afspraak en vroeg of ze mee mocht. Ik als puber kon het idee dat mn moeder naar mn vagina keek niet verdragen en zei blijf jij maar thuis.

Aangekomen bij de gyn. moest ik mijn verhaal doen. Hij zei dan doen we een onderzoekje. Hop je broek en onderbroek uit en op de tafel gaan liggen. Hij duwde die klem er in wat ik als uiterst pijnlijk ervaarde, tranen rolden over mn wangen en er was geen assistente. Eerst met een wattenstaafje dat ging in een buisje. Toen zei ie wat nu komt doet pijn. (ik kan't nog zo voir me halen). Inderdaad dat deed pijn. Toen was ie klaar, deed zijn handschoenen uit en wasde zijn handen. Ik lag verstijft nog op die tafel. Hij rommelde in een la vol maandverbandjes, palte er een en zei: hier kleed je aan en plak dit in je onderbroek want 't kan wel een beetje bloeden. En hij stuurde me daarna met twee buisjes naar de balie om een afspraak te maken voor de uitslag.

In de jaren er na nog veel klachten gehad, elk schimmelmiddeltje, capsule en tabletten gehad. Met mijn eerste vriendje (ik was 21) was 't ook geen pretje, 't heeft wel 2 weken aan proberen gekost voor we echt sex konden hebben. Niet lang daarna ging mijn huid spontaan scheuren, net zoals met koud weer een kloofje in je lip. Weer naar de huisarts, daarna naar een vrouwelijke gyn. Dit komt vaker voor bij jonge meisjes, geen zorgen maken. Pil doorslikkken de komende 4 jaar, zodat tampons of maandverband niet irriteerden. Afijn, de klachten bleven maar, weer naar de huisarts. De mijne was er niet of ik naar een andere wilde een vrouw. Prima. Deze dame schrok van mijn gespannenheid, dit was ook de oorzaak van mijn probleem omdat ik mijn spieren zo erg aanspande scheurde mijn huid. Gevolg: wat sessies bij de fysio om te leren ontspannen met mn bekkenbodemspieren. Sindsdien geen last meer van het scheuren van mijn huid.

Vriendje na 7 jaar aan de kant gezet en geen last meer van infecties. Hij is ook wel eens behandeld, maar had nooit symptomen. Nu heb ik 2 jaar een nieuwe vriend, ook nergens last van. Voor het aangaan van de relatie nog een soa test gedaan, masr dat was bloedprikken en kreeg een doe het zelf setje mee naar huis.

Nu na al die tijd dat 't goed gaat moet ik dus weer...
Ik was ook wat gespannen, maar ben toch gegaan. Ik heb bij mijn (nieuwe vanwege verhuizing) huisarts doorgegeven dat ik gespannen was en deze vertelde me precies wat ze ging doen, hoe ze dat ging doen en welk gevoel het zou geven.

Het 'kwastje' gaf een wat vervelend gevoel maar geen pijn en dit had direct te maken met het weefsel van de baarmoederhals wat een beetje geirriteerd was al vantevoren.

Alles bij elkaar viel het me heel erg mee, nog 1,5 week en dan krijg ik de uitslag.
ik kreeg via het radboudziekenhuis een thuistest toegestuurd.

dat was stukken fijner dan een uitstrijkje bij de huisarts.

helaas kwam daar wel pap3 uit, dus voorlopig blijft die eendenbek nog wel een rol spelen.
wij slapen nooit.
Ik zou het zeker laten doen, als je baarmoederhalskanker krijgt bne je nog veel verder van huis (en lig je nog veel vaker zo). Het is zo snel voorbij, je merkt er amper wat van. Ik moet wel zeggen dat ik 2 x bevallen ben, dus misschien scheelt dat iets (spieren sowieso al slapper?). Bij mij deed ook een assistente het, die doen het meestal, dus zijn heel ervaren en snel. Het was binnen een halve minuut voorbij, volgens mij. En je ligt ook niet helemaal bloot, hoor, doe een jurkje aan, dan is er niks te zien.
..
Ik heb ook een soortgelijke ervaring met een hork van een huisarts die de eendenbek er ff induwde toen ik een infectie had en de boel sowieso al geirriteerd was...Ik zag het uitstrijkje toen ik 30 werd dus ook niet echt zitten. Aan de assistente uitgelegd wat er in het verleden gebeurd was, en ze heeft heel lief extra tijd ingepland, de kleinste eendenbek gepakt en het heel voorzichtig gedaan. Ik vond het nog geen pretje, maar gelukkig ging het wel goed...

@polkadot, de uitnodigingen worden verstuurd in het jaar dat je 30 wordt, kan voor of na je verjaardag zijn.
quote:xantippe schreef op 06 maart 2012 @ 11:57:

[...]

30.

ik word van de zomer pas 30 maar heb een maandje of zo geleden

ook een oproep gekregen. ik ga overigens wel uiteraard.
He get, ik wordt over enkele maanden 35... maar ik ga wel hoor.

Ik geef het wel aan, de 1e keer was geen pretje, maar ook weer niet zo erg dat ik nu niet meer zou durven. Daarna wel flink bloeden, dus even rekening mee houden.
Tja, ik weet dat het eigen verantwoording is, maar als er evt baarmoederhalskanker ontdekt wordt op latere leeftijd is de kans op genezing stukken kleiner en de behandelingen vallen stukken duurder uit.

Ga je over een paar jaar trouwens ook de oproep voor borstkanker controle negeren?
Heb nu tweemaal zo'n oproep gehad en ga er dit jaar weer een krijgen, want word 40, maar moet bekennen dat ik beide voorgaande keren niet geweest ben. niet goed, ik weet het..
Als je niet wilt, draai het papier dan om, lees even goed hoe je van de oproepen kan afkomen.

Het is heel simpel.
Ik vind het onverantwoordelijk om oproepen voor baarmoederhalskanker en borstkanker controle te negeren.

Je zet je eigen gezondheid op het spel.
Gut, ik wordt dit jaar 45 en zal 'm dus ook wel weer krijgen. Ga altijd!
Ik ben netjes gegaan, ondanks dat ik ook veel pijn had tijdens de onderzoeken. En nu hoef ik gelukkig nooit meer. Baarmoeder en baarmoederhals zijn verwijderd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven