Gezondheid alle pijlers

Hulp bij loop-klussen

30-10-2020 21:30 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bestaat er misschien ergens een gratis hulp voor als je soms klussen hebt waarbij je moet lopen en je dat zelf moeilijk kunt?

Ik ben gehandicapt geworden door ziekte. Ik heb wel een scootmobiel en een rolstoel, maar bladeren opvegen en weggooien is erg zwaar. De bladeren waaien het huis in als de deur open gaat als ik de bladeren gewoon maar zo laat.

Ik ben een jaar geleden verhuisd naar een sociale huurwoning op de begane grond, omdat ik niet meer trappen kan lopen. Helaas zit er een tuin bij de woning. Mijn WMO-hulp bezemde 1 keer per maand de bladeren uit de tuin weg. Maar de zorgorganisatie heeft een paar dagen geleden gezegd dat de hulp niks in de tuin mag doen, alleen in huis.

Maar ik heb helaas niemand anders. Ik ben alleenstaand, ik heb geen kinderen. Mijn buren zijn bejaard en ken ik amper. Mijn beste vriendin is zelf ziek en mijn andere beste vriendin woont ver weg. Mijn familie helpt niet.

Ik heb een lage IVA uitkering, vandaar dat ik er niet nog een hulp bij kan betalen.

Bestaat er iets van hulp daarmee?
Alle reacties Link kopieren
Via Humanitas misschien?
Alle reacties Link kopieren
Oproep op de FBgroep van je woonplaats zetten? En dan evt een ruil... Jij mijn tuin, ik bak een cake voor jou. Oid?

edit: jij mijn tuin, lak ik je nagels.... das een nog betere! Gaat de ander blij naar huis want goede daad verricht. En ze denkt de rest van de week aan je, want mooie glitternagels :cheer2:
mamavanf wijzigde dit bericht op 30-10-2020 21:53
45.50% gewijzigd
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
https://www.maatjesgezocht.nl/
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Woningbouw bellen.
Ik kreeg toevallig deze week een brief dat veel tuinen er vervallen bij liggen en dat je die zelf moet onderhouden, maar dat je contact op moet nemen als je daar niet toe in staat bent.
Alle reacties Link kopieren
Oproepje, en een student zoeken? Tientje per uur, diverse klussen?
Bestaat er een nonprofit organisatie in je buurt? Wijkteams weten vaak ook wel adresjes. Welke regio woon je?
Hebben ze bij de welzijnsstichting die actief is in jouw woonplaats misschien een vrijwilligersbank waar je je klusjes kunt laten registreren en kunnen zij je matchen met een vrijwilliger?
Alle reacties Link kopieren
mamavanf schreef:
30-10-2020 21:33
Oproep op de FBgroep van je woonplaats zetten? En dan evt een ruil... Jij mijn tuin, ik bak een cake voor jou. Oid?
Dit vind ik een leuk idee!

Misschien kan je zelf het initiatief via social media nemen door een groep op te richten en daar de beheerder van te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Als stichting Present in je buurt zit zou je die kunnen benaderen.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Mocht je in Zwolle wonen, Wil ik je graag helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een bericht plaatsen op je lokale fb pagina.
Als ik zo'n bericht langs zag komen zou ik zeker even maandelijks/wekelijks een handje komen helpen.
Als ik nu veeg en onkruid trek bij mijn eigen voortuin pak ik een deel van de buurvrouw ook mee.
Buurvrouw zelf is erg oud, haar zoon is haar mantelzorger maar werkt in de zorg en ik zie hem sinds de corona vrijwel niet meer dus kleine moeite.
Vind dit toch wel gewoon een stukje zorg dat je voor elkaar moet bieden als je maar weet dat iemand dit stukje zorg nodig heeft.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier al goede tips gegeven. Is woningruil een optie? Iemand die wel van tuinen houdt in jouw huis en jij in een flat?
Ozo.
Laat weten waar je woont, misschien kan ik soms even helpen. Gezellig ook.
Alle reacties Link kopieren
Zorgzaam
Stichting present
We helpen
Woningbouw
De buurtkamer
Toch je bejaarde buren vragen tenzij ze slecht ter been zijn. Een ruil aanbieden, lekkere soep of appeltaart.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Den Haag.

Woningruil is geen optie. Ik heb een sociale huurwoning, het mag sowieso niet van de woningbouw, en ik ben door mijn handicap afhankelijk van de begane grond. Bovendien vind ik het ook wel zonde om van woning te veranderen nu ik hier pas een jaar woon en alles nog vrijwel nieuw is (vloer, behang, vitrages en zo).

Ik ga maandag de woningbouw bellen.

En misschien op Fb zoeken naar een lokale pagina. Ik ben daar een beetje huiverig voor. Iemand zei dat ik als gehandicapte, alleen wonende vrouw niet vreemden binnen moet laten. Het is niet zo dat ik gemakkelijk weg kan lopen als er iets gebeurt. Vandaar dat ik liever iemand via een organisatie zoek.

Ik kom elke maand nog maar net rond. Of soms net niet. Vandaar dat een tientje in mijn geval eigenlijk nogal wat is.
Ik zou via een vrijwilligersorganisatie proberen als de woningbouw niet iets voor je regelt..
Alle reacties Link kopieren
Neem even contact op met je wijkteam en/of je WMO consulent. Zij weten vaak wel goede ingangen.

Hier in Groningen heb je de hulpexpress, zij hebben mijn tuin vorig jaar gedaan. Heel fijn 👍🏻.

En voor de blaadjes is mijn robotstofzuiger heel erg handig.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
https://stichtingpresent.nl/denhaag/

Stichting Present heeft soms een groepje tuinvrijwilligers die jou dan kunnen meenemen in hun ronde.
Komen de blaadjes van een boom in je eigen tuin? Ze doen ook wel eens projecten waarbij ze een tuin onderhoudsarm kunnen maken.

Ik kan inderdaad begrijpen dat je niet om die reden weer wilt verhuizen als je woning verder naar je zin is.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Bel eens naar het spreekuur van de sociaal raadslieden. Zij kunnen bijvoorbeeld kijken of er nog ergens een potje geld is waar je voor in aanmerking komt. Doen!

https://www.denhaag.nl/nl/zorg-en-onder ... blemen.htm
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
30-10-2020 23:24
Bel eens naar het spreekuur van de sociaal raadslieden. Zij kunnen bijvoorbeeld kijken of er nog ergens een potje geld is waar je voor in aanmerking komt. Doen!

https://www.denhaag.nl/nl/zorg-en-onder ... blemen.htm
Dit! Als je zo slecht rond kan komen is er misschien iets mis in je vergoedingen.
Het klopt dat je huishoudelijke hulp eigenlijk niks buitenshuis mag doen behalve de ramen zemen tenzij er in je indicatie staat dat er boodschappen ofzo gedaan moet worden en dat moet dan ook op loopafstand van je huis zijn.

Je kunt volgens mij via de WMO ook tegen betaling een klusjesman of tuinman inhuren. Daar zou je eens naar kunnen informeren bij je gemeente. Of misschien kan kan je buurman/buurvrouw jou stukje stoep ook even vegen als je het vriendelijk vraagt?
Leger des heils, humanitas.
Maar het is dus meer dan het lopen blijkbaar.
Ik ben zelf ook minder valide geworden maar zittend kan ik best nog wat. Ik stofzuig vanaf de stoel. Tuin vegen vanaf de rollator. Een mens moet toch wat :)
Ik kan moeilijk bukken en veeg het op met een veger op steel. Afbeelding En dan een oude prullebak zodat ik het er niet naast gooi.
Ok het verdient niet de meestopgeruimdetuin trofee maar ik heb niet dat bladeren naar binnen waaien.
Alle reacties Link kopieren
Als je in Den Haag woont is de Volharding misschien iets voor jou. Dit is een initiatief van de coöperatieve uitvaartverzorger De volharding. Zij zetten zich in door vrijwilligers te verbinden aan mensen die een hulpvraag hebben. Die vrijwilligers noemen ze de blijmakers. Geheel belangeloos.

https://www.devolharding.nl/blijmakers- ... volharding
Alle reacties Link kopieren
Maar als het alleen op de bladeren vegen gaat dan hoef je toch niemand binnen te laten.
Ik zou mezelf nooit als vrijwilliger voor een instantie opgeven voor dit soort werkzaamheden maar als ik zou weten dat iemand in de buurt dit nodig had zou ik het uiteraard wel doen.

Maar via een organisatie zou inderdaad het beste zijn, hopelijk hebben ze iemand voor je. Bladeren die nat zijn kunnen al snel glad worden en dat lijkt me best problematisch in jouw situatie.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven