Gezondheid alle pijlers

Ik moet iets ondernemen.... Operatie of wat?

24-06-2014 20:44 324 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarschuwing vooraf; ik heb een pesthumeur, dus dat kleurt de toon van dit topic misschien ietwat

Maar goed, wat ik zeg, er moet IETS gebeuren.

Ik voel me al een tijdje futloos, vervelend, moe, soms wel oké en vol energie, dan weer compleet uitgeput.

Vandaag ben ik dus met vage klachten naar de dokter geweest en er kwam in elk geval uit dat mijn bloeddruk veel te hoog is. Wat ik raar vind, want dat is nooit zo geweest.

Maar goed, hij was nu idd veel te hoog en hoewel het waarschijnlijk mede te wijten is aan een hoop stress momenteel moet daar wel iets aan gedaan worden.

Ik heb pillen gekregen en moet donderdagmorgen nuchter terug komen om bloed te prikken om te kijken wat er verder mis is.

Nu komt het euvel; ik ben veel te dik.

En natuurlijk heeft dat met die bloeddruk te maken, het zal zelfs de hoofdreden zijn natuurlijk.

En ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik heb al duizend pogingen ondernomen om af te vallen en het lukt niet. Punt.

En natuurlijk ligt dat aan mezelf, maar ik zal dan wel niet sterk genoeg zijn ofzo.

Ik heb met de huisarts gepraat over onder andere de mogelijkheid om een gastric bypass te laten doen, of eventueel een maagband omdat dat natuurlijk minder ingrijpend is.

Ben daar een jaar of wat geleden al serieus over bezig geweest, maar toen toen nog eens op eigen kracht proberen af te vallen.

Ik viel een paar kilo af, ketste het plan voor de operatie af omdat ik er te schijterig voor ben en inmiddels zijn die kilo's er gewoon grotendeels weer aan.

Slap? Natuurlijk. ik had in elk geval die kilo's er af moeten houden en me een schop onder mijn hol moeten geven, maar dat is niet gebeurd.

En nu sta ik op een punt dat ik me gewoon echt niet goed voel, en dat er iets moet gebeuren.

Enerzijds ben ik nog steeds doodsbang voor een eventuele operatie, anderzijds weet ik dat er iets moet veranderen.

Ik ben 29 en ik wil niet voor mijn 40e dood zijn omdat mijn hart het begeven heeft.

En nu wil ik van jullie graag horen dat er of een toveroplossing is, of dat die operatie waar ik zo tegen op zie écht wel een goed idee is.

Ik heb altijd geroepen dat snijden in een gezond lichaam ook zo gek is, maar je komt uiteindelijk op een punt dat je lichaam helemaal niet zo gezond meer is. En wil je dat niet voor zijn?

Wat wil ik met dit topic? Niet zoveel. Even van me afschrijven en misschien een andere opinie, ofzo?

Zijn er hier mensen die een gastric bypass / maagverkleining ondergaan hebben? Zouden jullie het me aanraden of absoluut niet?

En wie geeft me gewoon even een knuffel voor mijn rothumeur?
668, the neighbour of the Beast
quote:Marels schreef op 24 juni 2014 @ 22:08:

El; thanks voor de tip, maar ik ga niet beginnen aan allerlei crashdiëten. En twee dagen volledig vasten klinkt echt niet gezond, net als al die andere dieet-hypes.

Als ik af wil vallen, moet het the hard way, anders is het net zo ongezond als dik blijven geloof ik....

Misschien moet je toch die docu 'ns kijken. Die man (wetenschapper) doet dit op de eerste plaats voor de gezondheidsvoordelen die er aan deze leefwijze verbonden zijn, niet zozeer voor het afvallen. De mens heeft bijlange na niet zoveel eten nodig als dat wij normaal doen. En vasten houdt niet in niets eten, maar 2 dagen slechts 'n maaltijd van 500 kcal.

Juist met de zogenaamd gezond eten dieeten val ik het snelste terug omdat ik dat echt niet kan volhouden. Ik zal nooit 'n fan van groente worden en ik wil m'n brood, aardappels en lekkere sausjes niet missen.

Een operatie zou ik nooit aandurven omdat ik idd bang ben dat ik er zo eentje zou zijn die rustig op m'n gemak toch die zak chips naar binnen werk. Voor mij staat eten voor gezelligheid en genot. Het is moeilijk het te laten, maar door af en toe 'n dag te vasten kan ik me op andere dagen iets meer permmiteren en mezelf af en toe met een zondig voedingsmiddel verwennen terwijl ik toch blijf afvallen.
Dat wij verschillen in onze visie op gezond diëten weet ik al jaren El

Mijn laatste afvalpogingen zijn gebaseerd op een normaal eetpatroon met voldoende groenten en fruit, gewoon brood, alles met mate, en bewegen.

Ik doe niet aan shakes, niet aan vastendieet, niet aan koolhydraatrijk, koolhydraatarm en het ananasdieet doe ik ook al niet aan. Omdat ik niet geloof dat dat gezond is voor je lichaam.

Denk niet dat dit de plek is om die discussie te voeren, want daarover ben ik heel vastbesloten. Ik wil geen crashdiëten in welke vorm dan ook.
quote:amandelmeel schreef op 24 juni 2014 @ 22:05:

[...]

Ik ken ook de verhalen van er doorheen eten, hoe ze het doen???? Geen idee. Ik eet ook wel eens een hap of twee teveel en dat doet toch pijn. Ook nog na drie jaar.

Het lijkt me op een bepaalde manier z'n voordelen hebben dat je niet meer 'n zak chips binnen 'n half uurtje kunt leegsnaaien, maar dat je er de hele avond plezier van hebt omdat je heel rustig moet eten. Maar dan streeft zo'n operatie wel z'n doel voorbij natuurlijk.
Marels, ik heb een paar jaar geleden een GBP gehad. Ben ietsje ouder dan dat jij bent. Ik had een BMI van 43. Inmiddels ruim 60kg lichter en zit nu op een BMI van 24.5. Officieel gezond dus. Ik voel me er hartstikke goed bij. Ben van maat 50/52 naar 40/42 gegaan. Ik zit niet overal heel strak in het vel maar ik sport nog steeds en hopelijk wordt dat nog beter. Maar het is ook niet zo dat ik hele lappen loshangend vel heb.

In mijn ziekenhuis worden geen maagbandjes meer gezet. Dit omdat gebleken is dat het op de lange termijn geen effect heeft.

Ik wil best wat meer vertellen maar vanwege herkenning wil ik niet teveel details kwijt. Als je wilt dan mag je me mailen. Laat me maar weten als je daar behoefte aan hebt.
@Minnie; graag!

Je mag mij mailen op marelsmarels@gmail.com of een PBtje sturen, wat jij wilt!

Dankjewel dat je je verhaal wilt delen!
quote:Marels schreef op 24 juni 2014 @ 22:25:

Mijn laatste afvalpogingen zijn gebaseerd op een normaal eetpatroon met voldoende groenten en fruit, gewoon brood, alles met mate, en bewegen.

Ik doe niet aan shakes, niet aan vastendieet, niet aan koolhydraatrijk, koolhydraatarm en het ananasdieet doe ik ook al niet aan. Omdat ik niet geloof dat dat gezond is voor je lichaam.

Denk niet dat dit de plek is om die discussie te voeren, want daarover ben ik heel vastbesloten. Ik wil geen crashdiëten in welke vorm dan ook.Maar je kan dat blijkbaar ook niet volhouden, dus dan is het voor jou ook niet de ideale dieetwijze. Als je overgewicht hebt en 'n bourgondische aard heb je levenslang.
.
anoniem_190819 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 17:29
99.63% gewijzigd
quote:elninjoo schreef op 24 juni 2014 @ 22:29:

[...]

Maar je kan dat blijkbaar ook niet volhouden, dus dan is het voor jou ook niet de ideale dieetwijze. Als je overgewicht hebt en 'n bourgondische aard heb je levenslang.

Ik denk dat ik dat in dit topic al vaak genoeg gezegd heb dat ik inderdaad niet blijvend af val met diëten.

Maar dat me dat niet lukt, wil nog niet zeggen dat ik mijn lichaam wil tergen met allerlei ongezonde diëten.
Dag lieve Marels,

Allereerst een heule dikke knuffel voor jou..........

Komttie

Ik heb 2 kennissen, die beide een GB hebben ondergaan.

1 zat in een scootmobiel van overgewicht.

Ze zijn ontzettend afgevallen, hebben geen moment spijt, wel veel

overschot aan huid.

Zitten nu in de procedure voor plastische chirurgie, maar dat is niet eenvoudig.

Sterkte lieve meid
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Maar waarom denk je dan dat je door die operatie wél je eetwijze blijvend kunt omgooien? Als je weet dat je vaak weer terugvalt, krijg je dat dan niet alsnog na die operatie?

Zelf zou ik mijn lichaam niet willen tergen met zo'n operatie omdat ook ik mijn zwaktes heb op eetgebied en bang zou zijn dat alles voor niets is geweest als ik het weinig beetje dat ik kan eten wel voor lekkere (en dus foute calorierijke dingen) zou kiezen en ik dan toch weer zou aankomen.
Er vallen mij wel wat dingen op die je schrijft marels..

Je zegt dat je al veel geprobeerd hebt maar noemt alleen 'zelf afvallen'. En je vindt het stom dat je dit niet zelf kan blijkbaar. Dit vind ik zorgelijk. Er zit nog veel tussen zelf afvallen ( wat gewoon heel moeilijk is!) en een maagoperatie. Wat dacht je van afvallen onder begeleiding? Een diëtist, een sport en voedingsconcern, mindfulness eten cursus etc. Etc. Een maagbandje is toch niet het enige alternatief in deze fase?

Ten tweede zeg je absoluut geen crashdieten te willen. Ten eerste bestaan er genoeg levensstijlen (geen diëten) waar je mee afvalt met de juiste hulp. Er is meer dan alleen jouw methode van ' van alles minder eten'. Daarnaast: waar is je realitietsbesef? Realiseer je je zelf niet dat een maagbandje je veroordeelt tot een levenslang crashdieten? Met vitaminegebrek en bijwerkingen erbij?

Ik denk zelf dat je uitermate streng en zwart wit voor jezelf bent als je vindt zelf te moeten kunnen afvallen en nu dat niet lukt dat het dan maar een operatie wordt.

Er zijn nog veel opties tussen.
quote:Marels schreef op 24 juni 2014 @ 22:31:

[...]

Ik denk dat ik dat in dit topic al vaak genoeg gezegd heb dat ik inderdaad niet blijvend af val met diëten.

Maar dat me dat niet lukt, wil nog niet zeggen dat ik mijn lichaam wil tergen met allerlei ongezonde diëten.

En je denkt dat je na een permanent dieet van 600 calorieën en levenslang vitaminepillen na een maagoperatie wel gezond is? Ik pleit helemaal niet voor crashdieten hoor, maar ik wil je erop wijzen dat jouw redenatie heel krom is.

Heb je al eens met een psycholoog gesproken over je zelfbeeld en je relatie met eten etc.? Dit bedoel ik als oprechte interesse,
quote:bloemetje77 schreef op 24 juni 2014 @ 22:38:

Er vallen mij wel wat dingen op die je schrijft marels..

Je zegt dat je al veel geprobeerd hebt maar noemt alleen 'zelf afvallen'. En je vindt het stom dat je dit niet zelf kan blijkbaar. Dit vind ik zorgelijk. Er zit nog veel tussen zelf afvallen ( wat gewoon heel moeilijk is!) en een maagoperatie. Wat dacht je van afvallen onder begeleiding? Een diëtist, een sport en voedingsconcern, mindfulness eten cursus etc. Etc. Een maagbandje is toch niet het enige alternatief in deze fase?

Ten tweede zeg je absoluut geen crashdieten te willen. Ten eerste bestaan er genoeg levensstijlen (geen diëten) waar je mee afvalt met de juiste hulp. Er is meer dan alleen jouw methode van ' van alles minder eten'. Daarnaast: waar is je realitietsbesef? Realiseer je je zelf niet dat een maagbandje je veroordeelt tot een levenslang crashdieten? Met vitaminegebrek en bijwerkingen erbij?

Ik denk zelf dat je uitermate streng en zwart wit voor jezelf bent als je vindt zelf te moeten kunnen afvallen en nu dat niet lukt dat het dan maar een operatie wordt.

Er zijn nog veel opties tussen.

Dat denk ik niet.

Ik heb hier namelijk ook al geschreven dat ik meermaals heb geprobeerd af te vallen met een diëtist.

Ik heb ook een uitgebreid programma gedaan op een sportschool, onder begeleiding dus.

Ik heb gedieet, ja, honderd keer.

Ik heb me vaak bijna laten verleiden door shakes en allerlei gekke diëten, maar ik weiger daar te ver in te gaan. Ik weet namelijk hoe slecht dat voor je lijf is en hoe klein de kans is dat je daar mee blijvend afvalt.

Het is niet dat ik niets geprobeerd heb, dat vind ik dan weer heel erg zwart-wit gesteld. En een teken dat je het topic niet gelezen hebt.
Je moet niet blijvend dieeten, je moet je levensstijl omgooien en dat is niet makkelijk, maar alleen dat kan je redden.
quote:-teuntje- schreef op 24 juni 2014 @ 22:48:

Je moet niet blijvend dieeten, je moet je levensstijl omgooien en dat is niet makkelijk, maar alleen dat kan je redden.

Juist :-)

En dat lukt me niet alleen. En niet met diëtist ook.

Dat is een tijdje heel goed gegaan, maar met spanningen en stress verviel ik toch weer in mijn oude patroon....
quote:-teuntje- schreef op 24 juni 2014 @ 22:48:

Je moet niet blijvend dieeten, je moet je levensstijl omgooien en dat is niet makkelijk, maar alleen dat kan je redden.Dat is toch ook gewoon 'n dieet? Ik ervaar slechts 2000 kcal per dag als 'n dieet, terwijl je om niet aan te komen niet meer dan dat mag eten. Dus dat betekent dat je levenslang moet dieeten. Niets meer niets minder. Je kunt het wel mooier willen noemen, maar dat is het niet.
quote:bloemetje77 schreef op 24 juni 2014 @ 22:44:

[...]

En je denkt dat je na een permanent dieet van 600 calorieën en levenslang vitaminepillen na een maagoperatie wel gezond is? Ik pleit helemaal niet voor crashdieten hoor, maar ik wil je erop wijzen dat jouw redenatie heel krom is.

Dat klinkt in elk geval een stuk ongezonder voor je lichaam dan mijn huidige dieet.
quote:Marels schreef op 24 juni 2014 @ 22:51:

[...]

Juist :-)

En dat lukt me niet alleen. En niet met diëtist ook.

Dat is een tijdje heel goed gegaan, maar met spanningen en stress verviel ik toch weer in mijn oude patroon....

Ja natuurlijk! Dat heeft iedereen! Dan moet je niet gaan huilen maar naar een psych gaan die jou leert anders met stress om te gaan!

Dat zal je ook moeten na die operatie dus waarom niet meten?

En je zegt geen ongezonde diëten te willen maar dat is precies wat je krijgt na de operatie.

Wat je nog niet hebt gezegd te hebben geprobeerd en wat misschien nog opties zijn:

- psycholoog

- mindful eten cursus volgen

- relatie tot eten onderzoeken met begeleiding en andere invulling zoeken

- ieder jaar opnieuw naar een sportschool programma (moet ik ook, moet iedereen om op gewicht te blijven, of denk je dat je na 1 programma klaar bent?)

- andere sportschool of nog beter: personal trainer zoeken! Mijn ervaring is dat de meeste sportschoenen hele slechte begeleiding hebben.

De alternatieven die ik noem zal je waarschijnlijk toch moeten gaan doen na je operatie om je levensstijl om te gooien. Hoe denk je anders in tijden van stress je aan die 600 calorieën te houden? Wat ga je dan tegen de stress doen?
Je wordt ook alleen geaccepteerd voor zo'n operatie als je alles al geprobeerd hebt, het moet je allerlaatste optie zijn. Als jij de oorzaak van jouw dik zijn nog niet hebt verwerkt (als die psychisch is) moet je eerst naar een psych gaan. Om om te gaan met stress moet je inderdaad alternatieven gaan ontwikkelen. En je moet sporten na de ingreep, 2-4x per week.

Het is een hulpmiddel, net als shakes, een dieetboek of een personal trainer. Je moet het nog steeds zelf doen. Álleen: de bypass of sleeve is een hulpmiddel met een veel hoger slagingspercentage op lange termijn.
quote:Marels schreef op 24 juni 2014 @ 22:25:

Denk niet dat dit de plek is om die discussie te voeren, want daarover ben ik heel vastbesloten. Ik wil geen crashdiëten in welke vorm dan ook.

Hi Marels, ik zat jouw topic te lezen en wil nu toch even reageren. Ik ben het helemaal met jou eens: de sleutel is om jezelf een gezonde levensstijl aan te meten en niet te crashen. Zelf ben ik de afgelopen jaren zo'n 20 kg afgevallen. Stapsgewijs, soms een terugval, maar al met al wel door het aanleren van een nieuwe levensstijl.

Je schrijft dat je eerdere pogingen niet gelukt zijn. Lijkt het je de moeite waard om te achterhalen waar dat aan ligt? Evt met een psycholoog die ervaring heeft op dit vlak? Je bent nog zo jong (zelfde leeftijd als ik) en het lijkt mij zó de moeite waard toch nog weer eerst een andere levensstijl te proberen, dan zo'n zware operatie. Mede omdat je je levensstijl ook mét de operatie zal moeten aanpassen. M.a.w. Je moet jezelf toch al ander gedraag aanleren, waarom niet eerst kijken hoe ver je komt met enkel die aanpassingen? En mét psychologische begeleiding?

Verder heeft het Weight Watchers programma mij veel inzicht gegeven, juist omdat je alles mag eten en zelf keuzes moet maken. Maar ik weet niet of je daar al mee bekend bent of uberhaupt voor open staat.

Veel succes!!
Marels, ik heb me speciaal aangemeld om hier toch even een tegengeluid te laten horen tegen de operatie "voorstanders".

Ik viel zelf, inmiddels bijna 2 jaar geleden, in de categorie super morbide obees. Heel verschrikkelijk veel en daardoor ook behoorlijk beperkend overgewicht. Ik was toen nog niet eens halverwege de 20. Een behoorlijke puinhoop dus. De optie om niks te doen en gewoon door te blijven eten was er niet meer. Echter, een maagoperatie van welke soort dan ook stond mij zo tegen. Als je je gaat inlezen in de wetenschappelijke literatuur over maagoperaties dan zie je dat er zoveel complicaties zijn. Niet levensbedreigend over het algemeen, maar ze kunnen wel ernstig beperkend zijn in je dagelijks leven. Bovendien is er nog heel weinig bekend over wat een maagoperatie met je doet op lange termijn. Heb je er bijvoorbeeld weleens over nagedacht wat er gebeurd als jij later ziek wordt (kanker, hart/vaatziekten etc) en je hebt medicijnen nodig om je beter te maken maar door je verstoorde opnamefunctie van je darmstelsel werken de medicijnen niet of niet voldoende waardoor je ernstig in de problemen komt? Dit bij elkaar genomen maakte voor mij een operatie geen optie. Echt de enige overgebleven optie was zelf enorm hard aan de bak te gaan. Ik heb al mijn moed bij elkaar geschraapt en ben opzoek gegaan naar een goede personal trainer die ook gezond voedingsadvies in haar pakket aanbiedt. Met haar ben ik de strijd aangegaan door 3x in de week met haar te sporten. In het begin vond ik 500 meter lopen al niet te overzien. Maar met haar erbij heb ik mijn grens steeds een stukje verlegd en werd mijn conditie steeds een stukje beter. Zelf sport ik zonder haar ook nog 2 a 3 keer in de week.

Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en ben ik bijna 50 kilo lichter. Dit grote gewichtsverlies is puur veroorzaakt door gezond en normaal eten en veel bewegen. En natuurlijk de steun van de personal trainer.

Het feit dat ik weet dat ik dit moet doen en dat er echt geen andere opties zijn en dat ik dood- en doodongelukkig word van zo ontzettend dik zijn, maken dat ik doorzet. Het is echt niet makkelijk, maar dat hoeft ook niet.

Denk alsjeblieft goed na voordat je zo'n ingrijpende ingreep aan je lijf laat doen en vraag jezelf af of je echt echt echt alles hebt gedaan om het zonder operatie te kunnen. Of heb je misschien gewoon nog niet de juiste ondersteuning gevonden en zijn er andere opties voor je?
.
anoniem_190819 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 17:29
99.27% gewijzigd
quote:olivia1 schreef op 24 juni 2014 @ 23:17:

Je wordt ook alleen geaccepteerd voor zo'n operatie als je alles al geprobeerd hebt, het moet je allerlaatste optie zijn. Het is niet moeilijk om de doktoren ervan te overtuigen dat je er alles aan gedaan hebt, terwijl als je er serieus naar gaat kijken dat vaak best wel meevalt en er nog opties zijn anders dan een operatie.
O ik zie dat er inmiddels meer berichten bij zijn geplaatst met dezelfde strekking. Alsnog hoop ik dat je iets aan mijn bijdrage hebt!
Ik ken een aantal mensen die zijn afgevallen en niks meer bijgekomen. Maar ook een enkeling die daarna toch zwichtte voor vet, en is nu ook weer erg dik.

Is zoiets niet voor je?

Door gelijkgezinden gemotiveerd worden en professionele begeleiding buiten je eigen omgeving?

http://www.the-bootclub.com/afvalkamp-nederland.html
Geniet van elke dag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven