Gezondheid alle pijlers

Hyperventilatie?Allergie?Orgaanproblemen?

22-07-2017 20:42 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een tiental jaar fysieke klachten en ben al even lang op zoek naar de oorsprong er van. Omdat ze te vaag zijn, wordt er niets gevonden.
Ik heb longonderzoeken gehad, een harttest, hersenscan, slaapapneutest,... die allemaal een goed resultaat hadden. Op mijn allergie na (voor pollen, stof, huistofmijt, ...) is er (gelukkig?) nooit iets naar boven gekomen van afwijkingen. Voor mijn allergie heb ik een neusspray en sinds kort neem ik op dokteradvies elke dag een extra pil (om te testen of het helpt-voorlopig geen resultaat (sandoz)).

Sinds ik ongeveer 8 jaar ben (ik ben nu 34), heb ik last van nachtelijk hyperventileren (het gevoel van 'geen adem te krijgen') en tandenknarsen tijdens de slaap.

Ik heb van mijn moeder, die 2,5 jaar geleden overleden is (wat een grote impact op mij heeft gehad), het piekeren overgeërfd als het ware.

Ik vind van mezelf niet dat ik veel pieker, maar mijn omgeving zegt van wel. Ook heb ik veel remmingen in dagelijkse situaties. Ik maak mij snel druk in kleine dingen en kan heel lang nadenken of mij opjagen over bepaalde situaties. Er zijn verschillende hindernissen in mijn leven, die ik mij onbewust hard aantrek. Ik ben ook te veel gefocust op mijn lichaam door de klachten en geraak nog meer gestresseerd omdat ik niet weet wat er scheelt (hypochondrie?)
Een kleine situatie, zoals stress voor iets nieuws of spannend, bezorgt mij bijvoorbeeld ook (dagelijks) duizelingen of hartkloppingen. Dat kan zelfs gaan over een ergerlijke situatie in het verkeer tot spanning over hoe een film bijvoorbeeld zal aflopen.

Momenteel neem ik magnesiumpillen op advies van de arts.

Mijn andere klachten zijn vooral gerelateerd aan mijn ademhalen en storen me dagelijks enorm. Vaak is het niet kunnen in slaap vallen snachts tot opschrikken tijdens de slaap dat ik niet kan ademen. Mijn neus is vaak verstopt en ik heb ook geregeld slijmen... Ik loop overdag vaker ook vrij moe. Aromatherapie en relaxatie voor het slapengaan helpt wat, maar tijdelijk.

Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt? Wat helpt?
Ik ga binnenkort yoga doen om te onspannen en misschien me eens verdiepen in de etherische oliën, alhoewel ik mijn bedenkingen heb bij de bachbloesems bijvoorbeeld (49€ voor een klein flesje en daar doe je 1 maand mee 🤔 - geldklopperij?)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, want ben al lang op de sukkel en weet niet bepaald meer wat gedaan... :confused:
anoniem_351200 wijzigde dit bericht op 22-07-2017 20:44
Reden: Schrijffout
1.02% gewijzigd
Misschien eens met een psychotherapeut gaan praten, in plaats van allerlei zweverige alternatieve trajecten af te lopen.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
22-07-2017 20:50
Misschien eens met een psychotherapeut gaan praten, in plaats van allerlei zweverige alternatieve trajecten af te lopen.
Dit.
Mijn vriendin had ook zulke klachten, bij haar waren die over toen ze met de pil stopte.
Maar ik weet natuurlijk niet of jij die gebruikt.
Ik denk vooral spanning en stress.
Dus zelfde advies (psychotherapeut).

Voor je allergie zou je wellicht eens een ander medicijn kunnen proberen (huisarts) en geen melk meer drinken kan helpen tegen slijm.
.
Skull schreef:
22-07-2017 20:53
Mijn vriendin had ook zulke klachten, bij haar waren die over toen ze met de pil stopte.
Maar ik weet natuurlijk niet of jij die gebruikt.
Neen. Geen pil.
impala schreef:
22-07-2017 20:54
Ik denk vooral spanning en stress.
Dus zelfde advies (psychotherapeut).

Voor je allergie zou je wellicht eens een ander medicijn kunnen proberen (huisarts) en geen melk meer drinken kan helpen tegen slijm.
Ik ben veganistisch en avamys neusspray neem ik al jaren. Stop ik er mee dan krijg ik na enige dagen een bloedneus (allergie zet zich bij mij op mijn slijmvliezen).
Het extra pilletje neem ik nu al een week maar daar wacht ik nog op een significant effect.
Zalmsnipper schreef:
22-07-2017 20:52
Dit.
Wat bedoel je?
Solomio schreef:
22-07-2017 20:50
Heb ik ooit gedaan, maar vond er weinig aan. Ik moest daar gewoon zitten en vertellen en na een aantal sessies ben ik gestopt omdat ik als het ware uitverteld was. Ik dacht ook van 'nou dat is wel makkelijk geld uitgegeven 😑'

En yoga om te relaxen of ontspannende druppeltjes, is dat zo zweverig? Ik denk: baat het niet dan schaadt het niet? Bachbloesems vind ik dan wel weer heel duur en wil me niet laten vangen voor iets dat eventjes een placebo effect kan hebben. Klachten keren dan terug en je portemonnee is voor de helft lichter gemaakt.
Dan neem je een andere therapeut met een andere aanpak.
Toevallig zat ik er ook aan te denken een topic te openen. Ik heb veel stress gehad en toen is het hyperventileren gestart. Helaas verandert iedere keer de reden:

Eerst was het mijn baan waarin ik slecht functioneerde, toen was het mijn huissituatie, ziekte moeder, ontslag. En nu is de vakantie gestart en sta ik weer stijf van de stress. Mijn probleem is dat ik het iedereen naar de zin wil maken waardoor ik mijzelf voorbij ren. Ik heb vandaag al wel 30x een aanval gehad. Door er aan te denken wek ik het op. Ik ben doodop.....ik weet wat ik moet doen...dat is die knop om maar het lukt niet.

Denk inderdaad dat een psycholoog of therapeut het beste werkt :sigh: ik zal er zelf ook naar toe moeten....
Mystica1983 schreef:
22-07-2017 21:02
Ik ben veganistisch en avamys neusspray neem ik al jaren. Stop ik er mee dan krijg ik na enige dagen een bloedneus (allergie zet zich bij mij op mijn slijmvliezen).
Het extra pilletje neem ik nu al een week maar daar wacht ik nog op een significant effect.
Een goeie antihistamine werkt direct . Terug naar de huisarts en om iets anders vragen dus,
.
montblanc schreef:
22-07-2017 21:09
Dan neem je een andere therapeut met een andere aanpak.
Is moeilijk om te weten hoe dat werkt. Ik denk dat ik er sowieso baat bij zal hebben maar het is altijd in het duister tasten of een ander het beter zal doen
impala schreef:
22-07-2017 21:16
Een goeie antihistamine werkt direct . Terug naar de huisarts en om iets anders vragen dus,
Ahha zit dat zo? Ik dacht dat het een paar weken nodig had om als het ware in te werken net zoals dat bij mijn neusspray het geval is...best dan misschien even terug gaan naar de arts 🤔
Mystica1983 schreef:
22-07-2017 21:34
Is moeilijk om te weten hoe dat werkt. Ik denk dat ik er sowieso baat bij zal hebben maar het is altijd in het duister tasten of een ander het beter zal doen

Maar of yoga gaat werken weet je ook niet en dat wil je ook proberen. Terug naar de huisarts voor een doorverwijzing dus.
Zijn de klachten voor of na dat je veganistisch werd begonnen? Misschien een tekort van het 1 of het ander?
Mystica1983 schreef:
22-07-2017 21:07
Heb ik ooit gedaan, maar vond er weinig aan. Ik moest daar gewoon zitten en vertellen en na een aantal sessies ben ik gestopt omdat ik als het ware uitverteld was. Ik dacht ook van 'nou dat is wel makkelijk geld uitgegeven 😑'

En yoga om te relaxen of ontspannende druppeltjes, is dat zo zweverig? Ik denk: baat het niet dan schaadt het niet? Bachbloesems vind ik dan wel weer heel duur en wil me niet laten vangen voor iets dat eventjes een placebo effect kan hebben. Klachten keren dan terug en je portemonnee is voor de helft lichter gemaakt.
Woon je in België? Daar werkt het wrsch anders dan hier, qua psychologische hulp. Hier betaal je dat namelijk niet zelf.
En yoga is gewoon een manier om te (leren) ontspannen. Ontspannende druppeltjes wordt al wat zweveriger en Bach's remedies al helemaal.

Als ik je OP lees lijkt het me nog steeds het verstandigst om op zoek te gaan naar goede hulp die je kan helpen om beter om te gaan met stress.
Mystica1983 schreef:
22-07-2017 21:02
Wat bedoel je?
Zij schreef dat onder een bericht dat ze van mij gequote had.
Hiermee bedoelt ze dat ze het daarmee eens is, maar dan hoeft ze het zelf niet te typen.
Ademhalingstherapie. Dat is het enige wat helpt om je ademhaling weer op orde te krijgen.
En als je brein weer 'gereset' is qua ademhaling zul je er s nachts ook minder last van hebben.

Ik zeg dit, omdat ik zelf chronisch ging hyperventileren. Allerlei vage klachten, allerlei onderzoeken waar niks uit kwam. Ook de alternatieve hoek geprobeerd. Maar het lag bij mij echt aan het verkeerde ademhalingspatroon dat mijn lijf zich eigen had gemaakt.

Ik ben zelf bij stichting afhh geholpen, maar ik weet dat ook fysiotherapeuten zich op de ademhaling richten.

Check de site van afhh eens, daar staat een klachtenlijst, waar je kunt bekijken of het overeen komt met jouw klachten en of je chronisch hyperventileert.
Ik was in tien weken van de klachten af. Wel in combinatie met antidepressiva (onder begeleiding van de huisarts), maar ik had er een angststoornis bij ontwikkeld.

Nog steeds is het een valkuil voor mij. Stress slaat bij mij op de ademhaling. Maar omdat ik nu weet waar het van komt, kan ik het ook weer omkeren, door ademhalingsoefeningen te doen en me bewust te zijn van het effect van de verkeerde ademhaling.
iverna88 schreef:
22-07-2017 21:55
Zijn de klachten voor of na dat je veganistisch werd begonnen? Misschien een tekort van het 1 of het ander?
Ik ben al 23 jaar vegetarier en sinds 8 maand veganist. Ik laat elk jaar mijn bloed afnemen en heb nooit noemenswaardige tekorten. Ik leef veel gezonder inzake voeding dan een doorsnee omnivoor. Maar dat is off topic.
Hertjehertje schreef:
22-07-2017 22:24
Ik was in tien weken van de klachten af. Wel in combinatie met antidepressiva (onder begeleiding van de huisarts), maar ik had er een angststoornis bij ontwikkeld.

Nog steeds is het een valkuil voor mij. Stress slaat bij mij op de ademhaling. Maar omdat ik nu weet waar het van komt, kan ik het ook weer omkeren, door ademhalingsoefeningen te doen en me bewust te zijn van het effect van de verkeerde ademhaling.
Hoe uit zich dat bij jou die stress op de ademhaling? Bij mij slaat mijn neus vaak dicht en dan moet ik via mijn mond ademen. Ik begin me op te jutten, adem moeilijker en meer met mijn bovenste longen. Ik hang vlak voor het slapengaan boven mijn visasauna (warme damp met tea tree druppels) om mijn neus wat te doen open gaan, wat tijdelijk helpt. De nachten zijn vaak een aaneenschakeling van wakker schrikken en veel woelen door die klachten 😞
Slijm en geïrriteerde slijmvliezen klinkt niet echt als puur psychisch. Allergie voor huisstofmijt zou het nachtelijk hyperventileren kunnen verklaren. Heb je genoeg maatregelen daarvoor genomen? Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is om het beddegoed, dus dekens en kussens en matras huisstofmijtvrij te houden.
Normaal gesproken wordt bij neusspray aanbevolen om het maar kort te gebruiken, maar misschien is dat in jouw geval anders.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Mystica1983 schreef:
22-07-2017 22:32
Ik ben al 23 jaar vegetarier en sinds 8 maand veganist. Ik laat elk jaar mijn bloed afnemen en heb nooit noemenswaardige tekorten. Ik leef veel gezonder inzake voeding dan een doorsnee omnivoor. Maar dat is off topic.
Het is geen aanval op de levensstijl an sich.. maar ik denk wel dat als je bepaalde stoffen niet vervangt er tekorten ontstaan, dat is zo geprikt, uitgezocht en daarna opgelost..
Waarom eerst aan de meest gecompliceerde oorzaken denken als het ook gewoon een tekortje van iets kan Zijn?
iverna88 schreef:
22-07-2017 22:53
Het is geen aanval op de levensstijl an sich.. maar ik denk wel dat als je bepaalde stoffen niet vervangt er tekorten ontstaan, dat is zo geprikt, uitgezocht en daarna opgelost..
Waarom eerst aan de meest gecompliceerde oorzaken denken als het ook gewoon een tekortje van iets kan Zijn?
Ik neem enkel een vitamine b12 aanvulling alhoewel de arts dit preventief zelfs niet nodig vond. Mijn plantaardige levensstijl focust zich op inname van voldoende fruit, groenten, noten en zaden. Ben al lang bezig met gezond eten en ik zou enorm verrast zijn moest ik daardoor een tekort hebben. Ik sluit hiermee (no offense) de discussie over veganisme in deze topic graag af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven