Heftige allergische reactie door zonneproduct
donderdag 10 mei 2012 om 14:16
Na het gebruik van een gezichtscrème met zonnefactor 30 (Clinique face cream uit SolarSmart lijn, knal gele tube) heb ik een vrij extreme allergische reactie gekregen in het gezicht en op de hals. Rode huid, zeer branderig en bultjes. Ik heb via de huisarts een antihistaminicum gekregen, e.a. levert nog geen verbetering op.
Jaren terug had ik een soortgelijke reactie met een product van No-Ad. Inmiddels heb ik een sterke aanwijzing dat de stof oxybenzone de boosdoener is. Deze stof geeft met zon (fotosynthese) een grote kans op een allergische reactie.
Voor het lichaam ander product gebruikt, dat geen problemen oplevert.
Hebben andere soortgelijke ervaringen?
Of tips?
Jaren terug had ik een soortgelijke reactie met een product van No-Ad. Inmiddels heb ik een sterke aanwijzing dat de stof oxybenzone de boosdoener is. Deze stof geeft met zon (fotosynthese) een grote kans op een allergische reactie.
Voor het lichaam ander product gebruikt, dat geen problemen oplevert.
Hebben andere soortgelijke ervaringen?
Of tips?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 10 mei 2012 om 14:20
donderdag 10 mei 2012 om 14:54
Ik herken deze reactie, ik heb het ooit gehad toen ik wat deo uit een spuitbus had gebruikt. Het antihistaminicum haalt helaas niet meteen de klachten weg. Ik heb toen tig keer per dag calendulan emulsie er op gesmeerd om de brand er uit te halen.
Verder heb ik sowieso een erg allergische huid en ik gebruik alleen parfumvrije zonnebrand-producten. (Etos of Kruidvat eigen merk)
Verder heb ik sowieso een erg allergische huid en ik gebruik alleen parfumvrije zonnebrand-producten. (Etos of Kruidvat eigen merk)
donderdag 10 mei 2012 om 14:57
Ik heb het al enkele keren gehad. Steeds met een creme met een hele hoge factor (ben nogal bleek) die eigenlijk voor kinderen was bedoeld. Met de zon erbij was het enorm branderig, opgezet, etc. (Maar wel iets anders dan zonneblaasjes of een verbranding, dat heb ik ook wel eens gehad. Dit was echt een allergische reactie).
Wat bij mij heeft geholpen is het spul er goed afwassen (logisch) en dan zo veel mogelijk koelen. Eventueel wat neutrale creme erop als het droog is (cetomacrogol met vaseline bijvoorbeeld). Antihistaminicum stopt de reactie maar volgens mij helpt het niet bij de verschijnselen die je al hebt. Dat is meer een kwestie van pijn verzachten en afwachten tot het weggaat.
Wat bij mij heeft geholpen is het spul er goed afwassen (logisch) en dan zo veel mogelijk koelen. Eventueel wat neutrale creme erop als het droog is (cetomacrogol met vaseline bijvoorbeeld). Antihistaminicum stopt de reactie maar volgens mij helpt het niet bij de verschijnselen die je al hebt. Dat is meer een kwestie van pijn verzachten en afwachten tot het weggaat.
donderdag 10 mei 2012 om 17:17
Dermatoloog Jetske Ultee heeft een weblog waar ze onder andere schrijft over zonnefilters en oxybenzone.
Ook geeft ze tips over zonnebrandcremes.
Echt een hele goede site.
http://jetskeultee.nl/201 ... e-van-je-zonnebrandcreme/
Ook geeft ze tips over zonnebrandcremes.
Echt een hele goede site.
http://jetskeultee.nl/201 ... e-van-je-zonnebrandcreme/
donderdag 10 mei 2012 om 20:07
Bedankt voor jullie reacties en tips. Van de aloe vera wist ik niet en gebruikte ik ook weleens als after sun. Ook de tips van Dr. Ultee zijn handig. Voortaan kijk ik wel 3x uit.
De klachten zakken helaas niet en rond mijn ogen houd ik veel vocht vast, alsof een bokser mijn ogen heeft dicht geslagen. Verder zie ik eruit als een mislukte aardbei. Beetje benauwd, las dat oxybenzone de huid binnen dringt en in het lichaam is te traceren o.a. via urine.
Als het morgen nog zo is ga ik weer ff terug naar de huisarts.
De klachten zakken helaas niet en rond mijn ogen houd ik veel vocht vast, alsof een bokser mijn ogen heeft dicht geslagen. Verder zie ik eruit als een mislukte aardbei. Beetje benauwd, las dat oxybenzone de huid binnen dringt en in het lichaam is te traceren o.a. via urine.
Als het morgen nog zo is ga ik weer ff terug naar de huisarts.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.