Gezondheid alle pijlers

Inenten baarmoederhalskanker ja of nee?

19-09-2012 16:13 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag viel in ie op de mat: een herinnering voor de inenting baarmoederhalskanker voor mij 13 jarige dochter.

Ik ben zelf niet tegen inenten ofzo, maar om de een of ander reden heb ik moeite met deze inenting. Het voelt niet goed.

Wat zouden jullie doen. Dochter laten inenten of niet?
Wij hebben het wel laten doen. Althans de eerste twee, de laatste moet nog. Ze heeft al haar andere inentingen ook gehad, waaronder de meningokok-inenting die toen ook vrij nieuw was. Ik weet dat de effecten op de langere termijn nog niet bekend zijn, maar ik weet wel dat de effecten van het HP-virus dodelijk kunnen zijn. Dat gaf voor mij de doorslag.
Hoe volwassen is je dochter? Kun je haar zelf laten beslissen of samen met haar beslissen?

In principe heeft zo'n inenting nut als die voor het eerste seksuele contact gedaan wordt. Als ze 13 is duurt dat misschien nog wel een jaar of 3. Misschien tegen die tijd met haar overleggen wat zij wil? (en dan is er misschien ook wel meer over langere-termijn-effecten bekend)
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Zeker weten van wel. Het is alleen maar beter voor haar gezondheid, sterker nog ik vind het een grove misstap voor iedereen die het niet doet. Of denk je dat de overheid het risico neemt om een product in de hele vrouwelijke bevolking te spuiten dat niet veilig is? hartstikke veilig dus. Waarom heb je dan moeite met die inenting?
Ik waag te betwijfelen of die overheid exact weet of dat product wel helemaal veilig is. Dat is namelijk helemaal nog niet bekend, dat moet de komende tientallen jaren gaan uitwijzen. En verder zijn er toch best een aantal voorbeelden waarbij "veilige" producten achteraf toch niet zo heel erg veilig bleken.

Ik vind het helemaal niet zo raar om daar grondig over na te denken.
http://mens-en-gezondheid ... lskanker-wel-of-niet.html
Ik heb 3 dochters en absoluut dat ze tzt deze inenting zullen krijgen.

Een vorm van kanker dat je hiermee (grotendeels)kunt voorkomen. Een inenting dat een virus aanvalt. (dus niks te maken heeft met de baarmoeder zelf)

Ik kan me (buiten het mi onzinnige onderbuikgevoel) geen enkele reden bedenken om niet in te enten.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Ja.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Eens met lughnasadh. Goed over nadenken en grondige afwegingen maken. Ik werk zelf in de farmaceutische sector en kan je verzekeren dat het feit dat een geneesmiddel/inenting wordt goedgekeurd geenszins betekent dat het volkomen veilig is.

Ik heb er overigens wel voor gekozen om mijn dochter in te laten enten. Zij was al te oud voor het programma, ik heb het dus zelf betaald en heb daar geen spijt van gehad. Wanneer je bent ingeënt betekent dat trouwens niet dat je bijvoorbeeld de bevolkingsonderzoeken naar baarmoederhalskanker wel kunt overslaan. Je bent alleen beschermd tegen de HPV variant.
quote:schorpioentje28 schreef op 19 september 2012 @ 16:20:

Hoe volwassen is je dochter? Kun je haar zelf laten beslissen of samen met haar beslissen?

In principe heeft zo'n inenting nut als die voor het eerste seksuele contact gedaan wordt. Als ze 13 is duurt dat misschien nog wel een jaar of 3. Misschien tegen die tijd met haar overleggen wat zij wil? (en dan is er misschien ook wel meer over langere-termijn-effecten bekend)Zou ik zelf nooit doen. Voorlichten over de spuiten absoluut maar wij beslissen of ons kind wel of niet wordt ingeënt. Niet onze kinderen.
quote:cloudy9 schreef op 19 september 2012 @ 16:42:

Eens met lughnasadh. Goed over nadenken en grondige afwegingen maken. Ik werk zelf in de farmaceutische sector en kan je verzekeren dat het feit dat een geneesmiddel/inenting wordt goedgekeurd geenszins betekent dat het volkomen veilig is.

Ik heb er overigens wel voor gekozen om mijn dochter in te laten enten. Zij was al te oud voor het programma, ik heb het dus zelf betaald en heb daar geen spijt van gehad. Wanneer je bent ingeënt betekent dat trouwens niet dat je bijvoorbeeld de bevolkingsonderzoeken naar baarmoederhalskanker wel kunt overslaan. Je bent alleen beschermd tegen de HPV variant.

Overal zit een risico aan.

Echter, deze risico's wegen bij lange na niet op tegen de voordelen. Dus ja, koorts kun je ervan krijgen, een blauwe arm ook.

Mensen zijn bang voor onvruchtbaarheid, des achtige perikelen. Door zo'n vage opmerking gooi je nog lekker wat olie op het vuur terwijl jij zeker moet weten dat deze angst ongegrond is.
En waarom weet jij dat zo zeker? Het overgrote deel van de informatie die je kunt krijgen komt van de fabrikanten zelf. Die zullen nooit melden dat ze niet helemaal zeker weten wat de langetermijn-bijwerkingen kunnen zijn.

En dat weet ook niemand uiteraard, tot er een behoorlijk aantal jaren overheen is gegaan.
Tegen mij?

Denk je nu echt dat een inenting die wereldwijd wordt gegeven onvruchtbaarheid kan veroorzaken?

Dan zou de ratio tienermoeders in de US nu al drastisch moeten zijn verlaagd. Niet dus.
Ik heb samen met mijn dochter een paar jaar geleden besloten om het niet te doen. Zij zat bij de eerste lichting die de inenting zou krijgen, voor mij was er teveel onduidelijk over de inenting.
De overheid zei vroeger toch ook dat des medicijn veilig was? Bleek ook niet zo!

Er is niks over bekend en niet alle types van baarmoederkanker wordt er op ingeënt er zijn nog aantal die veel voorkomen maar er niet in gedaan worden. Dus ja wat wil je zelf?
quote:saaaaar81 schreef op 19 september 2012 @ 16:43:

[...]

Zou ik zelf nooit doen. Voorlichten over de spuiten absoluut maar wij beslissen of ons kind wel of niet wordt ingeënt. Niet onze kinderen.

Ik heb zelf geen kinderen, dus dan is het lastig bepalen wat je zou doen.

Ik stelde het voor, omdat mijn collega de keus aan haar dochter gelaten heeft. Zij was er zelf op tegen (sowieso op vaccineren..) maar wilde de keuze om niet in te enten niet aan haar dochter opdringen. Misschien maakt het ook nog wel een verschil, of je zelf voor of juist tegen die inenting bent.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Ik heb het niet laten doen.

De risico's zijn te groot en voor baarmoederhalskanker bestaat al een ander preventiemiddel nl het uitstrijkje.

Ik zou me goed in deze materie verdiepen voor je een beslissing neemt.
ik zou het wel doen

jammer dat wij te vroeg geboren zijn voor deze inenting!
quote:saaaaar81 schreef op 19 september 2012 @ 16:54:

Tegen mij?

Denk je nu echt dat een inenting die wereldwijd wordt gegeven onvruchtbaarheid kan veroorzaken?

Dan zou de ratio tienermoeders in de US nu al drastisch moeten zijn verlaagd. Niet dus.

Ik heb het niet over onvruchtbaarheid gehad, hoe kom je daarbij. Er kunnen nog genoeg andere erg onaangename bijwerkingen tevoorschijn komen, die absolute veiligheid kan niemand garanderen.

Feit is dat een aantal bijwerkingen pas na jaren op kunnen duiken en dat geen hond weet wat precies, totdat ze komen. Of niet.
quote:wynette schreef op 19 september 2012 @ 16:59:

De risico's zijn te groot en voor baarmoederhalskanker bestaat al een ander preventiemiddel nl het uitstrijkje.

Uitstrijkje is geen preventiemiddel, het is een opsporingsmiddel.

Maar, ik heb nu voor de tweede keer pap3a, door het uitstrijkje aan het licht gekomen. Als ik vroeger ingeent had kunnen worden had ik nu geruster geweest dat het niet tot kanker zou gaan ontwikkelen. Fijne gedachte zou dat zijn, want ik ben er toch bevreesd door.
quote:lughnasadh schreef op 19 september 2012 @ 16:51:

En waarom weet jij dat zo zeker? Het overgrote deel van de informatie die je kunt krijgen komt van de fabrikanten zelf. Die zullen nooit melden dat ze niet helemaal zeker weten wat de langetermijn-bijwerkingen kunnen zijn.

En dat weet ook niemand uiteraard, tot er een behoorlijk aantal jaren overheen is gegaan.Ik denk niet dat een bedrijf snel een geneesmiddel in de markt zal zetten waarvan ze de risico`s voor negatieve bijwerkingen verwachten. Want, als zoiets op later moment aan het licht zou komen kan het bedrijf wel opdoeken, en dat weten ze.
quote:wynette schreef op 19 september 2012 @ 16:59:

Ja, en abortus is een prima preventiemiddel tegen zwangerschap en dat maakt de pil ook volledig onnodig.

Ik had de inenting zelf graag gehad. Natuurlijk, er zitten risico's aan, maar die wegen niet op tegen de gevaren. In het onderzoek worden de grote gevaarlijke bijwerkingen er uit gevist, en misschien dat er na wat jaren nog wat kleinere bijwerkingen aan het licht komen. Maar ik ken heel wat mensen die foute uitstrijkjes en véél erger hebben meegemaakt, en die ellende kun je een hele generatie nu dus grotendeels gaan besparen.

Ik heb vanwege mijn gezondheid ook andere 'nieuwe' medicijnen gebruikt die pas een paar jaar op de markt waren. Wie weet krijg ik daar ook nog last van op mijn 60e, maar goed, dan heb ik die 60e verjaardag in ieder geval gehaald, dankzij die medicijnen.
Een uitstrijkje toont afwijkende cellen aan voor zich kanker heeft kunnen ontwikkelen.

Is voor mij goed genoeg.

Die inenting is behoorlijk omstreden en de helft van de ouders laat het niet doen.

Heeft vast een reden!
Er zullen risico's ingecalculeerd zijn. Maar als er over pakweg 30 jaar toch ernstige bijwerkingen opduiken, hebben ze wel 30 jaar inkomsten gehad van die producten. Wellicht weegt dat op tegen schadeclaims en negatieve publiciteit.

De fabrikanten die DES produceerden zijn ook niet en masse failliet gegaan.
Laat jij je kinderen dan ook niet inenten via het rijksvaccinatie programma?

Die samenstelling veranderd ook om de zoveel jaar. Komen bijvoorbeeld vaccins tegen ziektes bij.

Wacht je daar ook 30 jaar mee?

Ik snap de weerstand (en de vergelijking met DES) absoluut niet bij de HPV inenting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven