Gezondheid alle pijlers

Gehoorapparaat op je 50e

13-02-2024 19:52 93 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi

Ik ben begin 50 en ben sinds een paar jaar een heel stuk slechter gaan horen (dit lijkt vrij abrupt te zijn ontstaan een paar jaar geleden). Ik heb sindsdien ook tinnitus. Onlangs een hoortest gehad en daar kwam idd uit dat ik slecht hoor, met name tav de middentonen (de hoogte waarop de meeste mensen praten helaas). Het was een opvallende grafiek mijn hoorsituatie, niet passend bij ouderdoms slechthorendheid (ben ik ook nog te jong voor) en ook niet bij hoorverlies door te veel blootstelling aan hard geluid. Volgens de hoorwinkel en mijn huisarts is mijn situatie ‘gehoorapparaat waardig’. Ik schrok me rot, het idee van hoortoestellen vind ik echt verschrikkelijk. Ben bang dat ik me meteen hoogbejaard zal voelen en vraag me af of iemand me dan nog aantrekkelijk kan vinden…. Ga nu binnenkort eerst nog naar de KNO arts maar merk dat ik toch al wel aan het nadenken ben over hoe het zou zijn om hoortoestellen te hebben. Al voel ik dus ook nog heeeeeel veel verzet…. :-/

Iemand hier op deze relatief jonge leeftijd ervaring met hoortoestellen? Hoe ervaar je dit…?

Dank alvast !!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Rastan
De afspraak met de KNO arts staat al. Heel binnenkort zelfs ! 😅
Alle reacties Link kopieren Quote
perevla schreef:
14-02-2024 13:51
Hoi Rastan
De afspraak met de KNO arts staat al. Heel binnenkort zelfs ! 😅
:yes:
Desayuno schreef:
13-02-2024 20:59
Ik moet als rond-de-veertiger met al jaren gehoorapparaten een beetje grinniken om je post. Het is maar net wat je gewend bent maar ik associeer het totaal niet met ouderdom, ook niet toen ik nog geen apparaten had.

Ik vind als je de boel niet meer meekrijgt, continu moet vragen wat men zei of een beetje gokken wat er word gezegd, zoveel meer overkomen als/associëren met ouderdom, dan een apparaatje dat je amper ziet.

Het is echt een verademing, gewoon weer beter mee kunnen doen. Dus ik zou er gewoon voor gaan, het valt je vast reuze mee.
Dit denk ik ook.
Ik erger me eerlijk gezegd rot aan mijn man die soms als een bejaarde met zijn hand als toeter naast zijn hoofd suf zit te kijken als je wat zegt.
Of 'wat' zegt als er niemand wat zegt.
Of halverwege de zin al 'wat zei je' roept (als je doof wordt wordt je toch heel slim in combineren van zinnen, mimiek en info ofzo, nou doe dat dan even!)
Ik zou het echt wel fijn vinden als die man eens een gehoorapparaat koopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
14-02-2024 16:06
Dit denk ik ook.
Ik erger me eerlijk gezegd rot aan mijn man die soms als een bejaarde met zijn hand als toeter naast zijn hoofd suf zit te kijken als je wat zegt.
Of 'wat' zegt als er niemand wat zegt.
Of halverwege de zin al 'wat zei je' roept (als je doof wordt wordt je toch heel slim in combineren van zinnen, mimiek en info ofzo, nou doe dat dan even!)
Ik zou het echt wel fijn vinden als die man eens een gehoorapparaat koopt.

Woont jouw man naast mij? :proud:

Oh nee, anders doe jij het zelf ook!

Je omschrijft mijn buurman en buurvrouw. Als die in de tuin praten kunnen wij het meer dan prima verstaan en zeggen zij steeds: 'Wat?'
kaarsjevoordesfeer wijzigde dit bericht op 14-02-2024 16:54
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
14-02-2024 16:06
Dit denk ik ook.
Ik erger me eerlijk gezegd rot aan mijn man die soms als een bejaarde met zijn hand als toeter naast zijn hoofd suf zit te kijken als je wat zegt.
Of 'wat' zegt als er niemand wat zegt.
Of halverwege de zin al 'wat zei je' roept (als je doof wordt wordt je toch heel slim in combineren van zinnen, mimiek en info ofzo, nou doe dat dan even!)
Ik zou het echt wel fijn vinden als die man eens een gehoorapparaat koopt.
Zo ben ik ook :) Ik moest laatst een keer bellen met de mobiel van mijn collega. Die had het geluid veel zachter staan dan ik, echt onverstaanbaar. Mijn telefoon hoeft voor anderen niet op speaker, dat horen ze zo wel in de kamer ernaast. Maar met wat creativiteit kom ik wel de dag door, zeker als mensen een beetje articuleren.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
14-02-2024 16:51
Zo ben ik ook :) Ik moest laatst een keer bellen met de mobiel van mijn collega. Die had het geluid veel zachter staan dan ik, echt onverstaanbaar. Mijn telefoon hoeft voor anderen niet op speaker, dat horen ze zo wel in de kamer ernaast. Maar met wat creativiteit kom ik wel de dag door, zeker als mensen een beetje articuleren.
Dus met creativiteit en dat anderen beetje articuleren kom je liever de dag door dan met het eventueel dragen van gehoorapparaten? Alsof je dan direct in de categorie oud en afgeschreven valt. Ik ben een vijftiger en draag al bijna 10 jaar gehoorapparaten. Er ging een wereld voor me open. Want ook al denk je dat het misschien wel meevalt pas met gehoorapparaten heb je door wat je eigenlijk allemaal niet meekreeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit heb ik een beetje met een bril. Ik merk bijvoorbeeld bij de trein dat ik wat dichterbij de borden moet staan om ze te kunnen lezen. En als ik een krant lees of iets van een scherm en sommige familie ziet dat zeggen ze: "Moet jij niet een bril?!"

Maar ja, ik heb er niet zo'n last van en ik vind een bril stom bij me. En dan raak ik hem kwijt of hij gaat stuk, zulke dingen. Dus ik begin er pas aan als mijn verzwakte zicht stommer is dan wat ik vind van een bril bij mij.
perevla schreef:
13-02-2024 19:52
Ben bang dat ik me meteen hoogbejaard zal voelen en vraag me af of iemand me dan nog aantrekkelijk kan vinden….
Ik zie twee audiciens die adverteren dat je gehoorapparaten vrijblijvend kan proberen. Misschien nog aan je vriend vragen wat voor invloed een gehoorapparaat heeft op hoe aantrekkelijk hij je vindt? Ach en misschien merk je beide (al dan niet "hoogbejaard" en hoe aantrekkelijk men je vindt) wel als je een gehoorapparaat probeert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 52 en heb sinds begin dit jaar twee hoorapparaten. Merkte de laatste tijd dat ik bijv. collega’s en mijn man vaak slecht of niet verstond en daarnaast moest de tv al standaard harder gezet worden en hoorde ik de piepjes als de wasdroger klaar is (staat op 1e verdieping) niet meer. Vanwege mijn leeftijd hoortest en afspraak gehad bij KNO arts en beide oren 35% gehoorverlies. Ik ben eerlijk dat ik wel mijn haar iets heb laten groeien zodat je ze niet ziet, dat ik een kleur hoorapparaatjes heb gekozen die aardig matcht met mijn haar en dat ik het niet aan iedereen verteld heb maar overall ben ik er blij mee. Het is nog steeds wennen want een hele dag dragen is nog wat teveel en overweldigend omdat je nu alles hoort…
Alle reacties Link kopieren Quote
Even omdenken, de jeugd loopt tegenwoordig allemaal met air pods in. Heel makkelijk, daar kan je mee bellen, muziek luisteren, podcastje luisteren etc. Hartstikke makkelijk.

Ik zeg altijd; die zijn al aan het oefenen voor een hoorapparaat ;-)

Wanneer je mensen niet goed verstaat is die ontzettend vermoeiend. Je moet je zo concentreren en je hebt de kans dat je belangrijke informatie mist.

Acceptatie is even ontzettend moeilijk, je moet over een drempel heen. Maar dan kan het je zo veel opleveren!
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
14-02-2024 16:06
Dit denk ik ook.
Ik erger me eerlijk gezegd rot aan mijn man die soms als een bejaarde met zijn hand als toeter naast zijn hoofd suf zit te kijken als je wat zegt.
Of 'wat' zegt als er niemand wat zegt.
Of halverwege de zin al 'wat zei je' roept (als je doof wordt wordt je toch heel slim in combineren van zinnen, mimiek en info ofzo, nou doe dat dan even!)
Ik zou het echt wel fijn vinden als die man eens een gehoorapparaat koopt.
Dat heb ik met een ouder van me. Die weigert gewoon om aan een gehoorapparaat te gaan. Die heeft geen probleem, nee, het probleem ligt bij anderen, die praten niet duidelijk genoeg. Het probleem is dat ze op een gegeven moment het gesprek niet meer kunnen volgen en dan maar over iets heel anders beginnen. Telefoneren is ook heel vermoeiend op deze manier. Ik heb weleens gelezen dat cognitie ook achteruit kan gaan bij slechthorendheid. Dat het eigenlijk verstandig is om tijdig aan een gehoorapparaat te beginnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
WaterGirl schreef:
14-02-2024 19:58
Even omdenken, de jeugd loopt tegenwoordig allemaal met air pods in. Heel makkelijk, daar kan je mee bellen, muziek luisteren, podcastje luisteren etc. Hartstikke makkelijk.

Ik zeg altijd; die zijn al aan het oefenen voor een hoorapparaat ;-)

Wanneer je mensen niet goed verstaat is die ontzettend vermoeiend. Je moet je zo concentreren en je hebt de kans dat je belangrijke informatie mist.

Acceptatie is even ontzettend moeilijk, je moet over een drempel heen. Maar dan kan het je zo veel opleveren!
Ja, informatie bereikt de hersenen dan niet meer goed. Het komt half aan. Ik heb liever een gehoorapparaat dan dat ik gesprekken enz. niet meer kan volgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gelsomina schreef:
14-02-2024 22:04
Dat heb ik met een ouder van me. Die weigert gewoon om aan een gehoorapparaat te gaan. Die heeft geen probleem, nee, het probleem ligt bij anderen, die praten niet duidelijk genoeg. Het probleem is dat ze op een gegeven moment het gesprek niet meer kunnen volgen en dan maar over iets heel anders beginnen. Telefoneren is ook heel vermoeiend op deze manier. Ik heb weleens gelezen dat cognitie ook achteruit kan gaan bij slechthorendheid. Dat het eigenlijk verstandig is om tijdig aan een gehoorapparaat te beginnen.

Oh ja, dat vindt schoonvader ook. Zeker tegenwoordig praat iedereen zo onduidelijk. Vroeger met Fred Emmer een Harmen Siezen kon je het journaal nog gewoon verstaan. Maar Annechien spreekt echt te onduidelijk. Dat moeten wij toch ook vinden?

En de dokters van tegenwoordig praten ook zo onduidelijk. Stellen steeds de zelfde vragen, en die heeft hij dan al beantwoord. En dan vragen ze het weer.

Dat hij meestal antwoord geeft op niet gestelde vragen is natuurlijk niet waar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
14-02-2024 22:29
Oh ja, dat vindt schoonvader ook. Zeker tegenwoordig praat iedereen zo onduidelijk. Vroeger met Fred Emmer een Harmen Siezen kon je het journaal nog gewoon verstaan. Maar Annechien spreekt echt te onduidelijk. Dat moeten wij toch ook vinden?

En de dokters van tegenwoordig praten ook zo onduidelijk. Stellen steeds de zelfde vragen, en die heeft hij dan al beantwoord. En dan vragen ze het weer.

Dat hij meestal antwoord geeft op niet gestelde vragen is natuurlijk niet waar.
Precies mijn ouder. De nieuwslezer van de radio praat toch zo onduidelijk. Soms staat de radio daar op standje knalhard.
Alle reacties Link kopieren Quote
WaterGirl schreef:
14-02-2024 19:58
Even omdenken, de jeugd loopt tegenwoordig allemaal met air pods in. Heel makkelijk, daar kan je mee bellen, muziek luisteren, podcastje luisteren etc. Hartstikke makkelijk.

Ik zeg altijd; die zijn al aan het oefenen voor een hoorapparaat ;-)

Ja en die pods zijn veel groter en zichtbaarder dan een hoorapparaat. Als ik dat zie vraag ik me wel eens af of zo iemand als hij ooit aan een hoorapparaat moet, ook bang is voor reacties van anderen. En ze daarom weigert
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
madamzonderm schreef:
14-02-2024 17:30
Dit heb ik een beetje met een bril. Ik merk bijvoorbeeld bij de trein dat ik wat dichterbij de borden moet staan om ze te kunnen lezen. En als ik een krant lees of iets van een scherm en sommige familie ziet dat zeggen ze: "Moet jij niet een bril?!"

Maar ja, ik heb er niet zo'n last van en ik vind een bril stom bij me. En dan raak ik hem kwijt of hij gaat stuk, zulke dingen. Dus ik begin er pas aan als mijn verzwakte zicht stommer is dan wat ik vind van een bril bij mij.

Ik zie twee audiciens die adverteren dat je gehoorapparaten vrijblijvend kan proberen. Misschien nog aan je vriend vragen wat voor invloed een gehoorapparaat heeft op hoe aantrekkelijk hij je vindt? Ach en misschien merk je beide (al dan niet "hoogbejaard" en hoe aantrekkelijk men je vindt) wel als je een gehoorapparaat probeert.
Dat is bij alle audiciens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat bril betreft, wij hadden vroeger op het werk een directiesecretaresse waarvan door vrijwel iedereen gezegd werd dat ze uit de hoogte was. Toen ik meer contact met haar had bleek het een aardige vrouw, die gewoon geen bril wilde, maar die er wel een nodig had, waardoor ze volgens mij altijd met half dichtgeknepen ogen liep en iemand pas herkende als die vlakbij was, en het te laat was om te groeten.
En een vriend die je niet meer aantrekkelijk vindt met hoorapparaten, moet misschien zelf eens een tijdje echt goede oordoppen in zodat hij een gesprek niet meer kan volgen, een paar keer meemaken dat collega's/ vrienden in de buurt staan, en naar hem kijken en hard lachen, zodat hij gaat twijfelen waarom ze hem uitlachen. En dan ook niet hoort dat jij lieve woordjes in zijn oor fluistert. Misschien trekt hij dan bij
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
16-02-2024 10:38
Wat bril betreft, wij hadden vroeger op het werk een directiesecretaresse waarvan door vrijwel iedereen gezegd werd dat ze uit de hoogte was. Toen ik meer contact met haar had bleek het een aardige vrouw, die gewoon geen bril wilde, maar die er wel een nodig had, waardoor ze volgens mij altijd met half dichtgeknepen ogen liep en iemand pas herkende als die vlakbij was, en het te laat was om te groeten.
En een vriend die je niet meer aantrekkelijk vindt met hoorapparaten, moet misschien zelf eens een tijdje echt goede oordoppen in zodat hij een gesprek niet meer kan volgen, een paar keer meemaken dat collega's/ vrienden in de buurt staan, en naar hem kijken en hard lachen, zodat hij gaat twijfelen waarom ze hem uitlachen. En dan ook niet hoort dat jij lieve woordjes in zijn oor fluistert. Misschien trekt hij dan bij
Een man die me niet wil of onaantrekkelijk vindt door gehoorapparaten mag meteen z’n koffers pakken. Wat een onaantrekkelijk, kinderachtig gedrag. Ik vind het sowieso allemaal een beetje veel drama, het is maar slechthorendheid en een apparaatje, meer niet. Hordes mensen hebben ze al, en ook over zaken als brillen doet toch niemand moeilijk.

Dat je zelf nou even over een drempel moet omdat je lichaam niet meer helemaal werkt als voorheen snap ik wel, maar als je omgeving ook zo doet is het tijd voor nieuwe mensen in je leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
madamzonderm schreef:
14-02-2024 17:30
Dit heb ik een beetje met een bril. Ik merk bijvoorbeeld bij de trein dat ik wat dichterbij de borden moet staan om ze te kunnen lezen. En als ik een krant lees of iets van een scherm en sommige familie ziet dat zeggen ze: "Moet jij niet een bril?!"

Maar ja, ik heb er niet zo'n last van en ik vind een bril stom bij me. En dan raak ik hem kwijt of hij gaat stuk, zulke dingen. Dus ik begin er pas aan als mijn verzwakte zicht stommer is dan wat ik vind van een bril bij mij.

Ik zie twee audiciens die adverteren dat je gehoorapparaten vrijblijvend kan proberen. Misschien nog aan je vriend vragen wat voor invloed een gehoorapparaat heeft op hoe aantrekkelijk hij je vindt? Ach en misschien merk je beide (al dan niet "hoogbejaard" en hoe aantrekkelijk men je vindt) wel als je een gehoorapparaat probeert.
Serieus? Echt wtf, dit is om te rellen toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
16-02-2024 14:23
Serieus? Echt wtf, dit is om te rellen toch?
Ja het was een serieus bedoelde suggestie en niet bedoeld om te rellen.
Ik maak de keus voor een gehoorapparaat niet, dat doet TO.
Wat mij betreft is aantrekkelijkheid bij anderen een non-issue in de keus voor al dan niet een gehoorapparaat.
Uit de OP blijkt dat het voor TO nogal anders is; voor haar is aantrekkelijkheid bij anderen iets dat ze meeweegt in haar keuze, vrij voorzichtig gezegd.

Wat denk jij dat handig is om te doen met dat ze dat zich afvraagt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Quinnepin schreef:
13-02-2024 20:56
Die apparaten zijn tegenwoordig zo klein dat je ze niet meer ziet zitten.
Dat wilde ik ook zeggen. Heb het topic niet helemaal gelezen.

De man van mijn zus moest er op zijn 28e eentje. Je ziet die dingen echt niet zitten. Hij wilde er ook echt niet aan omdat hij geen 'oude man' wilde zijn, maar sinds hij ze heeft praat hij gezellig mee aan tafel, ipv stil zwijgen omdat hij het gesprek niet kon volgen. Hij is er echt blij mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je gehoorverlies is niet echt een gemakkelijke voor een apparaat. Ik hoor de hoge tonen en lage tonen goed en net als jij op spraakniveau erg slecht. Het apparaat versterkte bij mij alles, was duur want ik viel natuurlijk met mijn verlies in de categorie wat niet vergoed wordt, maar bovenal ik kon niet wennen (een paar jaar geleden geopereerd.)

Wat iedereen ook zegt je ziet het niet. Onzin. Ik had ze koud een uur in en kwam een bekende tegen op straat het eerste wat ze zei was hé heb je een gehoorapparaat. Dat vond ik niet leuk. Kinderachtig misschien wel, maar ik heb de zelfde drempel als jij TO, dus die opmerking viel voor mij niet mee. Het ligt trouwens wel aan je kapsel als je haar over je oren valt zie je het natuurlijk niet, want menig toestel zie ik inderdaad niet, omdat het haar van die persoon over de oren valt.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor geen apparaten, maar ik heb het wel geprobeerd. De lage tonen en hoge tonen moeten echt wat slechter worden bij mij dan ga ik het opnieuw proberen. Ik ben nu begin 50 en herken je gevoel t.a.v. een gehoorapparaat. Terecht of onterecht ik voel dat ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach ik ben 45, heb een bril, steunzolen én 2 hoortoestellen… Ik ben klaar voor het bejaardenhuis 😂😂😂😂
Alle reacties Link kopieren Quote
Snap wel dat het lastig hoor, maar in het geval van mijn oren en ogen ben ik allang blij dat er iets is waardoor ik beter kan horen en zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een goede audicien begeleidt je trouwens bij het wennen aan de apparaten. Niet dat het dan ineens makkelijk is hoor maar bij mij werd het geluid niet meteen op 100% gezet maar zachter ingesteld. Dan kan ik zelf nog harder of zachter zetten maar standaard dus niet meteen op het niveau van wat iemand hoort met goed gehoor. Van daaruit rustig aan opgebouwd. De stap is anders zo groot.

Ik heb een bril en hoorapparaten. Aan een bril heb ik eigenlijk niet hoeven wennen. Bij de hoorapparaten was dat wel anders.
Vanochtend had ik een werkafspraak en ineens was 1 batterij leeg. Ik dacht, dat lukt me nog wel. Even later andere ook leeg (ik had de waarschuwingpiepjes in de auto genegeerd). Toen merkte ik weer hoe hard ik ze nodig heb. Heb de batterijen toch maar even verwisseld...

Ik ben benieuwd wat de resultaten zijn bij de kno-arts. Mijn advies zou zijn om gewoon die testperiode aan te gaan. Je kunt echt overal kosteloos en zonder verplichtingen testen (al zijn ze niet echt blij als je ze terug geeft, daar moet je je niets van aantrekken, het is je goed recht, een goede audicien legt je geen druk op).
Alle reacties Link kopieren Quote
duizel schreef:
16-02-2024 17:33
Een goede audicien begeleidt je trouwens bij het wennen aan de apparaten. Niet dat het dan ineens makkelijk is hoor maar bij mij werd het geluid niet meteen op 100% gezet maar zachter ingesteld. Dan kan ik zelf nog harder of zachter zetten maar standaard dus niet meteen op het niveau van wat iemand hoort met goed gehoor. Van daaruit rustig aan opgebouwd. De stap is anders zo groot.

Ik heb een bril en hoorapparaten. Aan een bril heb ik eigenlijk niet hoeven wennen. Bij de hoorapparaten was dat wel anders.
Vanochtend had ik een werkafspraak en ineens was 1 batterij leeg. Ik dacht, dat lukt me nog wel. Even later andere ook leeg (ik had de waarschuwingpiepjes in de auto genegeerd). Toen merkte ik weer hoe hard ik ze nodig heb. Heb de batterijen toch maar even verwisseld...

Ik ben benieuwd wat de resultaten zijn bij de kno-arts. Mijn advies zou zijn om gewoon die testperiode aan te gaan. Je kunt echt overal kosteloos en zonder verplichtingen testen (al zijn ze niet echt blij als je ze terug geeft, daar moet je je niets van aantrekken, het is je goed recht, een goede audicien legt je geen druk op).
Ik kreeg vla voor pasen hoortoestellen, we hadden een glazen pot op tafel staan met paaseitjes en dat gaf kortsluiting en wat heb ik gemopperd op de vogel in de dakgoot 😂 Als ik nu de hoortoestellen uit doe komen voor mij gevoel watten in de oren en dempt het geluid. Maar spraakverstaan is nog steeds lastig, iets horen en iets verstaan zijn helaas 2 hele verschillende dingen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven