Gezondheid alle pijlers

Geen koemelk meer voor peuter; tips gezocht.

24-02-2024 14:55 127 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Toch maar onder gezondheid, want volwassenen zullen hier wellicht ook mee te maken hebben (gehad) :)


Korte versie: wat hebben júllie gedaan toen jullie kind (of jij zelf) geen koemelk meer kon gebruiken? Ze had het zelf over vervangers als kokosyoghurt en zo, maar ik vraag me eigenlijk af of lactose-vrij niet ook goed genoeg zou zijn? En mocht je zelf (of voor je kind) wel schaap en/of geit gebruiken?



Gister bij de osteopaat geweest voor ons zoontje (3,5). Ik kwam er met de fysio niet echt uit, en omdat we denken dat er wat breder gekeken kan worden, op advies van vriendinnen naar een bepaalde osteopaat geweest. We kwamen er voor meerdere dingen (voorkeurshouding, maar ook onrust). We hebben voor de voorkeur fijne oefeningen en tips gehad.
Ze heeft (naast fijn geluisterd) ook even samen met zoon bepaalde dingen gevoeld en gevraagd aan zoon, spelletje gedaan, enz. Zij gaf aan dat hij opgezette darmen had, en ruwe huid/pukkeltjes op de achterkant van z'n arm, en dat hij baat zou kunnen hebben bij het stoppen met melk. Ik heb voor hem als babyzijnde ook opgelet met koemelk, omdat ik er zelf ook niet zo goed tegen kan (geen allergie, maar ik ga er ook niet lekker op) dus geheel als verrassing komt het niet, alhoewel ik de afgelopen jaren geen bijzonderheden heb opgemerkt bij hem. Ik vind het in ieder geval de moeite waard om het uit te testen :)

Maar, ik zou ik niet zijn, als ik niet even goed zou doorvragen :bonk: en nu is ze op vakantie, en kan het dus ook even niet aan haar vragen, maar wat hebben júllie gedaan toen jullie kind (of jij zelf) geen koemelk meer kon gebruiken? Ze had het zelf over vervangers als kokosyoghurt en zo, maar ik vraag me eigenlijk af of lactose-vrij niet ook goed genoeg zou zijn? En mocht je zelf (of voor je kind) wel schaap en/of geit gebruiken? En indien 100% diervrij; wat zijn fijne alternatieven die niet gelijk een dagbudget kosten? :-$

Ik lees graag jullie eigen ervaringen en bevindingen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
24-02-2024 17:21
Maar het is geen allergie, want volgens mij had hij daar dan allang echt ziek van moeten worden ;)

Ik heb zelf geen allergieën, maar wel een berg "overgevoelig". Nooit aangetoond in testen, maar wel trial and error.
Daarnaast is het bij ons kind lastig peilen, want hij is niet zo klagerig, dus geeft eigenlijk nooit aan dat hij ergens last van heeft. Hij voelt zeker wel pijn hoor, maar als hij een onrustige buik heeft, dan merken we dat dus niet. Ja, misschien omdat hij dan wat prikkelbaarder is, maar dat schaarden we tot nu toe altijd onder karakter, of bui. Maar als blijkt dat hij rustiger gaat worden als we een tijdje de melkproducten laten staan, dan vinden wij het de moeite van het proberen waard. Het is maar melkproducten, daar zijn inmiddels echt goede vervangers voor :)
En voor hetzelfde geld blijkt het geen enkele verbetering, dan weten we dat ook weer.
Je weet dat dat zeer onbetrouwbaar is hè?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
nerdopviva schreef:
24-02-2024 17:34
Ik snap er steeds minder van. Hij heeft dus eigenlijk geen klachten. Als je niet merkt dat hij een onrustige buik heeft, misschien heeft hij dan geen onrustige buik. Ik snap echt niet dat je nu in de weer gaat met allerlei alternatieven voor koemelk. Waaruit blijkt eigenlijk dat hij dat nodig heeft? Omdat de osteopaat dat heeft gezegd?
Hij geeft ook nooit aan dat hij zich ziek voelt, of niet lekker. Hij kan struikelen, op z'n knieën vallen, opstaan er weer verder lopen. Kom ik er úren later achter dat allebei z'n knieën open liggen. Hij heeft er kennelijk geen last van gehad, maar ik had toch die knieën even schoon moeten maken natuurlijk. Het feit dat hij niks zégt over eventuele klachten, wil niet zeggen dat hij nooit last van (bijv) z'n buik kan hebben. Hij is wél vervelend en recalcitrant wanneer hij verkouden is, of ziek gaat worden. En soms zonder dat hij ziek of verkouden is of wordt. Het kan gewoon peutergedrag zijn, het kan ook dat we niet merken dat er toch ergens iets niet lekker zit, zonder dat dat zo overduidelijk is als ziek of verkouden zijn.

Ik vind het wel vervelend dat ik nu onze keuze om, op advies van een osteopaat die ook gewoon arts is, tijdelijk koemelk weg te laten, allerlei dingen moet gaan uitleggen en verduidelijken, terwijl ik eigenlijk advies vraag hier over fijne vervangers. Ik laat hem geen vage behandelingen ondergaan he. Oma's of opa's kunnen ook adviseren om "gewoon eens even melk weg te laten", daar hoeven we allemaal geen vervelende bloedtesten voor aan te gaan. Hij kon als baby ook geen tomaat eten; hele gezicht onder de rode (dikke) vlekken. Hoef ik geen bloedtest voor te doen, hij kreeg gewoon geen (rauwe) tomaat meer. Aangezien ik zelf ook op melk reageer, is het dus ook helemaal niet vergezocht, ook al komt het er bij mij ook niet uit, bij een bloedtest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
24-02-2024 17:37
Door je kind zuivel te onthouden kweek je wellicht juist overgevoeligheid. Als hij geen klachten heeft, waarom wijs jij dan naar melk als probleem?
Omdat ik niet wéét of hij wel of niet klachten heeft. Hij zégt het niet. Maar hij zegt wel vaker iets niet, terwijl er dan dus wel wat aan de hand is, dus daar kan ik niet van op aan.
Ik zeg ook niet dat melk het probleem ís, ik ga nu onderzoeken of hij lekkerder in z'n vel gaat zitten als we nu een tijdje geen melkproducten gaan geven.
Pukkeltjes /ruwheid op achterkant van de arm is volgens mij keratosis pilaris, dat heeft echt niks met koemelk te maken.

Ik ben zelf lactose intolerant en gebruik soja yoghurt
Alle reacties Link kopieren Quote
nerdopviva schreef:
24-02-2024 16:25
Over de hele wereld wel ja, in Nederland gaat het maar om een paar procent.
Zeggen zij van WC eend, ehh zuivelengezondheid.nl

Ik denk dat de meesten met lactose intolerantie bewust of onbewust bij zichzelf vaststellen dat melkproducten niet zo lekker vallen.

Ik heb er ook nooit over nagedacht om naar de dokter te gaan. Hij ziet me aankomen: 'Dokter elke keer als ik meer dan 2 glazen melk drink op een dag, krijg ik buikkramp'

'Ah ja, dat misschien niet meer doen dan, dahag'
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
24-02-2024 17:46
Hij geeft ook nooit aan dat hij zich ziek voelt, of niet lekker. Hij kan struikelen, op z'n knieën vallen, opstaan er weer verder lopen. Kom ik er úren later achter dat allebei z'n knieën open liggen. Hij heeft er kennelijk geen last van gehad, maar ik had toch die knieën even schoon moeten maken natuurlijk. Het feit dat hij niks zégt over eventuele klachten, wil niet zeggen dat hij nooit last van (bijv) z'n buik kan hebben. Hij is wél vervelend en recalcitrant wanneer hij verkouden is, of ziek gaat worden. En soms zonder dat hij ziek of verkouden is of wordt. Het kan gewoon peutergedrag zijn, het kan ook dat we niet merken dat er toch ergens iets niet lekker zit, zonder dat dat zo overduidelijk is als ziek of verkouden zijn.

Ik vind het wel vervelend dat ik nu onze keuze om, op advies van een osteopaat die ook gewoon arts is, tijdelijk koemelk weg te laten, allerlei dingen moet gaan uitleggen en verduidelijken, terwijl ik eigenlijk advies vraag hier over fijne vervangers. Ik laat hem geen vage behandelingen ondergaan he. Oma's of opa's kunnen ook adviseren om "gewoon eens even melk weg te laten", daar hoeven we allemaal geen vervelende bloedtesten voor aan te gaan. Hij kon als baby ook geen tomaat eten; hele gezicht onder de rode (dikke) vlekken. Hoef ik geen bloedtest voor te doen, hij kreeg gewoon geen (rauwe) tomaat meer. Aangezien ik zelf ook op melk reageer, is het dus ook helemaal niet vergezocht, ook al komt het er bij mij ook niet uit, bij een bloedtest.

Jij vindt van niet, ik vind van wel.

Maar ga dan niet op een forum tips vragen. Ga naar een diëtist die kennis heeft van allergieën en intoleranties. Straks geef je hem alsnog iets met de verkeerde eiwitten en weet je nog niets. Of het eczeem is gewoon een ruw plekje dat vanzelf weggaat en heeft kind onterecht een "koemelkallergie".
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
24-02-2024 17:46
Hij geeft ook nooit aan dat hij zich ziek voelt, of niet lekker. Hij kan struikelen, op z'n knieën vallen, opstaan er weer verder lopen. Kom ik er úren later achter dat allebei z'n knieën open liggen. Hij heeft er kennelijk geen last van gehad, maar ik had toch die knieën even schoon moeten maken natuurlijk. Het feit dat hij niks zégt over eventuele klachten, wil niet zeggen dat hij nooit last van (bijv) z'n buik kan hebben. Hij is wél vervelend en recalcitrant wanneer hij verkouden is, of ziek gaat worden. En soms zonder dat hij ziek of verkouden is of wordt. Het kan gewoon peutergedrag zijn, het kan ook dat we niet merken dat er toch ergens iets niet lekker zit, zonder dat dat zo overduidelijk is als ziek of verkouden zijn.

Ik vind het wel vervelend dat ik nu onze keuze om, op advies van een osteopaat die ook gewoon arts is, tijdelijk koemelk weg te laten, allerlei dingen moet gaan uitleggen en verduidelijken, terwijl ik eigenlijk advies vraag hier over fijne vervangers. Ik laat hem geen vage behandelingen ondergaan he. Oma's of opa's kunnen ook adviseren om "gewoon eens even melk weg te laten", daar hoeven we allemaal geen vervelende bloedtesten voor aan te gaan. Hij kon als baby ook geen tomaat eten; hele gezicht onder de rode (dikke) vlekken. Hoef ik geen bloedtest voor te doen, hij kreeg gewoon geen (rauwe) tomaat meer. Aangezien ik zelf ook op melk reageer, is het dus ook helemaal niet vergezocht, ook al komt het er bij mij ook niet uit, bij een bloedtest.
Karnemelk, drinkyoghurt zijn gezonde vervangers van melk. Als je echter geen zuivel wil geven zou ik niet aan nep-melk beginnen maar gewoon water, appelsap en thee laten drinken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar vanwege voorkeurshouding en onrust (!?) kom je bij een osteopaat terecht? Wat zei de huisarts over die klachten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
24-02-2024 17:59
Karnemelk, drinkyoghurt zijn gezonde vervangers van melk. Als je echter geen zuivel wil geven zou ik niet aan nep-melk beginnen maar gewoon water, appelsap en thee laten drinken.

Niet als je allergisch bent voor koemelk.
nerdopviva schreef:
24-02-2024 18:01
Niet als je allergisch bent voor koemelk.
Dat is de zoon niet.
Evengoed ben je helemaal niet verplicht om melkproducten te gebruiken. Een groot deel van de wereldbevolking doet dat
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
24-02-2024 17:46
Hij geeft ook nooit aan dat hij zich ziek voelt, of niet lekker. Hij kan struikelen, op z'n knieën vallen, opstaan er weer verder lopen. Kom ik er úren later achter dat allebei z'n knieën open liggen. Hij heeft er kennelijk geen last van gehad, maar ik had toch die knieën even schoon moeten maken natuurlijk. Het feit dat hij niks zégt over eventuele klachten, wil niet zeggen dat hij nooit last van (bijv) z'n buik kan hebben. Hij is wél vervelend en recalcitrant wanneer hij verkouden is, of ziek gaat worden. En soms zonder dat hij ziek of verkouden is of wordt. Het kan gewoon peutergedrag zijn, het kan ook dat we niet merken dat er toch ergens iets niet lekker zit, zonder dat dat zo overduidelijk is als ziek of verkouden zijn.

Ik vind het wel vervelend dat ik nu onze keuze om, op advies van een osteopaat die ook gewoon arts is, tijdelijk koemelk weg te laten, allerlei dingen moet gaan uitleggen en verduidelijken, terwijl ik eigenlijk advies vraag hier over fijne vervangers. Ik laat hem geen vage behandelingen ondergaan he. Oma's of opa's kunnen ook adviseren om "gewoon eens even melk weg te laten", daar hoeven we allemaal geen vervelende bloedtesten voor aan te gaan. Hij kon als baby ook geen tomaat eten; hele gezicht onder de rode (dikke) vlekken. Hoef ik geen bloedtest voor te doen, hij kreeg gewoon geen (rauwe) tomaat meer. Aangezien ik zelf ook op melk reageer, is het dus ook helemaal niet vergezocht, ook al komt het er bij mij ook niet uit, bij een bloedtest.
Gewoon uitproberen wat hij lekker vindt. Hier was de sojamelk van Alpro altijd favoriet.
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
24-02-2024 17:50
Pukkeltjes /ruwheid op achterkant van de arm is volgens mij keratosis pilaris, dat heeft echt niks met koemelk te maken.

Ik ben zelf lactose intolerant en gebruik soja yoghurt
Schreef ik ook al maar daar reageert TO niet op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kind heeft een koemelkeiwitallergie.
Heeft daarvoor heel lang medische flesvoeding gehad. In die tijd geen zuivel.

Daarna gestopt met "melk". En niet gekozen voor plantaardige "melken".
Wel toentertijd gekozen voor vegan "kaas".
Over my dead body now. Als in: de troep die daarin zit.

Meeste koeienmelk is A1-melk (paar koeienrassen, waaronder Jersey) is A2. Geit, schaap en buffel zijn alledrie A2.
Mensen met een koemelkeiwitallergie kunnen niet tegen A1 melk, maar A2 meestal wel.

Kind hoefde ik vroeger ook geen A2 te geven, maar nu in kleine hoeveelheden geen probleem. Dus geiten, schaap, en buffelkaas. Maar geen melk van deze dieren.

De keuze valt voor af en toe Jerseymelk voor pannenkoeken en dat gaat goed. Los melk drinken doen we nog steeds niet. We drinken wel rauwmelkse kefir. Dat drinken wij overigens niet zoals een glas melk, maar in hoeveelheden van ongeveer 150 ml. Niet eens zozeer qua allergieen, maar simpelweg omdat je niet meer per dag nodig hebt.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
24-02-2024 17:59
Karnemelk, drinkyoghurt zijn gezonde vervangers van melk. Als je echter geen zuivel wil geven zou ik niet aan nep-melk beginnen maar gewoon water, appelsap en thee laten drinken.
Ik wil z'n toetjes wel echt vervanger met iets dat een beetje vult. Iets kwarkachtigs dus. In ieder geval de keren dat het avondeten niet zo fantastisch wordt ontvangen. Een keer een bakje appelmoes is natuurlijk heel lekker, en prima, maar niet als standaardtoetje, wat ons betreft. Een bakje kwark/yoghurt met bijv een banaan doen we liever :)
Melk zelf vervang ik graag omdat zoon al niet mega goed drinkt, maar wel melk (en chocomel, maar dat vind ik iets extra's, niet iets wat er dagelijks in hoeft), dus wil ik kijken of hij bijv wel iets van amandelmelk, havermelk of sojamelk lust. Niet omdat er per se iets wits gedronken moet worden, maar meer omdat er al niet zo veel vloeistoffen naar binnen gaan. Hij lust prima water en krijgt ook aangelengde limonade in de middag, maar hij is gewoon niet zo'n nathals.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
24-02-2024 18:09
Schreef ik ook al maar daar reageert TO niet op.
To heeft daar overheen gelezen ;)
Ik wist niet wat het was, maar na even Googlen herken ik het wel bij mezelf. Nooit geweten dat het "iets" was :) Bij zoon ziet het er wel echt anders uit. Kan hetzelfde zijn inderdaad, of wat anders :) Het was mij in ieder geval niet opgevallen als "iets", ik dacht gewoon dat het wat ruw was, het was dat zij mij er op wees.

Oké, bedankt voor alle inzichten en tips :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Keratosis pilaris heeft ons dochtertje met coeliakie en diverse intoleranties voor oa koemelk en soja ook op wangen en bovenarmen. Ik merk dat het wel echt veel erger wordt op het moment dat ze iets van de intolerantie producten binnen heeft gekregen.

Daarnaast is ze net zoals jouw zoontje een harde. Wij merkten na het weglaten van bepaalde voeding dat haar gedrag heel erg veranderde, ook wel ze minder moe.

Minder vaak verkouden en nauwelijks oorontsteking terwijl artsen daarvoor op buisjes aandrongen.

Daarnaast was, ze uit zichzelf bijv al heel veel producten die niet lekker vallen gaan weigeren. In ons geval bijv liet ze ontbijtkoek, wraps, brood en pita broodjes steeds vaker staan.

Heel goed dat je het gewoon eens uittest. Mocht je verbetering merken dan zeker eens naar een diëtiste om eens te kijken of hij genoeg van de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
24-02-2024 17:21
Maar het is geen allergie, want volgens mij had hij daar dan allang echt ziek van moeten worden ;)

Ik heb zelf geen allergieën, maar wel een berg "overgevoelig". Nooit aangetoond in testen, maar wel trial and error.
Daarnaast is het bij ons kind lastig peilen, want hij is niet zo klagerig, dus geeft eigenlijk nooit aan dat hij ergens last van heeft. Hij voelt zeker wel pijn hoor, maar als hij een onrustige buik heeft, dan merken we dat dus niet. Ja, misschien omdat hij dan wat prikkelbaarder is, maar dat schaarden we tot nu toe altijd onder karakter, of bui. Maar als blijkt dat hij rustiger gaat worden als we een tijdje de melkproducten laten staan, dan vinden wij het de moeite van het proberen waard. Het is maar melkproducten, daar zijn inmiddels echt goede vervangers voor :)
En voor hetzelfde geld blijkt het geen enkele verbetering, dan weten we dat ook weer.
Wat dan? Want het klopt niet hoor dat al die plantaardige zuivel gelijkwaardig zijn in voedingswaarde dan zuivel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
24-02-2024 20:53
Wat dan? Want het klopt niet hoor dat al die plantaardige zuivel gelijkwaardig zijn in voedingswaarde dan zuivel.
Maar welke voedingswaarde mis je nu écht, wanneer je geen dierenmelkproducten gebruikt?
Alle reacties Link kopieren Quote
nerdopviva schreef:
24-02-2024 18:01
Niet als je allergisch bent voor koemelk.
Nee maar dan heb je ook echt wel andere klachten. Mijn kind zat van boven tot onder onder het open eczeem. Niks vaags aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
24-02-2024 20:56
Maar welke voedingswaarde mis je nu écht, wanneer je geen dierenmelkproducten gebruikt?
Calcium, vit D, B complex en specifieke amino‘’s
Paska schreef:
24-02-2024 20:59
Calcium, vit D, B complex en specifieke amino‘’s
Daar heb je geen melk voor nodig. Groot deel van de wereld drinkt nooit melk behalve van hun eigen moeder

Calcium is ook toegevoegd aan plantaardige zuivelvervangers, en vitamine B en amino's heb je geen zuivel nodig . Vitamine D maak je vooral zelf aan , zit in vette vis en wordt toegevoegd aan halvarine
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat zijn osteopaten toch wonderdokters hè. Helpen met voorkeurshouding en onrust (?) even een spelletje doen en er wordt een allergie vastgesteld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
24-02-2024 17:32
En je weet zeker dat dat niet om lactose-intolerantie gaat?
Ja is getest. Provocatietesten heeft hij door de jaren heen ook nog gehad.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren Quote
JandeVries schreef:
24-02-2024 21:21
Wat zijn osteopaten toch wonderdokters hè. Helpen met voorkeurshouding en onrust (?) even een spelletje doen en er wordt een allergie vastgesteld.
Wow, jij hebt slecht gelezen :-D
Niks hiervan heb ik namelijk beweerd ;)
Irish_Wasser_Woman schreef:
24-02-2024 21:45
Wow, jij hebt slecht gelezen :-D
Niks hiervan heb ik namelijk beweerd ;)
Ik snap de reactie van JandeVries wel.

Waarom neem je een opmerking van een osteopaat zo serieus terwijl je nog niet bij een arts bent geweest die een diagnose kan stellen die een osteopaat niet kan stellen?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven