Het ADD topic
zaterdag 23 januari 2021 om 23:48
Er zijn hier vast nog meer mensen die ooit de diagnose ADD hebben gekregen.
Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
sjiraf wijzigde dit bericht op 06-10-2021 00:28
0.55% gewijzigd

dinsdag 25 mei 2021 om 23:32
Hallo,
Mag ik aansluiten?
Ik zag een ander topic, maar de openingspost is weggehaald evenals berichten, dus daar kan ik niks mee.
Ik heb zelf geen ADD, maar mijn vriend wel.
We zijn nog niet zolang samen, en wonen dus ook niet samen.
Hij is druk in zijn hoofd, heeft ook vaak een wazig gevoel, dan lijkt het ook of hij gaat zwalken zeg maar.
Het lijkt ook wel alsof hij niet veel aankan.
Hij gebruikt medicatie, ik meende ritalin, weet ik niet zeker.
Bij een drukke werkdag, is er weinig ruimte voor andere dingen.
Hij sport wel daarnaast, omdat dat voor hem ontlading is.
Hij heeft zijn dagen uitgestippeld en volgt dat ook op, een zij stap maken is lastig.
Structuur heeft hij dus nodig.
Hij is ook een slechte planner, overziet tijdsbestek niet.
Spreekt wat af, krabbelt weer terug, want het wordt hem teveel, hij kan dat niet inschatten.
Soms lijkt het wel of hij mij vergeet, of dat hij middels app contact gestoord is ofzo.
Ik start met een nieuwe baan, hij denkt daar niet eens aan, hij wenst mij geen fijne dag, en vraagt ook niet hoe het ging.
Tenzij ik uit mijzelf een bericht stuur hoe zijn dag was.
Dan lijkt het net of hij denkt "o ja..laat ik vragen hoe het was"
Ik geef aan dat het goed was, krijg ik als enig antwoord "mooi zo", en vervolgens ook geen welterusten.
Dit soort dingen loop ik erg tegenaan.
Fysiek is hij weer heel anders, lief, aanraken, gezellig.
Zijn we niet samen, dan is het net of ik niet besta, zo voelt dat voor mij.
Dan heeft hij wellicht andere dingen aan zijn hoofd.
Ik vind het lastig om hem hierin te begrijpen, zijn dit herkenbaar punten bij jullie?
Mag ik aansluiten?
Ik zag een ander topic, maar de openingspost is weggehaald evenals berichten, dus daar kan ik niks mee.
Hij is druk in zijn hoofd, heeft ook vaak een wazig gevoel, dan lijkt het ook of hij gaat zwalken zeg maar.
Hij heeft zijn dagen uitgestippeld en volgt dat ook op, een zij stap maken is lastig.
Spreekt wat af, krabbelt weer terug, want het wordt hem teveel, hij kan dat niet inschatten.
Soms lijkt het wel of hij mij vergeet, of dat hij middels app contact gestoord is ofzo.
Ik start met een nieuwe baan, hij denkt daar niet eens aan, hij wenst mij geen fijne dag, en vraagt ook niet hoe het ging.
Ik geef aan dat het goed was, krijg ik als enig antwoord "mooi zo", en vervolgens ook geen welterusten.
Ik vind het lastig om hem hierin te begrijpen, zijn dit herkenbaar punten bij jullie?
anoniem_648b82da82a2e wijzigde dit bericht op 25-05-2021 23:47
2.01% gewijzigd

woensdag 26 mei 2021 om 08:30
Ik ben er ook best tevreden over, maar ik gebruik het slechts af en toe. Als ik me lang ergens op moet concentreren gebruik ik het weleens en dan ben ik in staat lang bezig te blijven met werk waarbij ik goed moet nadenken en lang moet zitten.
woensdag 26 mei 2021 om 10:50
Eerlijk? Hij klinkt grotendeels gewoon als een ongeïnteresseerde hork....juultje09 schreef: ↑25-05-2021 23:32Hallo,
Mag ik aansluiten?

woensdag 26 mei 2021 om 11:28
Hij is ook een slechte planner, overziet tijdsbestek niet.juultje09 schreef: ↑25-05-2021 23:32Hallo,
Mag ik aansluiten?
Spreekt wat af, krabbelt weer terug, want het wordt hem teveel, hij kan dat niet inschatten
Dit en druk in mijn hoofd herken ik.
Verder niet ...
Ben wel wispelturig, kan ene moment iets willen afspreken en krabbel ook weer terug.
woensdag 26 mei 2021 om 11:46
juultje09
Tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik wel íets herken
Slecht in plannen, overzicht qua (benodigde) tijd en daar bovenop had ik tot voor kort geen enkel inzicht in beschikbare/benodigde energie. Zonder medicatie sta ik volledig 'aan' of helemaal 'uit' een soort stationair is er dan haast niet
Maakte dat ik het soms heel lastig vond om afspraken toe te zeggen, afzeggen deed ik dan weer niet zo makkelijk .. ik wilde natuurlijk ook helemaal niks missen
En dat.. uit het oog uit het hart -ik chargeer t even- dat is gewoon onaardig, als je teveel in beslag wordt genomen door je dagelijkse gedoe dan zet je maar een reminder in je telefoon ofzo.
Maar als je dan een uitgebreide reactie op jouw antwoord wilt zul je dat zelf moeten aangeven.. 'mooi zo' is misschien wat kort maar wat moet ie nog meer ? Als jij meer kwijt wilt kun je dat toch gewoon doen
Slecht in plannen, overzicht qua (benodigde) tijd en daar bovenop had ik tot voor kort geen enkel inzicht in beschikbare/benodigde energie. Zonder medicatie sta ik volledig 'aan' of helemaal 'uit' een soort stationair is er dan haast niet
Maakte dat ik het soms heel lastig vond om afspraken toe te zeggen, afzeggen deed ik dan weer niet zo makkelijk .. ik wilde natuurlijk ook helemaal niks missen

En dat.. uit het oog uit het hart -ik chargeer t even- dat is gewoon onaardig, als je teveel in beslag wordt genomen door je dagelijkse gedoe dan zet je maar een reminder in je telefoon ofzo.
Maar als je dan een uitgebreide reactie op jouw antwoord wilt zul je dat zelf moeten aangeven.. 'mooi zo' is misschien wat kort maar wat moet ie nog meer ? Als jij meer kwijt wilt kun je dat toch gewoon doen
woensdag 26 mei 2021 om 13:42
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het herken als ADD-er. Ik heb een rustige vriend en ik denk dat dat qua prikkels wel erg goed bij mij past. Ik kan er niet iemand bij hebben die erg druk is. Ik heb in het verleden wel problemen gehad met terugkrabbelen qua afspraken (met vriendschappen), ik had toen nog geen goede balans en kon soms echt wat uitgeput raken. Maar ik ging absoluut niet zo om met mijn vriend zoals jij je contact met jouw vriend beschrijft. Dat heeft mi toch wel erg met karakter te maken, ik zou iemand nooit ' vergeten' of dit nu een vriendschap betreft of een relatie, dat is gewoon niet erg attent en niet bepaald liefdevol.

woensdag 26 mei 2021 om 14:04
Mensen vergeet ik niet, wat ik wel vergeet zijn verjaardagen, alleen die van mijn kinderen en nabije familieleden zitten in mijn hoofd. Dus daar moet ik echt aan worden herinnerd.
Wat ik bij mezelf soms als lastig ervaar is dat ik alles meteen en tegelijk wil doen: wat ik bedenk moet meteen, ook al heb ik meerdere zaken tegelijk in mijn hoofd, ik probeer dat allemaal direct en tegelijk te realiseren. Om knettergek van te worden.
Een voorbeeld: de hond moet uitgelaten, ik wil weten hoe de operatie van een vriend is gegaan, ik wil een bepaald liedje horen en het glas moet in de glasbak.
Daar loop ik dan met de hond, een tas vol glas, mijn reservetelefoon om het ziekenhuis te bellen en de andere foon om het lied te beluisteren.
Een wat rustiger persoon zou bijvoorbeeld het glas tijdens de boodschappen in de glasbak gaan doen, en los van elkaar gaan wandelen met de hond, het ziekenhuis/ de vriend bellen en het liedje beluisteren.
Wat ik bij mezelf soms als lastig ervaar is dat ik alles meteen en tegelijk wil doen: wat ik bedenk moet meteen, ook al heb ik meerdere zaken tegelijk in mijn hoofd, ik probeer dat allemaal direct en tegelijk te realiseren. Om knettergek van te worden.
Een voorbeeld: de hond moet uitgelaten, ik wil weten hoe de operatie van een vriend is gegaan, ik wil een bepaald liedje horen en het glas moet in de glasbak.
Daar loop ik dan met de hond, een tas vol glas, mijn reservetelefoon om het ziekenhuis te bellen en de andere foon om het lied te beluisteren.
Een wat rustiger persoon zou bijvoorbeeld het glas tijdens de boodschappen in de glasbak gaan doen, en los van elkaar gaan wandelen met de hond, het ziekenhuis/ de vriend bellen en het liedje beluisteren.

woensdag 26 mei 2021 om 14:42
aardbeienslof schreef: ↑26-05-2021 14:39Haha cecilie, herkenbaar. En soms kom ik dan thuis en dan zit het glas nog steeds in de tas. En dan heb ik niet eens een hond![]()
Dat heb ik altijd met statiegeldflessen. Die vergeet ik structureel in te leveren. Omdat ik tijdens het winkelen ook met nog drie andere dingen bezig ben, als het niet meer is...
Dan sta ik bij de kassa en dan passen de boodschappen niet meer in mijn tas omdat al die lege flessen er nog in zitten...

woensdag 26 mei 2021 om 14:48
Ja, inderdaad!! Of ik loop verschillende gangpaden in om dingen te pakken en dan ben ik m’n karretje kwijtCecilie schreef: ↑26-05-2021 14:42Dat heb ik altijd met statiegeldflessen. Die vergeet ik structureel in te leveren. Omdat ik tijdens het winkelen ook met nog drie andere dingen bezig ben, als het niet meer is...
Dan sta ik bij de kassa en dan passen de boodschappen niet meer in mijn tas omdat al die lege flessen er nog in zitten...![]()

woensdag 26 mei 2021 om 15:00
aardbeienslof schreef: ↑26-05-2021 14:48Ja, inderdaad!! Of ik loop verschillende gangpaden in om dingen te pakken en dan ben ik m’n karretje kwijt![]()

Ik maak soms ook boodschappenlijstjes op aanraden van iedereen maar die raak ik werkelijk ALTIJD kwijt!

woensdag 26 mei 2021 om 19:53
Hij zegt dat hij veel energie heeft, maar ik merk als wij een eind wandelen dat hij snel moe is.Teaus schreef: ↑26-05-2021 11:46juultje09
Maakte dat ik het soms heel lastig vond om afspraken toe te zeggen, afzeggen deed ik dan weer niet zo makkelijk .. ik wilde natuurlijk ook helemaal niks missen![]()
Als hij actief bezig is geweest, ligt hij om 21.30 in zijn bed.
Hij heeft best veel slaap nodig.
Ik kan ook wel meer aan hem kwijt hoor.
Dan reageert hij daar ook wel op, alleen belt hij dan, want na 2 zinnen is hij appen al beu.
Maar eigenlijk baal ik gewoon dat hij niet wat actiever is om te vragen hoe het met mij gaat.
Mijn vorige relatie was totaal anders.
Die appte de hele dag door, daar werd ik ook gek van.
Ik weet dat een ieder verschillend is, maar dat was ik ook zo gewend, en deze man is totaal anders, ja aan mij wat ik ermee wil natuurlijk.
Wat medicatie betreft, als hij het vergeet is het eea onrust, heeft een kort lontje, komt daar werkdruk bij, dan is dat lontje nog korter.
donderdag 27 mei 2021 om 07:48
Mijn boodschappenlijstjes belanden nog wel eens ergens in de schappen. Het lijkt dan net een zelfbedachte speurtocht in de suup. Omdat ik opzoek ben naar mijn lijstje en “mijn G..” niet weet waar ik die heb gelaten.
Of het lijstje netjes volgen en thuis komen en bedenken dat je de helft van het lijstje niet hebt meegenomen...
donderdag 27 mei 2021 om 08:01
Ik tref regelmatig mn boodschappenlijstje thuis aan, naast de plek waar mn handtas stond voor ik weg ging
Gisteravond kreeg ik mn brein niet uit. Irri, ik kreeg onder de douche een klusidee en kon niet slapen voor ik opgemeten had of t kon.
Prompt een uur verslapen vanochtend

Gisteravond kreeg ik mn brein niet uit. Irri, ik kreeg onder de douche een klusidee en kon niet slapen voor ik opgemeten had of t kon.
Prompt een uur verslapen vanochtend

Been there, done that, got the T-shirt.
donderdag 27 mei 2021 om 10:03
Boodschappenlijstjes.... praat me er niet van, ik denk t altijd wel te weten en vergeet prompt dat t in mn zak zit
Boodschappenlijstje in de telefoon vind ik een ramp maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met vergeten/te lui om een leesbril op te graven dan wel mee te nemen, telefoon voldoende op te laden, vreselijk afgeleid door alle verleidingen rond te dwalen etc.
Verder maak ik graag en veel lijstjes maar dat is meer om dat hoofd een beetje stil te krijgen, opgeschreven zaken en/of ideeën hoef je niet krampachtig vast te houden.
Ik kom ook regelmatig volledig uitgemeten inkooplijsten voor allang vergeten,nooit uitgevoerde dhz-projecten tegen

Boodschappenlijstje in de telefoon vind ik een ramp maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met vergeten/te lui om een leesbril op te graven dan wel mee te nemen, telefoon voldoende op te laden, vreselijk afgeleid door alle verleidingen rond te dwalen etc.
Verder maak ik graag en veel lijstjes maar dat is meer om dat hoofd een beetje stil te krijgen, opgeschreven zaken en/of ideeën hoef je niet krampachtig vast te houden.
Ik kom ook regelmatig volledig uitgemeten inkooplijsten voor allang vergeten,nooit uitgevoerde dhz-projecten tegen
donderdag 27 mei 2021 om 10:10
Ja ik en ik ben er best tevreden over, voorheen had ik regelmatig dexamfetamine van Ceban die was volgens nog net iets milder qua inwerking.
Ik heb wel veel en vaak hoofdpijn en probeer nu te achterhalen of er een verband is, bij methylfenidaat kon je er nl de klok op gelijk zetten
Tentin is volgens mij wel een héél stuk duurder dan die van ceban of de magistrale bereider.
vrijdag 28 mei 2021 om 12:03
Goedemorgen, naar aanleiding van dit topic ben ik vandaag naar de huisarts gestapt voor medicatie. Sinds meer dan een jaar werk ik alleen nog maar thuis, en dat is werkelijk rampzalig voor mij, last van concentratiestoornis, hyperfocus op de verkeerde dingen, deadlines niet halen en een grote chaos, zowel in mijn hoofd als in mijn werk als in mijn huis. Kortom geen enkele structuur meer.
Ik heb meer dan 15 jaar terug wel medicatie gebruikt, Strattera, maar gestopt vanwege de bijwerkingen, en methylfenidaat, maar ook bijwerkingen en ik had op een gegeven moment wel een fijne modus gevonden om zonder medicatie te kunnen.
Ik hoop dat ik baat ga hebben bij de Tentin, ik was wel blij dat de huisarts het mijzelf wilde voorschrijven en me niet doorverwees. Gelukkig kon ik vanwege een coachingstraject wat ik net heb afgerond wel aantonen dat de praktische tips een aandachtspunten gewoon niet genoeg voor mij zijn op dit moment. Want hij begon natuurlijk meteen over planningen maken etc... Die kan ik prima maken, maar mij er aan houden lukt op dit moment gewoon niet.
Ik heb meer dan 15 jaar terug wel medicatie gebruikt, Strattera, maar gestopt vanwege de bijwerkingen, en methylfenidaat, maar ook bijwerkingen en ik had op een gegeven moment wel een fijne modus gevonden om zonder medicatie te kunnen.
Ik hoop dat ik baat ga hebben bij de Tentin, ik was wel blij dat de huisarts het mijzelf wilde voorschrijven en me niet doorverwees. Gelukkig kon ik vanwege een coachingstraject wat ik net heb afgerond wel aantonen dat de praktische tips een aandachtspunten gewoon niet genoeg voor mij zijn op dit moment. Want hij begon natuurlijk meteen over planningen maken etc... Die kan ik prima maken, maar mij er aan houden lukt op dit moment gewoon niet.
boira wijzigde dit bericht op 28-05-2021 12:05
Reden: typo
Reden: typo
0.37% gewijzigd
vrijdag 28 mei 2021 om 12:38
Ik heb eindelijk een afspraak bij ADHD centraal. In oktober...
Ik vind dat wel rijkelijk laat. Is dat herkenbaar voor degenen hier die daar ook lopen? En hoe zijn verder jullie ervaringen met ADHD Centraal?
Ik vind dat wel rijkelijk laat. Is dat herkenbaar voor degenen hier die daar ook lopen? En hoe zijn verder jullie ervaringen met ADHD Centraal?
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.

woensdag 2 juni 2021 om 22:43
Wat een fijn topic, zóveel herkenbaarheid! In veel van de punten lees ik mijzelf echt terug. Bijna een jaar geleden doorverwezen naar ADHDcentraal na meerdere trajecten bij een psycholoog omtrent angsten, overmatig piekeren, heftige emoties en extreem conflictvermijdend gedrag. Nadat dit onvoldoende hielp en icm jarenlange migraine, vond mijn huisarts het wel de moeite om mij te laten testen.
Ik was hier een lang verhaal aan het typen over waarom ik niet aan het plaatje dacht te voldoen, maar zal er geen boek van maken
.
Lang verhaal kort: diagnose gekregen, eerst gestart met ritalin maar daar werd ik verschrikkelijk somber van en de rebound zorgde voor een piek in angst/paniek en hartkloppingen. Toen overgestapt op Tentin en na een afstemmingsperiode slik ik nu 1/2 Tentin in de ochtend samen met een tablet Elvanse. Afhankelijk van de dag is die laatste 20/30 of 50 mg. Dit was echt een eyeopener, vooral voor het spiralen in (irreële) angsten en overmatig piekeren. Eindelijk kon ik mijn hoofd enigszins uitzetten.
Maar zelfs met medicatie is het thuiswerken echt killing, ik zie overal ‘werk’ en kan echt pas aan de slag als alles netjes is in huis. Daardoor heb ik aan het eind van de werkdag tijd tekort, wat weer zorgt voor stress en er ligt nu zoveel werk dat ik niet meer weet waar te beginnen. Resultaat? Nog meer uitstelgedrag, grr. Ook zit ik totaal niet lekker in mijn vel, maar corona heeft natuurlijk op veel mensen weerslag!
Ook is de migraine inmiddels onhoudbaar, ik heb bijna dagelijks een aanval. Gelukkig redelijk te onderdrukken met triptanen, zodat ik in ieder geval functioneer, maar nu ben ik bang daardoor weer medicijnafhankelijke migraine ontwikkeld te hebben, ugh.
Zijn er hier meer mensen met een combi AD(H)D en migraine? Zo ja, heeft iemand tips voor het doorbreken van dit patroon?
Ik was hier een lang verhaal aan het typen over waarom ik niet aan het plaatje dacht te voldoen, maar zal er geen boek van maken
Lang verhaal kort: diagnose gekregen, eerst gestart met ritalin maar daar werd ik verschrikkelijk somber van en de rebound zorgde voor een piek in angst/paniek en hartkloppingen. Toen overgestapt op Tentin en na een afstemmingsperiode slik ik nu 1/2 Tentin in de ochtend samen met een tablet Elvanse. Afhankelijk van de dag is die laatste 20/30 of 50 mg. Dit was echt een eyeopener, vooral voor het spiralen in (irreële) angsten en overmatig piekeren. Eindelijk kon ik mijn hoofd enigszins uitzetten.
Maar zelfs met medicatie is het thuiswerken echt killing, ik zie overal ‘werk’ en kan echt pas aan de slag als alles netjes is in huis. Daardoor heb ik aan het eind van de werkdag tijd tekort, wat weer zorgt voor stress en er ligt nu zoveel werk dat ik niet meer weet waar te beginnen. Resultaat? Nog meer uitstelgedrag, grr. Ook zit ik totaal niet lekker in mijn vel, maar corona heeft natuurlijk op veel mensen weerslag!
Ook is de migraine inmiddels onhoudbaar, ik heb bijna dagelijks een aanval. Gelukkig redelijk te onderdrukken met triptanen, zodat ik in ieder geval functioneer, maar nu ben ik bang daardoor weer medicijnafhankelijke migraine ontwikkeld te hebben, ugh.
Zijn er hier meer mensen met een combi AD(H)D en migraine? Zo ja, heeft iemand tips voor het doorbreken van dit patroon?

donderdag 3 juni 2021 om 06:39
Hoi Boira,Boira schreef: ↑28-05-2021 12:03Goedemorgen, naar aanleiding van dit topic ben ik vandaag naar de huisarts gestapt voor medicatie. Sinds meer dan een jaar werk ik alleen nog maar thuis, en dat is werkelijk rampzalig voor mij, last van concentratiestoornis, hyperfocus op de verkeerde dingen, deadlines niet halen en een grote chaos, zowel in mijn hoofd als in mijn werk als in mijn huis. Kortom geen enkele structuur meer.
Dat het thuiswerken lastig is herken ik helemaal. Mijn werkgever heeft voor mij een uitzondering gemaakt en ik mag een dag per week naar kantoor, daar ben ik dan met enkele anderen. Dit bevalt echt zo goed.. kun jij zoiets niet regelen met je werkgever?

donderdag 3 juni 2021 om 07:09
Dank je wel aardbeienslof. Ik denk dat ik dus maar terugga naar de HA en vraag of dit sneller kan.aardbeienslof schreef: ↑03-06-2021 06:44Koreana: je kunt je ook laten testen bij een psycholoog en dan medicatie laten voorschrijven door de adhd poli. Althans dat kan hier.. ik ken adhd centraal niet.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.