Gezondheid alle pijlers

Ik moet iets ondernemen.... Operatie of wat?

24-06-2014 20:44 324 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarschuwing vooraf; ik heb een pesthumeur, dus dat kleurt de toon van dit topic misschien ietwat

Maar goed, wat ik zeg, er moet IETS gebeuren.

Ik voel me al een tijdje futloos, vervelend, moe, soms wel oké en vol energie, dan weer compleet uitgeput.

Vandaag ben ik dus met vage klachten naar de dokter geweest en er kwam in elk geval uit dat mijn bloeddruk veel te hoog is. Wat ik raar vind, want dat is nooit zo geweest.

Maar goed, hij was nu idd veel te hoog en hoewel het waarschijnlijk mede te wijten is aan een hoop stress momenteel moet daar wel iets aan gedaan worden.

Ik heb pillen gekregen en moet donderdagmorgen nuchter terug komen om bloed te prikken om te kijken wat er verder mis is.

Nu komt het euvel; ik ben veel te dik.

En natuurlijk heeft dat met die bloeddruk te maken, het zal zelfs de hoofdreden zijn natuurlijk.

En ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik heb al duizend pogingen ondernomen om af te vallen en het lukt niet. Punt.

En natuurlijk ligt dat aan mezelf, maar ik zal dan wel niet sterk genoeg zijn ofzo.

Ik heb met de huisarts gepraat over onder andere de mogelijkheid om een gastric bypass te laten doen, of eventueel een maagband omdat dat natuurlijk minder ingrijpend is.

Ben daar een jaar of wat geleden al serieus over bezig geweest, maar toen toen nog eens op eigen kracht proberen af te vallen.

Ik viel een paar kilo af, ketste het plan voor de operatie af omdat ik er te schijterig voor ben en inmiddels zijn die kilo's er gewoon grotendeels weer aan.

Slap? Natuurlijk. ik had in elk geval die kilo's er af moeten houden en me een schop onder mijn hol moeten geven, maar dat is niet gebeurd.

En nu sta ik op een punt dat ik me gewoon echt niet goed voel, en dat er iets moet gebeuren.

Enerzijds ben ik nog steeds doodsbang voor een eventuele operatie, anderzijds weet ik dat er iets moet veranderen.

Ik ben 29 en ik wil niet voor mijn 40e dood zijn omdat mijn hart het begeven heeft.

En nu wil ik van jullie graag horen dat er of een toveroplossing is, of dat die operatie waar ik zo tegen op zie écht wel een goed idee is.

Ik heb altijd geroepen dat snijden in een gezond lichaam ook zo gek is, maar je komt uiteindelijk op een punt dat je lichaam helemaal niet zo gezond meer is. En wil je dat niet voor zijn?

Wat wil ik met dit topic? Niet zoveel. Even van me afschrijven en misschien een andere opinie, ofzo?

Zijn er hier mensen die een gastric bypass / maagverkleining ondergaan hebben? Zouden jullie het me aanraden of absoluut niet?

En wie geeft me gewoon even een knuffel voor mijn rothumeur?
668, the neighbour of the Beast
Succes Marels. Niet teveel veranderen hoor, ik vond je topic over de laatste herenbadmode hilarisch. Enne, 1 keer in de maand een pizza moet kunnen toch. Bovendien kan je die ook heel lekker zelf maken met weinig calorieen.
odi et amo
Succes marels! Mocht je toch een dieet willen: weight watchers is erg goed. Geen honger, en iedere week een bepaald aantal punten voor lekkers. Goed te doen. Ik hoop dat je er komt.

Mocht je nou over een aantal jaar toch concluderen dat het niet gaat zou ik wel alsnog een operatie overwegen (zonde om levenslang te zwaar te blijven toch?) maar als je het zonder kan is het altijd beter
Marels, hoe is het nu met je?
Maagballon?
Ik heb een druk weekend gehad, sorry dat ik niets van me heb laten horen.

Moet eerlijk zeggen dat het me héél zwaar valt mijn leefstijl om te gooien, zeker zo in het weekend.

Naar de bioscoop, en ja, popcorn. Barbecuen en ja, dan eet je niet één stukje vlees.

Ik twijfel zo aan mezelf of ik het wel kan.

Ik heb overigens bloed laten prikken en mijn bloeduitslagen zijn verder gewoon goed.

Bloeddruk was ook al lager, van de week, dus waarschijnlijk krijgen we die gewoon goed onder controle.

Enerzijds is dat natuurlijk heel goed, want dat betekent dat het nog geen 5 voor 12 is en ik verder zo gezond ben als een vis.

Anderzijds had het misschien voor mijn motivatie beter geweest als het wel 5 voor 12 geweest was.

Och, morgen weer een nieuwe week, met frisse moed er tegenaan.

En voor wie het zich af vroeg; nee, ik ben niet die mevrouw van het "ben ik te dik" topic
668, the neighbour of the Beast
quote:Marels schreef op 29 juni 2014 @ 22:33:

Ik heb een druk weekend gehad, sorry dat ik niets van me heb laten horen.

Moet eerlijk zeggen dat het me héél zwaar valt mijn leefstijl om te gooien, zeker zo in het weekend.

Naar de bioscoop, en ja, popcorn. Barbecuen en ja, dan eet je niet één stukje vlees.

Ik twijfel zo aan mezelf of ik het wel kan.

Ik heb overigens bloed laten prikken en mijn bloeduitslagen zijn verder gewoon goed.

Bloeddruk was ook al lager, van de week, dus waarschijnlijk krijgen we die gewoon goed onder controle.

Enerzijds is dat natuurlijk heel goed, want dat betekent dat het nog geen 5 voor 12 is en ik verder zo gezond ben als een vis.

Anderzijds had het misschien voor mijn motivatie beter geweest als het wel 5 voor 12 geweest was.

Och, morgen weer een nieuwe week, met frisse moed er tegenaan.

En voor wie het zich af vroeg; nee, ik ben niet die mevrouw van het "ben ik te dik" topic Het belangrijkste punt ben je al voorbij Marels. Je stopt je hoofd niet in het zand en neemt de verantwoordelijkheid voor je leven en lijf. Dat is de eerste stap, dus wat je ook besluit, je zit al op de goede weg.
Geniet van elke dag!
Tuurlijk kun je het wel! Je kunt ook naar de bios zonder een bak popcorn naar binnen te werken. Je kunt ook BBQ-en en kiezen voor een kipfiletje en een visje in plaats van een speklap en een worst. Daarvan wordt het echt niet minder gezellig.

Bovendien, een maagoperatie neemt de eetdrang niet weg. Zorgt alleen boor extra problemen als je toch meer of verkeerd eet. Dan kan je het maar beter zonder onder controle krijgen en bij een misstap niet meteen in de kreukels liggen.

Hoe gaat het met je diëtist collega? Gaan jullie deze week een plan opzetten?
Ik heb je een privebericht gestuurd Marels!
quote:Marels schreef op 25 juni 2014 @ 22:14:

Mijn huidige definitie van zelf doen heeft me vorig jaar 10 kilo gewichtsverlies opgeleverd.

Dat het niet blijvend was wilde niet zeggen dat de methode niet werkt.

Bovendien doe ik het nu ergens ook anders, want mijn collega helpt me al om samen mijn eetpatroon te bekijken he.

Wat ik onder "zware middelen" versta is inderdaad dure bootcamps (waar ik ook niet voor open sta trouwens, geloof ik), of dure personal trainers die veel geld opslokken.

Ik geloof dat het werkt, maar ik kan het niet betalen.

Een psycholoog geloof ik niet dat ik nodig heb, op dit moment, maar als mijn huisarts dat adviseert wil ik dat best opvolgen.

Zou ik zeker doen want je zegt in dit topic dat je geen vertrouwen hebt in jezelf en dat het liever 5 voor 12 laat zijn omdat je blijkbaar die urgentie of druk nodig hebt. Maar het maakt je dus niet uit dat het 10 voor 12 is.

Ergo, 5 voor 12 is bij 10 voor 12 ook in zicht en als je bij 10 voor 12 allerlei bezwaren bedenkt, dan bedenk je die ook om 5 voor 12 (het is nog geen 12 uur) of om 12 uur (ik ben nog niet dood)
quote:kikkeranna schreef op 30 juni 2014 @ 08:53:

Tuurlijk kun je het wel! Je kunt ook naar de bios zonder een bak popcorn naar binnen te werken. Je kunt ook BBQ-en en kiezen voor een kipfiletje en een visje in plaats van een speklap en een worst. Daarvan wordt het echt niet minder gezellig.

Bovendien, een maagoperatie neemt de eetdrang niet weg. Zorgt alleen boor extra problemen als je toch meer of verkeerd eet. Dan kan je het maar beter zonder onder controle krijgen en bij een misstap niet meteen in de kreukels liggen.

Hoe gaat het met je diëtist collega? Gaan jullie deze week een plan opzetten?

Bij de dames die ik ken is de eetdrang zeker wel weg. De 'cravings' zijn zelfs voor een groot deel weg. Heel apart.

Goed bezig, Marels..

Ik denk dat één van de problemen ook kan zijn, dat je zo ver moet. Je bent waarschijnlijk niet met een jaartje klaar en als je een gezond gewicht hebt, ben je nóg niet klaar, want je zult voor altijd je eet- en beweegroutine moeten veranderen. Continue de vinger aan de pols.

Daarom kan juist hulp, anders dan met eten, helpen.
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 01 juli 2014 @ 19:35:

[...]

Bij de dames die ik ken is de eetdrang zeker wel weg. De 'cravings' zijn zelfs voor een groot deel weg. Heel apart.

Dan hebben deze dames geluk gehad. Ik zie in mijn omgeving namelijk anders en ook in de wetenschappelijke literatuur wordt aangegeven dat de eetdrang in veel gevallen aanwezig blijft.
Ik ken het hoor, ik zit met hetzelfde probleem.

Ik heb altijd al overgewicht gehad, en ik moet zeggen dat ik daar nooit problemen mee had. Ik zat goed in mijn vel, en het hielp ook zeker dat ik er geen lichamelijke klachten van had. Tussen mijn oren zat het goed, ik heb zeker 20 jaar geen dieet gevolgd. Het ging goed ...

En toen werd ik zwanger. In de gloria natuurlijk, maar ik kwam aan (wat ik nog steeds geen groot probleem vond). Zelfs tijdens mijn zwangerschap had ik geen lichamelijk klachten rond mijn gewicht. Prima bloeddruk, geen zwangerschapssuiker, geen andere problemen. Enkel wat last van mijn rug en bekken.

Toen mijn dochter werd geboren echter is het bergafwaarts gegaan. Ik krijg meer en meer last van benen, voeten, enkels, rug. Qua bloeddruk e.d. gaat het nog steeds goed, maar ik merk dat het niet meer goed zit tussen mijn oren. En om heel eerlijk te zijn is het natuurlijk verre van gezond. Zeker nu we een kind hebben, is de noodzaak van gezonder leven een stuk belangrijker geworden. Ik ben een oudere moeder en dus wil ik wel zo lang mogelijk van mijn dochter kunnen genieten.

Ik was altijd mordicus tegen operaties. Wilskracht, ruggengraat tonen e.d. daar ging het om. Maar ik merk dat het niet meer zo zwart wit is. En dus ben ik 1,5 maand geleden naar de HA gegaan om dat te bespreken.

Over 1,5 week heb ik een intake gesprek bij het bariatrisch centrum. Ik vind het spannend aan de ene kant, en aan de andere kant knaagt nog wel het geweten dat het een zwaktebod is, zo'n operatie, hoewel ik ondertussen rationeel best weet dat dat gewoon niet het geval is.

We zullen zien. Eerst de intake maar afwachten en dan zien we verder.
Tantetaart, wat voor andere acties heb je tot nu toe ondernomen om gewicht te verliezen? Kun je naar jezelf zeggen dat je er echt alles aan gedaan hebt en dat er echt geen andere opties zijn?

Zeker als moeder zou ik niet onder het mes gaan als er nog andere opties zijn.
Ieder dieet wel gevolgd die ik volgen kan in mijn jonge jaren. Ik heb het er met de HA over gehad, ook zij begon daarover. Mijn laatste wat WW, en daar ben ik dan weliswaar wat mee afgevallen, maar het jojo effect is door alle diëten zeer aanwezig. Mijn systeem is zo van slag, dan mijn lichaam zeer snel zich aanpast aan het dieet. Mijn moeder was enorm pushy als het om mijn gewicht ging. Daardoor heeft alles al de revu gepasseerd. Daarom ook 20 jaar geen dieet gevolgd, tot dat ik met WW begon 2 jaar geleden ... sindsdien is mijn lichaam weer totaal in onbalans.

Ik zou ook zeker niet onder het mes gaan als er andere opties zijn. Het is het kiezen uit twee kwaden echter.
quote:tantetaart schreef op 02 juli 2014 @ 11:24:

Ieder dieet wel gevolgd die ik volgen kan. Ik heb het er met de HA over gehad, ook zij begon daarover. Mijn laatste wat WW, en daar ben ik dan weliswaar wat mee afgevallen, maar het jojo effect is door alle diëten zeer aanwezig. Mijn systeem is zo van slag, dan mijn lichaam zeer snel zich aanpast aan het dieet.

Ik zou ook zeker niet onder het mes gaan als er andere opties zijn. Het is het kiezen uit twee kwaden echter.Bij een operatie zou je niet tegen hetzelfde euvel aan lopen?
Wat bedoel je trouwens met je lichaam in onbalans?
Sorry, maar ik was ook altijd veelste dik. Ik heb nu maat 34... hoe kan dat? Je levenspatroon veranderen! Sporten, gezond eten, positief in het leven staan.

Jij gaat er meteen van uit dat je niet sterk genoeg bent. Kom op vrouw
Trots!
En wat denk je wat die operatie inhoud dan? Je maag wordt kleiner. Maar die kan je zelf weer oprekken. Dus je blijft in dezelfde cirkel hangen
Trots!
Poeh, interessant om hier mee te lezen.

hier ook zo'n geval...

al 12 jaar aan het dieeten, diverse keren afgevallen maar het dubbele er weer aan. Diëtisten bezocht,

Èèn op èèn gesprekken gehad jarenlang, bij het amarum (centrum voor eetstoornissen) met psycholoog.

Ook niet het gewenste effect.

Nu weer naar de huisarts geweest en over aanmelden bij vitalys obesitas kliniek voor een operatie.

informatiepakket aangevraagd, huisarts wil me door verwijzen omdat hij van mijn afval geschiedenis weet.

maar iets houdt mij tegen.....

kan ik het dan toch echt niet zelf, word er in mij gesneden, wat mag ik dan nog wel eten, wat niet. Na de operatie is het ook een kwestie van opletten hoeveel en wat je eet en meer bewegen.

waarom kan ik dat nu niet?!

Ik wil het "gewoon" zelf doen!

Maar wat een strijd...

Nu las ik dat bloemetje77 hier schreef over mindfulness eten training.

iemand hier ervaring mee??
quote:kikkeranna schreef op 02 juli 2014 @ 11:27:

[...]

Bij een operatie zou je niet tegen hetzelfde euvel aan lopen?

Dat weet ik niet, daar is een intake gesprek voor denk ik. Vragen stellen, informatie inwinnen e.d. Kan heel goed zijn namelijk dat in overleg met de arts aldaar wordt bepaald dat een operatie namelijk helemaal niet de juiste weg is ...

Ik snap het hoor, ik was ook erg tegen wat leek op "kiezen voor de makkelijkste weg"... maar ik heb dat bijgesteld. Zo makkelijk is die weg ook niet ben ik achter.
Is het niet een illusie om te denken dat het ooit geen strijd meer is? Of je nou geopereerd wordt of niet.
Ik zeg ook nergens dat het een makkelijke weg is Tantetaart Ik denk juist dat je jezelf meer (gezondheids)ellende op de hals haalt dan je in eerste instantie denkt.

Hoeveel zou je af moeten vallen voor een gezond BMI? Is dat zo onbehapbaar?
quote:kikkeranna schreef op 02 juli 2014 @ 12:05:

Is het niet een illusie om te denken dat het ooit geen strijd meer is? Of je nou geopereerd wordt of niet.Nee, want het zal altijd een strijd zijn. Ik ben mij er terdege bewust van dat "even de maag verkleinen" niet miraculeus het probleem oplost. Het draagt bij aan, maar het is zeker niet de magische oplossing als in "poef, alle problemen zijn verdwenen".
quote:kikkeranna schreef op 02 juli 2014 @ 12:13:

Ik zeg ook nergens dat het een makkelijke weg is Tantetaart Ik denk juist dat je jezelf meer (gezondheids)ellende op de hals haalt dan je in eerste instantie denkt.

Hoeveel zou je af moeten vallen voor een gezond BMI? Is dat zo onbehapbaar?Mijn BMI is 40+ ... er moet zeker 50 a 60 kg af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven