Gezondheid alle pijlers

Gehoorapparaat op je 50e

13-02-2024 19:52 93 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi

Ik ben begin 50 en ben sinds een paar jaar een heel stuk slechter gaan horen (dit lijkt vrij abrupt te zijn ontstaan een paar jaar geleden). Ik heb sindsdien ook tinnitus. Onlangs een hoortest gehad en daar kwam idd uit dat ik slecht hoor, met name tav de middentonen (de hoogte waarop de meeste mensen praten helaas). Het was een opvallende grafiek mijn hoorsituatie, niet passend bij ouderdoms slechthorendheid (ben ik ook nog te jong voor) en ook niet bij hoorverlies door te veel blootstelling aan hard geluid. Volgens de hoorwinkel en mijn huisarts is mijn situatie ‘gehoorapparaat waardig’. Ik schrok me rot, het idee van hoortoestellen vind ik echt verschrikkelijk. Ben bang dat ik me meteen hoogbejaard zal voelen en vraag me af of iemand me dan nog aantrekkelijk kan vinden…. Ga nu binnenkort eerst nog naar de KNO arts maar merk dat ik toch al wel aan het nadenken ben over hoe het zou zijn om hoortoestellen te hebben. Al voel ik dus ook nog heeeeeel veel verzet…. :-/

Iemand hier op deze relatief jonge leeftijd ervaring met hoortoestellen? Hoe ervaar je dit…?

Dank alvast !!
Tęssa44- schreef:
16-02-2024 17:03
Je gehoorverlies is niet echt een gemakkelijke voor een apparaat. Ik hoor de hoge tonen en lage tonen goed en net als jij op spraakniveau erg slecht. Het apparaat versterkte bij mij alles, was duur want ik viel natuurlijk met mijn verlies in de categorie wat niet vergoed wordt, maar bovenal ik kon niet wennen (een paar jaar geleden geopereerd.)

Wat iedereen ook zegt je ziet het niet. Onzin. Ik had ze koud een uur in en kwam een bekende tegen op straat het eerste wat ze zei was hé heb je een gehoorapparaat. Dat vond ik niet leuk. Kinderachtig misschien wel, maar ik heb de zelfde drempel als jij TO, dus die opmerking viel voor mij niet mee. Het ligt trouwens wel aan je kapsel als je haar over je oren valt zie je het natuurlijk niet, want menig toestel zie ik inderdaad niet, omdat het haar van die persoon over de oren valt.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor geen apparaten, maar ik heb het wel geprobeerd. De lage tonen en hoge tonen moeten echt wat slechter worden bij mij dan ga ik het opnieuw proberen. Ik ben nu begin 50 en herken je gevoel t.a.v. een gehoorapparaat. Terecht of onterecht ik voel dat ook.
Volgens mij zegt niemand hier dat je reguliere gehoorapparaten niet ziet. Maar er wordt gezegd dat er tegenwoordig ook heel veel kleine soorten zijn, die je niet ziet. En die zie je inderdaad echt bijna niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan mij heel goed voorstellen dat het lastig is voor je , ik heb ervaring met afscheid nemen van dingen op gezondheid gebied ,en ik snap goed dat dit moeilijk kan zijn
Hou er rekening mee dat de kleine apparaatjes niet voor iedereen geschikt zijn ,in de regel is het helaas zo dat de groote en het wel of niet zien van hoortoestellen, afhangt van de mate van je gehoorverlies en waarom ,iedere gehoor verlies is namelijk anders.
Je kan trainingen volgen om er mee om te gaan ,daarin leer je ook dit stukje verlies te accepteren,vraag er na bij de audioloog
Veel sterkte .
Alle reacties Link kopieren Quote
Een hoorapparaat gaat je een hoop energie opleveren want het steeds net niet goed genoeg kunnen horen vreet energie maar dat weet je nog niet omdat je er aan gewend bent. Je ziet het niet en je bent echt niet de enige.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
17-02-2024 11:11
Een hoorapparaat gaat je een hoop energie opleveren want het steeds net niet goed genoeg kunnen horen vreet energie maar dat weet je nog niet omdat je er aan gewend bent. Je ziet het niet en je bent echt niet de enige.
Soms zie je ze wel
Het licht aan de mate van je gehoor verlies niet iedereen kan met zon kleintje en onzichtbare werken
Maar buiten dat klopt het wel dat het je veel energie gaat opleveren en je hoeft je helemaal niet te schamen
Alle reacties Link kopieren Quote
Desayuno schreef:
16-02-2024 20:16
Volgens mij zegt niemand hier dat je reguliere gehoorapparaten niet ziet. Maar er wordt gezegd dat er tegenwoordig ook heel veel kleine soorten zijn, die je niet ziet. En die zie je inderdaad echt bijna niet.
Die kunnen echt niet bij elk type gehoor verlies gebruikt worden. Staat ook bij dat type. Voor het spraakniveau gehoorverlies zijn ze niet geschikt en dat heeft to tenminste als ik haar bericht van de OP goed begrijp.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was 38 toen ik mijn eerste gehoorapparaat kreeg. Het gehoorverlies bij mij komt ook niet door ouderdom of hard geluid, gewoon 'slechte oren'. Pech. De 1 heeft slechte ogen, de ander slechte oren. Volgens mij KNO-arts lopen er heel veel mensen rond die beter af zouden zijn met een gehoorapparaat maar is het dragen ervan helaas nog niet zo mainstream als bijvoorbeeld het dragen van een bril. Maar er is wat dat betreft wel een verandering te zien de laatste jaren.

Ik heb me er ook echt nooit voor geschaamd. Waarom zou ik? Je ziet het niet als ik mijn haar los heb, maar ik doe mijn haar ook vaak genoeg vast. En hoewel het een klein apparaatje is (achter mijn oor, met zo'n draadje het oor in) is het dan wel te zien. Het valt alleen echt niet zo op, ook omdat je uit vele kleuren kunt kiezen en ik er eentje heb gekozen die dicht bij mijn haarkleur ligt. Een groot wit ding is een ander verhaal natuurlijk.
Ik heb er nooit opmerkingen over gehad. Hooguit als ik een batterijtje wissel dat iemand vraagt ''goh, draag jij een gehoorapparaat?''.

Ik vind het een verademing. Gesprekken volgen is geen probleem meer! Ik had er veel eerder aan moeten beginnen (ik heb het ook een tijdje uit zitten stellen)
whitemoon wijzigde dit bericht op 17-02-2024 16:20
0.21% gewijzigd
Tęssa44- schreef:
17-02-2024 15:54
Die kunnen echt niet bij elk type gehoor verlies gebruikt worden. Staat ook bij dat type. Voor het spraakniveau gehoorverlies zijn ze niet geschikt en dat heeft to tenminste als ik haar bericht van de OP goed begrijp.
Klopt, maar ik reageerde op iemand die zei dat je gehoorapparaten sowieso kan zien, en dat is natuurlijk niet zo. Ik heb trouwens 0 problemen met de zichtbaarheid van een gehoorapparaat, als vrouw kun je altijd nog overwegen om ze te verbergen met een langer kapsel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
17-02-2024 11:11
Een hoorapparaat gaat je een hoop energie opleveren want het steeds net niet goed genoeg kunnen horen vreet energie maar dat weet je nog niet omdat je er aan gewend bent. Je ziet het niet en je bent echt niet de enige.

Voor de omgeving van to zal het ook erg veel energie schelen. Nooit weten of iemand je heeft gehoord, heel vaak alles 2 of 3 keer moeten zeggen etc etc.
Het is niet makkelijk om met een slechthorend iemand te leven / werken etc.

En 50 lijkt mij niet relatief jong. Eerder iemand van middelbare leeftijd. Als ik zie hoeveel jongeren nu oortjes in hebben met vaak te harde muziek zal het aantal mensen met gehoorproblemen niet bepaald minder worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap niet dat die dingen zo duur moeten zijn. Het is niet zo dat het een totaal nieuwe ontwikkeling is die de halve wereld wil hebben ofzo.

Volgens mij wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosario van wie heeft de mol heeft ze ook. Viel me pas op na deze aflevering. Staat doodnormaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
18-02-2024 16:35
Rosario van wie heeft de mol heeft ze ook. Viel me pas op na deze aflevering. Staat doodnormaal.
Kim Feenstra (model toch?) ook, dat zag ik bij special forces.
Alle reacties Link kopieren Quote
Catootje schreef:
18-02-2024 19:16
Kim Feenstra (model toch?) ook, dat zag ik bij special forces.
Ja klopt
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb niet alles gelezen, maar mijn eerste gedachte was: nou en? Als je daar beter door hoort. Al moest je die op je 20e al dragen, een goed gehoor is een zegen hoor.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren Quote
BriannaF schreef:
19-02-2024 10:54
Ik heb niet alles gelezen, maar mijn eerste gedachte was: nou en? Als je daar beter door hoort. Al moest je die op je 20e al dragen, een goed gehoor is een zegen hoor.
Het is zeker een zegen. Ik zou echt een groot probleem hebben als ik ze niet zou hebben.
Het is ook erg jammer dat er een negatieve associatie mee is. Ik was begin 20 toen ik vrijwel doof was. Een goed toestel is echt een uitkomst.
Alle reacties Link kopieren Quote
BriannaF schreef:
19-02-2024 10:54
Ik heb niet alles gelezen, maar mijn eerste gedachte was: nou en? Als je daar beter door hoort. Al moest je die op je 20e al dragen, een goed gehoor is een zegen hoor.
Het is zeker een zegen. Ik zou echt een groot probleem hebben als ik ze niet zou hebben.
Het is ook erg jammer dat er een negatieve associatie mee is. Ik was begin 20 toen ik vrijwel doof was. Een goed toestel is echt een uitkomst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Skipper22 schreef:
17-02-2024 09:18
Ik kan mij heel goed voorstellen dat het lastig is voor je , ik heb ervaring met afscheid nemen van dingen op gezondheid gebied ,en ik snap goed dat dit moeilijk kan zijn
Hou er rekening mee dat de kleine apparaatjes niet voor iedereen geschikt zijn ,in de regel is het helaas zo dat de groote en het wel of niet zien van hoortoestellen, afhangt van de mate van je gehoorverlies en waarom ,iedere gehoor verlies is namelijk anders.
Je kan trainingen volgen om er mee om te gaan ,daarin leer je ook dit stukje verlies te accepteren,vraag er na bij de audioloog
Veel sterkte .
Dank voor je lieve reactie 😘
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik draag sinds m'n 20ste een steunkous... Ben nu 40jr.. tja.. niet zo leuk.. maar veel beter voor m'n been.

Een vriendin van me is 42 en draagt sinds een jaar een gehoorapparaat.. niemand die er ook maar iets van vindt.. iedereen loopt met earbuds etc rond..

Als iets je helpt.. kan het nooit slecht zijn!
Alle reacties Link kopieren Quote
Grappig eigenlijk, over die earbuds.
Waarom maken ze geen gehoorapparaatjes die er zo uitzien?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven