Gezondheid alle pijlers

Gehoorapparaat op je 50e

13-02-2024 19:52 93 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi

Ik ben begin 50 en ben sinds een paar jaar een heel stuk slechter gaan horen (dit lijkt vrij abrupt te zijn ontstaan een paar jaar geleden). Ik heb sindsdien ook tinnitus. Onlangs een hoortest gehad en daar kwam idd uit dat ik slecht hoor, met name tav de middentonen (de hoogte waarop de meeste mensen praten helaas). Het was een opvallende grafiek mijn hoorsituatie, niet passend bij ouderdoms slechthorendheid (ben ik ook nog te jong voor) en ook niet bij hoorverlies door te veel blootstelling aan hard geluid. Volgens de hoorwinkel en mijn huisarts is mijn situatie ‘gehoorapparaat waardig’. Ik schrok me rot, het idee van hoortoestellen vind ik echt verschrikkelijk. Ben bang dat ik me meteen hoogbejaard zal voelen en vraag me af of iemand me dan nog aantrekkelijk kan vinden…. Ga nu binnenkort eerst nog naar de KNO arts maar merk dat ik toch al wel aan het nadenken ben over hoe het zou zijn om hoortoestellen te hebben. Al voel ik dus ook nog heeeeeel veel verzet…. :-/

Iemand hier op deze relatief jonge leeftijd ervaring met hoortoestellen? Hoe ervaar je dit…?

Dank alvast !!
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
13-02-2024 23:14
De stap van geen hulpmiddel naar wel een hulpmiddel is best een grote. Ook met hulpmiddel, wordt het nooit meer zoals het ooit was.
Klopt de stap is heel groot maar als je de verhalen goed leest is het een stap naar een stuk gemakkelijker leven.
Met "agossie,wat ben je zielig" is to zeker niet geholpen.
Wel met verhalen over onzichtbare gehoorapparaten en verbeterde levens door beschikbare hulpmiddelen.

Als iemand mij die "schop" had gegeven had ik geen 1.5 jaar aan huis gekluisterd gezeten omdat ik te trots (lees stom) was om in te zien dat ik hulpmiddelen nodig had om een normaal sociaal leven te kunnen leiden.
granny71 wijzigde dit bericht op 13-02-2024 23:24
17.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is toch fijn dat het eigenlijk niet te zien is.... Ik snap wel dat je angst is dat je een groot grijs blok achter je oor hebt, met een draad eraan : / Als dat zou moeten dan had ik het ook niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
esther766 schreef:
13-02-2024 23:21
Het is toch fijn dat het eigenlijk niet te zien is.... Ik snap wel dat je angst is dat je een groot grijs blok achter je oor hebt, met een draad eraan : / Als dat zou moeten dan had ik het ook niet gedaan.
En dan had je alleen maar jezelf tekort gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een hoortoestel sinds 67 ofzo, dus niet heel jong. Maar vind je iedereen van jouw leeftijd die een bril draagt ook hoogbejaard? Ofwel wat is het verschil? Je hoort minder, dan vroeger, of je ziet minder, kan allemaal. En n hoorapparaat is niet zaligmakend maar toch wel fijn in veel gevallen.
En al wordt het gezien , je gehoor gaat niet achteruit als straf voor het een of ander, Dus ook al geen reden dat je bang hoeft te zijn nagewezen te worden
nlies wijzigde dit bericht op 14-02-2024 00:19
20.69% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
esther766 schreef:
13-02-2024 23:10
Een hoorapparaat maakt zo'n groot verschil! Echt, ga het proberen, je staat vast versteld van wat je allemaal gemist blijkt te hebben.

En ze zijn zo onopvallend, ik denk niet dat iemand het zal zien. Wat juist wel opvalt is dat je veel niet echt mee krijgt door het mindere horen...
Ja, er zitten veel meer vogels in de tuin dan ik dacht voor ik die apparaatjes kreeg
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorig jaar kreeg ik een nieuw toestel, waar ik heel erg blij mee ben (phonak limity).
Een hele verbetering bij de vorige, ik hoor de kat nu geluiden maken dat ik voorheen niet hoorde. Het zal nooit helemaal goed worden en ik moet nog regelmatig wat navragen maar dat heb ik voor lief genomen.
Je doet jezelf te kort als je geen toestel neemt als je het nodig hebt.
raccoon wijzigde dit bericht op 14-02-2024 01:28
0.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk is het zuur om met je neus op de feiten gedrukt te worden dat je lichaam het niet meer zo doet als je gewend bent. Dat doet pijn.

Maarrrr bedenk je eens hoe fijn het is dat daar een oplossing voor is! Voor jezelf natuurlijk allereerst. Maar ook voor je omgeving. Die zullen je hier niet om uitlachen of zo, maar waarschijnlijk juist blij om zijn! De televisie kan weer naar normaal volume, ze hoeven niet meer zo hard te praten en jij hoort gewoon wat ze zeggen zodat ze niet alles hoeven te herhalen of te controleren of een bericht wel doorgenomen is.
Echt, probeer het eens. Dan merk je hoe fijn het kan zijn. En als je het niks vind kun je ook besluiten er geen gebruik van te maken. Of alleen buitenshuis of zo (al lijkt met dat met wennen best lastig).
Alle reacties Link kopieren Quote
perevla schreef:
13-02-2024 20:12
Lijkt me trouwens ook niet niks, lopen met een stok… kon jij dat zo makkelijk accepteren dan ?
Ja, heb wel belangrijkere zaken om me druk over te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was midden 30 bij mijn eerste hoortoestellen. Had eerder gekund maar door andere problemen die op dat moment voorrang hadden heb ik het uitgesteld. Achteraf jammer, had best samen gekund en had me een paar jaar slecht horen bespaard.
Zelfde profiel als jij, met name gehoorverlies in de middentonen een kommetje in de grafiek). Volgens de kno- arts een beeld dat vooral voorkomt bij erfelijk gehoorverlies. In mijn familie komt het niet heel veel voor op jonge leeftijd maar mijn opa schijnt wel al jong slechthorend te zijn geweest. Mijn vader hoorde ook al heel lang slechter, is pas na mij aan de hoortoestellen gegaan naar had ze al veel eerder kunnen gebruiken.
Mijn opa was ook degene die ik voor me zag toen er voor het eerst sprake was van hoortoestellen, frunnikend aan zijn apparaat wat ook nog eens af en toe piepte.
Gelukkig zijn die dingen veel meer doorontwikkeld. Echt zo fijn om gesprekken te kunnen volgen. En om geluiden te horen in de natuur. Televisie te kunnen kijken zonder ondertiteling.
Het is wel wennen vind ik. Ik ben inmiddels net aan mijn tweede set toe en moet weer wennen (mijn gehoor was achteruit gegaan). In een drukke ruimte is het focussen op een gesprek meer apparaat soms echt lastig. Alle omgevingsgeluiden worden ook versterkt. Nu is er wel wat in te stellen met verschillende standen maar het blijft even wennen. Na een tijdje lukt dat wel weer hoor.
Ik wil niet meer zonder!

Ik draag in het oor toestellen en heb gekozen voor toestellen die vergoedt worden. Die echt kleine toestellen voor in je oor met nog Bluetooth mogelijkheden zijn vaak niet vergoedt. Dat is een keuze die je maakt. Ik heb de eerste keer eerst achter het oor toestellen getest. Dat was het niet voor mij. Dat is heel persoonlijk. Ging me niet om zichtbaar of onzichtbaar maar ik vond het onhandig met mijn bril en losse haren die tegen het microfoontje aan gingen. Mijn audicien zei toen ik voor nieuwe apparaten ging dat de meeste mensen voor achter het oor gaan. Dan heb je net wat meer mogelijkheden en de technologie is verbeterd tov 6 jaar geleden (heb een jaar langer met de oude gedaan)..
Ik ben toch eigenwijs voor iho gegaan. Niet onzichtbaar, geen verbinding met Bluetooth want smalle gehoorgang dus weinig ruimte voor techniek in mijn oor maar ze voldoen echt weer prima. Ben er blij mee.

Met hoortoestellen heb ik ook echt minder last van mijn tinnitus. Ook erg fijn.

Echt doen! Het maakt je leven makkelijkst, achteraf hoor je pas wat je nu mist en dat is echt veel
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
13-02-2024 23:21
Klopt de stap is heel groot maar als je de verhalen goed leest is het een stap naar een stuk gemakkelijker leven.
Met "agossie,wat ben je zielig" is to zeker niet geholpen.
Wel met verhalen over onzichtbare gehoorapparaten en verbeterde levens door beschikbare hulpmiddelen.

Als iemand mij die "schop" had gegeven had ik geen 1.5 jaar aan huis gekluisterd gezeten omdat ik te trots (lees stom) was om in te zien dat ik hulpmiddelen nodig had om een normaal sociaal leven te kunnen leiden.

Ik bedoelde onder andere dit.
Het is geen wedstrijd!

granny71 schreef:
13-02-2024 22:57
Ik kreeg op mijn 50ste een elektrische rolstoel en een scootmobiel. En zelfs op mijn 48ste huishoudelijke hulp omdat ik het zelf niet meer kon.
Deze zaken zijn heel duidelijk zichtbaar.
Een gehoorapparaat is dat niet.


En net als mij zal je je afvragen waar je je zo druk om gemaakt hebt en heel blij zijn dat de hulp(middelen) bestaan en beschikbaar zijn.

En schop kun je ook geven zonder te vergelijken. Het is nu net of TO niet verdrietig mag zijn, want jouw hulpmiddelen zijn zichtbaarder.
Alle reacties Link kopieren Quote
@blauwe tulp, ik heb je een PB gestuurd.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Om mij heen 2 jonge mensen die een gehoorapparaat hebben omdat ze ve uit zijn gegaan en in harde muziek hebben gestaan beiden midden 20.

Niks om je voor te schamen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
14-02-2024 05:26
Om mij heen 2 jonge mensen die een gehoorapparaat hebben omdat ze ve uit zijn gegaan en in harde muziek hebben gestaan beiden midden 20.

Niks om je voor te schamen.
Niets om je voor te schamen. Maar wel genoeg reden om de jeugd te blijven waarschuwen.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladyday21 schreef:
14-02-2024 06:41
Niets om je voor te schamen. Maar wel genoeg reden om de jeugd te blijven waarschuwen.
Ja dat wel. Sommigen gaan echt veel uit in harde muziek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
14-02-2024 06:43
Ja dat wel. Sommigen gaan echt veel uit in harde muziek.
Ja, precies. Ik heb zelf ook vaak genoeg naast boxen met veel te harde muziek gestaan en ik ben zelf muzikant, ook op het podium met veel te hard geluid en zonder oortjes. Ik heb godzijdank nergens last van, maar ik zal mijn kinderen echt op het hart drukken oordoppen in te doen bij concerten/uitgaan. Het is zo zonde van je gehoor.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Goeiemorgen, hier een ervaringsdeskundige. Ik was midden veertig al flink slechthorend en had hier echt last van omdat ik in mijn dagelijks leven dingen miste, verkeerd begreep en gewoon niet meer mee te komen. Desondanks vond ik de diagnose van KNO (een kil “doorverwijzing voor aanmeten hoorapparaten”) echt wel moeilijk te verkroppen. Dat had voor mij even tijd nodig. Mijn aandoening is erfelijk en net als jij hoor ik vooral slecht in het spraakgebied. Een normaal gesprek voeren zonder hoorapparaten lukt niet.

Allereerst: Een hoorapparaat is géén bril. Het is absoluut niet zo dat als je zo’n ding indoet dat je dan “gewoon kunt horen”. Het zijn versterkers die je in je oren stopt en even kort door de bocht versterken ze alles. Natuurlijk zijn de met name duurdere apparaten iets slimmer dan die van jaren terug maar je hersenen moeten er aan wennen (en dat kan alleen door ze te dragen) en dan nog is het absoluut niet ideaal. Zonder kan ik niet functioneren maar er zijn ook nog steeds best veel situaties waarin ze me niet helpen. Grote groepen/galmende ruimtes bijvoorbeeld, eten in een restaurant met meer dan 2 mensen, is ook met een hoorapparaat heel moeilijk om dan iets mee te krijgen.

Mijn advies zou zijn om naar een goede audicien te gaan, niet naar zo’n opticien combo keten. En als je geld hebt investeer dan zelf in betere apparaten. Wat zeer oneerlijk is in NL is dat je zodra je iets meer wil dan de basisfunctionaliteit van apparaten die wel vergoed worden (overigens moet je daar wel een bepaald verlies voor hebben maar laten we daar vanuit gaan) dat je dan je apparaten helemaal zelf moet betalen. Je krijgt niets van je verzekering ook niet het bedrag wat de basis apparaten kosten. En die dingen zijn echt duur.

En als je ze voor het eerst in hebt schrik je je kapot omdat er een overload aan harde geluiden zijn. Ik hoorde bijvoorbeeld de hele tijd mijn capuchon over mijn jas heen schuren, mijn ritsen klingelen en mijn voetstappen heel hard. Ik kon wel janken, en had ze het liefste meteen weer uitgedaan. Mijn audicien legde uit dat mijn hersenen opnieuw geprogrammeerd moesten worden om die geluiden “weg te filteren” omdat ze niet relevant zijn. En dat klopte, na een paar weken dragen ging het echt veel beter. Mijn hoorapparaten helpen me om tot op bepaalde hoogte te kunnen functioneren. Ik ben wel duidelijk naar mijn omgeving dat er nog steeds beperkingen aan zitten en heb geleerd om zelf ook te accepteren dat die er zijn.

Ik hoop dat dit een beetje helpt. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor :-D ik het wel
Alle reacties Link kopieren Quote
esther766 schreef:
13-02-2024 23:21
Het is toch fijn dat het eigenlijk niet te zien is.... Ik snap wel dat je angst is dat je een groot grijs blok achter je oor hebt, met een draad eraan : / Als dat zou moeten dan had ik het ook niet gedaan.
Nee, want geen normaal gesprek kunnen voeren en niet kunnen functioneren in de maatschappij of jezelf kunnen redden is natuurlijk lang niet zo belangrijk als er goed uit zien, stel je voor een grijs blok achter je oor. Sorry hoor maar hoe kortzichtig (brilletje?)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een duidelijk en verhelderend verhaal Rastan. Ik zal dit in ieder geval in mijn achterhoofd houden, als ik het gesprek met mijn vader (80+) hierover aanga. Die is ook al jaren erg doof, maar geeft het zelf niet graag toe.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladyday21 schreef:
14-02-2024 07:14
Wat een duidelijk en verhelderend verhaal Rastan. Ik zal dit in ieder geval in mijn achterhoofd houden, als ik het gesprek met mijn vader (80+) hierover aanga. Die is ook al jaren erg doof, maar geeft het zelf niet graag toe.
Dank je wel! Het had mij erg geholpen als iemand mij het genuanceerde verhaal had verteld voordat het voor mij allemaal zo ver was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
13-02-2024 23:14
Waarom beginnen zoveel mensen over het onzichtbaar zijn van die apparaten? Daar gaat het toch helemaal niet om? Het is geen wedstrijd wie de meest zichtbare hulpmiddelen heeft is het zieligst.
Eh, voor mij was dat wel een issue hoor. Draag sinds mijn 10e aan 1 kant en sinds mijn 25e aan twee kanten. En dat die tweede zo lang duurde kwam echt door de zichtbaarheid. Was er al eerder aan toe, maar moest mentaal echt even om. Doe mij maar een hippe bril ipv een hoorapparaat. Maar, ze zijn inmiddels stukken kleiner dan toen ik 30 jaar geleden begon. een collega, waar ik al 4 jaar mee werk, reageerde laatst verbaasd over het feit dat ik hoorapparaten draag.

Of je een in het oor of buiten het oor krijgt hangt af van waar je gehoorvermogen zit.

Ik heb recent nieuwe gekregen en die zijn zo anders dan mijn vorige. Ik realiseerde mij weer hoe fijn het is om alles nog beter mee te krijgen. Gewoon doen hoor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
14-02-2024 05:23
Ik bedoelde onder andere dit.
Het is geen wedstrijd!





En schop kun je ook geven zonder te vergelijken. Het is nu net of TO niet verdrietig mag zijn, want jouw hulpmiddelen zijn zichtbaarder.

Is ook zo maar het zet wel een beetje in perspectief toch??

Het is zonde om je echt zo druk te maken over iets wat veel mensen, ook op die leeftijd al nodig kunnen hebben.
Net als een leesbril, niemand doet daar echt heel moeilijk over.

Al snap ik dat altijd even slikken is hoor, het is gewoon jammer als nodig is.
Maar meer moet je er niet van maken, echt zonde van je energie. Ze hoort strakjes weer alles, lijkt me echt fijn voor TO.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
14-02-2024 05:26
Om mij heen 2 jonge mensen die een gehoorapparaat hebben omdat ze ve uit zijn gegaan en in harde muziek hebben gestaan beiden midden 20.

Niks om je voor te schamen.
Nou, die hoorapparaten zijn niet iets om je voor te schamen. Maar dat je zo slecht voor jezelf gezorgd hebt en te eigenwijs was om naar de waarschuwingen van anderen te luisteren vind ik eerlijk gezegd wél heel stom!
Om me heen zie ik dat oordoppen gebruiken juist onder de jongeren heel normaal is. Als ik die van mij indoe (veertiger) wordt dat vaak onderwerp
van gesprek, waarbij dat deze carnaval meerdere malen heeft gezorgd voor bezoekjes aan Etos / Kruidvat om ze ook nog snel even te halen. Want ja, het is tegenwoordig echt nodig!
Alle reacties Link kopieren Quote
rastan schreef:
14-02-2024 07:09
Goeiemorgen, hier een ervaringsdeskundige. Ik was midden veertig al flink slechthorend en had hier echt last van omdat ik in mijn dagelijks leven dingen miste, verkeerd begreep en gewoon niet meer mee te komen. Desondanks vond ik de diagnose van KNO (een kil “doorverwijzing voor aanmeten hoorapparaten”) echt wel moeilijk te verkroppen. Dat had voor mij even tijd nodig. Mijn aandoening is erfelijk en net als jij hoor ik vooral slecht in het spraakgebied. Een normaal gesprek voeren zonder hoorapparaten lukt niet.

Allereerst: Een hoorapparaat is géén bril. Het is absoluut niet zo dat als je zo’n ding indoet dat je dan “gewoon kunt horen”. Het zijn versterkers die je in je oren stopt en even kort door de bocht versterken ze alles. Natuurlijk zijn de met name duurdere apparaten iets slimmer dan die van jaren terug maar je hersenen moeten er aan wennen (en dat kan alleen door ze te dragen) en dan nog is het absoluut niet ideaal. Zonder kan ik niet functioneren maar er zijn ook nog steeds best veel situaties waarin ze me niet helpen. Grote groepen/galmende ruimtes bijvoorbeeld, eten in een restaurant met meer dan 2 mensen, is ook met een hoorapparaat heel moeilijk om dan iets mee te krijgen.

Mijn advies zou zijn om naar een goede audicien te gaan, niet naar zo’n opticien combo keten. En als je geld hebt investeer dan zelf in betere apparaten. Wat zeer oneerlijk is in NL is dat je zodra je iets meer wil dan de basisfunctionaliteit van apparaten die wel vergoed worden (overigens moet je daar wel een bepaald verlies voor hebben maar laten we daar vanuit gaan) dat je dan je apparaten helemaal zelf moet betalen. Je krijgt niets van je verzekering ook niet het bedrag wat de basis apparaten kosten. En die dingen zijn echt duur.

En als je ze voor het eerst in hebt schrik je je kapot omdat er een overload aan harde geluiden zijn. Ik hoorde bijvoorbeeld de hele tijd mijn capuchon over mijn jas heen schuren, mijn ritsen klingelen en mijn voetstappen heel hard. Ik kon wel janken, en had ze het liefste meteen weer uitgedaan. Mijn audicien legde uit dat mijn hersenen opnieuw geprogrammeerd moesten worden om die geluiden “weg te filteren” omdat ze niet relevant zijn. En dat klopte, na een paar weken dragen ging het echt veel beter. Mijn hoorapparaten helpen me om tot op bepaalde hoogte te kunnen functioneren. Ik ben wel duidelijk naar mijn omgeving dat er nog steeds beperkingen aan zitten en heb geleerd om zelf ook te accepteren dat die er zijn.

Ik hoop dat dit een beetje helpt. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor :-D ik het wel
Heel herkenbaar! Ik heb in het begin ook echt vaak gevraagd wat het was wat ik nu hoorde... ritselen van blaadjes. Mijn dochter die hard bleek te ademen, er ritselt ineens ergens iets. De koelkast slaat aan enz. Ik hoorde ineens ambulances ook van verder weg aankomen en niet pas als ze mij passeerden. Dat is natuurlijk ook de bedoeling maar liet me ook wel weer beseffen wat ik al die tijd gemist had. Grote groepen blijven lastiger. Ik heb wel een vergoedt toestel. Ik vind het systeem van de verzekering dat dure toestellen ook niet voor een deel vergoedt worden ook erg vreemd. Mijn audicien (idd geen combi audi/opticien gekozen) vertelde dat die dure toestellen als luxe worden gezien. Dan vast door mensen die het zelf niet dragen...

Het went, ik kan ze niet meer missen maar het is idd niet zo dat alles ineens opgelost is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor alle reacties !!! Overwegend positieve ervaringen als ik het zo lees. Het helpt me een beetje de drempel naar hoortoestellen iets te verlagen merk ik.. Ben er nog niet, t is blijkbaar (voor mij) een kwestie van stapje voor stapje (in de richting van acceptatie en het daadwerkelijk aanschaffen van hoortoestellen). En ik heb middels deze topic weer een stapje genomen..
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, doe jezelf een lol en maak echt die afspraak met de KNO arts. Het is een zure appel maar die afspraak zal echt niet morgen zijn. En hoewel zo’n hoorapparaat echt wennen is helpt het wel absoluut bij jouw functioneren! Succes en sterkte

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven