Gezondheid alle pijlers

Hulp gezin bij opname

20-12-2015 05:58 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag; wat voor hulp/opvang is er voor kinderen bij ziekenhuisopname van de ouder (gaat om paar weken), als er geen eigen netwerk is om ze op te vangen?

De partner moet werken, evenals de naaste familie en vrienden.
Ik vind lesgeven hartstikke leuk en kinderen ook! Alleen hun ouders en onze overheid soms niet!
Ik vraag het niet voor mijzelf, maar voor iemand met psychische problemen die ik probeer te helpen. Weinig fam en die werken fulltime. De meeste vrienden ook. Ze vindt het ook moeilijk om sommigen van hen te belasten.

Ik was benieuwd of er iets van thuiszorg zou zijn voor de kinderen die nog niet naar school gaan of dat alles op de schouders van haar partner komt. Ik kan hen 1 doordeweeksedag per week helpen. Maar dan heb je nog 4 dagen over! Lastige situatie...

Ik denk dat ze inderdaad maar contact moet opnemen in het zkh. Zij weten er vast meer over. Bedankt voor de antwoorden!
Via de WMO kun je kinderopvang op sociaal-medische indicatie aanvragen. Het verschilt per gemeente hoeveel dagdelen je maximaal recht op kunt hebben. Bij mij werd de medische "keuring" door de schoolarts verzorgd (GGD dus), zij, of in het geval van jonge kinderen: het consultatiebureau, kunnen je misschien ook op weg helpen. Thuishulp heb je hoogstwaarschijnlijk geen recht op, maar dat zou je bij het WMO-loket kunnen informeren hoe dat zit.

Verder wordt hierboven al aangegeven dat in het geval van sommige ziektes er organisaties zijn die hulp kunnen bieden. Met name bij kanker en aids was dat zo in mijn gemeente, als ik het me goed herinner (kon ik dus geen gebruik van maken). Via maatschappelijk werk zou je die vraag uit kunnen zetten, eventueel via maatschappelijk werk in het ziekenhuis waar je onder behandeling bent.

Maar ik zou toch zeker ook beginnen bij je netwerk. Heeft er niemand een structurele vrije dag in je omgeving waarop die de zorg voor je kind(eren) over kan nemen? Kan er een schema gemaakt worden met een dagje die en een dagje die? Is je partner gebonden aan een vaste werkplek en vaste werktijden? Kan er thuisgewerkt worden in het weekend? Dan zouden er twee dagen minder zijn waarop jullie iets hoeven regelen. En de avonden zijn misschien samen ook een of twee dagen. Je partner kan ouderschapsverlof opnemen. Het kan zijn dat dat onbetaald is, maar als dat een of twee dagen in de week kan, dan ben je die dagen alweer gered en dan blijft er wel iets aan inkomen doorgaan.

Laat sowieso je partner in overleg gaan met de werkgever. Zorgverlof is hier niet in eerste instantie voor bedoeld, maar een coulante werkgever kan wel zorgverlof op laten nemen. En vakantiedagen hè. Dat is even slikken voor de rest van het jaar, maar wat moet dat moet.

Hoe zit het verder met buurvrouwen, niet-werkende (groot)ouders van vriendinnen, etc?

Probeer echt wat breder te kijken dan alleen maar "kan niet, lukt niet". Informeer gewoon bij iedereen welke mogelijkheden er wél zijn, wie weet hoe ver je komt! Sterkte en beterschap straks!
quote:hurts schreef op 20 december 2015 @ 19:42:

Ik vraag het niet voor mijzelf, maar voor iemand met psychische problemen die ik probeer te helpen. Weinig fam en die werken fulltime. De meeste vrienden ook. Ze vindt het ook moeilijk om sommigen van hen te belasten.

Ik was benieuwd of er iets van thuiszorg zou zijn voor de kinderen die nog niet naar school gaan of dat alles op de schouders van haar partner komt. Ik kan hen 1 doordeweeksedag per week helpen. Maar dan heb je nog 4 dagen over! Lastige situatie...

Ik denk dat ze inderdaad maar contact moet opnemen in het zkh. Zij weten er vast meer over. Bedankt voor de antwoorden!

Dat is vaak het grootste probleem. Gewoon vragen, er zijn meer mensen dan je denkt die willen helpen, is mijn ervaring. In mijn geval was het fijn dat mijn kind op school zat (groter netwerk, want de hele klas kon gebeld worden), maar toen ik dat ook daadwerkelijk moest doen, was er bijna niemand die "nee" zei.

Thuiszorg kun je op je buik schrijven. De gezonde partner moet tegenwoordig maar gewoon op z'n tanden bijten. Klinkt hard, is hard, maar helaas wel de realiteit. Mogelijkheden liggen vooral in kinderopvang op sociaal-medische indicatie. Als die bal eenmaal rolt, kan er ook snel een plek zijn.

En als het gaat om een langdurige situatie, dan is het misschien niet eens zo'n gek idee om te kijken of pleegzorg mogelijkheden biedt. Die doen meer dan alleen gedwongen fulltime uithuisplaatsingen.
quote:hurts schreef op 20 december 2015 @ 19:42:

Als mensen werken in loondienst hebben ze recht op zorgverlof. Dus die familie van deze persoon waar jij het voor vraagt ook.

Dus op de schouder van de partner. Gewooon vragen op zijn of haar werk.

Is die persoon zzper, dan het werk zo plannen dat de kinderen naschool opgevangen worden.
quote:Goede-Fee schreef op 20 december 2015 @ 20:49:

[...]

Als mensen werken in loondienst hebben ze recht op zorgverlof. Dus die familie van deze persoon waar jij het voor vraagt ook.

Dus op de schouder van de partner. Gewooon vragen op zijn of haar werk.

Is die persoon zzper, dan het werk zo plannen dat de kinderen naschool opgevangen worden.Nogmaals, zorgverlof is er om voor een zieke te zorgen, noet voor kimderen van een zieke.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven