Gezondheid alle pijlers

Herstel van een CVA

18-11-2019 12:52 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Vrijdag 8 november werd onze wereld door elkaar gegooid. Mijn vader die 4 maanden geleden te horen kreeg dat hij kanker had, (waarvan hij goed aan het herstellen was) heeft vrijdag 8 nov hier nog eens een Hersen attack (CVA) bovenop gekregen. Omdat het snachts gebeurd is hebben ze hem pas smorgens gevonden waardoor zijn hersenen meer dat 6 uur zonder zuurstof hebben gezeten!
Na de eerste onderzoeken en scans zijn ze ons dan ook komen zeggen dat de hersenen zeer zwaar beschadigd zijn. De bloedklonter zat in zijn rechter hersenhelft waardoor hij links volledig verlamd is. Links been, arm en oog functioneren niet meer en hij kon niet meer praten.
Ondertussen zijn we 1,5 week verder en is de situatie als volgt. Zijn spraak is aan het terug komen, hij praat over alles mee ( behalve de dag dat het gebeurd is, is hij kwijt) dus zijn geheugen is op zich nog vrij ok lijkt mij. Zijn linker been had in het begin totaal geen reactie maar sinds enkele dagen reageert hij op kietelen onder de voet waardoor hij dan zijn been lichtjes beweegt (plooit in de knie) en hij krijgt er telkens een rilling van. zijn linker arm reageert totaal niet.
Deze kleine verbeteringen zijn vanzelf terug gekomen want hij ligt nog in het gewone ziekenhuis. Einde van deze week wordt hij opgenomen in het revalidatiecentrum.
Ik weet dat elke geval anders is, maar als er iemand is die een gelijkaardige situatie heeft mee gemaakt, zou het fijn zijn om zijn/haar ervaring hierover te horen. Is er nog een kleine kans dat hij zou kunnen lopen mits een Brace of stok ? of moeten wij hier ook niet op hopen.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Groeten van een radeloze zoon.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend vervelend nieuws.

Je kunt geen zinnig woord zetten over hoe het herstel van je vader zal verlopen zonder meer informatie.

Herstel hangt namelijk van heel veel factoren af
- leeftijd / gezondheid van de patient
- welke (vitale) hersendelen zijn aangetast
- hoeveel schade is er
- hoe goed zijn je hersenen in nieuwe verbindingen maken etc
- hoe trainbaar is de patient

Herstel van hersenschade duurt altijd lang. En zal niet gelijkmatig verlopen.

Ik denk dat zijn behandelaren op dit moment ook niet kunnen zeggen wat de herstelmogelijkheden zijn. Omdat ieder mens en iedere CVA is.

Vraag als familie een gesprek aan met de artsen om te vragen wat de situatie nu is en wat realistische verwachtingen zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
In een revalidatiecentrum weten ze goed wat hij nodig zal hebben. Zo zal hij onder andere veel fysiotherapie en ergotherapie krijgen.
In de eerste 6 maanden wordt het meeste herstel verwacht, tot een jaar. Daarna zal niet of nauwelijks nog herstel zijn.
Dus het is goed dat hij zo snel op een revalidatie terecht kan
Alle reacties Link kopieren
Sterkte. Wat een narigheid allemaal, maar... omdat het nog maar kortgeleden is kan er best nog meer verbetering optreden. Vertrouw op de mensen van het revalidatiecentrum. Die gaan met hem aan de slag. Geef het de tijd.
Ten eerste heel veel sterkte.

Helaas kunnen wij niet zeggen hoe het herstel van je vader zal verlopen.
Het klinkt misschien vervelend, maar het had erger kunnen zijn. (Nooit meer ledematen bewegen of praten en geheugenproblematiek). Ik hoop dat je vader dit niet mee hoeft te maken, gelukkig kan hij weer praten en bewegen.

Ik werk op een woongroep voor mensen met NAH dus het eea gezien.
Alle reacties Link kopieren
De mate van herstel is echt niet te voorspellen. Een deel van de hersenen zat zonder zuurstof, dus de functies die in dat gebied zaten moeten opnieuw worden aangeleerd. Of dat lukt, hangt geheel af van de omstandigheden die hamerhaai opsomt.

Als hij ook een bloeding heeft gehad, dan kan het zijn dat het gestolde bloed ook nog op hersenfuncties drukt en dat dit herstelt wanneer het lichaam het bloed heeft opgeruimd. Daar kan ook nog een flinke poos overheen gaan.

Wat heel belangrijk is voor de komende periode, is de revalidatie. Herstel lukt alleen door heel veel te doen en te herhalen, ook als dat soms stom en onzinnig lijkt. Als familie kunnen jullie hem daar dus in ondersteunen door hem daarin aan te moedigen.

En nog een tip. Veel mensen die een CVA hebben gehad, ondervinden daarvan ook mentale gevolgen. Depressies komen heel vaak voor, dus dat is iets om in de gaten te houden en zonodig bij de artsen aan te kaarten. Ook kan men veranderen in persoonlijkheid, waardoor men niet meer hetzelfde denkt en anders reageert op zaken. Dat vraagt aan de omgeving vaak om een flinke portie geduld en begrip. Dus houd dit ook in je achterhoofd.

Sterkte :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Lampreitje schreef:
18-11-2019 19:47
Het klinkt misschien vervelend, maar het had erger kunnen zijn. (Nooit meer ledematen bewegen of praten en geheugenproblematiek).

Dat klinkt inderdaad vervelend, en helemaal omdat in dit stadium nog helemaal niet bekend is welke gevolgen de CVA voor de vader van TO zal hebben.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de info en ervaringen.
Afgelopen donderdag is mijn pa overgebracht naar het revalidatiecentrum.
hij is er nog maar twee dagen maar je merkt toch al kleine verschillen.
vb hoe hij zelf door de dag kan bezig zijn om zijn linker been te trainen door te proberen om zijn linker voet samen te bewegen met zijn rechter. We zien al hoe hij probeert rechter te zitten als ze hem in de rolstoel zetten, want aangezien hij niet met zijn been, arm enz... kan tegenduwen zakt hij telkens naar links.
Zijn spraak is nog verbeterd met de vorige keer. hij voert eigenlijk al volledige korte gesprekken.
Hij beweert dat hij voelt als je hem onder zijn voet aanraakt, maar omschrijft het eerder als een onaangenaam gevoel (prikkelingen /stroom) Ik weet niet als dit het begin zou kunnen zijn van terugkerend gevoel van zijn been.
Verder houd hijzelf de moed er beter in als wij zelf. Het is nu weekend en hij wil na het weekend aan de logo laten horen hoe goed hij vooruit is gegaan met zijn spraak, hij wil aan de kine laten zien hoe goed hij al kan rechtzitten in verhouding met voor het weekend!
Kort samen gevat, hij geeft de moed niet op, hij gaat ervoor maar het is nog een heel lange weg.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

P
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt het herstel van een halfzijdig verlamming na cva beschreven:
https://en.wikipedia.org/wiki/Brunnstrom_Approach
Ik ben een lotgenoot en ik herken hier veel in. Bij mij duurt het herstel al erg lang, omdat ik onderliggende psychische problemen heb die voor extra stress zorgen, waardoor mijn klachten verergeren. Ik weet niet hoe relaxed en zelfverzekerd voelt, dus mijn baseline (homeostase) ligt hoger dan bij iemand met een goed zelfbeeld en veel zelfvertrouwen.

Waar ik zelf veel aan heb is om zo mindful mogelijk te leven en niet te veel bezig te zijn met de toekomst. Maar als het nog maar zo kort geleden is dan heb je nog een heel proces van rouwverwerking te doorlopen. (om het verlies van een gezond lichaam)
anoniem_44014 wijzigde dit bericht op 24-11-2019 13:22
Reden: tikfout
0.07% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven