Gezondheid alle pijlers

Gehoorapparaat op je 50e

13-02-2024 19:52 93 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi

Ik ben begin 50 en ben sinds een paar jaar een heel stuk slechter gaan horen (dit lijkt vrij abrupt te zijn ontstaan een paar jaar geleden). Ik heb sindsdien ook tinnitus. Onlangs een hoortest gehad en daar kwam idd uit dat ik slecht hoor, met name tav de middentonen (de hoogte waarop de meeste mensen praten helaas). Het was een opvallende grafiek mijn hoorsituatie, niet passend bij ouderdoms slechthorendheid (ben ik ook nog te jong voor) en ook niet bij hoorverlies door te veel blootstelling aan hard geluid. Volgens de hoorwinkel en mijn huisarts is mijn situatie ‘gehoorapparaat waardig’. Ik schrok me rot, het idee van hoortoestellen vind ik echt verschrikkelijk. Ben bang dat ik me meteen hoogbejaard zal voelen en vraag me af of iemand me dan nog aantrekkelijk kan vinden…. Ga nu binnenkort eerst nog naar de KNO arts maar merk dat ik toch al wel aan het nadenken ben over hoe het zou zijn om hoortoestellen te hebben. Al voel ik dus ook nog heeeeeel veel verzet…. :-/

Iemand hier op deze relatief jonge leeftijd ervaring met hoortoestellen? Hoe ervaar je dit…?

Dank alvast !!
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, ik loop met een stok sinds mijn 45e.

Als nodig is nodig, dat hoogbejaard voelen maak je er zelf van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee
Tja zo makkelijk werkt het dus niet voor mij (blijkbaar)…
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt me trouwens ook niet niks, lopen met een stok… kon jij dat zo makkelijk accepteren dan ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken ook kinderen met een gehoorapparaat. Ik zou mij daar niet zo druk om maken. Wat heb je liever? Goed kunnen horen en zo’n apparaat of slecht horen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Rot dat je er zo tegenop ziet. Ik werk met mensen met gehoorproblemen en het is soms best een acceptatieproces. Weet dat je net begin 50 bij lange na niet de jongste bent die een gehoorapparaat nodig heeft en de apparaatjes zijn inmiddels meestal een stuk kleiner dan vroeger. Probeer het te zien als een manier om je juist niet oud te voelen, maar volop in het leven te kunnen blijven staan en te blijven meedoen. En nee, het is niet zaligmakend, het blijft een hulpmiddel, maar in veel situaties wel echt een uitkomst.
Je gaat het sowieso eerst uitproberen, dus mocht het echt niet bevallen kun je het altijd weer inleveren.
Heel veel succes met het komende traject
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel eerlijk, natuurlijk snap ik dat het niet leuk is. Maar als je ergens oud van lijkt, is het wel gesprekken niet kunnen volgen, maar half meekrijgen wat er speelt en vervolgens nèt niet de juiste reactie geven of alles op steeds luider volume moeten hebben om het te kunnen volgen. Mijn vader is wel wat ouder dan jij, maar wilde ook jaren niet aan een gehoorapparaat en ik begrijp er niks van. Hij kwam soms echt dementerend over, als hij weer een totaal verkeerde interpretatie deed van een slecht verstane opmerking of helemaal in zijn eigen wereld zat. Terwijl hij dat helemaal niet is. Nu sinds een maand of 3 heeft hij er eindelijk aan toegeven en valt er weer een fatsoenlijk gesprek met hem te voeren. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er niet veel verstand van…, maar tegenwoordig zijn die toch minuscuul en kun je er allerlei dingen mee…bellen, muziek luisteren etc.
En dat hoogbejaarde zit denk ik vooral (no pun intended) tussen je oren. Ik denk als je echt slecht hoort, dat een verbetering alleen maar een opluchting zal zijn en een gevoel dat je juist beter mee kunt doen.
Maar wel rot, natuurlijk.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent zeker niet de enige. De gehoorapparaten worden steeds kleiner en zijn soms nauwelijks nog zichtbaar voor anderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die apparaten zijn tegenwoordig zo klein dat je ze niet meer ziet zitten.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Perevla, ik heb gehoor problemen sinds ik 20 jaar ben. Bij mij begon het met de lage tonen en vervolgens ook de hoge tonen. Het kan erg lastig zijn als je niet goed kan horen weet ik uit ervaring.
Ik heb zelf een gemixte vorm van Otoslerocisis, en ben hier voor 2 keer geopereerd. Ik ben erg blij dat ik goede gehoorapparaten heb, en echt niet om voor te schamen. Erg ligt een taboe op gehoor problemen en dat is eigenlijk wel jammer want het heeft lang niet altijd met ouderdom te maken.
Ik moet als rond-de-veertiger met al jaren gehoorapparaten een beetje grinniken om je post. Het is maar net wat je gewend bent maar ik associeer het totaal niet met ouderdom, ook niet toen ik nog geen apparaten had.

Ik vind als je de boel niet meer meekrijgt, continu moet vragen wat men zei of een beetje gokken wat er word gezegd, zoveel meer overkomen als/associëren met ouderdom, dan een apparaatje dat je amper ziet.

Het is echt een verademing, gewoon weer beter mee kunnen doen. Dus ik zou er gewoon voor gaan, het valt je vast reuze mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Quinnepin schreef:
13-02-2024 20:56
Die apparaten zijn tegenwoordig zo klein dat je ze niet meer ziet zitten.

Maar het is niet alleen het zien van die dingen. Je hoort duidelijk iets anders dan je hoorde voordat je gehoor achteruit ging.

Mijn vader is er heel blij sinds een jaar of wat. Mijn schoonvader weigert ze al dertig jaar aan te schaffen, daar kun je inmiddels geen goed gesprek meer mee voeren. Weet wel wat ik liever zou hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moest er ook aan geloven toen ik 54 was en vond het erg meevallen. In het begin schrok ik van alle geluiden die ik ineens weer hoorde en toen besefte ik ook eigenlijk pas hoeveel minder mijn gehoor was geworden in de loop der jaren. Ze zijn heel klein en het valt helemaal niemand op. De draadjes naar mijn oor zijn nagenoeg onzichtbaar en alleen te zien als je weet waar je moet kijken. Het is fijn om alles weer goed te kunnen horen. Ze zijn gekoppeld aan mijn telefoon, dus kan er alles mee: muziek luisteren, telefoon opnemen enz. En als ik stilte om me heen wil zet ik ze met mijn telefoon uit. Ook heerlijk af en toe. Ben er helemaal blij mee.....
Alle reacties Link kopieren Quote
Quinnepin schreef:
13-02-2024 20:56
Die apparaten zijn tegenwoordig zo klein dat je ze niet meer ziet zitten.
Waarom mag een gehoorapparaat niet gezien worden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de hoor winkel vonden ze ook dat ik een gehoorapparaat moest ( was toen 56). ( Iets met wc eend?) . Moest vanwege mijn leeftijd naar de KNO arts. Daar hebben ze eerst mijn oren goed vrij gemaakt van oorsmeer ( scheelde al wel wat ) en toen een uitgebreide test gedaan. Daar kwamen veel meer nuances uit, en toch nog te goed voor een gehoorapparaat. Inmiddels zit ik er over te denken om toch nog eens opnieuw te testen.
Wat ik wel weet: ik wil naar een particuliere audicien nu, niet naar zo'n keten. Was bij S' berg voor de test, de eerste keer, en kreeg nog tijden mail, post en telefoon of ik toch niet echt een apparaat wilde aanschaffen. Zo ontzettend vervelend!
Ik zou proberen los te laten dat je er bejaard van lijkt. Ik zit inmiddels al 20 jaar in een rolstoel, en wat ik geleerd heb van die aanpassing: het verrijkt je leven, het verarmd je niet. Zo zie ik dat bij een gehoorapparaat ook..
Je hebt tegenwoordig echt meer opties dan dat lelijke oubollige apparaat.

Ik ben eenzijdig doof (zo geboren) en er was nooit iets tegen te doen, voor volledige doofheid was nog geen oplossing. Sindskort heb ik een apparaat dat nieuw op de markt is waarbij ik het geluid van mijn dove kant wordt gestuurd naar de horende kant. Nou, super fijn voor mij! En het toestel (die zit achter beide oren) is hartstikke klein en heb hem in de kleur van mijn haar.

Ohja, ik ben 29 jaar. Dus je bent niet te jong voor een toestel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het nodig is om goed te horen dan is elke leeftijd prima voor een gehoorapparaat :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken meerdere veertigers en vijftigers met een hoortoestel. Bij de meeste zie je ze niet. Mijn gehoor is ook niet best maar als ik oplet, kom ik er altijd wel mee weg. Het wordt pas lastig als mensen onverwacht iets zeggen wat niet binnen de context van het verhaal past. Dan kan ik vaak niet verzinnen wat ze gezegd zouden kunnen hebben. Ik heb al een leesbril en wil voorlopig niet nog meer apparaten aan mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hoortoestellen sinds mijn 39e. Ik had toen al 45 en 55 decibel gehoorverlies, inmiddels is dat nog veel meer geworden in een paar jaar tijd.
Ik zag er erg tegenop en had het al een tijdje voor me uitgeschoven, maar het was echt een verademing toen ik ze eenmaal had. Ik hoorde voor het eerst in jaren buiten vogeltjes fluiten! Was helemaal vergeten dat dat bestond en hoe mooi het is.
Er zijn nog steeds mensen die niet eens weten dat ik ze heb, je ziet er vrijwel niets van.

Helaas is mijn gehoor inmiddels zo ver achteruit gegaan dat ik weer ongeveer op hetzelfde punt zit als 4 jaar terug maar nu met toestellen. Ik kan volgend jaar pas weer nieuwe vergoed krijgen, en hoop dat de techniek dan weer zoveel beter is dat ik er wat mee kan.

Echt, ik snap je bezwaren, ik had ze zelf ook, maar je zult blij zijn als je je eroverheen hebt gezet. Gun jezelf dit!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ze ook sinds een jaar ivm ernstige tinnitus en daardoor gehoorbeperking. Inderdaad: heel klein, ze vallen amper op. Ze hebben ze in verschillende kleuren en ik ben verschillende keren terug gegaan tot ze goed zaten: verschillende dopjes, ‘snoertje’ langer of korter.

Ik kan via een app verschillende profielen kiezen, de maskeringsruis harder/zachter zetten.

Ideaal, ik versta nu weer mensen in een vergadering of in een groep. En mijn podcast of luisterboek wordt via Bluetooth rechtstreeks op mijn apparaten afgespeeld.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Er bestaan piepkleine apparaatjes die in het oor geplaatst worden. Dat zou mij wrl wat lijken als ik ooit minder ga horen. Is wel duur geloof ik. Ze worden om de 3 maanden vervangen en je kunt er alles mee doen. Phonak Lyric heet het. Kost c.a. 1600 euro per jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kreeg op mijn 50ste een elektrische rolstoel en een scootmobiel. En zelfs op mijn 48ste huishoudelijke hulp omdat ik het zelf niet meer kon.
Deze zaken zijn heel duidelijk zichtbaar.
Een gehoorapparaat is dat niet.

En net als mij zal je je afvragen waar je je zo druk om gemaakt hebt en heel blij zijn dat de hulp(middelen) bestaan en beschikbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een hoorapparaat maakt zo'n groot verschil! Echt, ga het proberen, je staat vast versteld van wat je allemaal gemist blijkt te hebben.

En ze zijn zo onopvallend, ik denk niet dat iemand het zal zien. Wat juist wel opvalt is dat je veel niet echt mee krijgt door het mindere horen...
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom beginnen zoveel mensen over het onzichtbaar zijn van die apparaten? Daar gaat het toch helemaal niet om? Het is geen wedstrijd wie de meest zichtbare hulpmiddelen heeft is het zieligst.

De stap van geen hulpmiddel naar wel een hulpmiddel is best een grote. Ook met hulpmiddel, wordt het nooit meer zoals het ooit was. Ieder mens moet voor zoiets even een drempel over die voor de één hoger is dan voor de ander. Even eerst aan jezelf toegeven dat het zonder niet meer gaat. Daar mag je toch best even verdrietig over zijn?

Of het nou om een rollator, gehoorapparaten, of wat ook gaat, er komt een stukje afscheid of rouw bij om het verlies van een stukje van je gezonde zelf. Heel normaal.

Veel sterkte TO.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven