Gezondheid alle pijlers

Het ADD topic

23-01-2021 23:48 653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier vast nog meer mensen die ooit de diagnose ADD hebben gekregen.

Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
sjiraf wijzigde dit bericht op 06-10-2021 00:28
0.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij mij helpt duiken en wandelen om mijn hoofd leeg te maken en zorgt dat ik even rust heb in m'n hoofd
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het zelf nog maar een jaar of 3 dat ik het heb. Ik gebruik nu Ritalin 3x 10 mg en het helpt wel iets. Mijn concentratie is beter en voel meer rust van binnen.

Mocht ik ze een dag niet nemen dat maakt mijn hoofd weer overuren met denken, overdenken en nog een keer overdenken. Aan het eind van de dag ben ik geestelijk gewoon op van het denken en ook van alle prikkels die ik om me heen heb gehad die dag. Ook kan ik op één vierkante meter iets kwijtraken en het niet meer kunnen vinden. Is vaak heel vervelend op m’n werk. Een boek lezen kan ik niet want na een halve blz dwaal ik af. Dan word ik afgeleid door dingen om mijn heel of dwaalt mijn gedachte af naar welke boodschappen ik nog moet halen. Met Ritalin gaat dat ook iets beter. Opmerkingen van mensen kan ik nu ook beter naast mij neerleggen. Voorheen bleef ik daar twee dagen mee zitten. Dingen die moeten en die ik niet zo leuk vind dat blijft nog een dingetje. Uitstelgedrag en er gewoon erg tegenaan blijven hikken. Plannen kan ik ook niet zo goed. Ik vind het inschatten van tijd lastig. Mezelf openstellen bij vriendschappen vind ik ook erg lastig. Ik kan niet echt mezelf zijn. Met Ritalin gaat dat ook iets beter.

Toch blijf ik zitten met mijn vermoeidheid. Ik ben zonder Ritalin al heel snel moe. Eigenlijk heel de dag door. Met Ritalin zijn er momenten dat ik moe ben. Ook ben ik nog steeds erg gevoelig en voel de emoties van anderen heel erg. Ik denk dat dat weer met iets anders te maken heeft (hoog sensitieve?). Vaak heb ik er wel last van maar soms is het ook wel handig en fijn. En echt ontspannen kan ik ook niet meer sinds een jaar of drie. Het lukt mij gewoon niet meer om echt 100% lichamelijk ontspannen te zijn. Zelfs niet eens voor 50% en dat vind ik echt heel erg want ik merk aan alles dat ik dat heel erg nodig heb.

Heeft er iemand nog tips mbt het ontspannen? En de vermoeidheid?
Alle reacties Link kopieren
-Matilda- schreef:
24-01-2021 09:49
Mijn grootste ADD-probleem is vermoeidheid. Ik ben, zonder medicatie, echt de hele dag moe! Het gebeurde me wel eens dat ik gewoon aan tafel in slaap viel ‘s avonds. Nu ik kinderen heb gebeurt dat niet meer. Teveel drukte aan tafel haha. Maar oh, wat zou ik daar graag vanaf komen! Het beperkt mijn leven echt!
Ik kan bijvoorbeeld ook niet langer dan een uur auto rijden zonder gevaarlijk slaperig te worden. Pas na een dutje op een parkeerplaats kan ik weer verder!

Heeft iemand hier toevallig tips voor?
Geen tips maar dus wel herkenbaar. Welke medicatie gebruik jij? En gaat het dan wel een stuk beter of maar een klein beetje verschil?
Alle reacties Link kopieren
-Matilda- schreef:
24-01-2021 08:59
Waar heb je die training gevolgd als ik vragen mag? Ben op zoek naar hulp/begeleiding maar in de wijde regio schijnt niks te zijn volgens de huisarts. Het dichtbijzijnste wat ze kon bedenken is 3 kwartier rijden. Op zich geen ramp, maar vind dat eigenlijk wel vreemd....
Stuur je nu een pb met de locatie. Ivm privacy .
Alle reacties Link kopieren
@sjiraf .. ik wandel en fiets veel. Meestal vanuit de onrust. Ik kijk dan niet heel erg goed om mij heen. Opeens kom ik tot rust en dat merk ik dan aan mijn ademhaling en pak ik meer op wat er om mij heen gebeurd.
De zonnebank vind ik heerlijk. Daar ontspan ik ook van. Helaas zijn deze nu ook dicht.
Een warme douche/bad.


En verder is het soms gewoon heel erg vermoeiend om zo te zijn.
Vroeger blowde ik altijd 's avonds, puur en alleen om éven te ontspannen.
Maar dat wil ik niet meer, ben daar zeker al 10 jaar mee gestopt.
Soms mis ik het echt en denk zal ik toch wat halen.
Eigenlijk was dat het enige waar ik echt echt door ontspande thuis :|
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik echt eng Boomklevertje
Maar ik heb van dichtbij de bijwerkingen van blowen gezien dus ik ben er niet heel enthousiast over zijn.
al vond ik t ook wel relaxed om eens te doen.

ik heb een opruim abo voor de rest van t jaar. mn opruimcoach komt nog 3x 2 uur helpen dit jaar. helemaal top.
Been there, done that, got the T-shirt.
Sjiraf schreef:
24-01-2021 20:23

Toch blijf ik zitten met mijn vermoeidheid. Ik ben zonder Ritalin al heel snel moe. Eigenlijk heel de dag door. Met Ritalin zijn er momenten dat ik moe ben. Ook ben ik nog steeds erg gevoelig en voel de emoties van anderen heel erg. Ik denk dat dat weer met iets anders te maken heeft (hoog sensitieve?). Vaak heb ik er wel last van maar soms is het ook wel handig en fijn. En echt ontspannen kan ik ook niet meer sinds een jaar of drie. Het lukt mij gewoon niet meer om echt 100% lichamelijk ontspannen te zijn. Zelfs niet eens voor 50% en dat vind ik echt heel erg want ik merk aan alles dat ik dat heel erg nodig heb.

Heeft er iemand nog tips mbt het ontspannen? En de vermoeidheid?
Bij mij is voeding, sport en slaap hier het belangrijkst in. Als ik niet beweeg en ik eet suikers ben ik moe moe moe. Sport en beweeg ik, ga ik op tijd naar bed en eet ik vrijwel geen koolhydraten en zeker geen toegevoegde suikers dan heb ik energie over.

Of dat heel adhd gerelateerd is weet ik niet, maar veel groenten, vet, eiwit enz doet bij mij wonderen. Veel vis, visolie, veel groenten, zeker 400 gr per dag, geen pasta, brood, rijst, alcohol. Knap ik qua energie echt enorm van op.
Apatura schreef:
25-01-2021 15:30
Dat vind ik echt eng Boomklevertje
Maar ik heb van dichtbij de bijwerkingen van blowen gezien dus ik ben er niet heel enthousiast over zijn.
al vond ik t ook wel relaxed om eens te doen.

ik heb een opruim abo voor de rest van t jaar. mn opruimcoach komt nog 3x 2 uur helpen dit jaar. helemaal top.
Ja, ik ben ook gestopt omdat het natuurlijk niet echt een normaal 'coping mechanism' is.

Wooooow een opruimcoach, wat goed!! Heb je die zelf ingehuurd of hoe werkt dat?
Alle reacties Link kopieren
voeding is inderdaad een dingetje. Ik ben sinds 2018 zo'n 6kg aangekomen. vooral alcohol en andere 'gezelligheids en gun kilo's'
die moeten er weer af want dank zit ik veel beter in mn vel.

die opruimcoach heb ik getipt gekregen. kost wat (veel) maar was wel precies wat ik nodig had en gevoelsmatig is t voor mij heel fijn om te weten dat er iemand is die kan helpen als ik klem loop.
ze schrijft ook op insta. kan je wel een pb sturen als je wil.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik hier mee mag schrijven. Ben niet goed in schrijfgroepjes en officieel geen diagnose.

Maar sinds zowel mijn sibling (ADHD, druk van hier tot Tokyo) als mijn man (ADD) zijn gediagnosticeerd worden er ook twijfels gesteld bij mij.

Ik heb namelijk een hele andere diagnose (Dysthyme stoornis) sinds mijn jeugd maar aangezien vrouwen nogal eens onopgemerkt blijven zou het kunnen. Ik herken in ieder geval enorm veel van de therapie/huiswerk welke mijn man van de S-GGZ heeft gekregen tijdens zijn eigen behandeling.

Toch twijfel ik, iedereen heeft wel wat ad(h)d trekjes, en in principe functioneer ik. Heb sinds mijn 15e al therapie/behandeling bij allerlei organisaties en later ook medicatie. In al die jaren is ad(h)d nog nooit naar voren gekomen. Ben nu op mijn 35e ook enigszins therapie-moe om het zo maar te noemen als ik eerlijk ben.

Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Boomklevertje schreef:
25-01-2021 07:48
Vroeger blowde ik altijd 's avonds, puur en alleen om éven te ontspannen.
Maar dat wil ik niet meer, ben daar zeker al 10 jaar mee gestopt.
Soms mis ik het echt en denk zal ik toch wat halen.
Eigenlijk was dat het enige waar ik echt echt door ontspande thuis :|
Ik doe dat ook. Blowen s’avonds. Alsnog word ik om 5 uur wakker, rusteloos
beetjegek schreef:
25-01-2021 16:19
Ik doe dat ook. Blowen s’avonds. Alsnog word ik om 5 uur wakker, rusteloos
Ik deed het niet om te (kunnen) slapen maar puur om 's avonds een poosje te kunnen relaxen op de bank met de tv aan zonder de neiging constant op te staan om dingen te gaan doen en vooral ook om de constante stroom aan gedachten in mijn hoofd te stoppen.
Ik sta sowieso altijd vroeg op.
Ik slaap niet echt top maar ken gelukkig niet echt nachten waarin ik helemaal niet slaap.
@Aeonofwinter ik zou naar zo'n diagnose-in-1-dag-kliniek gaan, dan heb je die dag nog zekerheid en hoef je niet weer een heel traject in.
AeonOfWinter schreef:
25-01-2021 16:18
Ik weet niet of ik hier mee mag schrijven. Ben niet goed in schrijfgroepjes en officieel geen diagnose.

Maar sinds zowel mijn sibling (ADHD, druk van hier tot Tokyo) als mijn man (ADD) zijn gediagnosticeerd worden er ook twijfels gesteld bij mij.

Ik heb namelijk een hele andere diagnose (Dysthyme stoornis) sinds mijn jeugd maar aangezien vrouwen nogal eens onopgemerkt blijven zou het kunnen. Ik herken in ieder geval enorm veel van de therapie/huiswerk welke mijn man van de S-GGZ heeft gekregen tijdens zijn eigen behandeling.

Toch twijfel ik, iedereen heeft wel wat ad(h)d trekjes, en in principe functioneer ik. Heb sinds mijn 15e al therapie/behandeling bij allerlei organisaties en later ook medicatie. In al die jaren is ad(h)d nog nooit naar voren gekomen. Ben nu op mijn 35e ook enigszins therapie-moe om het zo maar te noemen als ik eerlijk ben.

Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Ik functioneer ook. Ik heb een leuke en goede baan, draaiend huishouden, hbo afgerond, prima gezin enz. En ik was 37 toen ik officieel achter die adhd kwam.
Ook zo lang uitgesteld omdat ik immers functioneer....

Maar het maakt wel een hoop duidelijk in mijn geval. En ja, iedereen heeft wel wat trekjes enzo, maar het is toch fijn om te weten wat er aan de hand is. En zo’n diagnosetraject was in mijn geval niet zo heel heftig: 1 dag. Wel een lange dag, met psycholoog, psychiater, computertest enz. En waar die gesprekken nog een kwestie van interpretatie zijn gaf die computertest zoveel duidelijkheid.....

Dus als ik jou was zou ik me toch via huisarts laten doorverwijzen naar een dergelijk traject. Duurde 6 weken bij mij qua wachttijd, 1 dag onderzoeken en daarna de keuze uit wel of geen ctg en sowieso begeleiding bij eventuele medicatie.

Ik kan me zo voorstellen trouwens dat een dysthyme stoornis ook prima een onontdekte adhd kan zijn. Beide oa een neurotransmitter dingetje toch?
Volgens mijn psychiater komen de meeste ‘functionerende’ vrouwen na hun 35e pas binnen. Als ze kleine kinderen hebben en burn out raken. Daarvoor wordt het niet herkend.

Overigens zul je aan mij niets merken hoor. Ik ben helemaal niet fysiek druk. En ook niet snel afgeleid. Denkt men. Alleen kost dat me dusdanig veel moeite dat ik daarna opgebrand ben.

Dus waarom zou je het níet onderzoeken? Wat kan er mis gaan?
Verder functioneer ik ook 'gewoon', baan, school, sociaal leven etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik functioneer ook.
Wel burnout gehad en gescheiden.
Nu eigen huis, kindje, baan.

Relatie weet ik nog niet of ik daar weer zin in heb. Wel lusten niet lasten is wel relaxed.
Geen zin in iemand die een mening heeft over mijn huishouden, agenda ,werk, denken, bed tijd enz enz.

Sociaal leven is een behoorlijk dingetje. :@@:
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
25-01-2021 16:52


Relatie weet ik nog niet of ik daar weer zin in heb. Wel lusten niet lasten is wel relaxed.
Geen zin in iemand die een mening heeft over mijn huishouden, agenda ,werk, denken, bed tijd enz enz.

Latten!
Alle reacties Link kopieren
Als ik een lieve leuke vent tegenkom komt t vast goed.
Verder dan een aangename fwb kom ik momenteel niet.
En momenteel is nieuwe contacten maken nog moeilijker dan normaal.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben getrouwd met een man met MCDD en hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt, wij vullen elkaar goed aan. Overigens hadden we beide geen officiële diagnose toen we elkaar leerde kennen.
We hebben niet een heel traditionele relatie maar dit werkt voor ons.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Thordïs schreef:
25-01-2021 15:50
Bij mij is voeding, sport en slaap hier het belangrijkst in. Als ik niet beweeg en ik eet suikers ben ik moe moe moe. Sport en beweeg ik, ga ik op tijd naar bed en eet ik vrijwel geen koolhydraten en zeker geen toegevoegde suikers dan heb ik energie over.

Of dat heel adhd gerelateerd is weet ik niet, maar veel groenten, vet, eiwit enz doet bij mij wonderen. Veel vis, visolie, veel groenten, zeker 400 gr per dag, geen pasta, brood, rijst, alcohol. Knap ik qua energie echt enorm van op.
Hier herken ik mezelf heel erg in, maar ja.. je moet toch wel wat koolhydraten eten? Ik vind brood ook echt heel lekker. Ik weet ook niet met wat ik het moet vervangen..wat ook nog redelijk snel klaar is (ontbijt/lunch)

Afgelopen drie dagen was ik vrij, veel gesport, gewandeld, haring gegeten en andere koolhydraat vrije dingen.
Vandaag werk, 5 boterhammen..en moe, zo moe. Ik dacht dat het door mijn werk kwam, misschien toch door het brood?
Herkennen jullie dit ook:

Wat ik heel lastig vind is dat als ik iets nieuws of spannends heb (hoeft niet negatief te zijn) dat ik me er helemaal in vastbijt en dat ik het ook niet los kan laten in mijn gedachtes.
Ik ben met een nieuw project bezig op mijn werk en dat wil ik dan graag heel goed doen, maar dan ga ik er teveel in op, kan het dan niet loslaten in mijn hoofd en slaap dan vaak ook slecht.
Heel irritant.
Ik kan ook slecht tegen verandering, jullie?
aardbeienslof schreef:
25-01-2021 20:35
Hier herken ik mezelf heel erg in, maar ja.. je moet toch wel wat koolhydraten eten? Ik vind brood ook echt heel lekker. Ik weet ook niet met wat ik het moet vervangen..wat ook nog redelijk snel klaar is (ontbijt/lunch)

Afgelopen drie dagen was ik vrij, veel gesport, gewandeld, haring gegeten en andere koolhydraat vrije dingen.
Vandaag werk, 5 boterhammen..en moe, zo moe. Ik dacht dat het door mijn werk kwam, misschien toch door het brood?
Ik merk daar echt verschil in. Brood bij de lunch: hele middag slaperig.

Ik mis brood maar heel soms. Ik bak zelf koolhydraatvrij brood. Het is even wennen en puzzelen en ik het nog wel eens een week dat ik denk ‘de tering! Ik eet álles’ maar daar kom ik weer snel op terug.

Dus ontbijt Griekse yoghurt met wat fruit (dat is mijn suiker voor de dag) en noten of lijnzaad en wat haver ofzo.
Lunch, salade met vlees en kaas of ei of vis ofzo. Flink gevuld. Met ‘nep’ brood of lijnzaadcrackers. Of soep of omelet ofzo. En avondeten vlees/vis/vegaiets met groenten.

1 week en je mist niks meer qua brood enzo. En een beetje koolhydraten is prima hoor. En een keer een boterham ook, als dat voor je werkt, als ik me alleen al houd aan ‘onbewerkt, vooral groenten’ dan kom ik al een heel eind.
Eviva1983 schreef:
25-01-2021 21:14
Herkennen jullie dit ook:

Wat ik heel lastig vind is dat als ik iets nieuws of spannends heb (hoeft niet negatief te zijn) dat ik me er helemaal in vastbijt en dat ik het ook niet los kan laten in mijn gedachtes.
Ik ben met een nieuw project bezig op mijn werk en dat wil ik dan graag heel goed doen, maar dan ga ik er teveel in op, kan het dan niet loslaten in mijn hoofd en slaap dan vaak ook slecht.
Heel irritant.
Ik kan ook slecht tegen verandering, jullie?
Jep zeker herkenbaar!
Behalve verandering, daar kan ik wel aardig tegen.
Ben ook erg impulsief en hop best wel van baantje naar baantje.
Thordïs schreef:
25-01-2021 22:08
Ik merk daar echt verschil in. Brood bij de lunch: hele middag slaperig.

Ik mis brood maar heel soms. Ik bak zelf koolhydraatvrij brood. Het is even wennen en puzzelen en ik het nog wel eens een week dat ik denk ‘de tering! Ik eet álles’ maar daar kom ik weer snel op terug.

Dus ontbijt Griekse yoghurt met wat fruit (dat is mijn suiker voor de dag) en noten of lijnzaad en wat haver ofzo.
Lunch, salade met vlees en kaas of ei of vis ofzo. Flink gevuld. Met ‘nep’ brood of lijnzaadcrackers. Of soep of omelet ofzo. En avondeten vlees/vis/vegaiets met groenten.

1 week en je mist niks meer qua brood enzo. En een beetje koolhydraten is prima hoor. En een keer een boterham ook, als dat voor je werkt, als ik me alleen al houd aan ‘onbewerkt, vooral groenten’ dan kom ik al een heel eind.
Ik heb wel een tijd desembrood gegeten maar dat elke dag Icm yoghurt en salade geeft me het gevoel dat ik op een heel streng dieet ben. Wij eten ca drie keer per week bij het avondeten ook al salade.
Heb jij tips voor lekker “nep brood”? Ik ben ook wel benieuwd welk recept jij gebruikt om brood te bakken.
Ik vervang trouwens wel de helft voor rijstwafels maar dat is gewoon niet vullend genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven