Gezondheid alle pijlers

Heupprothese: tips en ervaringen?

26-09-2014 12:32 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers.

Ik ben halverwege de 50, dus nog wel jong van geest in ieder geval... Toch is in mijn linkerheup forse arthrose geconstateerd. Tot nu toe heb ik dat met pijnstillers min of meer onder controle gehouden. De laatste maanden heb ik echter steeds meer bewegingsbeperkingen en pijn. Kan met veel pijn en moeite een sok aankrijgen om maar een voorbeeld te noemen. Een kwartiertje lopen naar de supermarkt en terug geeft al zoveel pijnklachten dat ik de rest van de dag niet veel meer kan doen.

De orthopeed zegt dat ik wel 'erg jong' ben maar wil toch een heupprothese plaatsen waarmee 'de kwaliteit van leven' voor mij een stuk groter gaat worden. Natuurlijk is er revalidatie nodig, men zegt ongeveer 3 maanden, en voorzichtigheid het eerste (half)jaar.

Ik overweeg om de heupprothese te laten plaatsen en vraag me af of er hier ervaringsdeskundigen zijn die de pro's en contra's kennen en adviezen hebben m.b.t. de voorbereiding, opname en revalidatie.

Ik wacht reacties met belangstelling af
Mijn moeder is pas geholpen (na 2 jaar uitstellen) en ze wilde dat ze het eerder gedaan had.

2.5 dagen ziekenhuis. Thuis om de dag fysiotherapie, thuishulp voor het wassen en schoonmaken.

Ze is nu 4 weken verder en kan niet wachten tot ze de krukken aan de kant kan doen.

Dat kan al wel maar het mag niet dus daar houdt ze zich aan.

Grootste probleem bij mijn moeder is trouwens dat ze 6 weken niet op haar zij mag liggen dus slapen valt niet mee soms,
ik ben nu 43 en ik heb 2,5 jaar geleden een nieuwe heup gekregen, kop en kom, Heb in totaal 4 maanden bij mijn moeder gelogeerd, woon namelijk alleen. En het is de beste beslissing geweest die ik ooit heb kunnen maken. Ik heb geen pijn meer, ik kan alles doen wat ik wil en ik ben gewoon actief en doe van alles. De revalidatie was pittig en ik heb echt wel momenten gehad waarin ik dacht, waar ben ik aan begonnen, maar het is het allemaal waard geweest
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Hier geen ervaring met heup prothese maar wel met een knie prothese.

Wat ik je wel kan zeggen dat je in ieder geval bij een goede orthopeed zit want ongeacht je leeftijd kijkt hij wel naar de kwaliteit van leven en dat laat nog bij diverse orthopeden te wensen over!

Ik ken zelf wel 2 mensen met een heup prothese 1 nog jonger dan dat jij bent en die kan echt nagenoeg alles weer.

Ikzelf heb een de knieprothese ook nog niet zo heel lang en was ook jonger dan jou .
Het is bij mijn moeder inmiddels bijna 2 jaar geleden, en ze kan nog nooit fatsoenlijk lopen zonder veel pijn. Ze gebruikt morfine pleisters om toch een beetje mobiel te kunnen zijn, maar ook dat helpt maar weinig.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Mijn patiënten die een nieuwe heup hebben waarbij er echt geen andere opties zijn, zijn over het algemeen blij. Wel proberen ze sowieso eerst veel krachttraining en evt fysiotherapie om de mobiliteit zo lang mogelijk goed te houden. Als er eenmaal een nieuwe heup in zit hebben ze meestal veel minder pijn. De beweeglijkheid van zo'n nieuwe heup is niet zoals een normale heup en sommige bewegingen blijven risicovol. Je moet niet denken fdatnjr weerbkunt gaan hardlopen ofzo. Het grootste nadeel vind ik, is dat een nieuwe heup maar een beperkte tijd mee gaat en het daarom zo lang mogelijk wordt uitgesteld. Nu staat de wetenschap ook niet stil maar dat kun je vooraf niet goed weten. Zo zijn er jarenlang zogenaamde sportheupen geplaatst en nu blijkt een groot deel van die groep hele nare klachten te hebben.
Goedemorgen, dank voor jullie reacties. Ik begrijp wel dat het bij iedere persoon anders is. Ik heb er ook veel over nagedacht want een heupprothese-operatie is natuurlijk niet niks.

Nu kan ik een half uurtje lopen en dan wordt de heup pijnlijk. Een uurtje zitten en dan weer verder. Gaan zitten en gaan staan gaat moeilijk. Ook maak ik steeds vaker gebruik van een invalidentoilet. Ik kan me wel redden hoor, dat is het probleem niet. Ik weet ook wel dat veel mensen het veel beroerder hebben met ziekte en/of immobiliteit.

Alleen wordt die slijtage steeds erger en vervelender en het plaatsen van een heupprothese zal toch moeten gebeuren.

Ik hoop dat ik met prothese weer beter/goed kan functioneren en als die 15 jaar kan blijven zitten is dat ook wel iets om al blij mee te zijn. Tegen die tijd ga ik richting 70 en ben ik misschien wat minder actief, werken hoef ik dan in ieder geval niet meer...

@Rosanna en Granny, wat fijn dat jullie zo positief zijn. Ik zal ook veel moeten organiseren, woon hier alleen. Uit logeren is geen optie, zorg aan huis in het begin zal wel nodig zijn. Ik kan wel wat mensen vragen om af en toe een helpende hand te bieden.

Fysiotherapie, hoe lang/vaak ben je daar meer bezig geweest? Dagelijks, enkele keren per week?

@Fiekes. Gelukkig doe ik niet aan teamsporten of hardlopen. Maar wel wandelen en fietsen, spinning en krachttraining. Maar dat staat nu even op een laag pitje. Andere opties zijn pijnstillers? Ik begrijp dat je inderdaad (en zeker in het begin) wel voorzichtig moet zijn omdat de kop uit de kom kan schieten.

@Amy. Een knieprothese is ook een langdurig herstel lijkt me, vaak fysiotherapie? Heeft de prothese je mobiliteit verbeterd en je (pijn)klachten verminderd?

@koffieprut. Wat jammer voor je moeder, dat is wel heel erg frustrerend. Je hoort niet altijd succeservaringen en soms gaat het niet goed. Kan er nog iets bij je moeder gedaan worden zoals een hersteloperatie? Hoe oud is je moeder?

Fijn weekend!
Je bent zeker niet de jongste voor een heupprothese. Verder geen advies over of je het wel of niet moet doen. Kijk alleen goed waar je je laat opereren en welke benadering ze doen. Er is een nieuwe methode om de heupprothese te plaatsen en dan snijden ze geen spieren meer door. Hiermee is je herstel veel sneller.

Succes met de evt. Operatie!
Ja klopt Ernani,een knieprothese implantatie is pijnlijker en langdurig pijnlijker dan een heup prothese.

Nee het gaat bij mij helaas verre van goed ,zelfs na de prothese alweer een grote operatie gehad.

Ik hoop voor jou dat het de kwaliteit van leven verbeterd en de pijn wegneemt!
Hallo Ernani, hier ook een kunstheup.

Ik ben gevallen op mijn werk en had de heup op 3 plaatsen gebroken.

Ik zeg je eerlijk, het is mij vies tegengevallen, in de zin van mobiliteit , napijn.

Ik vond het nogal wat.

En die internet verhalen dat ze met 3 weken weer op de skie's staan

Wel is er nu een nieuwe methode waardoor het herstel sneller gaat.

Succes gewenst.

http://www.mortele.info/heup/heupoperatie.asp
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik wil nog even vermelden dat het natuurlijk wel anders is, dat als je jaren misschien wel met pijn loopt en een nieuwe heup krijgt.

Of je springt 's morgens als een gezonde vrouw op de fiets en ze zetten er een nieuwe heup in.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Hoi, ik heb in een ziekenhuis gewerkt op de afdeling orthopedie en daar hadden we veel patiënten met nieuwe heupen. Zoals hierboven al gezegd kent de nieuwe heup wel wat beperkingen, maar het overgrote deel van de patiënten merkt voor ontslag uit het ziekenhuis (meestal 3-6 dagen) al een grote verbetering in het lopen en bewegen.

Het probleem met kunstgewrichten is dat ze pas weten hoe lang het gewricht mee gaat als de eerste vervangen moeten worden, zo worden nu heupen vervangen die 20 jaar geleden geplaatst zijn. Hierdoor wordt de levensduur van een kunstheup op 20 jaar geschat. De heupen van nu zijn echter wel weer verder ontwikkeld, de verwachting is dan ook dat ze zeker 20 jaar mee kunnen gaan maar wellicht ook wel langer. Sommige mensen doen nu ook al 30 jaar met een nieuwe heup. Maar het kan ook voor komen dat er al met 5 jaar onderdelen vervangen moeten worden.

Houd je goed aan de leefregels die je mee krijgt, de nieuwe heup schiet een stuk makkelijker uit de kom dan een natuurlijke heup. Maar ook dat is relatief, het is niet zo dat de heup bij iedere gekke beweging zo uit de kom schiet.

Wat ik je wel aan zou raden is om een pre-ok training te doen, zelf of bij een fysiotherapeut. Mensen die met een goede conditie en goed ontwikkelde heupspieren geopereerd kunnen een stuk eerder en beter lopen dan ongetrainde mensen.

Natuurlijk kan het ook gebeuren dat een operatie mislukt en je blijvende pijn of ongemak houdt. Helaas heeft iedere operatie zijn risico's. Wel is dit een routine operatie met een hoog slagingspercentage. Succes met je operatie en revalidatie! En veel plezier met je nieuwe heup.
weet je ook wat ze gaan doen? Wordt alleen de kop vervangen of ook de kom? Ik mocht de eerste 6 weken helemaal niks, omdat ik ook een nieuwe kom kreeg met botbijplaatsing wat eerst uit moet harden.

Fysio heb een keer of 6, 7 gehad volgens mij. Was vooral gericht op weer een normaal loopritme aan te leren en weer kracht in de spieren te krijgen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik heb een ontstekingsremmer voorgeschreven gekregen voor de dagen dat de pijn erg is. Die helpt heel goed.

Het voordeel van eigen maar versleten heupen vind ik dat ik alles mag doen wat ik kan verdragen. Ik mag ook gaan rennen van mijn arts als ik dat nog zou willen.
Mijn moeder heeft op 54-jarige leeftijd een heupprothese gekregen. Had al vanaf haar 25e last van artrose, veel pijnklachten en liep gigantisch scheef. D orthopeed wilde liefst zo lang mogelijk wachten met een prothese, omdat ze nog zo jong was. Uiteindelijk toch gedaan zowel mijn moeder als de orthopeed stonden versteld van de snelle revalidatie. Schijnt dat de meeste patiënten wel enkele maanden bezig zijn met revalideren, maar mijn moeder kon na een week of 3 a 4 denk al weer vrijwel alles. Ze baalde achteraf dat ze er zo lang mee heeft gewacht.

Ze heeft overigens een 'sportheup' ofzo, zo noemt ze het altijd. Schijnt gebruikt te worden voor wat jongere mensen omdat je met een normale prothese minder valide bent. En jongere mensen hebben nu eenmaal vaak nog een actiever leven. Wel heeft ze moeten stoppen met volleybal.

Enige nadeel: zij heeft 1 van die prothesen gekregen waarvan later bleek dat het het chroomgehalte (?) in je bloed fors doet toenemen. Dit betekent dat zodra deze bloedwaarden te hoog worden, de prothese eruit moet.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Bedenk ook dat het vroeg of laat toch moet, want beteren gaat het niet.

Dan toch liever nu?!
Het is heel verschillend. Mijn man heeft al jaren een heupprothese, na drie dagen mocht hij naar huis. Eerst een beetje rondgehobbeld met een looprek maar hij was behoorlijk snel op de been, hij loopt harder dan ik. Ik heb vorig jaar om een andere reden een tijd in een zorghotel gelogeerd, de meeste mensen die daar waren waren aan heupen of knieën geopereerd, een enkeling zat na een week nog in een rolstoel maar dat waren toch bijna allemaal wel mensen op leeftijd, dan kost het herstel meer tijd.
verba volant, scripta manent.
Mijn collega, ik denk dat ze begin 40 is, heeft al haar tweede nieuwe heup. Ze kon zich al vrij snel weer redden in huis en na een week of 6 ook weer autorijden. Een leerkracht op school, ook halverwege 40, heeft eveneens al een nieuwe heup gekregen. Zij heeft wel wat langer moeten revalideren en loopt nu ook nog met een stok (na 8 maanden). Dat viel dus wel tegen, maar ze ervaart het zelf als enorme verbetering dat ze van de pijn af is.
Ik heb een half jaar stage gelopen op orthopedie en daar was vrijwel iedereen enorm enthousiast over de nieuwe heup. De meeste mensen werden maandag opgenomen en geopereerd, gingen dinsdag al lopen, eventueel met fysiotherapie en donderdag of vrijdag weer naar huis. Er is wel wat napijn, maar dat wordt in het ziekenhuis goed opgevangen met medicatie. Als je naar huis gaat krijg je goede pijnstilling mee en krijg je als dat nodig is fysiotherapie. Hoe snel het daarna herstelt weet ik niet, maar als je vragen hebt over de operatie (ik heb twee van deze operaties gezien) of hoe het daarna gaat, stuur maar een PM. Succes!
Er kan bij mijn moeder niks meer gedaan worden. Behalve de heup heeft ze nu ook nog neuropathie in al haar ledematen.

Ze loopt al een poosje bij de pijnpoli en ze heeft morfinepleisters, maar die doen niet heel veel. Ze is trouwens 78 jaar.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
@eindeloos. Hoe gaat het nu met je? Is het al lang geleden dat je bent gevallen? Mijn heup is al een tijdje aan slijtage onderhevig, maar de laatste maanden is het nogal verergerd.

@endomiel. Dat is een mooi vooruitzicht, ik hoop dat het bij mij ook zo gaat, als een heupprothese 15 jaar blijft zitten vind ik dat al heel mooi. Ik ga wel fysio doen van te voren, zeker weten!

@Rosanna. Het zal een totale heup prothese moeten worden. Op de foto was al te zien dan er geen kraakbeen tussen zat en er wildgroei van bot is, een soort haakvorming (?)

De prothese is van staal/kunststof, en in de kop zit porselein

@parbleu. Ik heb ook ontstekingsremmers, die gebruik ik steeds vaker. Vanmorgen naar de buurtsuper gelopen, ik ben wel weer thuis gekomen. Nu weer zo'n pijn in die heup dat ik de rest van de dag niet (veel) meer loop. En maar weer een pijnstiller. Daar kun je toch ook geen jaren mee doorgaan...

@Wellie. Ja dat denk ik ook, want zo nog jaren doorlopen word ik ook echt niet blij van

@Marianne> Ik overweeg ook een zorgstoel, maar dat moet ik nog uitzoeken ivm verzekering. Lijkt me heel prettig en je hoeft niemand 'lastig te vallen'. Die eerste week lijkt me ook best moeilijk als je heel afhankelijk bent van zorg/begeleiding

@Betjebig. Werken als leerkracht vergt veel van je en als je niet fit bent, dwz. niet goed kunt lopen/bewegen zal dat zeker een probleem zijn lijkt me. Hoe geef je dan een gymles. Hoe zit je bij kleuters? Staan-zitten is best pijnlijk en een zware belasting voor heup (en knie)

@Earlgreythee. Wat jij omschrijft staat ook in het infoboekje. Herstel is voor elk persoon natuurlijk anders. Hoe ouder je bent, hoe lastiger de revalidatie denk ik dan maar...

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
@Marianne, ik bedoel natuurlijk zorghotel
Is de AMIS-heup al genoemd? Google daar eens op.
Hier een knieprothese. Ben er zo blij mee. Kan weer voorzichtig sporten en geen pijn meer

andere knie is ook heel slecht, ik moet gezien zijn leeftijd, 47, dit wel weer zo lang mogelijk uitstellen
Bedankt voor de reacties!

Even een update...

2 maanden geleden is de heupprothese geplaatst. Ik ben sindsdien aan het revalideren. De eerste 6 weken 2x per week een half uur fysiotherapie, nu sinds 3 weken opgevoerd naar 3x per week anderhalf uur fysiotherapie. Na 5 weken begonnen met autorijden. De krukken gebruik alleen nog buitenshuis als ik langer moet lopen of als er veel drukte is. Ik ben bang om te vallen als iemand tegen me aanloopt bijvoorbeeld. Dat een heupluxatie kan gebeuren is goed ingeprent dus ik houd me aan de voorschriften...

De pijn die ik had is weg, daar ben ik erg blij mee. De bewegingsbeperkingen zijn ook weg, ik kan 'alles' weer doen, wel voorzichtig natuurlijk en niet te haastig.

Er wordt vaak gesproken over 'opstartpijn'. Dat heb ik wel nog steeds. Als ik weer ga lopen na een tijdje zitten is dat pijnlijk in de spieren rondom de heup. Maar dat heeft tijd nodig zegt men. Daar vertrouw ik dan maar op... Na 10 meter lopen, is de pijn minder/weg en kan ik lekker stappen.

Ik ben altijd nog benieuwd hoe anderen het plaatsen van een heupprothese hebben ervaren en ook adviezen voor revalidatie zijn welkom.

Buiten ligt nu weer sneeuw, dus extra voorzichtig doen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven