Gezondheid alle pijlers

#genoeggezwegen

28-11-2016 19:24 215 berichten
De geboortebeweging geeft met deze hashtag de ruimte aan ouders om hun negatieve ervaringen rond de bevalling te posten.

Op facebook 90 mensen die dmv een foto van een handgeschreven tekst hun voor hun verdrietige ervaring delen.

Ik kwam dit tegen op mijn tijdslijn.

Sommige dingen waren herkenbaar maar voor mij niet perse traumatisch, meer een leuke anekdote zelfs af en toe, eerlijk gezegd.

Ik kon bij andere dingen dan ook niet nalaten te bedenken hoe in andere landen de zorg niet of amper is geregeld en hoe die vrouwen zich dan moeten voelen.

Ik vond andere dingen dan weer echt schokkend.

Verder ook fijn om eens te lezen hoe sommige vader het ervaren.

Ik heb dus gemengde gevoelens en ben benieuwd hoe anderen dit lezen.

https://m.facebook.com/GeboorteBeweging?fref=ts
quote:Principe-Prinses schreef op 28 november 2016 @ 19:50:

[...]

Ik vond van wel. Dus ook dat is persoonlijk. Zwangerschappen, bevallingen, kraamtijd, babyttijd. Tis echt het mooiste uit mijn leven.Ehm, welke pillen had jij ingenomen vlak voordat je ging bevallen? Of ben je misschien nogal masochistisch ingesteld?
God wat een gezeik over toucheren en voorstellen. Wat wil je nou, dat er goed voor je kind wordt gezorgd of wil je eerst gezellig keuvelen met de gyn over het weer ofzo?
quote:Theamuts schreef op 28 november 2016 @ 19:58:

[...]

Ehm, welke pillen had jij ingenomen vlak voordat je ging bevallen? Of ben je misschien nogal masochistisch ingesteld?Ik vond bevallen ook leuk hoor. Leuker dan die hele schijtzwangerschappen bij elkaar
quote:Bumba1985 schreef op 28 november 2016 @ 19:58:

Maargoed, misschien zijn ook niet alle artsen even duidelijk over wat vrouwen kunnen verwachten van een bevalling en van hoeverre er echt rekening wordt gehouden met een bevallingsplanTja, je kind of je baarmoeder houdt ook niet altijd rekening met je bevallingsplan. Ik snap sowieso dat hele bevallingsplangedoe niet.
Nou ja, het was wel fijn dat mijn kind eindelijk geboren zou worden. Maar ik vond het wel heel heftig!
Ik vond de bevalling ook heel erg gaaf. Die oerkracht die daarbij vrijkomt, echt heel bijzonder om dat mee te maken
En artsen maken fouten hoor, maar ik heb een maandje op de zwangeren en verlosafdeling mogen doorbrengen tijdens mijn zwangerschap en daarna en wat sommige vrouwen doen of eisen is absurd. Die denken dat ze in een 4 sterrren hotel zijn beland en recht hebben op 1 op 1 zorg, 24/7
Alle reacties Link kopieren
Ik lees reacties met begrip. Lees bevallingsverhalen die ook nu nog pijn doen, tijdens het lezen. Ik denk dat we mensen met traumatische ervaringen beter kunnen aanmoedigen om te vertellen dan monddood maken door de traumatische ervaring als kleinigheid weg te zetten. Wie lijdt er schade als een vader eerlijk vertelt hoe het voelt om urenlang met een barende vrouw alleen te worden gelaten? Mag de vader of moeder zeggen hoe verlaten zij zich hebben gevoeld? Belangrijk voor hun om het uit te spreken; belangrijk voor zorgprofessionals om te luisteren.
All truly great thoughts are conceived by walking.
Friedrich Nietzsche
Ik vind bevallen geen hel. Keizersnede ook niet. Zou het alletwee zo weer doen.
quote:Lady_Voldemort schreef op 28 november 2016 @ 20:00:

[...]

Tja, je kind of je baarmoeder houdt ook niet altijd rekening met je bevallingsplan. Ik snap sowieso dat hele bevallingsplangedoe niet.Ja, dat bedoel ik. Maar misschien is niet iedereen daarvan op de hoogte. Als je een bevallingsplan ziet als wensen dan is het heel anders dan wanneer je denkt dat het harde eisen zijn.
Ik vind sommige verhalen belachelijk. Sommige inderdaad eerder lachwekkend.

Maar als vrouwen serieus een trauma hebben opgelopen van een bepaalde opmerking, dan denk ik ook: is dat nu nodig? Een gynaecoloog die kan met dezelfde emoties roeren in vrouwelijkheden of hij in z'n thee staat te roeren, omdat hij/zij dat dagelijks ziet en doet. Maar voor veel vrouwen is de naaktheid en de kwetsbaarheid die daarbij komt kijken iets wat ze alleen bij hun man laten zien. De zorgverlener kan daar dan wel voorzichtig mee om proberen te gaan.
Het doel van bevallen is dat het kind eruit komt. Verloskundigen, artsen, verpleegkundigen doen hun best om dat zo goed mogelijk te laten verlopen.

In de "hitte van de strijd" kan het weleens zijn dat de kraamvrouw niet helemaal meewerkt. Dan kunnen ze idd weleens kort door de bocht zijn. Maar dat alles omwille van het gezond geboren laten worden van je kind!!!!!

Wat kan het jou achteraf wat schelen dat iemand een botte opmerking heeft gemaakt, of je iets te lang heeft getoucheerd?!
quote:bashasha schreef op 28 november 2016 @ 20:02:

Ik lees reacties met begrip. Lees bevallingsverhalen die ook nu nog pijn doen, tijdens het lezen. Ik denk dat we mensen met traumatische ervaringen beter kunnen aanmoedigen om te vertellen dan monddood maken door de traumatische ervaring als kleinigheid weg te zetten. Wie lijdt er schade als een vader eerlijk vertelt hoe het voelt om urenlang met een barende vrouw alleen te worden gelaten? Mag de vader of moeder zeggen hoe verlaten zij zich hebben gevoeld? Belangrijk voor hun om het uit te spreken; belangrijk voor zorgprofessionals om te luisteren.Je zegt het al, ga met de zorgprofessional in gesprek in plaats van dat geschreeuw op het internet.
quote:Star schreef op 28 november 2016 @ 19:59:

[...]

Ik vond bevallen ook leuk hoor. Leuker dan die hele schijtzwangerschappen bij elkaar Ik ook. Het ging allemaal helemaal niet zoals ik wilde, want ik werd getoucheerd en ik moest aan het infuus en ik moest een katheter en de eerste werd er zelfs met een vacpomp uit gesleurd alsof ik een koe was, terwijl ik beide keren toch echt in mijn bevallingsplan had staan dat ik snel, schoon en pijnloos zou bevallen met één perswee. Maar voor de rest vond ik bevallen hartstikke gezellig. Veel gelachen ook, tussen de weeën door.
quote:Theamuts schreef op 28 november 2016 @ 19:56:

@ mevrouw kniesoor: Besef je wel dat dit eenzijdige verhalen zijn? Ik zou de verhalen van die artsen en verpleegkundigen weleens willen horen.

Ja nou! Ik heb toch als eerste geschreven dat ik zelf een ander verhaal heb en dat ik het jammer vind dat die actie alleen die ene kant van het verhaal zo benadrukt.

Maar mag er ook wat mededogen voor andere ouders zijn? Zelfs al hebben de professionals een heel ander verhaal van de bevallingen waar zij over schrijven, dan gaat het toch nog steeds om het feit hoe die mensen het ervaren hebben?

En ik schreef ook al dat ik later de diagnose autisme heb gekregen. Dus als ze bij mijn bevalling minder goed hadden geluisterd naar me, dan was mijn beleving van die bevalling ook vreselijk traumatisch geworden, ook al was het voor het personeel misschien een bevalling zoals er die avond nog 3 waren.
quote:Theamuts schreef op 28 november 2016 @ 20:04:

Het doel van bevallen is dat het kind eruit komt. Verloskundigen, artsen, verpleegkundigen doen hun best om dat zo goed mogelijk te laten verlopen.

In de "hitte van de strijd" kan het weleens zijn dat de kraamvrouw niet helemaal meewerkt. Dan kunnen ze idd weleens kort door de bocht zijn. Maar dat alles omwille van het gezond geboren laten worden van je kind!!!!!

Wat kan het jou achteraf wat schelen dat iemand een botte opmerking heeft gemaakt, of je iets te lang heeft getoucheerd?!

Ik weet nog heel goed dat ik in paniek raakte toen de persweeën begonnen. En dat ik toen 1 keer heb geschreeuwd omdat ik opeens dacht dat het me niet ging lukken. Toen werd de verloskundige heel streng en zei dat ik moest ophouden met gillen en me moest richten op het persen.

Had ik ook heel traumatisch kunnen vinden, maar het was wel even nodig op dat moment.
Oh man wat een klaagzang op die pagina. "De verloskundige vroeg of ik wat stiller wilde zijn" en daar helemaal van over de flos zijn.
Sommige zaken zijn echt traumatisch, zeker. Daar mag over gesproken worden, zeker. Maar als daarnaast mensen op licht hysterische toon vertellen dat de gyn zich niet voorstelde op het moment suprème dan maak je andermans trauma wel belachelijk en ga je daarmee aan de haal. Sommige bevallingen zijn hels, maar doen alsof dat een taboe is is onzin en die helse bevallingen misbruiken om je eigen punt te maken over iets futiels is onzinnig
quote:Rhae schreef op 28 november 2016 @ 20:02:

En artsen maken fouten hoor, maar ik heb een maandje op de zwangeren en verlosafdeling mogen doorbrengen tijdens mijn zwangerschap en daarna en wat sommige vrouwen doen of eisen is absurd. Die denken dat ze in een 4 sterrren hotel zijn beland en recht hebben op 1 op 1 zorg, 24/7Dat klinkt zo afkeurend. Ja, ik vindt dat een vrouw due bevalt recht heeft op adequate zorg. Misschien niet 24/7 maar ook niet urenlang alleen laten. Weet je, in zo een uitzonderlijke situatie helpt het zo ontzettend veel als de vrouw zich geborgen voelt. Dat hoeft geen vermogen te kosten, he, een klein beetje vriendelijkheid.
Friedrich Nietzsche
Op die Facebookpagina zijn ze volgens mij wel heel erg voor thuisbevallingen. Zie zo een paar berichtjes ertussen staan. Dan zijn ze misschien wel onderdeel van het probleem...

Ik kreeg ook zo'n foldertje de eerste keer met 'Thuis bevallen of in het ziekenhuis?' en dan bij 'thuis' plaatjes van aangestoken kaarsen op een openhaard en bij 'het ziekenhuis' een plaatje van een gevangenisbed onder een tl-lamp. Als er zo'n romantische bedoening van gemaakt wordt, dan verwachten vrouwen dat misschien ook eerder waardoor ze sneller teleurgesteld zijn?
Dubbel gevoel. Sommige stukjes zijn herkenbaar (voor verdoving moet weer iemand opgeroepen worden/hechten zonder verdoving/klote opmerking), andere stukjes weer niet. Met toucheren had ik geen problemen (leuk is anders maar zij deden dat ook zeker niet voor de fun).

Het is wel nuttig denk ik, die verhalen. Met die opmerkingen daarbij kun je verder weinig. Het lijkt mij ook voor verpleegkundigen, verloskundigen, anesthesisten, gynaecologen en aanverwanten die wel correct zijn handig om dit thema bespreekbaar te maken als je zo'n l*l (m/v) in jouw team hebt.

Wat kan het jou achteraf wat schelen dat iemand een botte opmerking heeft gemaakt, of je iets te lang heeft getoucheerd?!Het is een gebeurtenis waar zich de meeste vrouwen tot aan het einde van hun leven aan herinneren.
Friedrich Nietzsche

Inderdaad. Bij mijn eerste schreeuwde ineens een verpleegkundige dat ik niet moest schreeuwen (tijdens het persen) Ik schreeuwde terug dat ze op moest rotten.

Was inderdaad in het heetst van de strijd, achteraf vond ik d'r hartstikke lief en zorgzaam
quote:bashasha schreef op 28 november 2016 @ 20:08:

[...]

Dat klinkt zo afkeurend. Ja, ik vindt dat een vrouw due bevalt recht heeft op adequate zorg. Misschien niet 24/7 maar ook niet urenlang alleen laten. Weet je, in zo een uitzonderlijke situatie helpt het zo ontzettend veel als de vrouw zich geborgen voelt. Dat hoeft geen vermogen te kosten, he, een klein beetje vriendelijkheid.Maar soms is het niet anders. Bij mij was het mega druk, 3x van arts gewisseld en men geloofde niet dat ik weeen had. Was nl niet te zien. Toen heb ik flink moeten zeuren en bleek ik 5 cm ontsluiting te hebben en kom ik alsnog lang wachten op een verloskamer, er was namelijk geen ruimte. Dus vooral veel hectiek. Tja, het is een ziekenhuis. Die mensen zijn druk. Dat is niet persoonlijk
quote:Rhae schreef op 28 november 2016 @ 20:08:

Sommige zaken zijn echt traumatisch, zeker. Daar mag over gesproken worden, zeker. Maar als daarnaast mensen op licht hysterische toon vertellen dat de gyn zich niet voorstelde op het moment suprème dan maak je andermans trauma wel belachelijk en ga je daarmee aan de haal. Sommige bevallingen zijn hels, maar doen alsof dat een taboe is is onzin en die helse bevallingen misbruiken om je eigen punt te maken over iets futiels is onzinnigJa dat. Ik ken gerust wel mensen bij wie een bevalling dusdanig uit de klauw liep dat je met recht kan spreken van een traumatische ervaring, en dat vind ik oprecht erg. Maar hoe haal je het in je hoofd om jouw griefje (oh oh, ze gingen me zomaar toucheren) gelijk te stellen aan dergelijke ervaringen, dan ben je echt niet helemaal lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven