Gezondheid alle pijlers

Help! Ik heb luizen..

21-11-2015 20:35 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb zon twee dagen vreselijke jeuk en veel kleine bultjes en ben er net achter gekomen dat ik luizen heb. Ieuw! Ik heb nog een middeltje staan: para speciaal spray, maar daar staat op niet gebruiken na februari 2013. Winkels zijn verder dicht, dus kan ook niet iets anders halen helaas. Ik wil ze er zo snel mogelijk uit. Wat denk je? Zou ik dit nog kunnen gebruiken?
Zat jij in de jaren 70 op de lagere school?

Ik ben geboren in 1970, dus op de lagere school in de jaren 70. Wij hadden gewoon moeders en leraressen die in ons haar gluurden of we luizen hadden. Bij luizen ging er een brief uit en ging de hele klas zijn haren wassen met die stink shampoo.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:pejeka schreef op 21 november 2015 @ 22:19:

[...]

Vroeg me alleen af waarom het tegenwoordig heel gebruikelijk is dat je kind regelmatig luizen heeft, .

A. zijn die krengen resistent

B. gaan kinderen tegenwoordig anders met elkaar om. Of je nu rechtop in het bankje naast Pietje zit en verder met je eigen broertjes speelt of dat je met elkaar werkjes maakt, samen gebogen over een tablet zit, bij andere gezinnen over de vloer komt, etc. maakt ook een verschil. Met langer haar maak je ook meer kans omdat die " zwiepen " waardoor een luis zo over kan stappen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Gatti schreef op 21 november 2015 @ 22:24:

Zat jij in de jaren 70 op de lagere school?

Ik ben geboren in 1970, dus op de lagere school in de jaren 70. Wij hadden gewoon moeders en leraressen die in ons haar gluurden of we luizen hadden. Bij luizen ging er een brief uit en ging de hele klas zijn haren wassen met die stink shampoo.Ik zat in 1970 in de tweede klas lagere school...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 21 november 2015 @ 20:59:

[...]

Raar toch, dat het in 20 jaar dan zo veranderd is? Kan me echt niet herinneren dat er luizen gevonden werden bij kinderen in mijn klas, in de jaren '70, laat staan dat hun ouders/volwassenen daar last van hadden.

Waar zijn die luizen dan ineens zo massaal vandaan gekomen?Ik ben van 1975, dus zat eind jaren 70 op de kleuterschool. Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik toen luizen had en met een vieze stinkshampoo gewassen moest worden. Juf zette me op school op schoot om eens even goed aan de klas te vertellen dat ik luizen had. Leuk was dat, not. Maar goed, ze kwamen toen dus ook al voor.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:pejeka schreef op 21 november 2015 @ 22:21:

[...]

Geen vrijwillige moeder ofzo (die speelden toen trouwens nog helemaal geen rol op de scholen).

Ja, hoor. Bij mij op de lagere school echt wel.

Die gingen mee met de bus naar zwemles.

Die stencilden de schoolkrant.

En ze zullen vast nog wel meer gedaan hebben wat me nu niet te binnen schiet.

Waarom doet iedereen toch altijd alsof zijn school/ jeugd/ omgeving/ whatever De Standaard is of was?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 november 2015 @ 22:25:

[...]

B. gaan kinderen tegenwoordig anders met elkaar om. Of je nu rechtop in het bankje naast Pietje zit en verder met je eigen broertjes speelt of dat je met elkaar werkjes maakt, samen gebogen over een tablet zit, bij andere gezinnen over de vloer komt, etc. maakt ook een verschil. Met langer haar maak je ook meer kans omdat die " zwiepen " waardoor een luis zo over kan stappen.Destijds gingen we ook "fysiek" met elkaar om. In het speelkwartier, bij handenarbeid, tekenen, enz. zat je gewoon met je koppies bij elkaar. Jassen hingen gewoon tegen elkaar aan gepropt op de kapstokjes bij de klas. Dus daar kan het niet aan liggen, lijkt me.
Nou, dan ligt het toch aan de jeugd en voorál de ouders van tegenwoordig. Alle andere oorzaken wijs je toch van de hand.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 november 2015 @ 22:27:

[...]

Ja, hoor. Bij mij op de lagere school echt wel.

Die gingen mee met de bus naar zwemles.

Die stencilden de schoolkrant.

En ze zullen vast nog wel meer gedaan hebben wat me nu niet te binnen schiet.

Waarom doet iedereen toch altijd alsof zijn school/ jeugd/ omgeving/ whatever De Standaard is of was?Kan me gewoon van MIJN school (medio jaren '70) niet herinneren dat er moeders mee gingen met schoolreis, zwemles, of op school iets deden. Je had gewoon de meesters en juffen en dat was het dan. Zal ik wel op een rare school gezeten hebben, maar sorry.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 november 2015 @ 22:27:

[...]

Ja, hoor. Bij mij op de lagere school echt wel. Bij ons ook. Overigens niet mijn moeder, die moest anti-luis spul verkopen.
quote:Sid-returns schreef op 21 november 2015 @ 22:30:

Nou, dan ligt het toch aan de jeugd en voorál de ouders van tegenwoordig. Alle andere oorzaken wijs je toch van de hand.Nee. Ben gewoon benieuwd waarom het tegenwoordig meer lijkt voor te komen dan destijds.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 november 2015 @ 22:25:

[...]

B. gaan kinderen tegenwoordig anders met elkaar om. Of je nu rechtop in het bankje naast Pietje zit en verder met je eigen broertjes speelt of dat je met elkaar werkjes maakt, samen gebogen over een tablet zit, bij andere gezinnen over de vloer komt, etc. maakt ook een verschil. Met langer haar maak je ook meer kans omdat die " zwiepen " waardoor een luis zo over kan stappen.Plus dat luizen in de jaren 70 iets was om je voor te schamen. Het deed denken aan de tweede wereldoorlog, de hongerwinter en aanverwante artikelen. Allemaal dingen die we in de jaren 70 juist ontzettend achter ons wilden laten. Ik heb ze in 1976 zelf een keer opgelopen, en mijn vader knipte me van schrik meteen zowat kaal. Dat was trouwens een groter trauma dan die hele domme luizen, wat ben ik gepest zeg met die kale kop.
3.2. Hoofdluis, vroeger en nu

Hoofdluis is door de eeuwen heen een bekend verschijnsel. Bij de mummies in Egypte zijn ook luizen

aangetroffen. Vooral rond en in de tweede wereldoorlog kwam het zo vaak voor dat niemand er een

probleem van maakte. Ook al was het erg vervelend, men accepteerde het als iets wat erbij hoorde.

Hoofdluizen zaten toen veel minder in de taboesfeer. Na de tweede wereldoorlog kwamen er steeds

meer chemische bestrijdingsmiddelen, zoals DDT, op de markt, die snel en effectief hun werk deden.

Hierdoor verdween de hoofdluis bijna helemaal, maar daarmee ook de kennis over hoofdluis en neten

en de bestrijding ervan. In de jaren '70 is er weer een opmars van de hoofdluis. Het bestrijdingsmiddel

DDT (nu verboden) bleek na verloop van tijd niet meer effectief de luizen te bestrijden. Mogelijke

oorzaak hiervoor is het resistent (ongevoelig) worden van de hoofdluis. Mede daarom werden er

nieuwe bestrijdingsmiddelen ontwikkeld met minder schadelijke bestanddelen. Er zijn geen gegevens

bekend over hoeveel mensen hoofdluis hebben. Wel is er meestal sprake van een plotseling

verschijnen en vermenigvuldigen. Met name na de zomer en in het begin van de winter zien we

oplevingen. Dit houdt verband met het terugkomen van een (zomer)vakantie. Veel mensen verblijven

op plaatsen waar veel verschillende mensen van dezelfde faciliteiten gebruik maken. In de winter moet

de oorzaak meer gezocht worden in het dragen van mutsen en sjaals die op kapstokken op scholen

vaak tegen elkaar hangen waardoor een snelle verspreiding van hoofdluis kan plaatsvinden. Echter,

een duidelijk seizoenspatroon is niet herkenbaar.

bron: http://www.mariadonk.nl/file_popup.php?id=256683
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:pejeka schreef op 21 november 2015 @ 22:21:

[...]

Weet niet of dat op elke school zo was, maar die kwam bij ons (jaren '70) regelmatig langs, zeker één keer per jaar, een echte zuster, in uniform, die dan alle hoofden naliep. Zal wel een persoon in dienst van de GGD zijn geweest ofzo, dat weet ik uiteraard ook niet, maar het was een echte "zuster". Geen vrijwillige moeder ofzo (die speelden toen trouwens nog helemaal geen rol op de scholen).Echt wel. Mijn moeder hielp op vrijdag vaak mee op school, met bv kookles, breiles etc. Ook brachten mijn ouders altijd sinterklaas naar school, die zich eerst bij ons thuis verkleedde. Mijn moeder ging ook meestal mee op schoolreisjes.
quote:pejeka schreef op 21 november 2015 @ 22:31:

[...]

Kan me gewoon van MIJN school (medio jaren '70) niet herinneren dat er moeders mee gingen met schoolreis, zwemles, of op school iets deden. Je had gewoon de meesters en juffen en dat was het dan. Zal ik wel op een rare school gezeten hebben, maar sorry.Bij ons niet hoor. Mijn moeder zat in de schoolkrantredactie, en in de oudercommissie, ze ging mee op schoolreisjes en weet ik veel wat. Hoe het met dat luizengedoe zat weet ik niet meer. Ik geloof dat ze er bij mij per ongeluk achter kwamen, omdat ik zo zat te krabben. Mijn oma had ze trouwens ook, maar die was zo slim om zich niet meteen kaal te laten knippen. Ze maakte zich er ook helemaal niet druk over, ze was er zelfs lacherig over. Waarschijnlijk omdat zij de oorlog echt had meegemaakt en dus wel snapte dat er erger dingen waren om je druk over te maken.
quote:Gatti schreef op 21 november 2015 @ 22:32:

3.2. Hoofdluis, vroeger en nu

Hoofdluis is door de eeuwen heen een bekend verschijnsel. Bij de mummies in Egypte zijn ook luizen

aangetroffen. Vooral rond en in de tweede wereldoorlog kwam het zo vaak voor dat niemand er een

probleem van maakte. Ook al was het erg vervelend, men accepteerde het als iets wat erbij hoorde.

Hoofdluizen zaten toen veel minder in de taboesfeer. Na de tweede wereldoorlog kwamen er steeds

meer chemische bestrijdingsmiddelen, zoals DDT, op de markt, die snel en effectief hun werk deden.

Hierdoor verdween de hoofdluis bijna helemaal, maar daarmee ook de kennis over hoofdluis en neten

en de bestrijding ervan. In de jaren '70 is er weer een opmars van de hoofdluis. Het bestrijdingsmiddel

DDT (nu verboden) bleek na verloop van tijd niet meer effectief de luizen te bestrijden. Mogelijke

oorzaak hiervoor is het resistent (ongevoelig) worden van de hoofdluis. Mede daarom werden er

nieuwe bestrijdingsmiddelen ontwikkeld met minder schadelijke bestanddelen. Er zijn geen gegevens

bekend over hoeveel mensen hoofdluis hebben. Wel is er meestal sprake van een plotseling

verschijnen en vermenigvuldigen. Met name na de zomer en in het begin van de winter zien we

oplevingen. Dit houdt verband met het terugkomen van een (zomer)vakantie. Veel mensen verblijven

op plaatsen waar veel verschillende mensen van dezelfde faciliteiten gebruik maken. In de winter moet

de oorzaak meer gezocht worden in het dragen van mutsen en sjaals die op kapstokken op scholen

vaak tegen elkaar hangen waardoor een snelle verspreiding van hoofdluis kan plaatsvinden. Echter,

een duidelijk seizoenspatroon is niet herkenbaar.

bron: http://www.mariadonk.nl/file_popup.php?
id=256683Ah, OK, dan heb ik waarschijnlijk net in die tijd op school gezeten (begin jaren '70) vóórdat die opmars weer begon.
Luizen zijn toch sowieso niet erg? Lastig, ja, maar verder nirt schadelijk of vies of raar?
quote:pejeka schreef op 21 november 2015 @ 22:31:

[...]

Nee. Ben gewoon benieuwd waarom het tegenwoordig meer lijkt voor te komen dan destijds.Maar dat is dus niet zo als je de reacties van andere forummers en van mij leest.
quote:Sid-returns schreef op 21 november 2015 @ 22:37:

Luizen zijn toch sowieso niet erg? Lastig, ja, maar verder nirt schadelijk of vies of raar?

Raar is een ander verhaal, maar jij wilt toch ook niet onder de vlooien zitten ofzo? Terwijl die net zo "vies" of "raar" zijn als luizen, objectief gezien.

En als het om luizen gaat, snap ik gewoon niet dat kinderen op school onderzocht moeten worden. Hebben die kids geen ouders dan, die regelmatig even op die koppies kijken en gelijk maatregelen nemen als het nodig is, wachten die dan echt tot het op school wordt ontdekt?
quote:pejeka schreef op 21 november 2015 @ 22:41:

[...]

Raar is een ander verhaal, maar jij wilt toch ook niet onder de vlooien zitten ofzo? Terwijl die net zo "vies" of "raar" zijn als luizen, objectief gezien.

En als het om luizen gaat, snap ik gewoon niet dat kinderen op school onderzocht moeten worden. Hebben die kids geen ouders dan, die regelmatig even op die koppies kijken en gelijk maatregelen nemen als het nodig is, wachten die dan echt tot het op school wordt ontdekt?Nee.
quote:Sid-returns schreef op 21 november 2015 @ 22:37:

Luizen zijn toch sowieso niet erg? Lastig, ja, maar verder nirt schadelijk of vies of raar?Welnee. Het is meer dat anderen er zo spastisch over doen. Kappers die onmiddellijk de behandeling stoppen als ze een luis ontwaren, en dan meteen hun hele gerei gaan ontsmetten en zo. En leerkrachten die dreigen BJZ in te schakelen als de luizen niet meteen uitgeroeid wensen te worden, want dan ben je vast een hele slechte moeder. Allemaal overblijfselen van die fijne jaren 70 van pejeka.
Mensen krijgen geen vlooien. In opperste nood wil een vlo bij gebrek aan beter wel eens een mens bijten, maar die willen liever de hond of de kat.

Ik had vorig jaar luizen, vraag me niet hoe of waarom. Mijn kinderen hebben het nooit gehad. Een keer shampoo en een dag of 2 kammen, twee weken later nog een keer die shampoo en klaar. Heb na die shampoo geen levende luis meer gevonden. Zo'n drama vond ik het niet. Je krijgt er niks van, geen ziektes of narigheid, het jeukt hoogstens een beetje.
quote:Fenrir-Greyback schreef op 21 november 2015 @ 22:42:

[...]

Welnee. Het is meer dat anderen er zo spastisch over doen. Kappers die onmiddellijk de behandeling stoppen als ze een luis ontwaren, en dan meteen hun hele gerei gaan ontsmetten en zo. En leerkrachten die dreigen BJZ in te schakelen als de luizen niet meteen uitgeroeid wensen te worden, want dan ben je vast een hele slechte moeder. Allemaal overblijfselen van die fijne jaren 70 van pejeka.Bij kappers kan ik het me voorstellen. Want als die neten in hun kammen of andere gereedschappen krijgen, kunnen ze andere klanten besmetten. Lijkt me niet fijn.
quote:pejeka schreef op 21 november 2015 @ 22:41:

[...]

En als het om luizen gaat, snap ik gewoon niet dat kinderen op school onderzocht moeten worden. Hebben die kids geen ouders dan, die regelmatig even op die koppies kijken en gelijk maatregelen nemen als het nodig is, wachten die dan echt tot het op school wordt ontdekt?Dat is waarschijnlijk een residu van die fijne jaren 70, toen er zelfs een heuse Zuster voor langs moest komen (jouw woorden he). Die zuster is nu wegbezuinigd en nu zijn er dus luizenmoeders, maar verder niks nieuws dus.
quote:Sid-returns schreef op 21 november 2015 @ 22:43:

Mensen krijgen geen vlooien. In opperste nood wil een vlo bij gebrek aan beter wel eens een mens bijten, maar die willen liever de hond of de kat.

Ik had vorig jaar luizen, vraag me niet hoe of waarom. Mijn kinderen hebben het nooit gehad. Een keer shampoo en een dag of 2 kammen, twee weken later nog een keer die shampoo en klaar. Heb na die shampoo geen levende luis meer gevonden. Zo'n drama vond ik het niet. Je krijgt er niks van, geen ziektes of narigheid, het jeukt hoogstens een beetje.Jij hebt geen lange krullen zeker? Dat kammen doet echt zo'n pijn
Ah en daar gaan we weer. Nee, ik keek nooit naar luizen. Ja, als er van school bericht kwam dat er een luis gesignaleerd was in de klas, bij een ander kind. Door de luizenmoeders, die net als die luizenverpleegster van jou, de kinderen controleert. Maar kennelijk was dat vroeger prima, dat er iemand in de klas kwam controleren, en nu niet meer.

Ik geloof sinds ik jou lees heilig in Back to the future als documentaire ipv fictie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven