Gezondheid alle pijlers

Galblaasoperatie

22-02-2013 18:50 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maandag mijn galblaasoperatie gehad. De operatie opzich was zo gebeurd. Daarna voelde ik me vrij slecht door alle pijnstillers, 's avonds ging het wat beter en 's nachts weer wat slechter. De volgende dag mocht ik naar huis. Thuis ging het vrij goed al had en heb ik best veel last van de wondjes en van binnenuit. Is dit normaal? Ik ben ook best geschrokken van hoe de wondjes er uit zien, trekt dit echt mooi bij?
Die wondjes trekken bij. Je blijft de littekens uiteraard wel zien maar minimaal. Logisch dat je ook van binnen pijn hebt, je bent van binnen ook gewond.

Veel sterkte! Ik kon na pas drie weken alles weer doen.
Dankjewel! Jij had ook een kijkoperatie?

En dan hebben ze het op het werk over gezellig komen koffie drinken ;)
Van binnen is de schade groter dan van buiten...

bij mij is 't nu zo'n 15 jaar geleden en je ziet er echt niks meer van.
Bij mij is het ook zo'n 15 jaar geleden.

Blijf jij voorlopig maar lekker in je bedje/ op de bank want een huis vol colleg's op de koffie is echt niet prettig nu
Een kijkoperatie houdt niet in dat je nergens last van hebt. Het verschil is dat je vroeger bij een galblaas operatie van linksonder tot rechtsboven werd opengeritst. Nu kunnen met een camera en wat instrumenten met minimale verwondingen dezelfde operatie uitvoeren. Een stuk fijner, mooier en een veel sneller genezingsproces.
De wondjes worden later 4 kleine witte streepjes, zo goed als onzichtbaar. Wat jij verteld herken ik niet, ik was binnen 22 uur weer thuis en heb eigenlijk omdat dat van mij werd verwacht een middagje op de bank vertoefd, maar de volgende dag weer alle dagelijkse dingen opgepakt. Ik heb ook geen pijnstillers geslikt. De enige klachten die ik had waren van de narcose: ik heb het een aantal maanden best wel koud gehad, maar dat ging weer over.
"Boring conversation anyway"
Dag allemaal, vandaag heb ik te horen gekregen dat mijn galblaas er binnenkort (12 maart) ook uit gaat via een kijkoperatie. Twee weken geleden op vrijdag begonnen met heftige koliek aanvallen die ik meerdere dagen heb gehad. Nu geen aanvallen meer tot nu toe maar nog wel een erg zeurderig gevoel in mijn buik/bovenbuik. Moet het nu nog even ruimt twee weken uithouden met Diclofenac pijnstillers in huis. De chirurg gaf aan dat het voor hun echt een routineoperatie is maar dat je idd minimaal 2 weken rust moet houden. Het blijft wel een operatie en een wond in je buik die goed moet helen. @Femke. Als het veel pijn blijft doen zou ik even bellen als ik jou was maar waarschijnlijk hoort het erbij. Ik ben ook wel erg benieuwd naar die wondjes en hoeveel last je erna van hebt en ook om te herstellen. Ik heb twee jonge kinderen en een drukke baan. Risico dat je misschien te snel weer aan de slag gaat??
Pluk de dag!
De wondjes trekken idd bij!! Maar ik vond het wel zwaar vallen (persoonlijke ervaring, gelukkig anderen minder!!). Ik ben nog dagen misselijk geweest, heb nog een week ofzo pijn gehad alsof er een vrachtwagen over mn buik heen en weer ging en ook een flinke bloeduitstorting. Ongeveer nog 1-2 maanden wat extra moe en ongeconcentreerd (vd nacrcose, denk ik) MAAR: geen klachten meer verder dus het was het dubbel en dwars waard! Beterschap!!
@Nikiet,ik denk dat je inderdaad moet oppassen dat je niet weer te snel vanalles doet. Ik word gelukkig afgeremd ;). Qua ervaring viel het mij niet zwaar gelukkig, het enige wat ik vervelend vind is dat je niet vooruit kan/mag.
@femke. Hoe gaat het nu met je? Trekken die wondjes nog steeds en heb je nog pijn? Ik lees er best veel over op het internet en ook dat veel mensen daarna last krijgen van hun darmen en diarree en niet alles meer kunnen eten.

En werk jij @femke en hoe lang blijf je dan thuis denk je? Wat is jou geadviseerd?

Vind het allemaal toch wel een beetje spannend. Nog ruim twee wachten en inmiddels geen koliek aanvallen meer dus dan denk je ook van zou ik toch maar van die operatie afzien? Maar weet dat het terug kan komen dus ik laat de datum staan.
Pluk de dag!
quote:nikiet schreef op 24 februari 2013 @ 19:53:

inmiddels geen koliek aanvallen meer dus dan denk je ook van zou ik toch maar van die operatie afzien?

Zou ik niet doen als ik jou was. Het is een kwestie van tijd voor je weer een aanval krijgt en je weet nooit wanneer dat is.

Ik ben 12 jaar geleden ook geopereerd en ik was wel erg ziek nadien, moest in het ziekenhuis heel veel overgeven. Of dat door de operatie kwam of door de narcose was niet duidelijk. Ik kon wel weer alles eten, behalve vette sauzen, daar word ik enorm misselijk van.
quote:Ik lees er best veel over op het internet en ook dat veel mensen daarna last krijgen van hun darmen en diarree en niet alles meer kunnen eten.

Dat is bij mij het geval. Sinds mijn operatie heb ik dagelijks last van diarree. Het eerste half jaar was het dramatisch, kon zomaar opkomen. Ik merkte dat ik niet graag meer ergens heen ging, omdat ik opeens een aanval kon krijgen. En dan wil je direct een toilet in de buurt hebben.

Na een half jaar zwakte dat af. Nu is het goed te doen. Wel elke dag diarree, maar dat is te handelen.

Ook kan ik niet meer alles eten en drinken.

Ik heb gemerkt dat het bij iedereen weer anders is, dus ik kan je geen adviezen geven.

Ik neem alle ongemakken voorlief, want die galsteenaanvallen die ik maanden heb gehad, de onzekerheid, de verschrikkelijke pijnen; alles is beter dan dat!
Ik heb ruim twee jaar geleden de kijkoperatie gehad waarbij ze mijn galblaas hebben verwijderd. Ik kreeg galstenen tijdens mijn zwangerschap. Toen konden ze niet opereren, dus ben geopereerd nadat ik bevallen was. Operatie is mij heel erg meegevallen, maar dat komt ook omdat ik dus heel veel van die koliekaanvallen heb gehad. En die waren afschuwelijk.

De wondjes zijn nu nog heel licht zichtbaar en ik heb nooit last gehad van misselijkheid of van diarree.

Nikiet succes 12 maart!
@ Nikiet,

Het gaat nu eigenlijk heel goed. Ik heb nog wel de medicatie nodig ivm de wondjes/ het trekken ervan en wil proberen wat te gaan afbouwen. Wel kan ik thuis steeds beter vooruit en heb ik gister voor het eerst een stukje gewandeld. Als ik maar af en toe rust neem.

Mij is geadviseerd om de eerste twee weken niet te werken. Ik heb vanmorgen nog telefonisch contact gehad met het ziekenhuis en toen werd mij ook verteld dat ik de controle afspraak vrijdag moet afwachten en beter niet kan auto rijden met de medicatie en ook omdat je dan soms onverwachte handelingen moet doen.

Ik heb nu inderdaad wel last van de ontlasting en in lichte vorm diarree. Hopelijk is dat tijdelijk.

Ik zou zeker niet de afspraak afzeggen, tussen mijn laatste aanval en de operatie zat een hele tijd maar het moet er wel uit. Ik wilde de operatie uitstellen tot april, dat kwam mij beter uit maar de arts zei dat dit een gevaar met zich mee brengt omdat de stenen nu in je galblaas zitten maar als ze naar de ''hoofdweg'' gaan dan krijg je veel meer last en ontstekingen etc. en dat wil je niet dus dan maar even er nu doorheen.

Kun jij de aanvallen niet onderdrukken door op je voeding te letten? Ik neem aan dat je wel diclofenac hebt? Ik had destijds met de aanvallen zetpillen 100 mg en nu na de operatie tablet vorm 50 mg.

Alvast heel veel succes!! Echt naar je lichaam luisteren.
Dag Femke en anderen,

@Femke. Fijn dat het langzaam beter met je gaat. Is nu precies een week geleden toch? Dus klinkt als uit het boekje :-). Ik lette redelijk op mijn eten en geen aanval meer gehad en ook minder klachten. Terwijl ik er ruim een week geleden nog 10 had in een paar dagen tijd. Dus hij moet er idd uit. Maar ben nu een beetje optimistisch en kan weer even chocolade en zoutjes eten e.d. :-)..

Ik heb diclofenac zetpillen in huis en in m'n tas en die werken dus dat is fijn. Ik moet ook redelijk vaak autorijden dus ga die twee weken rust ook zeker aanhouden. Moet dus nog twee weken wachten. Vind het toch wel een beetje spannend. Heb je ook een snee in je navel of ernaast? Nu heb ik zelf een best ingetrokken navel. Vind het ook wel een raar idee dat daar een instrument doorgaat en ben benieuwd hoe hij er na de operatie uitziet.

Sterkte weer! Lees graag meer ervaringen/tips.
Pluk de dag!
Het is vandaag inderdaad een week geleden. Nu ik minder medicatie gebruik heb ik wel wat meer last maar tot nu toe niet onhoudbaar.

Het rare dat mij toen met die zetpillen niet verteld is dat ik niet mocht autorijden en nu wel.

Ik heb er een in mijn navel, een net onder de borst in het midden en twee aan de rechterkant.

Ik ben niet zo bezig geweest met wat waar in gaat maar die in de navel is wel het grootste.

Ik snap dat je het heel spannend vind! Probeer toch nog om er niet teveel mee bezig te zijn. Ik vond het een groot voordeel dat ik niet ''bij'' (mijn gevoel) de operatie was. Ik vond het meer rottig dat je niet weet wat je daarna kan verwachten. Dat is bij iedereen weer heel anders.

Ik hoop dat het voor jou ook goed uitpakt.
Ik heb in 2010 een galblaasoperatie gehad en bij mij is het alles meegevallen eigenlijk. Ik had alleen een pijnlijke schouder, dat kwam door de narcose blijkbaar. Maar de wondjes genazen goed en ik heb daarna ook geen last meer gehad. Af en toe heb ik nog wel eens een beetje een soort koliekpijn, misschien blijft het een gevoelig plekje?
@susanne. Fijn dat het bij jou zo goed is gegaan en is meegevallen. Ga ik ook maar vanuit :-).. Heb wel gelezen/gehoord en hier op het forum ook al dat het wel terug kan komen omdat er nog stenen in je galwegen kunnen zitten of ontstaan. Dan krijg je eventueel weer een nieuwe echo. Ergens las ik ook dat veel appelsap drinken kan helpen? Ook tegen klachten. En heb jij geen last van je darmen en vet eten? Bij mij alles nog redelijk rustig. Geen aanvallen meer wel wat blijvende pijn in mijn buik. Ook rondom mijn maag.

Hoe is het met Femke? Ik heb in ieder geval een collegaatje die zich na de behandeling maar een weekje heeft moeten ziek melden en toen ging ze alweer aan de slag zonder problemen. Ze werkt wel parttime. Ik ook overigens. 28 uur. Zie na de operatie dan ook meer op tegen de verzorging van mijn jonge kinderen :-) (4 en 6 jaar) die ook best druk kunnen zijn. Gelukkig helpt mijn man veel.
Pluk de dag!
Je hebt wel een buik operatie gehad he..

Van binnen is er wel het eea gebeurd, onderschat dat niet.

En de 1 herstelt sneller dan de ander.

Bij mij zijn de littekentjes vrijwel niet meer te zien, zeker in de zomer niet meer(nu 6jr geleden).

Sinds de galblaas eruit is, kan ik slecht tegen vet en wijn.

Ook ik heb meer diarree dan normaal(en de ziekte v crohn, dus gaat dubbel op)

En ook bij mij is die plek gevoelig..

Neem je tijd om te herstellen..
@ Nikiet, ja met mij gaat het best goed. Ik ben nu twee dagen aan het minder met medicatie, alleen nog maar paracetemol en geen diclofenac meer. Dat betekend wel dat ik een beetje last heb maar hopelijk gaat dat snel over. Verder kan ik thuis heel goed vooruit, heb ik gister een stukje auto gereden (dat was nog niet zo fijn) en ga ik morgen proberen een halve dag ''mee te lopen'' op mijn stageplaats. en heb ik vrijdag mijn controle afspraak.

Wel merk ik dat ik erg walg van het naar mijn buik/de wondjes kijken. Maarja daar kan ik weinig mee afgezien van me er aan storen.

Je moet zeker je herstel tijd nemen!! Dat is heel belangrijk en als het toch niet gaat aangeven!
Hee Femke, fijn dat het beter gaat. De pleisters zijn ook van de wondjes af begrijp ik of zaten die er niet op? Die wondjes lijken me ook gek. Je kunt er gewoon mee douchten toch? Waarschijnlijk trekken ze over een aantal maanden helemaal weg. Over twee weken heb ik gisteren mijn operatie gehad. :-). Duurt dus nog eventjes en dat is ook wel irritant. Maar ook wel weer fijn omdat ik nu nog van alles kan doen en straks misschien even wat minder en met pijn.. Ach ja. Er zijn ergere dingen. Zeker als je dit forum leest. Dan is dit goed te doen en voor een goed doel :-)..
Pluk de dag!
Dag allemaal, even weer een berichtje hoor want zou fijn zijn als dit topic overeind blijft :-)... Ik vermoed dat er best veel mensen met deze symptonen rond lopen of (net) geopereerd zijn of nog worden. Daarnaast ben ik heel benieuwd hoe het nu met Femke gaat? Hoe ging je controle afspraak?

Met mij gaat het wel. Geen koliekaanvallen meer gehad en kan nu ook gewoon weer alles eten lijkt het. Raar?? wel heel erg last van mijn buik en (verstopte) darmen. Zou dit ook met de galstenen te maken kunnen hebben of staat dit er los van? De pijn is heel anders en ik heb vooral een erg opgeblazen gevoel maar toch... Zou blij zijn als die operatie straks voorbij is. Nog ruim een week!
Pluk de dag!
De echte pleisters gingen er na ongeveer 2 a 3 dagen af. Je mag inderdaad gewoon douchen, dit heb ik de derde dag pas gedaan want ik vond alles eng ;).

De controle afspraak ging prima, de wondjes zagen er naar zijn idee goed uit en ze hebben 2 knoopjes (hechting) er af geknipt ookal was het oplosbaar.

Ik heb vorige week een halve dag meegelopen op het werk en dat ging prima, gister een hele dag en 2 uur voordat ik klaar was kon ik bijna niet meer, zo ontzettend moe. Ben thuis gekomen met knallende hoofdpijn en naar bed gegaan.

Ik kan het niet uitstaan dat ik nog zo moe ben.

Ik heb nu ook wel veel last van de stoelgang maar na de operatie is dat omdat je niet alles meer kunt verdragen en je lichaam harder moet werken om hetzelfde te bereiken.

@ Nakiet, ik weet niet hoe dit voor de operatie is. Misschien even informeren bij de huisarts? of evt zijn er andere mensen die het weten.
@femke hoe is het nu met jou? Inmiddels ben ik afgelopen dinsdag ook geopereerd. Het viel aardig mee al heb ik nog best wel pijn gehad en was ik vooral de eerste dag erg moe en misselijk. Ik heb nu vooral veel last van de jeuk in mijn buik maar dat is een teken van genezing. Ben de pijnstillers aan het afbouwen. Wel voel ik mijn buik nog behoorlijk vooral als ik teveel doe dus ik doe rustig aan en ga regelmatig even liggen :-).. Mijn energie komt steeds meer terug dus dat is fijn. Ik heb gewone hechtingen en moet deze er over anderhalve week laten verwijderen. Ik denk dat ik daarna pas weer kan autorijden en werken?
Pluk de dag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven