Gezondheid alle pijlers

Het ADD topic

23-01-2021 23:48 653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier vast nog meer mensen die ooit de diagnose ADD hebben gekregen.

Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
sjiraf wijzigde dit bericht op 06-10-2021 00:28
0.55% gewijzigd
Teaus schreef:
23-05-2021 10:47
Jij zegt t iets compacter ;-D maar dit bedoel ik dus
Haha, zo bedoelde ik het inderdaad ook. Het gaat twee kanten op, echter soms te impulsief en dan vraag ik me wel eens af of ik dat anders had kunnen doen. Zonder methylfenidaat reageer ik soms echt teveel vanuit emotie (en omdat ik dat niet wil vermijd ik conflicten en situaties)
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
23-05-2021 11:08
Haha, zo bedoelde ik het inderdaad ook. Het gaat twee kanten op, echter soms te impulsief en dan vraag ik me wel eens af of ik dat anders had kunnen doen. Zonder methylfenidaat reageer ik soms echt teveel vanuit emotie (en omdat ik dat niet wil vermijd ik conflicten en situaties)
Voor mij wel de reden om vaak ook op niet-werkdagen 1 of 2 doses in te nemen (ipv 3 op werkdagen)
Ik blijf anders erg hangen in plannen maken of verdwalen op internet :rolling:


Sporten doe ik trouwens wel graag mét anders ben ik óf na 15minuten wel weer door mijn motivatie heen of hoor ik in groepslessen maar de helft van de instructie, vraag bij álles "hòedan?", loop binnensmonds te mopperen,te zuchten en op de klok te kijken :facepalm:
Geen wonder dat ik voorheen sporten echt echt niet leuk vond, nu is het wel te doen.
Teaus schreef:
23-05-2021 12:00
Voor mij wel de reden om vaak ook op niet-werkdagen 1 of 2 doses in te nemen (ipv 3 op werkdagen)
Ik blijf anders erg hangen in plannen maken of verdwalen op internet :rolling:


Sporten doe ik trouwens wel graag mét anders ben ik óf na 15minuten wel weer door mijn motivatie heen of hoor ik in groepslessen maar de helft van de instructie, vraag bij álles "hòedan?", loop binnensmonds te mopperen,te zuchten en op de klok te kijken :facepalm:
Geen wonder dat ik voorheen sporten echt echt niet leuk vond, nu is het wel te doen.
Ik doe een teamsport en aan hardlopen, ik hoef dus niet te denken, alleen maar te rennen. Groepslessen in sportscholen gaan me inderdaad ook heel slecht af! Ik kan het niet onthouden en doe alles steeds verkeerd.. of pas na de tiende keer goed.

Maar goed, heb net toch maar een dosis genomen.. tot nu toe heb ik ook niet veel meer gedaan dan internetten :P
Ik heb ook ontzettend last van besluiteloosheid. (Misschien denken we teveel na?)
Aan de andere kant moet alles bij mij DIRECT, dus ik kan iets ook niet even laten rusten.
Met medicatie op heb ik meer motivatie. In alles eigenlijk, ook in hardlopen. Ik hou het langer vol.
Vanmorgen had ik nog geen medicatie op en zag echt veel verschil weer: * kort lontje en grof in de mond .. o_o en niks van plan (behalve internetten). Ook veel meer last van stemmingswisselingen en een opgefokt gevoel. (Ik heb trouwens wel de adHd , gecombineerde type variant)
Ik dacht eerst altijd dat het afkickverschijnselen waren maar volgens huisarts treed er geen verslaving op maar merk ik gewoon goed het verschil zonder medicatie.
Mét is duidelijk fijner.
Maar dat merk ik pas sinds een jaar, daarvoor heb ik het altijd zonder gedaan en wist niet beter.
Hoi allen. Ik heb adhd het gecombineerde type. Ik ben mid 50 en weet het nu een paar maanden.
Ik moet me nu gaan houden aan mijn afspraak met mezelf, nl de huishouding doen, maar ik kom zeker terug.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
23-05-2021 13:25
Ik heb ook ontzettend last van besluiteloosheid. (Misschien denken we teveel na?)
Aan de andere kant moet alles bij mij DIRECT, dus ik kan iets ook niet even laten rusten.
Met medicatie op heb ik meer motivatie. In alles eigenlijk, ook in hardlopen. Ik hou het langer vol.
Vanmorgen had ik nog geen medicatie op en zag echt veel verschil weer: * kort lontje en grof in de mond .. o_o en niks van plan (behalve internetten). Ook veel meer last van stemmingswisselingen en een opgefokt gevoel. (Ik heb trouwens wel de adHd , gecombineerde type variant)
Ik dacht eerst altijd dat het afkickverschijnselen waren maar volgens huisarts treed er geen verslaving op maar merk ik gewoon goed het verschil zonder medicatie.
Mét is duidelijk fijner.
Maar dat merk ik pas sinds een jaar, daarvoor heb ik het altijd zonder gedaan en wist niet beter.
Jaaaaa... als ik iets bedenk dan moet het ook NU gebeuren of eigenlijk moet het al zijn gebeurd. Geduld is een schone zaak, maar zelden te vinden van nature.
“We” zijn snelle denkers. Ik begrijp echt vaak niet hoe het komt dat ik dingen al lang breed voorzie en voorspel en dat anderen dat totaal niet zien aankomen. (Bijna een glazen bol 😄) ik erger mij dan aan al die anderen die dat niet voorzien.
Haha herkenbaar MEF , ik voorzie dingen ook al voordat anderen het zien.
Bepaalde voelsprieten denk ik.
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
23-05-2021 20:15
Jaaaaa... als ik iets bedenk dan moet het ook NU gebeuren of eigenlijk moet het al zijn gebeurd. Geduld is een schone zaak, maar zelden te vinden van nature.
“We” zijn snelle denkers. Ik begrijp echt vaak niet hoe het komt dat ik dingen al lang breed voorzie en voorspel en dat anderen dat totaal niet zien aankomen. (Bijna een glazen bol 😄) ik erger mij dan aan al die anderen die dat niet voorzien.
Ohhwww zo herkenbaar.
Ik heb de oplossing al klaar en als ik de kans krijg, het allang gedaan terwijl anderen constateren dat er kennelijk een probleem is....
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
koreana schreef:
23-05-2021 21:17
Ohhwww zo herkenbaar.
Ik heb de oplossing al klaar en als ik de kans krijg, het allang gedaan terwijl anderen constateren dat er kennelijk een probleem is....
Hahaha ja... hoezo probleem? Ik heb het al opgelost... was een fluitje van een cent. Duh
Ik voorzie ook dingen en gesprekken die uiteindelijk niet gebeuren. :P
aardbeienslof schreef:
23-05-2021 22:16
Ik voorzie ook dingen en gesprekken die uiteindelijk niet gebeuren. :P
:biggrin:
Jij bent een echte! Je hebt humor :)
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
23-05-2021 22:16
Ik voorzie ook dingen en gesprekken die uiteindelijk niet gebeuren. :P
Ook dat herken ik.
Omdat wij ADD'ers het ALLAANNNNGGGG hebben opgelost.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Eerlijk gezegd wel heel fijn die herkenning! :)
Ik heb vandaag mijn eerste regenboog retard op.
Voelt beetje alsof ik aan spacen ben en ben heel rustig/ zacht/ praat minder en zachter en voel veel liefde in me.. ook wat emotioneler.
Ik denk dat deze wel wat sterker werkt als de kortwerkende die ik had van de magistrale bereider, maar misschien moet mijn lichaam er opnieuw gewend aan raken.
Er komt igg een stuk meer uit mijn handen.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
24-05-2021 14:08
Ik heb vandaag mijn eerste regenboog retard op.
Voelt beetje alsof ik aan spacen ben en ben heel rustig/ zacht/ praat minder en zachter en voel veel liefde in me.. ook wat emotioneler.
Ik denk dat deze wel wat sterker werkt als de kortwerkende die ik had van de magistrale bereider, maar misschien moet mijn lichaam er opnieuw gewend aan raken.
Er komt igg een stuk meer uit mijn handen.
Klinkt alsof je aan de xtc zit.... je moet logischerwijs wennen.
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
23-05-2021 20:15
Jaaaaa... als ik iets bedenk dan moet het ook NU gebeuren of eigenlijk moet het al zijn gebeurd. Geduld is een schone zaak, maar zelden te vinden van nature.
“We” zijn snelle denkers. Ik begrijp echt vaak niet hoe het komt dat ik dingen al lang breed voorzie en voorspel en dat anderen dat totaal niet zien aankomen. (Bijna een glazen bol 😄) ik erger mij dan aan al die anderen die dat niet voorzien.
O ja vreselijk is dat. Op werk moet ik echt vaak op mn tong bijten. Heel vaak :cencored:

Net mn medicatiecheck gehad. Nog 1x en dan gaat t over naar de huisarts waarschijnlijk.
Mijn bloeddruk was erg laag (94 / 72) maar ik had ervoor gesport.
Merk ook wel weer vaker dat t zwart voor mn ogen wordt als ik rechtop ga staan. Lastig.

Herkennnen jullie dat?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
25-05-2021 12:58
O ja vreselijk is dat. Op werk moet ik echt vaak op mn tong bijten. Heel vaak :cencored:

Net mn medicatiecheck gehad. Nog 1x en dan gaat t over naar de huisarts waarschijnlijk.
Mijn bloeddruk was erg laag (94 / 72) maar ik had ervoor gesport.
Merk ook wel weer vaker dat t zwart voor mn ogen wordt als ik rechtop ga staan. Lastig.

Herkennnen jullie dat?
Check.
Hier medicatie die niet aan slaat en dus nog steeds overal chaos. Tijd om de psych maar weer aan zijn jasje te trekken. Zucht.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Welke heb je AOW?
Been there, done that, got the T-shirt.
MEFunny schreef:
25-05-2021 07:40
Klinkt alsof je aan de xtc zit.... je moet logischerwijs wennen.
Ik wilde het niet zeggen, maar zo voelt het. 😁
Gaat vandaag al beter !
Ik dacht de retard (deze staat 6 tot 10 uur werking voor) ,zal bij mij wel weer maar 5 uur werken, zoals concerta.
Maaaaar ik was (van 11 uur ) om 19 uur nog relaxed.
Tot dusver ben ik tevreden. Ook veel minder rebound als bij kortwerkend.
En kan beter prikkels verwerken, zelfs tijdens spitsuur (koken/ kinderen moe)
Alleen hoofdpijn :-(

Ben jij goed afgesteld nu Mef?
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
25-05-2021 13:45
Ik wilde het niet zeggen, maar zo voelt het. 😁
Gaat vandaag al beter !
Ik dacht de retard (deze staat 6 tot 10 uur werking voor) ,zal bij mij wel weer maar 5 uur werken, zoals concerta.
Maaaaar ik was (van 11 uur ) om 19 uur nog relaxed.
Tot dusver ben ik tevreden. Ook veel minder rebound als bij kortwerkend.
En kan beter prikkels verwerken, zelfs tijdens spitsuur (koken/ kinderen moe)
Alleen hoofdpijn :-(

Ben jij goed afgesteld nu Mef?
Nou dat klinkt al als een vooruitgang. Ik herken wel die hoofdpijn bij nieuwe medicatie/opbouw medicatie. Het is toch echt wennen. Want eigenlijk ga je nu dus te hard waardoor je na de uitwerking uitgeput met H-pijn op de bank beland. (En misschien zit je te hoog?)
In mijn tijdelijke opbouw leek het alsof ik aan de speed zat.. ik ging “knetter hard”. Heel apart.

Nu zit ik al een hele lange tijd op de 30mg van Elvanse, korte tijd dus op 50 mg gezeten maar daar ging ik dus “hard op” wat mij niet beviel.
Ik vraag mij soms nog wel eens af of de 30mg zijn nut nog heeft tot ik vorige week dus een paar dagen zonder medicatie zat waarop het antwoord hardop JA was.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
25-05-2021 13:16
Welke heb je AOW?
Venlafaxine. Slik ik al jaren als AD maar wordt blijkbaar met hogere dosis ook gebruikt bij ADD (wist ik niet), ik ben van 75mg naar 230 p.d. gegaan en ik ben nog steeds net zo'n zooitje, dat wordt hem dus niet.

Mijn man slikt al jaren Methylfenidaat en dat lijkt me echt driewerf kut. Maar ja, dat is de chaos nu ook. Over 5 dagen zit ik weer bij mijn psych om opties te bespreken.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
MEf: haha dat denk je dan hè dat het niet werkt, Herkenbaar het wordt zo gewoon na een tijdje, alsof het nooit anders is geweest ..
Maar is inderdaad weer wennen, een langwerkend middel heeft toch een andere afgifte gedurende de dag.
Ik ga er wel beetje hard op ja, snel warm hebben, dorst , hoofdpijn, zou goed kunnen dat het iets te hoog is .
Maar wil dat nog even een weekje of 2 aankijken want weet nog dat het vaak te hoog lijkt in begin maar dat later stabiliseert.
Ik ben in ieder geval rustig en niet opgefokt, dan is al fijn.
AeonOfWinter schreef:
25-05-2021 17:48

Mijn man slikt al jaren Methylfenidaat en dat lijkt me echt driewerf kut. Maar ja, dat is de chaos nu ook. Over 5 dagen zit ik weer bij mijn psych om opties te bespreken.
Waarom?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg blij met m'n methylfenidaat :)
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat dit topic weer even omhoog komt!
Is hier toevallig iemand die ook van dexamfetamine is overgegaan naar Tentin medicatie? Ik heb er zo ongelofelijk veel bijwerkingen van gehad o_o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven