Gezondheid alle pijlers

Geconditioneerd slapen

22-08-2012 00:20 22 berichten
Herkennen meerdere mensen dit?

Ik ben 's avonds niet zo gauw moe. Maar of ik nou om half 10, twaalf uur of kwart over 2 's nachts naar bed ga; ik slaap binnen 5 minuten. Zodra ik dan op mijn kussen lig, word ik moe (ook al zei ik 10 minuten eerder nog dat ik niet moe was) en val ik in slaap. Ik word dan standaard wakker tussen 7 en half 8, ongeacht het aantal uur slaap en na een korte nachtrust ben ik de volgende avond ook weer niet eerder moe...

Het lijkt alsof slapen iets is dat geconditioneerd is bij mij. Wakker zijn = wakker voelen. In bed gaan liggen = slaap voelen.

Bij veel mensen die ik ken werkt het anders, die kunnen bijv echt om 22.00 zeggen: "Pfff ben zo brak, ik wil zo echt gaan slapen". Of na een vermoeide dag, of na een gebroken nacht etc.

Hoe werkt het bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vaak moe als ik op de bank zit maar zodra ik in bed ga liggen is dat weer over.

Ik slaap elke (werk)dag tussen half 2 en half 3 in en dan gaat om 7 uur de wekker weer. 's Ochtends heb ik heeeel veel moeite met uit bed komen maar toch val ik er 's avonds niet sneller van in slaap.

Heb melatonine in verschillende vormen geprobeerd maar dat helpt ook niet.

Ik slaap dus kort gezegd niet zo heel veel.
Maakt niet uit om hoelaat ik ga slapen, om 7 uur 's ochtends ben ik een wrak genaamd Koffie Zombie, ik krijg nooit dat uitgeslapen gevoel.

Nog zoiets: eens wakker is wakker, dus als ik om 4 uur uit mijn bed gehaald word dan ben ik stikchagrijnig, moe, maar kan nietmeer in slaap vallen. .
Ik herken het eerlijk gezegt ook niet echt =)

Bij mij is het hel verschillend, soms lig ik er om 22.00 in en val ik meteen in slaap, een andere keer zit ik tot 3.30 door te werken omdat ik totaal niet moe ben. en lig daarna nog een uur op bed films op youtube te kijken. Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik geen ritme heb zoals veel mensen dit wel hebben.
Als ik probeer te slapen voor ik moe genoeg ben beginnen de radertjes in mijn hoofd flink te draaien en raak ik steeds verder van de slaap verwijderd. Dus eerst forummen of lezen tot ik heel moe ben, dan licht uit en omdraaien.
quote:fru1t3lla schreef op 22 augustus 2012 @ 00:32:

Maakt niet uit om hoelaat ik ga slapen, om 7 uur 's ochtends ben ik een wrak genaamd Koffie Zombie, ik krijg nooit dat uitgeslapen gevoel.

Nog zoiets: eens wakker is wakker, dus als ik om 4 uur uit mijn bed gehaald word dan ben ik stikchagrijnig, moe, maar kan nietmeer in slaap vallen. .Heb ik juist andersom. Bij mij is wakker ook wakker, maar dan meteen in de zin van gezellig vrolijk beginnen te tetteren, door het huis beginnen te struinen etc. En mocht ik dan weer terug op bed gaan liggen weer binnen no time in slaap. Echt heel raar.
@ Neve81, dan denk ik dat ik dus ook een persoon zonder ritme ben.
Net zoals frizzy eigenlijk, forummen en mails beantwoorden tot ik in slaap val.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:NYC schreef op 22 augustus 2012 @ 00:37:

[...]

Heb ik juist andersom. Bij mij is wakker ook wakker, maar dan meteen in de zin van gezellig vrolijk beginnen te tetteren, door het huis beginnen te struinen etc. En mocht ik dan weer terug op bed gaan liggen weer binnen no time in slaap. Echt heel raar.Ik herken wel het vermoeid gevoel op de slaapkamer, niet echt bevorderlijk voor je seksleven
NYC..... Ik geloof dat ik voor het eerst in mijn leven jaloers ben... Klinkt ideaal hoe slaap/geen slaap bij jou werkt Ik bedoel dus het makkelijk kunnen slapen. Super!
Nyc: herkenbaar, ik heb hetzelfde. Als ik in bed lig slaap ik zo. Tijdstip maakt niet uit. Naar bed is slapen. Probeer wel eens wakker te blijven, Maarten oven vallen dicht. ' s morgens vaak rond 6.00 uur wakker.
Eh, neuh, niet herkenbaar. Ik zou het wel graag wiillen
Ik ben ook zo iemand die beneden nog zegt 'nee hoor ik ben niet moe' maar als ik dam in bed lig slaap ik meestal binnen vijf minuten, tot soms grote ergernis van vriend. Ik ben echter ook totaaaaaal geen ochtendmens, het is dat ik naar stage moet en nu dus al in de bus zit, maar het liefst lig ik er tot een uur of tien in. Heerlijk
Ik heb hetzelfde qua slapen in bed, binnen 3 minuten weg, maar ik ben dan wel moe. Ben ik niet moe, dan slaap ik ook snel, maar meestal ben ik wel moe als ik ga slapen
In slaap vallen is soms lastig bij mij. Ik ga doordeweek om half 11 naar boven, tandenpoetsen, katten aaien en dan draai ik nog een paar keer heen en weer in bed. En om half 6 ben ik wakker.

Nu heb ik vakantie en ik ben nog steeds om half 6 wakker. Ik blijf dan nog wel wat liggen maar echt slapen doe ik niet meer. Dus ga ik er maar uit. Is soms wel handig want dan kan ik vriend wakker maken want hij moet wel werken. Leuk vind ik het niet. Had graag in de vakantie tot een uur of 9 willen slapen.
Ik ben gewoon altijd moe, slaap licht en moet er meerdere keren uit voor het toilet. En in slaap vallen is niet vanzelfsprekend.
Ik kan overdag écht moe zijn (omdat ik de nacht ervoor vrijwel niet heb geslapen o.i.d.) en denken 'ik moet vanavond maar lekker vroeg naar bed'. Om 22.00 is dat gevoel standaard over, waardoor ik vaak alsnog te laat ga slapen.

'sochtends is een hell, ik kan niet wakker worden. Ongeacht hoeveel slaap ik heb gehad, hoeveel vakantie etc. Niet mijn sterkste punt, De Ochtend... De regel is: niet met mij communiceren totdat ik ben gedoucht, heb ontbeten en ben aangekleed. En dat geldt voor iedereen in welke setting dan ook mogelijk. Soms denken mensen dat het wel meevalt, en dan zeggen ze heel vrolijk 'goeiemorgen!'. Maar dat doen ze daarna ook nooit meer
Ik ben savonds ook wel gauw moe, als ik naar boven ga, ga ik meestal nog even tv kijken en als ik dan van plan ben om te gaan slapen ga ik liggen:) En voor mijn gevoel slaap ik gelijk, alhoeweel ik heb niet het gevoel dat ik de hele avond wakker lig!:) maar dan meestal ook tussne half 7 en 7 uur wakker:) ben idd geen uitslaper
Zou fijn zijn als dat bij mij ook kon, binnen 5 minuten nadat je hoofd het kussen raakt, vertrokken zijn. Helaas lukt dat me niet . . . . . . . .

Wat wel helpt is pas naar bed te gaan wanneer ik echt moe ben, maar dat is ook niet altijd haalbaar omdat ik lichamelijk niet goed ben.
quote:truusje50 schreef op 22 augustus 2012 @ 06:37:

Nyc: herkenbaar, ik heb hetzelfde. Als ik in bed lig slaap ik zo. Tijdstip maakt niet uit. Naar bed is slapen. Probeer wel eens wakker te blijven, Maarten oven vallen dicht. ' s morgens vaak rond 6.00 uur wakker.???
Zo hee, ruilen??

Je weet niet half hoe gezegend je bent met dit slaapgedrag

Hoevaak ik wel niet gedacht heb; zat er maar een knop op me die ik maar hoeft in te drukken en ik slaap.. maar helaas.

En bij jou zit tie er dus echt

Geniet ervan!
Mijn vriend heeft het ook... als hij gaat liggen dan slaapt hij, alleen als hij slaapt, slaapt hij ook echt lang. heeeeeeeel lang. moet ik hem echt 's ochtends wakker maken. ikzelf daarentegen moet gewoon slaappillen nemen om in slaap te komen. wat een tegenstelling dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven