Gezondheid alle pijlers

Het ADD topic

23-01-2021 23:48 653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier vast nog meer mensen die ooit de diagnose ADD hebben gekregen.

Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
sjiraf wijzigde dit bericht op 06-10-2021 00:28
0.55% gewijzigd
Ik ben dol op winkelen maar als ik boodschappen moet doen dan vergeet ik meestal hetgeen waar ik voor ging, als ik geen lijstje maak. Ook voor drie dingen maak ik een lijstje.
En soms ben ik in de supermarkt m’n winkelwagen kwijt.
aardbeienslof schreef:
24-01-2021 12:04
Ik ben dol op winkelen maar als ik boodschappen moet doen dan vergeet ik meestal hetgeen waar ik voor ging, als ik geen lijstje maak. Ook voor drie dingen maak ik een lijstje.
En soms ben ik in de supermarkt m’n winkelwagen kwijt.
Ik maak een lijstje en vergeet dan nog dingen omdat ik het lijstje niet goed lees.
Boomklevertje schreef:
24-01-2021 12:02
3 x 10 mg per dag, soms 3 x 10 en 1 x 5.
En je merkt 0 verschil?

Ik ben begonnen met 3x 15 en 1x 10.

Toen een tijdje 2x langwerkend, 36 en 28, toen 54 en 36, dat was teveel (dat is ook niet fijn, werd een beetje fanatiek) en een bepaald merk gaf bijwerkingen, dus nu 15 kortwerkend en 36 langwerkend eind van de ochtend, soms nog 5 of 10 aan het eind van de dag als ik bijvoorbeeld een cursus heb in de avond.

In het weekend soms alleen kortwerkend of juist alleen 1 langwerkende.

Gaat ook op gewicht uiteraard, dus echt vergelijken kun je het niet. En hormonen hebben ook nogal invloed. In de week voor mijn menstruatie doet geen enkele medicatie iets.
Ik merk echt niks :(
1,67 en 55 kilo.
Ik zal wel op iets anders gezet worden denk ik na deze drie weken.
Houd ook zo'n dagboekje bij.
Het enige wat ik merk is dat best wel wat emotioneler ben.
Boomklevertje schreef:
24-01-2021 12:11
Ik zal wel op iets anders gezet worden denk ik na deze drie weken.
Houd ook zo'n dagboekje bij.
Het enige wat ik merk is dat best wel wat emotioneler ben.
Ja dat had ik ook. En nog. Maar volgens mij is dat ook omdat ik meer rust heb om stil te staan bij wat ik nu eigenlijk voel ipv door te rennen.

Maar misschien is er iets anders wat voor je werkt. Er kan een hoop
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
24-01-2021 10:47
Hè jakkes! Heb je ondersteuning van medicatie?

Oh ja dat was ik nog vergeten erbij te schrijven! Ik heb ook erg last van hormonen. Ik schommel gedurende de maand enorm in stemming. Vrees dus ook al voor de overgang.
Schijnt ook echt zo te zijn dat adhders veel meer last hebben van hormonen
Nee ik heb geen medicatie. Bij mij is de diagnose pas na mijn 40ste gesteld en ik redeneerde van, ik heb het altijd zonder medicatie gered dus waarom zou ik daar nu mee beginnen? Maar zo langzamerhand begin ik het wel te overwegen want het is bijna niet meer te doen nu.

Ik ben steeds vaker zaken kwijt tegenwoordig omdat ik me gewoon met de beste wil van de wereld niet kan herinneren waar ik het gelaten heb. En dan heb ik het niet alleen over sleutels en pasjes maar ook zaken als vesten en jassen. Hoe dan??
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat veel reacties! Ik ga ze straks uitgebreid lezen en reageer zelf ook even wat mijn ervaringen zijn. Eerst even met de kinderen een frisse neus halen!
takkentrol schreef:
24-01-2021 12:23
Bij mij is de diagnose pas na mijn 40ste gesteld en ik redeneerde van, ik heb het altijd zonder medicatie gered dus waarom zou ik daar nu mee beginnen? Maar zo langzamerhand begin ik het wel te overwegen want het is bijna niet meer te doen nu.
Zo stond ik er ook in; zelfs het slikken van een paracetamolletje deed ik pas bij 'uiterste nood'.
Maar ik ben met een opleiding begonnen en liep tegen zoveel dingen aan en was het echt spuugzat op een gegeven moment.
Dus toch medicatie, fuck it. Maar nu heb ik dus iets wat vooralsnog niet helpt, heb ik weer :roll:
Thordïs schreef:
24-01-2021 12:09
En je merkt 0 verschil?

Ik ben begonnen met 3x 15 en 1x 10.

Toen een tijdje 2x langwerkend, 36 en 28, toen 54 en 36, dat was teveel (dat is ook niet fijn, werd een beetje fanatiek) en een bepaald merk gaf bijwerkingen, dus nu 15 kortwerkend en 36 langwerkend eind van de ochtend, soms nog 5 of 10 aan het eind van de dag als ik bijvoorbeeld een cursus heb in de avond.

In het weekend soms alleen kortwerkend of juist alleen 1 langwerkende.

Gaat ook op gewicht uiteraard, dus echt vergelijken kun je het niet. En hormonen hebben ook nogal invloed. In de week voor mijn menstruatie doet geen enkele medicatie iets.
Eigenlijk vond ik concerta best fijn qua werking. Ik had er betere focus op als op dexamfetamine.
Alleen werkte het bij mij echt maar 5 uur, bij jou ook, aangezien je twee keer per dag slikt?
Ik heb 1x 36 mg geprobeerd en 1x 54 mg (te heftig qua rebound en alsnog maar 5 uur werking)
Ik heb nog concerta liggen, zou best weleens willen proberen, 2x per dag , maar durf niet zo goed aangezien ik nu dagelijks dexamfetamine neem.
takkentrol schreef:
24-01-2021 12:23
Nee ik heb geen medicatie. Bij mij is de diagnose pas na mijn 40ste gesteld en ik redeneerde van, ik heb het altijd zonder medicatie gered dus waarom zou ik daar nu mee beginnen? Maar zo langzamerhand begin ik het wel te overwegen want het is bijna niet meer te doen nu.

Ik ben steeds vaker zaken kwijt tegenwoordig omdat ik me gewoon met de beste wil van de wereld niet kan herinneren waar ik het gelaten heb. En dan heb ik het niet alleen over sleutels en pasjes maar ook zaken als vesten en jassen. Hoe dan??
Kan me voorstellen dat je liever zonder medicatie doet.
Ik kreeg de diagnose op m'n 25e en heb tot mijn 35e zonder medicatie gedaan.
Alleen nu ik 3 jaar ADHD medicatie slik merk ik erg het verschil als ik het niet slik.
En merk ook dat de adhd klachten (zonder medicatie) met de jaren erg toenemen .
Ook omdat ik een hoop meer verantwoordelijkheden heb, met een gezin.
Ik heb idd ook de indruk dat mijn klachten verergeren met de jaren.
Alle reacties Link kopieren
Boomklevertje schreef:
24-01-2021 12:05
Ik maak een lijstje en vergeet dan nog dingen omdat ik het lijstje niet goed lees.
:hihi: o wat vreselijk herkenbaar allemaal

Ik heb weekend nu maar dan komt er ook helemaal niets uit mn handen.

Gister wou ik stoofvlees maken maar daar was ik te laat voor en nu moet ik ook opschieten wil ik t halen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Boomklevertje schreef:
24-01-2021 13:17
Ik heb idd ook de indruk dat mijn klachten verergeren met de jaren.
Ja dat dus.
Zowel hormonen als adhd klachten bij mij.
Ik ben er nog niet achter of het nu meer opvalt omdat vroeger alles voor me werd besloten en voor me geregeld (het ergste wat toen gebeurde was dat ik weleens met de gymspullen van de vorige dag in mijn tas op school aan kwam :) ), mijn moeder was erg controlfreak dus zat overal bovenop .
Nu heb je veel meer verantwoordelijkheden en moet je veel meer draaiende houden.
Sinds ik kinderen heb gekregen zijn mijn hormonale moodswings ook veel erger geworden.
Gelukkig geen kinderen hier, die zouden echt dan twee weken op het schoolplein zitten te wachten voordat ze opgehaald zouden worden :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook al jaren aan het worstelen meg mn hormonen.
Momenteel ac-loos. Dat bevalt nog t best. Dan weet ik tenminste waar t aan ligt.
In mn pms week ben ik echt een ramp w.b. plannen en overzicht houden. Gelukkig heb ik een collega die t weet en er mee om kan gaan waar ik dan op terug kan vallen.

Ik vind van die corona dingen ook n ramp. Mondkapje ach ja prima. Maar ik moet er aan denken dat ik er een meeneem..... wat een ramp is dat. Idem met het meenemen van mn werkgevers verklaring, ik moet echt niet van tas switchen want dan vergeet ik hem.

Kk heb een dochter van bijna 6 en coouderschap. Dagen dat ik samen meg haar ben vind ik soms echt slopend. Ik kan nooit bijtanken want of ik moet werken of zij is bij mij. En daar kan ik me behoorlijk schuldig over voelen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Hier gelukkig ook geen kinderen, dat was op drama uitgelopen vrees ik.
Ik probeer zoveel mogelijk in mijn agenda te zetten maar vergeet regelmatig in mijn agenda te kijken. Hoe vaak ik niet op de verkeerde tijd/dag bij een afspraak heb gestaan :facepalm:

Als zaken te groot worden sla ik vast, verhuizen bijvoorbeeld is dus echt een crime. Overal staan dozen met iets ingepakt, geen idee meer wat en ik raak gewoon in paniek. Gelukkig heb ik een heel rustige en gestructureerde partner.
Maar ook met een kast opruimen gaat dat al fout, ik overzie het dan niet meer
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
24-01-2021 07:36
Je hebt toch een maximale eigen bijdrage van 250 euro per jaar voor Tentin? Of is dat alleen voor kinderen? Mijn kind is net overgegaan naar Tentin en heb mij toevallig gisteren verdiept in die terugbetalingsregeling.
Hoi toffifee, wat ik begreep is dat zodra de €250 eigen bedrage bereikt is het doorgaat op mijn eigen risico :cry: Dus €250 + €385,- o_o

Hieronder een gekopieerd stukje:

Hoe zit het in 2020 met Eigen Bijdrage en Eigen Risico?

De eigen bijdrage is dat deel van de kosten van een bepaald medicijn dat je zelf moet betalen. Ook in 2020 hoef je nooit meer dan € 250,- eigen bijdrage te betalen voor medicijnen. Op sommige ADHD-medicijnen zit een eigen bijdrage, op andere niet. Naast de eigen bijdrage is er voor ADHD-medicijnen die in het GVS (Geneesmiddelenvergoedingssysteem) zitten ook altijd een vergoedingsdeel vanuit de basisverzekering.

Het eigen risico is een bedrag van minimaal € 385,-. Je blijft net zo lang het vanuit de basisverzekering vergoede deel van je medicijnen betalen uit jouw eigen risico tot je boven dat bedrag zit. Daarna betaalt de verzekeraar dit.
NB: kinderen tot 18 jaar betalen géén eigen risico.

Let op: Van de verzekering krijg je dus na 10 doosjes geen rekening meer voor de eigen bijdrage van € 25,- per doosje Amfexa/Tentin. Wel is er per doosje ook een vergoeding van rond de € 10,- vanuit de basisverzekering. Die betaal je vanuit je eigen risico. Deze bedragen blijf je per doosje betalen tot je aan de € 385,- zit. Maar dat staat helemaal los van de HEVO teruggaveregeling voor Amfexa/Tentin.


Bron: https://www.impulsenwoortblind.nl/nieuw ... mfetamine/
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk is dat.
Ik ken t geintje van psych eerder ook. Traject werd na 1,5 jaar afgerond. En toen werd ook de rekening gemaakt. 2x eigenrisico aftikken in 1x. En bedankt. :bonk:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Boomklevertje schreef:
24-01-2021 09:48
Ow echt?!? Dat is ook apart zeg. Deed je het dan met of zonder medicijnen?
Zonder. Maar het was niet fijn hoor, ik was de rest van de dag van de wereld! Of als ik het voor het slapen deed kreeg ik er nare dromen van!
Alle reacties Link kopieren
Dat herken ik wel n beetje. Van n middagdutje kan ik ook zo van slag zijn.

Ik ga liever sporten. Mis de sportschool nu zo.
Doen jullie iets aan sport?
Ik doe graag krachttraining en merk dat ik ook in werk beter functioneer als ik een baam heb waar ik fysiek bezig ben ipv hele dagen achter de computer moet zitten.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
24-01-2021 16:31
Dat herken ik wel n beetje. Van n middagdutje kan ik ook zo van slag zijn.

Ik ga liever sporten. Mis de sportschool nu zo.
Doen jullie iets aan sport?
Ik doe graag krachttraining en merk dat ik ook in werk beter functioneer als ik een baam heb waar ik fysiek bezig ben ipv hele dagen achter de computer moet zitten.
Ik loop hard. Met muziek. Enige manier dat ik enigzins uit mijn hoofd en uit mijn lichaam kan. Klinkt een beetje vaag mss.
Verder heb ik zeer fysiek werk, dat is echt mijn redding!
Hardlopen ✔️.
Heerlijk om m'n hoofd leeg te maken en overschot aan energie kwijt te raken.
Alle reacties Link kopieren
Boomklevertje schreef:
24-01-2021 12:05
Ik maak een lijstje en vergeet dan nog dingen omdat ik het lijstje niet goed lees.
Ik ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven