Gezondheid alle pijlers

Gynefix

03-08-2015 00:24 7 berichten
Ervaringen gezocht! Recentelijk kwam ik op het internet Gynefix tegen, een staafje dat lijkt op een spiraaltje (anticonceptie) zonder hormonen en een erg hoge veiligheidsgehalte als voorbehoedsmiddel. Nu kan ik op de websites van huisartsen/ziekenhuizen hier niet al te veel over terugvinden en het enige topic dat ik hier op het forum tegenkwam stamt uit 2006. (Als je het niet kent, maar wel wil weten wat het is: http://www.wildemeersch.com/user/nl/werking)

Vandaar mijn vraag: gebruikt iemand dit en ervaar je verschil met bijvoorbeeld toen je aan de pil was?
Alle reacties Link kopieren
Gynefix is gewoon een type koperspiraal, iets kleiner als de standaard koperspiraal. Ik heb hem gehad, bij een gynaecoloog laten zetten. Op de controle echo zat ie goed, maar na een paar weken lag ie er toch ineens in mn string! Vond ik best eng, als ie tijdens het douchen of zwemmen eruit was gevallen had ik van niets geweten, want ik had niets gemerkt!

Maar goed, ik ben maar 1 geval natuurlijk, zegt op zich niets...
may the bridges I burn light the way
ah dat klikt niet goed, had je hem laten zetten bij een gecertificeerde arts?

En voor de tijd dat hij goed zat, was dat wel prettiger dan bijv. de pil?

(ik weet dat dit natuurlijk ook wel persoonlijk is, maar ik ben toch wel benieuwd, voor mij is dit wel nieuw, heb altijd de pil gebruikt!)
Het is niet te vergelijken met een pil; een pil geeft hormonen af en een gynefix niet.

Dat was ook voor mij de rede om voor de gynefix te kiezen. Ik kan slecht tegen de hormonen. Daarom ook niet gekozen voor een mirena.

Helaas ging ook bij mij binnen een half jaar de gynefix er vanzelf uit. Gelukkig ontdekte ik het zelf zodat ik andere maatregelen kon nemen.
anoniem_128190 wijzigde dit bericht op 03-08-2015 06:55
Reden: woord vergeten
% gewijzigd
Ik heb dezelfde ervaring. Heb een paar jaar geleden een gynefix laten plaatsen door een gyneacoloog, zou goed moeten zitten maar kwam er toch vanzelf uit na een paar weken. Het is gewoon een koperspiraal, fijn als je geen hormonen en geen kinderen wil. Heb nu een ander koperspiraal, denk dat het uiteindelijk niet zoveel uitmaakt welke je precies laat plaatsen.
Ik heb 6 jaar een gynefix gehad, had 5-6 dagen per maand heftige menstruatie en de eerste dagen flinke menstruatiepijn.

Nu al jaren heel blij met de Mirena.
Sometimes a woman has gotta do what a woman has gotta do
Afgelopen week heb ik een Gynefix spiraal laten plaatsen. Na ruim 13 jaar de pil te hebben geslikt, heb ik hiervoor gekozen omdat ik geen hormonen meer wilde; er zit trombose in mijn familie en ik rook, dus wilde het risico niet meer lopen. Daarbij was mijn libido niet goed genoeg naar mijn zin en had ik zoiets van laten we eens met de pil stoppen. Ik heb goed georienteerd tussen de Multiload (ander koperspiraaltje) en de Gynefix, uiteindelijk voor deze gekozen door goede verhalen om me heen.

Mijn huisarts kende het niet (IN Belgie normaal middel, in NL niet) en verwees me door naar de gyneacoloog. Vooraf nog wat vragen laten beantwoorden door de verpleegkundige. Ik heb het als vervelend ervaren dat ik zowel bij deze verpleegkundige als voor de plaatsing aan de gyneacoloog mezelf moest verantwoorden waarom ik deze wilde, omdat het in hun ogen meestal alleen wordt geplaatst bij vrouwen waarbij andere spiraaltjes niet blijven zitten. Toch doorgezet en het viel me alles mee.

Nu moet ik zeggen dat ik uitging van het ergste en ook 400 mg ibuprofen en 2 paracetemols ophad;). Het interne onderzoek deed geen pijn, het plaatsen op zich ook niet. Het moment dat ze door de baarmoederwand prikken is wel pijnlijk, maar duurt misschien 3 minuten. Na het plaatsen heb ik de avond klein beetje last gehad van krampen (zoals bij ongesteldheid) en bloedde ik ook. De dag erna een weeïg gevoel, buik-en rugkrampen. Eigenlijk hetzelfde gevoel als ongesteld zijn.

Nu zijn we 4 dagen verder en bloed ik nog steeds; niet erger dan ongesteldheid en ook niet pijnlijk. Heb alweer een flinke sportsessie gehad (al voelde ik dit wel nog) Ik kijk het nog 3 dagen aan, als het bloeden dan niet is opgehouden, neem ik weer contact op met de arts.

Verder moet ik nog afwachten hoe de eerste ongesteldheid gaat zijn, maar tot nu toe bevalt het goed. Ook heb ik nog geen seks gehad, dus deze ervaring kan ik nog niet delen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven