Gezondheid alle pijlers

iLynch syndroom

05-11-2010 14:19 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier ook mensen die het lynch syndroom hebben?

Zou graag van gedachten willen wisselen.
Kun je uitleggen wat dit is?
Hallo,

Jazeker kan ik dat uitleggen.

HNPCC lynch syndroom dat is erfelijke dikkedarmkanker.

Ben verleden jaar aan darmkanker geopereerd en bij ons is dan de kans op baarmoederkanker 25 tot 70 % dan komt eierstokkerkanker er ook nog bij weet niet precies de procenten volgens mij 10%.

Zelf heb ik 4 weken geleden op aanraden van gynaecoloog preventief baarmoeder eierstokken baarmoederhals en mond laten verwijderen.
Wow libretto...

Heftig... Mag ik vragen hoe oud je bent?

Ik heb trouwens nog nooit van het lynch syndroom gehoord. Dus sorry, geen ervaringen.
Natuurlijk mag je dat vragen ik ben 53 jaar.

Ja inderdaad ik weet sinds juni dat ik drager ben heb het van mijn vader zelf heb ik 3 kinderen waarvan we weten dat 1 het niet heeft en 1 wel nummer 3 zijn ze nog aan het uitzoeken.

Ja dan gebeurd er wel wat in je met je maar je kan het ook positief bekijken als ik niet geweten had dat ik lynch heb dan loop je wel met een soort bommetje in je lichaam en nu sta ik heel goed onder controle.

Dat gebeurd ook met mijn kinderen vanaf 25 jaar darmonderzoek en vanaf 30 jaar baarmoeder controle.

Maar als je even googelt dan kan je heel veel vinden over lynch syndroom.
Heftig hoor! Sterkte!
Hallo Libretto,

Ook ik heb het lynch syndroom, ik weet pas sinds vadaag dat het zo heet, het was eerst hnpcc..Ik kwam dit te horen om dat mijn zus vandaag de uitslag kreeg in het VU amsterdam ook zij is drager. Ik ben 28 jaar en woon in Belgie en heb 3 kinderen, ik heb mij laten onderzoeken om dat mijn moeder drager was, helaas is zij januarie 2006 overleden ten gevolge van baarmoeder kanker.

Vorig jaar is bij mij een poliep weggenomen tijdens een coloscopie deze was gelukkig goedaardig. Ik ga jaarlijks op controle aangezien de agresieve vorm in mijn familie.

Mvg Miriam
Ps toen bij mij het Lynch syndroom werd vastgesteld was ik 18 en toen raden ze mij meteen jaarlijks onderzoek aan, Mijn zusje vertelde vandaag dat onderzoek bij haar pas vanaf 25 jaar moet, is dit iets wat verandert is of heb ik het toen der tijd gewoon verkeerd begrepen. Ik kon op mijn 18e dus gewoon terecht voor een coloscopie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven